سالها پیش روشی که از طریق آن مشتریان می توانند مشتری های جدیدی را بدست آورند ، با قرار دادن مواد تبلیغاتی و امید به دستیابی این افراد به افراد بیشتری بود. بازاریابی هرگز یک علم دقیق نبود و امروزه فرقی ندارد.

با این وجود ، در عصر اینترنت ، چند مورد در مورد آن وجود دارد که از آن زمان به بعد تجربی شده اند. اکنون می توانید موفقیت دقیق یک کمپین را بدون تلاش زیاد انجام دهید. اکنون که اینترنت اجتماعی تر شده است ، به دلیل غیر متمرکز و غیرقابل پیش بینی بودن شبکه های اجتماعی ، روش دقیق انجام این کار کمی پیچیده تر است.

تسلط رسانه های اجتماعی بر زندگی روزانه دو میلیارد کاربر اینترنت برای شرکت هایی که به دنبال ایجاد مارک تجاری خود هستند با توجه به گسترش مارک های خود ، ماین طلای را ارائه داده اند. نظرسنجی توسط Social Media Examiner به ما نشان می دهد ۶۳ درصد از کل بازاریاب ها قصد دارند تلاش های خود را در شبکه های بزرگ اجتماعی مانند فیس بوک و YouTube گسترش دهند.

مشکل بازاریابی رسانه های اجتماعی محاسبه ROI شماست ، زیرا اهداف و نتایج همیشه نمی توانند به دلار و سنت ترجمه شوند. همین گزارش نشان می دهد که ۵۹ درصد فاحش بازاریابان قادر به اندازه گیری با اطمینان این جنبه از کمپین های خود نیستند.

دلار

ROI رسانه های اجتماعی را می توان به یک معادله اساسی تقسیم کرد: آنچه را که از آن خارج می شوید ، بگیرید و هزینه آن را تقسیم کنید.

هزینه هر دلار را برای هر دلار هزینه دریافت خواهید کرد. اما جنبه های بسیاری دیگر برای ردیابی و محاسبه ROI رسانه اجتماعی شما وجود دارد که این به حساب نمی آید. گرفتن یک معیار مناسب بیشتر یک مرحله سه مرحله ای است:

مرحله اول: راه اندازی S.M.A.R.T. هدف

لازم به تکرار است: درآمد تنها هدف بازاریابی در رسانه های اجتماعی نیست ، بنابراین محاسبه ROI در این شرایط ممکن است در بعضی شرایط بی فایده یا غیرممکن باشد. برای درک دقیق ترین شکل ممکن ، ابتدا باید هدف را تعیین کنید. بهترین راه برای انجام این کار از طریق S.M.A.R.T. روش این باید خاص ، اندازه گیری ، قابل دستیابی ، واقع بینانه و محدود باشد.

برخی از مواردی که باید در مورد اهداف خود مورد توجه قرار گیرید ، پیروان جدید ، خریدها ، تکمیل فرم تماس ، ثبت نام جدید برای خبرنامه یا زمان صرف شده در صفحه خاص (یعنی درگیری) خواهد بود.

مثال خوب این امر در صورتی عملی خواهد بود که اگر شرکتی هدف خود را برای رشد فیسبوک خود در طی ماه آینده ۸ درصد افزایش دهد. هدف مشخص است. می توان آن را از طریق بستر شخصی فیس بوک اندازه گیری کرد. این دور از کودک بسیار غیرممکن و بسیار واقع بینانه است. و شما برای تکمیل کار زمان مشخصی به خود اختصاص می دهید. بدون این مجموعه معیارها ، نمی توانید امیدوار باشید که هنگام بازاریابی در رسانه های اجتماعی ، ROI خود را با دقت اندازه گیری کنید.

اکنون هدف خود را تعیین کنید. اطمینان حاصل کنید که می توان آن را با ابزاری که استفاده می کنید اندازه گیری کرد. به خودتان محدودیت زمانی را بدهید که معقول باشد ، مثل یک ماه یا ربع.

مرحله دوم: پیشرفت خود را ردیابی کرده و گزارش دهید

برای اینکه دیدگاهی در مورد چگونگی دستیابی به اهداف خود داشته باشید ، به روشی برای نظارت بر پیشرفت آنها در طول زمان و مقایسه نتایج با سایر تلاشهایی که در بهبود کمپین های خود انجام داده اید ، نیاز دارید. برای این کار ، به نرم افزار جدی شخص ثالث نیاز دارید.

گوگل Analytics در واقع یک ویژگی بسیار مفید برای این نوع چیزها ارائه می دهد. می توانید اهداف خود را بر اساس معیارهای خاص به سرعت تنظیم کرده و در طول مسیر بر آنها نظارت کنید. به عنوان مثال ، به شما امکان می دهد هدفی را تعیین کنید که چند نفر از URLانی را که از URL اینترنتی شما در حال بازدید از رسانه های اجتماعی هستند (با کدهای UTM) بازدید می کنند ، رعایت کنند و دیدگاه جراحی بیشتری در مورد چگونگی انجام اقدامات اجتماعی شما ایجاد کنند.

اگر پیگیری دارید که چند نفر از یک پیوند خاص به شما مراجعه می کنند ، یک هدف را بر اساس URL تنظیم کنید. اگر می خواهید ببینید بسیاری از بازدید کنندگان شما با یک ویدیو در سایت شما در تعامل هستند ، یک هدف مبتنی بر رویداد تنظیم کنید. همچنین می توانید از این موارد استفاده کنید تا چند بار شخصی منحصر به فرد بر روی دکمه اشتراک گذاری اجتماعی در سایت شما کلیک کند.

با این حال ، تجزیه و تحلیل وب فقط می تواند شما را تا کنون سوق دهد. می توانید از داشبورد رسانه های اجتماعی استفاده کنید که می تواند اندازه گیری های مناسب تری را ارائه دهد ، مانند انواع برداشت های شما یا اطلاعات مربوط به آمار جمعیتی. داشبورد خوب ، بدون ایجاد ارتباط بین سیستم عامل های مختلف ، به شما اطلاعاتی را که نیاز دارید به شما می دهد ، به شما این امکان را می دهد که پیشرفت شرکت خود را بر حسب بقیه از هر دهانه ای که می خواهید ردیابی کنید ، و به شما امکان می دهد که چگونگی رقابت خود را در زمان واقعی انجام دهید.

این را بخاطر بسپار: مهمترین معیارهای پیگیری در رابطه با رسانه های اجتماعی عبارتند از: درگیری شما در محتوای (لایک ، بازتوییت و غیره در مورد ارسال شده) ، آمار جمعیتی ، قرار گرفتن در معرض نام تجاری (یعنی آنچه دیگران درباره شما می گویند) ، و کلمات کلیدی محبوب در طاقچه شما. همه اینها ترکیب شده اند تا تصویری از “سلامت رسانه های اجتماعی” شما را بکشند.

به یاد داشته باشید برای ردیابی منظم همه این داده ها برنامه ای تعیین کنید. گزارش هایی که به دفعات مشاهده می شوند ، به شما فرصت زیادی می دهند تا دیدگاهی گسترده و تمیز ارائه دهید. اگر خیلی به ندرت بیایند ، مشکلات موجود در مبارزات انتخاباتی شما را محو می کنند و شما قادر نخواهید بود به ناکارآمدی های موجود در آن بطور مؤثر توجه کنید.

مرحله سوم: کلاه ریاضی خود را بگذارید

به یاد داشته باشید که معادله ROI در رسانه های اجتماعی که به آن رسیدیم؟ وقت آن است که نتایج کمپین خود را از دو طریق محاسبه کنید. زمانی را که در این تلاش سرمایه گذاری کرده اید بگذرانید و آن را با هدف قابل تعیین تقسیم کنید. سپس زمان را با سرمایه جایگزین کنید. برای ساده تر کردن این ، اجازه دهید سناریویی بسازیم:

سرمایه گذاری

شما ۵۰۰ دنبال کننده دارید و می خواهید تا پایان این ماه ۱۰ درصد آن را افزایش دهید. شما به مهلت رسیده و بعد از ۵۰ ساعت کار و سرمایه گذاری ۱۰ دلاری ، در نهایت از هدف خود فراتر رفته و پیروزی خود را ۲۰ درصد رشد می دهید. به دنبال معادله ما ، شما در کل نیم ساعت در ساعتهای انسان و ۵۰/۰ دلار در هر دنبال کننده هزینه کرده اید. هدف بعدی شما احتمالاً باید این باشد که از کل زمان صرف تعقیب پس از دنبال کنندگان بکاهید!

در شرایط بسیار عصبی ، چنین معادله ای ممکن است کار نکند زیرا سرمایه گذاری شما هیچ سرمایه ای را درگیر نمی کند و بازده پولی قابل اندازه گیری نیست. در چنین حالتی ، اگر واقعاً می خواهید ارزش دلار را به همه چیز بچسبانید ، یک تحلیل مقایسه ای را در نظر بگیرید که در آن تعیین می کنید تعداد X پیروان یا X افزایش تعامل چقدر برای شما ارزش دارد. و سپس ارزش دلار ساعت خود را به زمانی که صرف تلاش برای رسیدن به این هدف می کنید ، بچسبانید.

نتیجه گیری

اگر احساس می کنید به دلیل اهداف خود ناامید شده اید ، ناامید نشوید. قدم های کودک را بردارید و به آن ادامه دهید. برای بهبود برنامه خود انرژی بیشتری سرمایه گذاری کرده و از هر نظر ثابت بمانید.

با گذشت زمان یاد خواهید گرفت که چگونه می توانید اهداف خود را به درستی تنظیم کنید و مقادیر مناسب تری را در نتایج بدست آورید ، به تجزیه و تحلیل واضح تر ROI می پردازید. در حالی که این روند در حال انجام است ، ابزارهایی که در اختیار شماست باید این روند را راحت تر طی کند!