۸ اشتباه رایج درباره گوگل وب مستر تولز

مواردی که در این مطلب اشاره می کنم، ممکنه از دید بیشتر افراد، ساده و روشن به نظر برسه.اما از اونجایی که بارها دیده ام، که اینجور تصوراتی درباره Google Webmaster Tools هست، لازم دیدم که مطلبی در این باره بنویسم.

این موارد حتما errorای وب مستر تولز نیستن.بعضی از اونا، باورای اشتباه وب مستران درباره وجود وب مستر تولزه.

۱- وسواس Mark as fixed

گزینه های mark as fixed که در قسمت خطاهای وب مستر تولز شما شامل خطاهای ۴۰۴، خطاهای سرور و … هست، فقط به معنی پاک سازی لیسته.بعضی تصور می کنن، وقتی این گزینه رو بزنن، خطای ۴۰۴ اونا درست می شه‍! و گاه ها وقتی مشکل خود رو واقعا حل می کنن، می شینن و چند هزار ارور خود رو Mark as fixed می کنن و تصور می کنن اگه این ارورا در وب مستر تولزشان بمونه، سایتشان رتبه خود رو از دست میده یا نمی تونه رتبه خوبی بگیره!

توجه کنین، Mark as fixed ، یعنی ممنون آقای وب مستر تولز! فهمیدم که این ارورا هست.حالا لیست رو خالی کن! اگه لیست اروراتون در وب مستر تولز، خالی شه، مشکل سایت شما حل نمی شه! یه Mark as fixed ، که نمی تونه خطای سایت شما رو در هاست و در کداتون حل کنه!از اسمش پیداست.نشونه گذاری به عنوان حل شده.یعنی هر وقت، مشکل رو حل کردین، اونا رو از لیست خط بزنین که وب مستر تولز شما خلوت شه. اگه سایت شما بازم دارای خطا باشه، بعد از Mark as fixed این ارورا دوباره ظاهر می شن.اگه هم مشکل شما حل شده باشه، چه این ارورا، در وب مستر تولز شما بمونه چه نمونه، آسیبی به سایت شما وارد نمی شه!

۲- ترس از وجود Error

اگه درباره سئو، اگاهی کمی داشته باشین، وقتی وب مستر تولز سایتی رو نگاه می کنین که پر از اروره، خیلی سریع می گین، این سایت مشکل داره! همونطور که در بالا اشاره کردم، ممکنه، کسی نسبت به پاک سازی ارورای قبلی خود اقدامی نکرده باشه ولی همه مشکلات سایتش برطرف شده.دلیلی نداره صرف دیدن خطا (حتی چندین هزار خطا)، تصور کنین، سایت مشکل داریه.

خیلی از افراد تا یه warning در وب مستر تولز خود می بینن، خیلی سریع، اضطراب می گیرن، و تصور می کنن که به زودی از یافته های جستجوی گوگل حذف می شن.

در بسیار از مواقع، حتی ارور نداشتن طبیعی به نظر نمی رسه! سایتایی که صفحات خیلی زیادی دارن، ممکنه بر اثر حذف صفحات اضافی، یا گاه ها، تغییر urlا طوری که بقیه صفحات رو تحت تاثیر قرار نده، دچار خطای ۴۰۴ یا خطای سرور شن. در این موارد کاری هم نمیشه کرد! صفحه حذف شده و باید ۴۰۴ بگیره! نشانی صفحه تغییر کرده طوری که سرور نمی تونه، Request رو پردازش کنه و خطای سرور میده.حالا واسه چند صفحه هم این اتفاق بیفته! قرار نیس کل دامنه شما، از یافته های جستجوی گوگل حذف شه یا افت کنه! وب مستر تولز ،  به شما کمک می کنه، که ایرادا رو فهمیده باشین.بعضی از ایرادا هم اگه حل نشن، هیچ مشکلی به وجود نمیاد!

 

۳-  Warning در نقشه سایت

در خیلی از مواقع به خصوص واسه سایتایی که صفحات زیادی دارن، بخش نقشه سایت، پیامای اخطاری میده و به یک یا چند url موجود در نقشه سایت اشاره میکنه که به هر دلیلی، نشون از نبود دسترسی گوگل به اون url هاست.گوگل به شما اطلاع میده که به چه دلیلی به چه صفحه ای از سایت شما، دسترسی نداره.احتیاجی هم نیس نگران باشین.گوگل فقط به همون صفحه در url شما دسترسی نداره.ممکنه اون صفحه اصلا واسه شما مهم نباشه.هیچ تاثیری هم روی بقیه صفحه های موجود در نقشه سایت شما نمی ذاره.

سئو نیوک

وقتی خطاهای نقشه سایت خود رو مشاهده می کنین، معمولا با خطاهایی مثل زیر مواجه میشین:

وقتی با خطایی با عنوان URl blocked by robots.txt مواجه میشین، روشنه، که دلیل اون اینه، که شما از این طرف، واسه گوگل نقشه سایت تعریف کردین تا گوگل به صفحات شما سر بزنه و از طرفی، در فایل robots.txt ، یک یا چند url که در نقشه سایت شما هست، بسته شده تا رباتا به اونا دسترسی پیدا نکنن.خیلی راحت، فایل robots.txt خود رو بررسی کنین و مشکل رو حل کنین تا درآینده مشکلی مشابه اون واسه بقیه صفحات، به وجود نیاد.اگه هم url مهمی نباشه و فکر می کنین که در آینده مشکلی واسه بقیه صفحات به وجود نمی آورد، حل نکنین! بذارین ارور بمونه!

وقتی با خطایی مشابه خطای بالا مواجه میشین (some urls in the sitemap have a high response time) یا هر گونه خطایی که نشون از نبود دسترسی رباتا به url موجود در نقشه سایت شما باشه، طبیعیه و در سایتایی که صفحات زیادی دارن، فت و فراوون پیش میاد.در این حالت وقتی این خطاها نسبت به کل صفحات شما دارای تعداد کمیه بدون هیچ نگرانی، بعضی از صفحات رو بررسی کنین،وضعیت https statuse code اونو از راه ابزارایی مثل این بررسی کنین و مطمئن شین که وضعیت اون ۲۰۰ OKه و بررسی کنین که کاراکترای غیر استاندار در url وجود نداشته باشه(url غیر استاندارد نباشه). اگه عیب رو پیدا کردین، که هیچ! اگه نکردید،صبر کنین تا دوباره ارور مشابه واسه همون url (با در نظر گرفتن تاریخ Detected) یا urlای دیگه ظاهر شه.اگه پس از گذشت زمان، تکرار نشد، دیگه از یاد ببرین و نگران نباشین.اما به صورت دوره ای، بررسی کنین و دیگه از اون ور پشت بام هم نیفتید که اصلا اهمیتی به خطاا ندین.

 

ارور زیر (Too Many URLs) هم مربوط به زیاد بودن urlا به ازای هر نقشه سایته.سایتایی که صفحات زیادی دارن، بیشتر با این مشکل مواجه می شن.هر فایل xml نقشه سایت شما بیشترین حد باید ۵۰ هزار url داشته باشه.وقتی کم کم، از این تعداد بیشتر می شه، دیگه از url شماره ۵۰۰۰۱ ، توسط رباتای گوگل، بررسی نمی شه.در این شرایط شما باید نقشه سایت خود رو به شکلی بسازین که هیچ وقت اینجور مشکلی به وجود نیاد.بسته به سیستم مدیریت محتوای سایتتون، می تونین مشخص کنین که در هر نقشه سایت، چه تعداد url قرار گیرد و یا نقشه سایت هر ماه، تو یه فایل جداگونه باشه.اگه سیستم مدیریت محتوای شما، اختصاصی نوشته شده، باید از برنامه نویس خود بخواین تا این مشکل رو حل کنه.در سیستمای مدیریت محتوای وردپرس، جوملا و دروپال، این مشکلات خیلی راحت حل می شه.

 

۴- پیامای مربوط به افزایش یا کاهش یهویی ترافیک

Big traffic change for top url

سئو جوملا

Search results clicks for example.com have decreased significantly

Search results clicks for example.com have increased significantly

وقتی پیام کاهش یهویی ورودی از گوگل رو مشاهده مواجه شدید (decreased significantly)  ، به این معنی نیس که سایت شما اخطار گرفته.به هر دلیلی، وقتی اندازه ورودی شما از گوگل کاهش پیدا کنه، و این کاهش با روز قبل، به نسبت impression شما، فرق زیادی داشته باشه، (که این فرق، نسبیه) ، با این پیام مواجه میشین.ممکنه، به دلیل فصل امتحانات، ورودی گوگل شما کم یا زیاد شه و کاربران کلا از پای کامپیوتر به دلیل امتحانات یا تعطیلات نوروز فاصله بگیرن.پس زیرو رو کردن و گشتنا کمتر می شه.در نتیجه کلیک هم کم می شه.مثلا روز اول عید، ممکنه سایتای زیادی با این پیام مواجه شن.روزای تاسوعا ، عاشورا یا هر مناسبت دیگری.

همین اتفاق ممکنه موجب افزایش یهویی ورودی شما از گوگل شه (increased significantly) .وقتی تازه تو یک یا چند کلید واژه رقابتی، به بالاترین جایگاه یافته های راه پیدا می کنین، کلیکاتون یهو از روزی ۲۰ عدد، به روزی ۲۰۰ عدد (اعداد مثاله) تغییر می کنه.حتی ممکنه، موضوعی که شما قبلا با کلمات مربوط به اون بالا بودین، یهو به دلیل تبلیغات تلویزیونی یا هر دلیل دیگه، روش زوم بشه.پس جستجو کنندگان اینترنتی به صورت یهویی زیاد می شن.در نتیجه کلمات کلیدی کم ترافیک شما، یهو، پر ترافیک می شن و با پیغام افزایش یهویی ترافیک مواجه میشین.بعد ممکنه، اون موضوع به حالت اول برگرده و از تب و تاب بیفته، پس شما این بار پیغام کاهش یهویی ترافیک رو در وب مستر تولز خود مشاهده می کنین.

این پیغاما هیچ ربطی به وجودی مشکلی یا پنالتی شدن یا خوب بودن سایت شما نداره.فقط افزایش یا کاهش یهویی ورودی گوگل رو به صورت نسبی(نسبت به گذشته) که ممکنه به وجود اومده توسط هر علتی باشه، اطلاع رسانی می کنه.میشه گفت، یه جور، هیجان به شما القا می کنه! چون همین افزایش و کاهش ورودی رو می تونین در قسمت Search Queries ببینین.

۵ – باور غلط درباره خطای Googlebot can not access to your site

این ارور ، در همه جای دنیا اتفاق میفته و در ایران هم بیشتر.با در نظر گرفتن نبود دسترسیا لحظه ای و چند دقیقه ای به سایتایی ایرونی به خاطر بستر مخابرانی ایران هست، گاه ها واسه سایتای بی مشکل، اینجور اروری در وب مستر تولز نشون داده می شه که بیشتر هم واسه سایتایی که سرور اونا داخل ایرانه اتفاق میفته.

 

وقتی درصد Overall error rate for DNS queries ، عدد پایینیه، جای نگرانی نیس.فقط تلاش کنین از چند ISP ، سایت خود رو چک کنین و ببینین در دسترس هست یا خیر.اگه هر چند ماه یه بار، اینجور اروری مشاهده کردین، احتیاجی نیس، نگران باشین.به کار خود ادامه بدین.حتی گاه ها، در مواردی که دیتا سنترای ایران مشکل دار می شن و شرایط اینترنت ایران خراب می شه، این درصد، عدد بالایی می شه و گاه ها (خیلی خیلی کم شاید یه بار در سال) حتی ممکنه به ۱۰۰ درصد برسه.بازم در این شرایط نگران نباشین.صرف چند ساعت قطعی، اونم زیر ۱۰ بار در سال(حتی بیشتر) ، رتبه سایت شما آسیب نمی بینه.حتی با دو روز قطعی هم، رتبه خود رو از دست نمی دین، و اگه هم از دست بدین، بعد از اینکه مشکل سرور شما حل شد، دوباره به یافته های باز می گردید.توجه کنین به هیچ منظور من این نیس، که هاست و سرور شما و قطعی اون مهم نیس.اولین و مهمترین ضرر قطعی سایت شما، از دست دادن کاربره.منظور من فقط این هست که به خاطر اون قطعیایی که به وجود اومده توسط اینترنت کل ایرانه (نه بی کیفیت بودن هاستینگ شما) و خیلی کم در سال اتفاق میفته، قرار نیس، سئوی شما آسیب ببینه. هم اینکه توجیهی نیس که سایت خود رو خاطر این خطاا تو یه هاست یا سرور خارجی، منتقل کنین(آموزش اثر هاست و سرور بر سئو رو بخونین).

جستجو صوتی گوگل چیست ؟

 

۶- توجه زیادتر از اندازه به Link To Your Site

سایتایی که در این قسمت به عنوان بک لینکای سایت شما ، نشون داده می شه، هر دو هفته یه بار بروز می شه و بعضی وقتا هم بیشتر از دوهفته.هم اینکه، این لیست دارای خطا هم هست و گوگل همه بک لینکاتون رو گزارش نمی ده.

 

پس تصور نکنین، همه بک لینکاتون در این قسمت نشون داده می شه.حتی بک لینکای حذف شده شمام در این لیست به نمایش در میاد.به این لیست، به عنوان ابزاری کمکی، در تحلیل بک لینکای خودتون نگاه کنین و به خاطر اینکه توسط خود گوگل ، ارائه شده، حساب ۱۰۰ درصد روی اون باز نکنین.

 

 ۷- اکتفا به نبودن اخطار در Manual Action

بسیاری می گن که اگه در این قسمت، خطایی نبود، یعنی ما تخلفی از نظر گوگل انجام ندادیم و نباید مشمول جریمه های گوگل شیم.در این قسمت پنالتیای حاصل از الگوریتم نشون داده نمی شه.ممکنه سایت شما، به دلیل خطاهایی که کردین دچار افت شدید شه یا از یافته های حذف شه، اما در این قسمت، هیچ گونه خطایی مشاهده نکنین.حالا گوگل تلاش کرده، رتبه بندی سایتا رو بدون اطلاع به وب مستر، و به صورت الگوریتمی، بکنه تا موضوع باز بمونه.اگه گوگل به وب مستر بگه، که این لینک، اسپمه و باید اونو حذف کنی، خیلی راحت روشای دور زدن گوگل، توسط وب مستران، ساخته می شه.چون گوگل اطلاعات خوبی در اختیار وب مستر قرار میده تا الگوریتمش رو دور بزنن.(قوانین نانوشته گوگل رو بخونین).

پس اگه در این قسمت، No manual webspam actions found رو مشاهده می کنین، تصور نکنین، سایت شما از نظر گوگل سایت خوبیه و هیچ خطایی نکرده! به این راحتیا نمی تونین تشخیص بدین که از نظر گوگل، تخلفی کردین(یا گوگل ، تخلف شما رو فهمیده س) یا خیر.

۸- محو شدن در پیش فرضای وب مستر تولز

این مورد، زیادتر از اندازه روشن به نظر می رسه.اما هنوز خیلیا، فراموش میکنن که پیش فرضا رو تغییر بدن.به خصوص در قسمت Search Queries

به طور پیشفرض اندازه Impression و کلیک حاصل از عبارتای جستجو شده شما در قسمت Search Queries ، مخصوص زیرو رو کردن و گشتنای وبه.یعنی زیرو رو کردن و گشتنای تصویر و فیلم و موبایل نشون داده نمی شه.

 

حالا روی ضربدر Web کلیک کنین تا به شکل زیر، کلیک و Impression سایت خود رو ببینین!

 

اگه فکر می کنین، هنوز موارد مهم و مرتبطی با موضوع این پست، بگید تا این لیست تکمیل شه.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *