سئو و بهینه سازی سایت

۵ اشتباه سئو که افراد باهوش مرتکب می شن

۲۲ تیر ۱۳۹۵

۵ اشتباه مهم در بخش سئو هست که شایدَ شمام الان اونا رو انجام می دید. حتی ممکنه این اشتباهات ترافیک زیادی رو از موتورهای جستجوگر به سایت شما روونه کنه. بدتر از  همه، ممکنه فکر کنین که این اشتباهات به شما کمک می کنه در حالیکه این اشتباهات ترافیک سایت شما رو محدود می کنن. اگه بدونین رفع این جوری خطاها تنها چند دقیقه زمان می بره چه خواهید گفت؟ حتما هیجان زده میشین. درسته؟

حالا سوال اینجاس که این ۵ اشتباهی که در مورد اون صحبت می کنیم چه چیزایی هستن و چیجوری میشه اونو برطرف کرد؟ در ادامه با این اشتباهات آشنا میشیم.

به دست آوردن ترافیک بیشتر از موتورهای جستجو

اگه می خواید یافته های موتورهای جستجو رو از اون خود کنین، نمی تونین آخرین گرایشات رو دنبال نکنین. بعد از به روزرسانی پنگوئن، همه آدمایی که در بخش سئو مشغول کار بودن به این نتیجه رسیدن که هنوزم میشه لینکای بی کیفیتی درست کرد، واسه اینکار تنها باید متن لینکای خود رو جور واجور کنین. ایجاد تنوع در متن لینکا مانند درمان علائم بیماریه و نمی تونه خود مریضی (یعنی تلاش واسه به دست آوردن رتبه بیشتر با به کار گیری راه هدف دار ایجاد بک لینکای اسپم) رو درمون کنه.

همونطور که میدونید الگوریتما می کنن. سئو و گوگل هم تغییرات زیادی رو به خود می بینن. اما ایجاد روش ها لینک سازی تقریبا مثل روزای اول ظهور وبه. همین امر باعث شده رفع این خطاها تاثیر بسیار قدرتمندی روی سئو و رتبه بندی سایت داشته باشه. این روش ها خوب آزمایش شدن و میشه توسط اونا بک لینکا و ترافیک بیشتری به دست آورد.

اشتباه اول: سایتی با ظاهر ناجور و بیریخت

سایتای بسیار زیادی در دنیای اینترنت هستن که تنها یه وبلاگ وردپرسی عمومی هستن. با مشاهده طراحی معمولی و حتی بیریخت این وب سایتا، شما میفهمید که این سایت یه سایت معمولیه. اینطوری شما هیچ وقت به این سایت لینک نمیدید. با آگاهی نسبت به این مسئله بازم تماشاگر ظهور اینجور وب سایتایی هستیم. اما به چه دلیل این جوری س؟

چون افراد فکر می کنن که محتوای عالی بسیار مهم تر از طراحی عالیه. بذارین براتون مثالی بزنیم. چند سال قبل، یکی از وب سایتای مربوط به سئویی که داشتم رو پُر از تبلیغای جور واجور کرده بودم. سایت من مثل شکل زیر بود:

اشتباهات عادی در سئو

این سایت ظاهر قشنگتر و چشم نوازی نداره. اندازه کلیک سایت من خوب بود اما همونطور که مشاهده می کنین ظاهر سایت بسیار بیریخت و خسته کننده بود. اما یه روز عزممو جزم کردم ظاهر سایت رو به کلی تغییر دهم. بعد از انجام تغییرات فراوون، ظاهر سایت تقریباً مثل سایت زیر شد:

اشتباهات عادی در سئو

(مطمئناً من صاحب هیچ کدوم از وب سایتای بالا نیستم، اما سایت خود رو براساس قالبایی که در بالا مشاهده کردین، طراحی کرده بودم).

، حتما از خود می پرسین بعد از انجام این تغییرات چه اتفاقی اتفاق افتاد؟ اندازه کلیک سایت من تا ۳۰ درصد زیاد شد و بانس ریت (اندازه پرش) سایت هم متحمل تغییراتی شد که در شکلای زیر مشاهده می کنین:

اشتباهات مهم در سئو

براساس تحقیقات انجام شده، بیشتر افراد معمولاً سایت تون رو براساس ظاهرش آزمایش می کنن نه محتوا. وقتی که افراد با ظاهر و طراحی ناجور سایت برخورد می کنن، اقدامت زیادی انجام نمی ده. این افراد تلاش می کنن از سایت دور شن چون هیچ جذابیتی براشون نداره. همین امر باعث می شه به محتوای موجود در اون اعتماد نکنن و به سرعت اونو ترک کنن.

اگه طراحی سایت تون خوب نیس، بهتره به فکر بانس ریت و اندازه کلیک قابل قبول هم نباشین. در سالای نه خیلی دور، شما می تونستید سایت خود رو با دیدگاه ها و لینکایی که در رسانه های اجتماعی ایجاد می کردین به بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل برسونین. در اون روزا ظاهر ناجور سایت مسئله مهمی نبود. اما این روزا شرایط کلا تغییر کرده. واسه اینکه بتونین به عنوان یه سایت با کیفیت و قابل اعتماد (با اعتبار بالا) شناخته شید باید لینکای معتبری داشته باشین. اگه یه سایت وردپرسی با ظاهر عمومی و ناجور داشته باشین هیچوقت به این لینکا دست پیدا نمی کنین.

یادتون باشه که لینکای خارجی یه سایت نشون دهندۀ شخصیت صاحب اون هستش، پس اگه سایت شما ظاهر خوبی نداشته باشه و مثل یه سایت اسپم کننده به نظر برسه، سایتای معتبر هیچوقت به شما لینک نمی ده.

چیجوری این اشتباه رو به سرعت رفع کنیم؟

  1. از شر تبلیغات مزاحم خلاص شید: به کار گیری تبلیغات مزاحم مثل گوگل ادسنس تاثیر خوبی روی سایت نداره. این جور تبلیغات به نظر اسپم می رسه. تلاش کنین به جای به کار گیری این تبلیغات، از Call to actionایی استفاده کنین که اجناس یا خدمات خودتون رو به کاربر یا بازدیدکننده معرفی می کنه. با این روش دروازه های جهان بازاریابی روی شما گشوده می شه و در عین حال ظاهر سایت تون بهتر می شه.
  2. سایت خود رو از دیدگاه بازدید کنندگانی آزمایش کنین که واسه اولین بار از سایت شما بازدید می کنن: تصور کنین پدر یا مادرتون که هیچ اطلاعاتی در زمینۀ اینترنت ندارن به سایت شما مراجعه کنن. اونا چه تصوری از سایت تون دارن؟ محتوای اونو با دوستان فیس بوکی اش به اشتراک میذاره؟ یا به سرعت از اون خارج می شه؟
  3. یه طراح حرفه ای استخدام کنین: شمام دوست دارین روند لینک بیلدینگ خود رو آسون تر کنین؟ پس سایت خود رو به شکلی طراحی کنین که قشنگتر و در عین حال جذاب باشه. اگه سایت شما خوب نباشه نمی تونین از سایتای معتبر لینک دریافت کنین. اگه خودتون به طراحی سایت آشنایی ندارین، می تونین یه طراح حرفه ای واسه این کار استخدام کنین.

اشتباه دوم: سئو On-Page کُند

وقتی که صحبت از سئوی داخلی یا همون سئوی On-Page به میان میاد، فکرتون نباید فقط به چگالی کلمات کلیدی و تگ عنوان محدود شه. اگه سایت شما شامل محتوای کم کیفیت و کپیه، روند بهینه سازی شما خیلی سخت تر شده.

یادتون باشه که سئوی داخلی یا داخلی سایت، فقط به معنی ربط داشتن نیس.

الگوریتم پاندا قادر بود محتوای کم کیفیت رو از فرسنگا تشخیص بده، بدون اینکه به بک لینکا نگاه کنه (بر عکس الگوریتم پنگوئن). براساس دستورالعمل کیفیت گوگل که تازگیا لو رفته، سئوی داخلی سایت شما پیامای قوی و قدرتمندی در مورد کیفیت کلی سایت به گوگل می فرسته .

واسه اینکه سئوی داخلی قدرتمندی داشته باشین باید این ۲ کار رو انجام بدین:

به گوگل بگید که سایت شما درباره چی چیزیه (موضوع سایت و محتوای شما چیه)

گوگل یه موتور جستجوی هوشمنده. اصلا لازم نیس ربط داشتن سایت خود رو به رخ گوگل بکشین. گوگل از راه کلمات کلیدی به موضوع سایت شما اطلاع کامل پیدا می کنی پس لازم نیس مراحل دیگری طی کنین. اگه بخواین هر روز مقاله ای در مورد «سئو چیه» منتشر کنین، شامل مجازات گوگل میشین.

به گوگل نشون بدین که محتوای با کیفیتی دارین

باید سیگنالای با کیفیتی واسه گوگل بفرستین تا فهمیده باشه محتوای مناسبی در سایت خود دارین. حتماً فکر می کنین نوشتن یه مقاله با کیفیت کافیه. با اینکه نوشتن مقالات با کیفیت شروع خوبیه اما گوگل تنها وقتی متوجه محتوای شما می شه که سیگنالای مناسب رو واسه اون بفرستین. سایتی که بتونه این سیگنالا رو بیشتر واسه گوگل بفرسته، می تونه رتبه بندی بهتری براتون به ارمغان آورد.

چیجوری این اشتباه رو به سرعت رفع کنیم؟

  1. به اصل ربط داشتن معتقد باشین اما زیادتر از اندازه ازش استفاده نکنین: تلاش کنین کلمات کلیدی خود رو در تگ عنوان، توضیحات، پاراگراف اول و محتوا بذارین. شما می تونین در محتوای خود از تصاویر در رابطه استفاده کنین که دارای کلمات کلیدی و یه کلید واژه LSI در متن Altه.
  2. سیگنالای با کیفیت واسه موتورهای جستجو بفرستین: این گزینه معنیش اینه که همه مواردی که گوگل دوست داره رو به اون نشون بدین. مثلا به کار گیری لینکای خارجی به دامنه های معتبر ( مثل .edu و .gov) خیلی با اهمیته. به کار گیری کلمات کلیدی معتبر و در رابطه، تاثیر بسیار خوبی داره.

اشتباه سوم: ندیده گرفتن کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords)

کلمات Long Tail، کلمات کلیدی طولانی هستن که به صورت دقیق و هدف دار یه محصول رو نشونه گرفتن. بیشتر صاحبان کسب وکارها، آرزوها و اهداف خود رو تنها روی یه کلید واژه قرار میدن. اما شما می تونین ترافیک سایت خود رو با هدف قرار دادن کلمات کلیدی طولانی که بیشتر رقبا ندیده می گیرن، زیاد کنین.

اشتباهات عادی سئو

اگه فکر می کنین کلمات کلیدی دم دراز اهمیت و ارزشی ندارن، بهتره نگاهی به موارد زیر بندازین:

؛ تصور کنین یه کلید واژه خاص دارین که از راه اون در روز ۵ جستجو انجام می شه. از اونجایی که بیشتر کلمات کلیدی طولانی رقابتی نیستن (بیشتر افراد اونو ندیده می گیرن) شما می تونین رتبه بهتری از این کلمات به دست بیارین.

در رتبه اول واسه این کلمات کلیدی، میتونین ۶۰% از کلیکا رو از اون خود کنین:

۰٫۰۶ اندازه کلیلک x پنج جستجو در روز = ۳ بازدید کننده در هر روز

با اندازه  تبدیل ۲ درصد (اگه اجناس خود رو به فروش می رسونین):

۳ بازدید کننده * ۲ درصد  اندازه تبدیل= ۰٫۰۶ فروش در هر روز

اگه واسه هر فروش سود ۴۰ دلاری داشته باشین:

۰٫۰۶ *۴۰ = ۲٫۴ دلار در هر روز

در طول دوره ۳۶۵ روزه:

۲٫۴ دلار * ۳۶۵ = ۸۷۶ دلار در هر سال که از راه کلمات کلیدی دم دراز به دست میاد.

اگه بتونین واسه ۹۰ کلید واژه دم دراز مطلب و محتوای مناسبی بنویسین:

۹۰* ۸۷۶ دلار = ۷۸۸۴۰ دلار سود می کنین.

 همونطور که مشاهده کردین استفاده مناسب از کلمات کلیدی طولانی تاثیر بسیار مثبتی روی درآمد سایت داره.

چیجوری این اشتباه رو به سرعت رفع کنیم؟

  1. واسه کلمات کلیدی طولانی محتوا تولید کنین: روشنه که نمی تونین واسه هر کلید واژه دم دراز یه محتوای خاص بنویسین. اما اگه یه کلید واژه خاص پیدا کردین که فکر می کنین نوشتن محتوای مناسب واسه اون مقدوره، بدون معطلی واسه اون محتوا تولید کنین. فقط یادتون باشه که کپی نکنین. از محتوای منحصر به فرد و با کیفیت استفاده کنین تا توسط گوگل پاندا مجازات نشید.
  2. کلمات کلیدی  دم دراز رو در محتوایی بذارین که الان رتبه بندی خوبی داره: اگه این کار رو به درستی انجام بدین افزایش ترافیک خوبی دارین. یادتون باشه که کلمات کلیدی دم دراز معمولا رقابتی نیستن. شما می تونین تو یه صفحه، از چندین کلید واژه دطولانی استفاده کنین و رتبه خوبی از این روش به دست بیارین.

اشتباه چهارم: زیادتر از اندازه به کسب درآمد فکر می کنین

به کار گیری تبلیغات ادسنس گوگل یکی از این موارده. شما می تونین سایت خود رو با این تبلیغات پر کنین و خیلی راحت کسب درآمد کنین. اما بیشتر صاحبان سایتا، قبل اینکه بخوان بقیه روشای کسب در اومد رو بیاموزند یا واسه تبلیغات خود روش هدف دار تعیین کنن، این تبلیغات رو در سایت خود کپی می کنن.

روشای بسیار زیادی واسه کسب درآمد از راه سایت هست. حتما از خود می پرسین این تبلیغات مزاحم چه تاثیری روی سئوی سایت داره؟ SERP (صفحه یافته های جستجوی گوگل) بسیار رقابتیه. هر چیزی که فکرش رو بکنین در این صفحات پیدا می شه. اگه رقبای شما از راه بازدید کنندگان خود درآمد بیشتری نسبت به شما به دست بیارن، میتونن:

  • هزینه های بیشتری واسه لینکای پولی صرف کنن.
  • محتوای بهتر و بیشتری ایجاد کنن.
  • وارد بازاریابی سئوی کلاه سفید شن.
  • بانس ریت سایت رو کاهش داده و اندازه تبدیل کاربر به مشتری خود رو زیاد کنن.

در این شرایط، رقبای شما پیروز می شن و یافته های اول رو از اون خود می کنن.

اجازه بدین داستان کوتاهی رو براتون بازگو کنم. چند سال پیش سایتی داشتم که دارای اندازه کلیک ۲۱٫۴ درصدی واسه تبلیغات ادسنس گوگل بود.

5 اشتباه سئو که افراد باهوش مرتکب می شن

طرح یا صفحه بندی جادویی نداشتم. این درصد واسه من بسیار عجیب بود اما تلاش کردم بازاریابی خود رو تغییر دهم. به همین منظور به بازاریابی CPA (هزینه به ازای هر عمل) روی آوردم. ماه بعد، درآمد حاصل از سایت به ۸ برابر زیاد شده بود.

5 اشتباه سئو که افراد باهوش مرتکب می شن

چیجوری این اشتباه رو به سرعت رفع کنیم؟

  1. به روشای دیگه واسه کسب درآمد از سایت فکر کنین: همونطور که میدونید روشای بسیار زیادی واسه کسب درآمد از سایت هست. بازاریابی از راه CPA یکی از بهترین روش ها واسه کسب درآمده. این نوع بازاریابی بیشتر از تبلیغات مزاحم درآمدزایی داره. هم اینکه می تونین اجناس خود رو جفت و جور کنین و بفروشین. در این شرایط میتونین به صورت مستقیم با کاربران خود در رابطه باشین.
  1. بررسی کنین: در بعضی از موارد به کار گیری تبلیغات گوگل ادسنس بهترین روش واسه به دست آوردن پول از راه سایته. اما شما می تونین روشای دیگری رو هم مورد بررسی بذارین. بدترین اتفاقی که ممکنه بیفته کم شدن درآمده اما یادتون باشه که از راه این بررسیا به یافته های جالبی دست پیدا می کنین و روشای دیگری واسه بازاریابی و کسب در اومد می آموزید که قبلا با اونا آشنا نبودین.

اشتباه پنجم: ندیده گرفتن کلمات کلیدی موجود در ترندها

Google Keyword Planner یه وسیله عالی واسه به دست آوردن کلمات کلیدیه. واسه تحقیق و تحقیق در مورد کلمات کلیدی، وسیله ادوردز گوگل یه گزینه عالی حساب می شه. اما اجازه بدین این موضوع رو با یه مثال بررسی کنیم. با به کار گیری وسایل موجود به دنبال کلید واژه “Pinterest Followers” هستیم:

یافته های حاصل از Google Keyword Planner:

5 اشتباه سئو که افراد باهوش مرتکب می شن

و گوگل ترن (Google Trends):

اشتباهات عادی در سئو

بازم فکر می کنین که تنها ۳۲۰ نفر در ماه این کلید واژه رو جستجو می کنن؟

با ایجاد یه محتوای مناسب در مورد این موضوع می تونین ترافیک خود رو تا ۵۰% زیاد کنین. قرار دادن کلمات کلیدی در وسایل مربوط به کیوورد به شما اجازه میده با بقیه کارشناسان سئو رقابت مناسبی داشته باشین. متخصصانی که از همین ابزارا استفاده می کنن. با هدف قرار دادن کلمات کلیدی مربوط به گرایشا، هوشمندانه رفتار کنین.

چیجوری این اشتباه رو به سرعت رفع کنیم؟

  1. از Google Suggest استفاده کنین: همونطور که میدونید گوگل قابلیتی به نام Google Suggest داره که در اون گرایشا و ترندهای جدید کلمات کلیدی رو پیشنهاد می کنه. واسه به کار گیری این توانایی کافیه، وارد سایت گوگل شید و چند کلید واژه در بخش تخصصی خود رو تایپ کنین. همونطور که مشاهده می کنین، گوگل کلمات کلیدی مربوط به این بخش رو پیشنهاد می کنه. کلمات کلیدی که توسط گوگل پیشنهاد می شه، جزو داغ ترین کلمات کلیدی هستن که مورد جستجو قرار گرفتن. واسه اینکه بتونین از این کلمات کلیدی (که معمولاً رقابتی روی اونا وجود نداره) به نفع خود استفاده کنین، محتوای مناسبی براشون بنویسین و رتبه بندی خود رو از همین روش بهتر کنین.
  1. به دنبال آخرین خریدها باشین: این گزینه یکی از محبوب ترین مواردیه که با اون میشه کلمات کلیدی مناسب رو پیدا کرد. کافیه سایت گوگل رو باز کنین و در اون عبارت intitle: ‘latest purchase’ یا intitle: ‘latest purchases’ رو تایپ کنین. در یافته های این جستجوها، با تعداد زیادی محصول یا خدمات جدید آشنا میشین که با اون می تونین ترافیک سایت خود رو چند برابر کنین.
  1. به کار گیری گوگل ترن: در هر بخش تخصصی، کلمات کلیدی وجود دارن که آدما به صورت اتفاقی و یهویی اونا رو جستجو کردن. واسه پیدا کردن این جور کلمات باید وقتی رو در گوگل ترن صرف کنین. اگه در این کلمات، گرایش زیادی رو مشاهده کردین، می تونین از یه محتوای بهینه سازی شده واسه اون استفاده کنین. همین امر باعث می شه ترافیک زیادی وارد سایت شه.

شما در این باره چه فکری می کنین؟ به نظرتون موردی رو از قلم انداختیم. نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود رو از ما افسوس نکنین. اگه این مطلب براتون به درد بخور بوده اونو با دوستای خود به اشتراک بذارین.

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *