پوکی استخون به جهت کاهش جذب کلسیم بوسیله بدن صورت میگیره. با انجام ورزشای روزانه، نکشیدن سیگار، تغذیه مناسب و نخوردن مشروبات الکلی میشه از بروز مریضی پوکی استخون پیشگیری کرد و واسه پیشگیری از این مریضی ۴ ساعت پیاده روی در هفته با مصرف بهترین داروها برابری می کنه.

صرف میوه، سبزی و غلات خطر بروز پوسیدگی و شکستگی استخون رو در افراد سن بالا کم می کنه. یافته های پژوهشای محققان دانشگاه تافتز در بوستون امریکا حاکیه مردان مسنی که بیشترین مقدار میوه، سبزی و غلات رو مصرف می کنن، کمتر از مردان سن بالا دیگه در برابر پوکی استخون قرار دارن.

یافته های پژوهشا هم اینکه نشون میده زنان مسنی که بیشترین مقدار مصرف شیرینی رو دارن، از کمترین اندازه دانسیته استخوانی بهره مند هستن و بیشتر از زنان دیگه در برابر پوکی و شکستگی استخون قرار دارن. به گفته محققان، با در نظر گرفتن یافته ها به دست اومده در این مطالعه مصرف میوه، سبزی و غلات شایدً با افزایش تجمع مواد معدنی در استخون از پوکی استخون و بروز شکستگیای اون پیشگیری می کنه.


 آلوی مشکی

بهرام ارجمندی، استاد دانشگاه فلوریدا گفت: خوردن آلوی مشکی باعث بازسازی استخوانای بدن می شه و این آلو بهترین درمان واسه بیماران پوکی استخون حساب می شه. تحقیقات ما روی این مریضی از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۸ روی مدلای انسانی و حتی حیوونی انجام شد و در این تحقیقات ما میوه ها و خشکبارهای جور واجور مانند خرما، کشمش، توت فرنگی و … رو مورد مطالعه قرار دادیم.

آدمایی که دارای پوکی استخون هستن نباید به مقدار زیاد قهوه مصرف کنن چون که قهوه مانع از جذب کلسیم در بدن می شه و این احتمال بروز پوکی استخون رو زیاد می کنه

این تحقیقات نشون میده که خوردن آلوی مشکی (نه آلوی بخارا) استخوانای تخریب شده رو بازسازی می کنه و کیفیت استخوانایی که بر اثر خوردن این آلو بازسازی می شن، بهتر از استخون هاییه که با بهترین داروها بازسازی می شه. این در حالیه که هزینه درمان با داروها ماهانه ۶۰۰ دلار و از راه تزریقه اما مصرف این آلوها هزینه زیادی نداره و فرد خیلی راحت می تونه ازش استفاده کنه.

اصل این آلوها در کنار دریای خزر رشد می کنه و الان آمریکا بزرگ ترین تولید کننده این آلوهاه. 


کلم بروکلی

بروکلی دارای ویتامین C، K و هم پر از پتاسیم و کلسیم بوده و مانند شیر و پنیر از مواد غذایی استخون سازه. طبق یافته های حاصله از تحقیقات، مصرف ویتامین C و k موجب تقویت و افزایش تراکم استخون می شن. پتاسیم اثر اسیدهای متابولیک رو که موجب از دست دادن استخون می شن، کم می کنه.

کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن در هفته سه بار کلم بروکلی رو در برنامه غذایی خود جای بدید.

 ماست

تحقیقات میگه با خوردن ماست میشه به روند تشکیل استخون سرعت بخشیده و از بروز این مریضی پیشگیری کرد. ماستی که از شیر گاو جفت و جور شده باشه پر از کلسیم و پروتئین بوده و عامل مهمی در استخون سازی حساب می شه.

ماست رو هر روز استفاده کنین.

پوکی استخون