اصلاحیه ماده ۱۸ قانون بیمه شخص سوم علیه رانندگان پرخطره و بر این پایه ۳۰درصد حق بیمه بیشتری پرداخت می کنن. به گفته یه کارشناس بیمه، آیین نامه مربوط به ماده۱۸ اصلاحیه قانون بیمه شخص سوم درباره تعیین سقف حق بیمه، چگونگی تخفیف و افزایش یا تقسیط اندازه بیمه س اما باتوجه به این که ارتباطی شبکه ای بین شرکت های بیمه و پلیس راهور وجود نداره، بعیده به این زودی اجرایی شه.

قراره براساس ابلاغیه جدید قانون بیمه شخص سوم به وسیله بیمه مرکزی حق بیمه، تخفیف ها، جرائم حق بیمه و تقسیط بیمه عوض شه.

بخاطر این رئیس کل بیمه مرکزی ایران اعلام کرد بر این پایه حق بیمه رانندگانی که تخلفات حادثه ساز دارن و تخلفات اونا در سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت شده تا ۳۰ درصد افزایش می یابد.اون گونه که رئیس بیمه مرکزی گفته اندازه حق بیمه شخص سوم متناسب با وضع راننده و تعهداتی که هنگام رانندگی واسه خود و جامعه ایجاد می کنه، اعمال می شه.

به گفته عبدالناصر همتی، هدف از اجرای اندازه جدید بیمه براساس ماده ۱۸ قانون بیمه شخص سوم، بهبود کیفیت رانندگی و کمک به کاهش حوادث به وجود اومده به وسیله رانندگی در کشوره.

بر این پایه علاوه بر افزایش اندازه بیمه شخص سوم رانندگان متخلف، قراره اندازه بیمه کسائی که دوره های رانندگی ایمن رو پیش راهنمایی و رانندگی بگذرونن تا ۱۰ درصد کم بشه.

البته واسه رانندگانی که رانندگی ایمن دارن و تخلفات کمی از اونا در سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت شده باشه هم تخفیف های خاصی در نظر گرفته شده.

هم اینکه در قانون جدید تخفیفات دیگری هم اعمال می شه از جمله این که قبل از اجرایی شدن این قانون اگه کسی ۷ تا ۱۰ سال تخلف نداشت، با یه بار تصادف تموم تخفیف ها از بین می رفت اما در قانون جدید پیش بینی شده، بخشی از تخفیف ها از بین بره.

با اجرای اصلاحیه جدید تخفیف های بیمه شخص سوم، کسی که چند سال با یه خودرو رانندگی کرده، حق بیمه اون می موند و با فروش خودرو این تخفیف ها به شخص دیگه واگذار نمیشه.

.

با این حال کارشناسان می گن که اجرایی شدن این آیین نامه نیاز به زمان داره و بعیده در نیمه دوم امسال اجرایی شه.

«در حال حاضر شرکت های بیمه به اطلاعات رانندگان خودرو در پلیس راهنمایی و رانندگی دسترسی ندارن و واسه اجرایی شدن ابلاغیه جدید بیمه مرکزی ازجمله رانندگان پرخطر حق بیمه بیشتری پرداخت کنن، دسترسی به اطلاعات اونا ازجمله نمره منفی لازمه. پس تا وقتی که این اقدام انجام نشه، بعیده به زودی این تغییرات اعمال شه.»

اگه الکترونیکی شدن بیمه شخص سوم به مرحله اجرایی برسه، صنعت بیمه کشور درباره این بیمه بسیار پیشرفت می کنه چون مبنای اون شخص محوره و خودرو حذف می شه. ضمن این که ملاک ارسال بیمه نامه الکترونیکی ویژگی های راننده خودرو میشه و بیمه نامه به نام اون صادر می شه و هم اینکه با فروش خودرو، بیمه نامه شخص سوم انتقال نخواد یافت.»

تهدید خودروهای گرون با قانون جدید بیمه در تصادفات؛

تقسیم ۵۰ به ۵۰ خسارات میان بیمه و جیب رانندگان

طبق ابلاغیه جدید شورای عالی بیمه تموم خودروهای سواری که در سال ۹۶ قیمتی بیشتر از ۱۴۰میلیون تومن دارن، جزو خودروهای سواری نامتعارف حساب شده و در صورت زیان دیدن در تصادفات، مبلغ خسارت اونا با فرمول جدیدی محاسبه می شه.

براساس این فرمول تموم خودروهای سواری که سال ۹۶ هنگام حادثه ۲۸۰ میلیون تومن قیمت داشته ان، تنها ۵۰ درصد خسارت رو دریافت می کنن.

گران قیمت ها به فکر بیمه بدنه باشن

براساس تبصره ۳ ماده ۸ قانون بیمه شخص سوم مصوب سال ۱۳۹۵ خسارت مالی به وجود اومده به وسیله حوادث رانندگی فقط تا اندازه خسارت مشابه وارده بر گران ترین خودروی معمولی از راه بیمه نامه شخص سوم یا مقصر حادثه قابل جبران میشه. در تبصره ۴ این قانون گفته شده بود «منظور از خودروی معمولی، خودروییه که قیمت اون کمتر از ۵۰ درصد سقف تعهدات بدنی (دیه در ماه حرام) که در اول هر سال مشخص می شه، باشه.»

در تبصر ۵ همین ماده گفته شده «ارزیابان خسارت موضوع ماده ۳۹ قانون و کارشناسان ارزیاب خسارت شرکتای بیمه و کارشناسان رسمی دادگستری هنگام برآورد خسارت موظف هستن تا برابر این ماده اعلام نظر کنن. پس خسارت خودرو برمبنای این دو تبصره باید تعیین شه.»بخاطر این دستورالعملی به وسیله رئیس شورای عالی بیمه در تاریخ۲۹ مردادماه سال جاری تصویب و ۱۹ مهرماه ۹۶ هم به شرکتای بیمه ابلاغ شد. در این دستورالعمل ضمن تعریف خودروهای معمولی و نامتعارف، چگونگی تعیین خسارت وارده بر این خودروها اعلام شده.»

به گفته ایشون از دیگر ابهامات، قرارگرفتن یا قرار نگرفتن خودروهای غیرسواری، اتوکار و بارکش در دسته خودروهای نامتعارف بود. چون معمولا این خودروها قیمتای بالایی دارن و سرمایه این خودروها بیشتر از نصف دیه ماه های حرامه.

یعنی در سال ۹۶ دیه ماه حرام ۲۸۰ میلیون تومن و نصف اون ۱۴۰ میلیون تومنه.

براساس تعریف قانون، این دسته از خودروها به دلیل اون که قیمتی بیشتر از ۱۴۰میلیون تومن دارن، در گروه خودروهای نامتعارف قرار می گیرن.

اما به دنبال این دستورالعمل مشخص شد بحث خودروهای معمولی و نامتعارف فقط مربوط به خودروهای سواریه و شامل خودروهای سنگین نمی شه.

براساس آیین نامه خودروی معمولی، خودروی سواریه که هنگام وقوع حادثه به تشخیص ازریابان خسارت یا کارشناسان آزمایش خسارت شرکت بیمه یا کارشناسان رسمی دادگستری برابر ۵۰ درصد سقف بیمه بدنی هرسال باشه و خودروی نامتعارف، خودروی سواریه که ارزش روز اون هنگام وقوع حادثه به تشخیص افراد ذکرشده بیشتر از ۵۰درصد سقف تعهدات بدنی در هر سال باشه.»

بیمه گر وسیله نقلیه مسبب حادثه، موظفه اندازه تعهد مسبب حادثه رو براساس فرمول تعیین شده محاسبه و تا سقف تعهدات مالی بیمه نامه شخص سوم مثل تعهدات اجباری یا تعهدات مازاد اختیاری نسبت به پرداخت خسارت به خودرو نامتعارف اقدام کنه، اعلام کرد: «درواقع اگه خسارتی به خودرویی وارد شد که قیمت اون در روز حادثه از نصف دیه ماه حرام بیشتر باشه (در سال ۹۶ یعنی خودروهایی که قیمت اونا از ۱۴۰میلیون تومن بیشتره) براساس این فرمول محاسبه می شه.

تعهد مسبب حادثه به این شکل محاسبه می شه که خسارت مالی واردشده بر خودرو ضرب در قیمت روز گران ترین خودروی معمولی (در سال جاری برابر ۱۴۰ میلیون تومن)، تقسیم بر قیمت خودروی شخص زیان دیده در روز حادثه شه.»

مثلا اگه در روز حادثه ارزش خودروی زیان دیده ۲۸۰ میلیون تومن باشه و ۱۰۰ میلیون تومن به اون خسارت وارد شه، مسبب حادثه براساس قانون باید ۵۰ میلیون تومن (برابر ۵۰ درصد خسارت وارد شده) خسارت بپردازه و نه بیشتر.

براساس فرمول اعلام شده ۱۰۰ میلیون تومن خسارت ضربدر ۱۴۰ میلیون تومن شده و عدد به دست اومده تقسیم بر ۲۸۰میلیون تومن و مبلغ خسارت مشخص می شه.

پس خودرویی که ۲۸۰میلیون تومن قیمت داره، هر اندازه خسارتی که به اون وارد شه، بیشتر از ۵۰ درصد خسارت رو نمی تونه از مسبب حادثه دریافت کنه.

تصویب این قانون در مجلس بر مبنای این بوده که اگه وسیله نقلیه ای با خودرویی گران قیمت تصادف کرد، واسه پرداخت خسارت اون با مشکل مواجه نشه. در سالای گذشته خیلی از افراد واسه پرداخت خسارت به خودروهای میلیاردی و گران قیمت با مشکلات بسیار زیاد ای مواجه شده ان.

باختری با تاکید بر اینکه بیمه گر تا سقفی که بیمه گذار تعیین کرده، خسارت رو پرداخت می کنه، گفت: «پیش از این صاحبان خودروهای نامتعارف واسه دریافت کل مبلغ خسارت از مسبب حادثه شکایت می کردن اما مبلغ خسارت از این پس براساس فرمول بالا محاسبه می شه.

خودرو جزو اموال منقول حساب شده و اگه کسی اموال منقول غیر معمولی خود رو وارد خیابون می کنه، اطلاع داشته باشه که اگه خسارتی وارد شد مسبب حادثه معتقد به پرداخت همه خسارت نیس. به خاطر همین دارندگان خودروهایی با قیمت بیشتر از ۱۴۰ میلیون تومن لازمه که بیمه بدنه بخرن.»

باتوجه به شرایطی که اعلام شده بیمه دانا طرح فروش بیمه بدنه با تخفیف ۵۰ درصدی رو اجرا کرده. این قانون در خرداد ماه سال ۹۵ تصویب شد و در ۱۹ مهرماه ۹۶ دستورالعمل اجرایی اون به شرکتای بیمه ابلاغ شد.

این قانون در حال اجراست و هم اینکه در ماده ۴ دستورالعمل قید شده که رعایت دستورالعمل واسه اون دسته از بیمه نامه هایی که بعد از لازم الاجرا شدن قانون صادر شده باشن و خسارت اونا پرداخت نشده، مشمول این دستور العمل می شن.

پس خسارتایی که از این به بعد اتفاق می افته و خساراتی که پس از ۲۹ خرداد ۹۵ وارد شده اما پرداخت نشده ان شامل دستورالعمل می شن.

از این رو در کل میشه قانون جدید بیمه شخص سوم رو گامی مثبت هم جهت با منطقی تر کردن مبنای قوانین بیمه ای کشور توصیف کرد، هرچند باید دید در گامای اجرای روش اعمال این قانون به چه شکل میشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *