حتما درباره دویست و چند صد عامل سئو شنیدید. من فاکتورای سئو رو خیلی خلاصه و به درد بخور با توضیح کوتاه و روان، تو این پست لیست کردم که تعدادش ۱۱۴ تا شد.این لیست، کم کم، تکمیل تر میشه و ممکنه عامل هایی حذف و عامل هایی اضافه بشه.قبل از مطالعه فاکتورا حتما توضیحات زیر رو بخونید.این توضیحات از خود فاکتورا مهم تره:

فاکتورای سئو از نظر تعداد بیشتر از ۱۱۴ تاست.اما بعضی از فاکتورا واقعا جای تکرار نداره.مثلا درباره خود url صفحات میشه چند تا عامل نوشت.من کلش رو یه عامل حساب کردم و عوضش به لینک مفصل خودش، رابطه دادم.همه فاکتورایی که در زیر می بینین، نسبت به هم خاصیت تضریبی دارن.یعنی روی هم تاثیر گذارن.(خاصیت تضریبی فاکتورای سئو رو بخونید).حتما به خاطر چند عامل مثبت ، قرار نیس، معجزه بشه و به خاطر چند عامل منفی هم سایتی افت نمی کنه.حاصل کل فاکتورا در کنار هم، هم اینکه فاکتورایی که واسه خود گوگل و موتورای جستجو محفوظ هست، در رتبه بندی یافته های جستجوی گوگل و موتورای جستجو موثره.هم اینکه این فاکتورا می تونن منفی و مثبت باشن.به طور کامل مشخصه که معنی عامل “محتوای قوی صفحه” یعنی محتوای قوی اثر خوب داره و محتوای اسپم و ضعیف، اثر منفی یا خنثی داره.

این فاکتورا فقط مخصوص گوگل نیستن.اکثرشون واسه همه موتورای جستجو صدق می کنه و اونهایی که واسه گوگل هست مشخصه.مثلا فاکتورایی که به الگوریتم خاصی از گوگل اشاره داره یا به کار گیری اجناس گوگل مثل یوتیوب، مشخصه که مخصوص گوگل هست و واسه شما به طور کامل روشن هست.

فاکتورای در سطح کل دامنه، فاکتورای خیلی خیلی مهمی هستن و در رتبه گرفتن تک تک صفحات سایت، تاثیر گذارن.این فاکتورا، بخش اعظمی از فاکتورای سئو رو در بر می گیرن که عموما فراموش می شن .این فاکتورا نقش پدر یا ضریب خاص (سوپر ضریب!) رو واسه بقیه فاکتورای سئو دارن.اما بدیش اینه بیشتر فکر می کنن سئو یعنی، چهار تا تگ، تولید محتوا و بک لینک! یعنی بریم تگا رو درست کنیم، بک لینک بخریم یا انجمنا و  کامنتا رو با لینکامون اسپم کنیم و محتوای دیگرانو بشینیم تغییر بدیمو ویرایش کنیم، میشه سئو!

بعضیا وقتی سایت رو بررسی می کنن، می بینن، مثلا h1 نداره یا تگ عنوانش تیتر وار و خلاصه نیس یا حجم صفحاتش زیاده یا عکس هاش alt نداره، میگن سایت از نظر سئو مشکل داره و فکر می کنن با حل کردن مواردی که به چشمشون میاد، می تونن بهترین رتبه رو در یافته های جستجوی گوگل بگیرن.اما اینطور نیس! بله بهتره که حجم صفحات پایین باشه.بهتره که h1 داشته باشین.بهتره که تگ عنوان کوتاه و بهینه باشه.اما صرف اینا قضاوت کردن درباره یه سایت اشتباست.ممکنه یه سایت، به واسطه بک لینکای طبیعی و قدرتمندش، خیلی چیزا رو هم رعایت نکنه، و در بالاترین جایگاه یافته های باشه.(به چه دلیل محاسبات ما در سئو غلط از آب در میاد).

اما اگه هم سایتی بدون توجه به سئو، و این فاکتورا، خیلی طبیعی شروع به تولید محتوا کنه و برندینگ و تبلیغات خوب و طولانی یه مدت داشته باشه و در پشت ذهنش این تفکر باشه که سئو چیه(!)، از نظر من از سئو خیلی بهتره.اینجا استثناست، و سئو اتفاقا خیلی سادست! اما خرجش خیلی خیلی بالاست!! عصر امروز در سطوح بالا، با در نظر گرفتن چند ده برابر شدن رقابتا، عصر سئو نکردن و برندینگ هست. سئو امروز یعنی سئو نکردن و برندینگ که باعث دوری صاحب سایت از کارای اسپم و over optimization میشه و به طور کامل هم کلاه سفید هست و گوگل عاشق اینطور سایت هاست.اما همونطور که گفتم در سطوح بالا و ایده آلش. نه همیشه! نه واسه کسی که با هزینه کم، میخواد در بالاترین جایگاه یافته های قرار بگیره.منظور از هزینه کم هم ۲۰۰ هزار تومن نیس.بلکه بین یه میلیون تومن تا ۱۰ – ۱۵ میلیون تومن هست(بسته به رقابت).پیشنهاد می کنم مطلب طرح تجاری وب سایتا رو بخونید.

قبل اینکه همه فاکتورای سئو رو با هم بررسی کنیم، لازمه که به چند سوال جواب بدم:

۱- ممکنه شما سوال کنین، یه وبلاگ میشناسین که در موضوع رقابتی در بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل هست.یه وبلاگ، عموما از بهینه شدن واسه خیلی از فاکتورا محرومه و دسترسیای لازم رو نداره.پس به چه دلیل بالاست؟ دلیلش بقیه فاکتورا هست.فاکتورای در سطح کل دامنه، شبکه های اجتماعی، فاکتورای مربوط به بک لینک، و رفتار کاربر هست.

۲- شاید سوال کنین، یه سایت چت روم یا سایت شارژ یا نیازمندی رو چجوری میشه سئو کرد.اینا که نه میشه رو محتواشون کار کرد نه به روز میشن نه میشه کدهاشو دستکاری کرد(شارژ و چت) و اونطوریه که بشه فاکتورای مربوط بدون هیچ سختی ای و رضایت کاربر رو براش در نظر گرفت! خودتون فکر کنین! چی می مونه؟ فقط با فاکتورای مربوط به سطح کل دامنه و فاکتورای مربوط به بک لینک و بقیه فاکتورایی که در لیست آخر هست هم اینکه در نظر گرفتن رقابت بالای این موضوعات.

۳- شاید سوال کنین، سایتی قوی از هر نظر رو میشناسین که یه سایت ضعیف تر، از نظر فاکتورهای سئو، همیشه بالای اون قرار داره.جواب اینجاس که مطمئنا، شما همه فاکتورا رو بررسی نکردید و اگه هم بررسی کردین، به همه فاکتورا وزن برابری دادین.فاکتورایی مثل تراست رنک، و طبیعی بودن بک لینکا، وزن خیلی زیادی دارن.عوضش url مناسب یا تاریخ انقضای دامنه، وزن خیلی کمتری دارن.ضمن اینکه خیلی فاکتورا هم واسه موتورای جستجو محفوظه.علاوه بر این، خطا هم هست.الگوریتمای گوگل و موتورای جستجو حتما صد در صد درست نیستن.(پرستش گوگل رو بخونید)

۴- شاید شما واسه سئوی سایت خودتون اقدام کردین و در خیلی از کلمات، رتبه خوبی گرفتید، اما به محض اینکه سراغ کلمات کلیدی دیگه رفتید، دیگه، خبری از موفقیت نبود.در عین حال هم همه چیز رو رعایت کردین.جواب اینجاس که شما رقابت رو از یاد بردین! قرار نیس سختی عبارت “فروش فلش مموری” با عبارت “خرید موبایل” یکی باشه! قرار نیس،رقابت عبارت “تور یزد” با عبارت “تور کیش” یا “تور ترکیه” یکی باشه! “دکوراسیون داخلی” هم رقابتش چند ده برابر بیشتر از عبارت “اجرای دکوراسیون داخلی” هست.رقابت کلمه “سئو” رو با رقابت عبارت “خدمات سئو” خودتون مقایسه کنین! هر چقدر سطوح رقابت بالا بره، سطح سئو حرفه ای تر میشه و کم کم، افراد معمولی سئو، کنار میرن، و حرفه ایا، جای اونها رو می گیرن.حتما آموزش تشخیص رقابت کلمات کلیدی رو بخونین.نمی گم سئو کار، بلکه کسی که دید درستی درباره سئو داشته باشه، قبل از تعداد کلمات کلیدی، روی وزن و رقابت اونها تمرکز میکنه و رقابت رو بررسی می کنه.(آموزش انتخاب درست کلمات کلیدی رو بخونین)

۵- شاید شما سئوی یک یا چند(حتی چندین) سایت رو با موفقیت به اتمام رسوندید اما واسه سایتای جدید، دیگه حرفی واسه گفتن ندارین و می بینین، به اون راحتی قبل دیگه نمیشه سایتی رو بالا آورد یا روشی که بلد بودین، انگار از کار افتادن!واسه گرفتن جواب، علاوه بر مطالعه این توضیحات که تا اینجا داده شد، و لیست فاکتورای زیر، حتما مقاله های “قوانین نانوشته گوگل” و “به چه دلیل محاسبات ما در سئو غلط از آب در میاد” رو بخونید.

با در نظر گرفتن توضیحات بالا ، فاکتورای پایین که اکثرش هم روشن هست، رو بخونین و بیایید با هم تفکر حرفه ای تری رو درباره سئو داشته باشیم.سئو مطلق نیس!!!همه چیز به هم تنیده شده و وابستست.

 

فاکتورای در سطح کل دامنه :

۱- عمر دامنه

۲- وجود کلید واژه در دامنه (شدیدا ضعیف.تاثیر نام دامنه بر سئو رو بخونین).

۳- تاریخ انقضای دامنه (هر چی بیشتر بهتر)

۴- گذشته دامنه.دامنه هایی که همیشه توسط بقیه خرید و فروش شدن، از دید گوگل، کم ارزش می شن.

۵- نام دامنه، مثل کلید واژه اصلی سایت و عبارت جستجو شده باشه و تا جای ممکن کوتاه باشه و حروف اضافه نداشته باشه.(بازم مربوط به تاثیر نام دامنه در سئو)

۶- خصوصی یا عمومی بودن whois . بهتره whois دامنه شما خصوصی نباشه.

۷-رتبه اعتماد یا تراست رنک (Trust Rank)

۸- پسوند دامنه (TLD) .دامنه های ir واسه داخل ایران بهینه سازی شدن و مثل اینه که در وب مستر تولز، یه دامنه دات کام رو روی کشور ایران، Target کرده باشین.در عین حال، رتبه گرفتن دامنه های هر کشور، واسه رتبه گرفتن در کشورای دیگه، مشکل تره.

۹ – Domain Authority – اعتبار دامنه

۱۰- محتوای سایت به صورت کلی و دست اول بودن اونا.شاید یه سایت ۱۰۰ هزار صفحه داشته باشه اما در هیچ کدوم، حرف جدید یا مفیدی واسه گفتن نداشته باشه.گوگل کلا، همه صفحات و محتوای سایت رو بررسی می کنه و نتیجه میگیره که هر سایتی، (درون صفحاتش) چقدر دارای محتوای خوبه.

۱۱- ساختار مناسب قالب و ساختار سایت.وقتی گوگل بتونه عالی، ساختار سایت شما رو درک کنه، بهتر می تونه بفهمه کجای سایت شما مربوط به چه چیزیه و در نتیجه بهتر می تونه واسه رتبه بندی سایت شما، تصمیم بگیره.

۱۲- اندازه به روز بودن مطالب سایت.وقتی صفحه یا محتوای جدیدی در سایت شما درج می شه، گوگل متوجه پویا و فعال بودن سایت شما می شه و به صورت کلی، در سئوی همه صفحات، موثره.این عامل، رابطه مستقیمی با خاصیت Freshness گوگل داره.

۱۳- سرعت بارگذاری مناسب سایت.با سرعت ping اشتباه نگیرید.

۱۴- تعداد صفحات سایت.در آموش url مناسب سئو، مفصلا درباره اینکه چیجوری، بتونیم با بهینه سازی آدرسا، تعداد صفحات رو به شکلی طبیعی و اصولی، زیاد کنیم، صحبت کردیم.

۱۵- داشتن نقشه سایت واسه موتورای جستجو. چون موجب مراجعه بیشتر خزندها به صفحات سایت می شه.در صورت نداشتن نقشه سایت، ممکنه خزندها خیلی دیرتر صفحات جدید رو ایندکس کنن و بررسی کنن.

۱۶- پیج رنک گوگل دامنه.(صفحه اصلی سایت).

۱۷- Real Page Rank

۱۸- اندازه ثبات و پایداری سایت و نداشتن قطعی و محل فیزیکی سرور .قطعیای کوتاه مدت، آسیبی به سئو وارد نمی کنه.مکان سرور هم در کنار مکان بک لینکای سایت، و کشور جستجو کننده ها در رتبه بندی تاثیر گذاره.(تاثیر هاست  و سرور بر سئو رو بخونین).

۱۹- داشتن قرارداد امن SSL یا همون HTTPS به خصوص واسه سایتای فروشگاهی. این مورد تازگیا از فاکتورای مثبت رتبه بندی از نظر گوگل اعلام شده.گوگل با این کار، وب مستران رو تشویق به به کار گیری HTTPS واسه امن تر کردن دنیای وب کرده.

۲۰- عناوین و متا تگای تکراری در همه صفحات.

۲۱- محتوای تکراری در کل سایت و وجود دامنه پارک شده(ضرر پارک دامنه). وجود یک یا چند صفحه یا مطالب مشابه و تکراری، با چند url ، از فاکتورای منفی رتبه بندی هستش.

۲۲- وجود نقشه سایت واسه کاربر. اینکه کاربر به واسطه لینکای بالای سایت، فهمیده باشه که در کجای سایت قرار داره و چه گروه هایی در سایت هست.این مورد، یکی از استانداردای UXه که با فاکتورای در سطح راحتی کاربر، گره خورده.

۲۳- بهینه سازی زیادتر از اندازه (over optimization) در کل سایت.این عامل، از جمع فاکتورای در سطح صفحات، به دست میاد.

۲۴- اتصال سرویسای گوگل مثل یوتیوب، گوگل پلاس، وب مستر تولز و Analytics به سایت.

۲۵- سابقه قبلی سایت از نظر تخلف و پنالتی شدن.هر چقدر یه سایت، سابقه قبلی بدتری داشته باشه، دید گوگل به اون سایت، ریز بین تر و حساس تر و سخت گیر تر می شه.یعنی فاکتورای منفی، ممکنه واسه اینجور سایتایی، ضریب بیشتری داشته باشه.این سایتا سخت تر از بقیه سایتا می تونن، trust rank بهتر به دست بیارن.

۲۶- نبود وجود تبلیغات سنگین و زیاد در بالای کل صفحات . (الگوریتم Top Heavy گوگل رو بخونین).

۲۷- داشتن یا سابقه داشتن تبلیغاتی کلیکی گوگل (Google Adwords) – گوگل وقتی می بینین که سایتی به طور کامل قانونی در حال تبلیغاته و به خصوص اینکه سود این تبلیغات به جیب خودش(گوگل) میره، به عنوان یه عامل مثبت به سایت نگاه می کنه و غیر مستقیم در افزایش تراست رنک، موثره.گوگل سالها پیش، تاثیر داشتن adwords رو در یافته های جستجوی گوگل به خصوص با کلمات کلیدی تنظیم شده در adwords تایید کرده بود.اما چند سالیه، که گفته، دیگه در یافته های اثر نداره.اما واقعیت چیزی غیر از گفته گوگله که واسه شما توضیح دادم.

 

فاکتورای رتبه بندی در سطح صفحات و محتوا (Content و On Page SEO)

۱- محتوای صفحه  و کیفیت اون.کیفیت به معنی کپی نبودن، طرفدار داشتن، به درد بخور و جدید بودن و بدون غلط نگارشیه.

۲- بروزرسانی صفحه.تاریخ به روز شدن صفحه، در رتبه بندی تاثیر گذاره.

۳- وجود کلمات کلیدی در تگ عنوان. البته به طور طبیعی (آموزش بهینه سازی عنوان صفحات)

۴- شروع شدن تگ عنوان با کلید واژه

۵- وجود کلید واژه در تگ H1 ، H2 و H3  (تگای Heading در سئو رو بخونین)

۶- اندازه تکرار شدن کلید واژه اصلی صفحه در متن و در کل ، تراکم کلمات کلیدی.(با keyword stuffing اشتباه نگیرید).همونطور که در پست تراکم کلمات کلیدی گفتم، حالا دیگه، درصد خاصی رو به عنوان عددی استاندارد واسه تراکم کلمات کلیدی نباید در نظر بگیرین.اما تکرار یه کلید واژه اصلی، طوری که از بقیه کلمات، جدا شه، بازم یکی از فاکتورای مهم on pageه و من شخصا این عامل رو، جزء تراکم کلمات کلیدی نمی دونم.

۷- وجود کلمات کلیدی در Meta Description (بهینه سازی Meta Description رو بخونین)

۸- طولانی بودن محتوای صفحه به شرط بی کیفیت نبودن و مزرعه محتوا (Content Farm) نبودن.

۹- ترکیب مناسب متن و عنوان و Meta Description و کلمات کلیدی واسه تشخیص سیستم LSI.اگه طبیعی بنویسین، خود به خود، ترکیب مناسبی می شه.

۱۰- تکراری بودن محتوای صفحه با محتوای صفحه ای دیگه (Duplicate Content)

۱۱- سرعت بارگذاری صفحه

۱۲- اندازه به کار گیری Multi Media در صفحه

۱۳- به کار گیری iframe واسه نمایش محتوای صفحه. به کار گیری iframe به خودی خود، عامل منفی نیس و واسه نمایش بعضی تبلیغات بنری و کاربرده های این چنینی، هیچ مشکلی نداره.اما اگه از راه iframe ، محتوا به کاربر نشون داده شه، عامل منفی حساب می شه.چون محتوای داخل iframe ، خوب توسط رباتا، قابل بررسی نیس و بر فرض هم که باشه، نشون از محتوای کپی یا خودکار و بدون زحمته.

۱۴- وجود alt و title واسه تصاویر به کار رفته در صفحه . این مورد، بیشتر در افزایش رتبه در جستجوی عکس گوگل موثر هست و به صورت کلی هم به گوگل واسه تشخیص موضوع صفحه و کل سایت، کمک می کنه.(آموزش بهینه سازی تصاویر)

۱۵- وجود کلمه یا کلمات کلیدی در چند خط اول صفحه ( تلاش نکنین مصنوعی کلمات رو تکرار کنین.over optimization ممنوع!)

۱۶- لینکای خروجی صفحه – تعداد لینکای خروجی زیاد و بی ربط و غیر طبیعی، از فاکتورای منفی رتبه بندیه.به خصوص اگه به صورت follow (معمولی) باشن.هم اینکه موضوع لینکای خروجی هم، در رتبه بندی صفحه تاثیر گذاره.یکی از فاکتورای موتورای جستجو واسه تشخیص موضوع صفحه شما، بررسی موضوع لینکای خروجی صفحه شماس.(بهینه سازی لینکای خروجی رو بخونین)

۱۷- تعداد و کیفیت لینکای داخلی و نداشتن لینک داخلی خراب به صفحه – این عامل ، مستقیما فاکتورای گروه راحتی کاربر، و فاکتورای کل دامنه (page rank و ساختار مناسب سایت) موثره.لینکای داخلی مناسب، موجب درک بیشتر موتور جستجو، از محتوا و کل سایت می شه و هم اینکه موجب گشت و گذار بیشتر کاربر در سایت شما و انتقال پیج رنک و اعتبار صفحات که از بک لینکا حاصل شده، می شه.(بهینه سازی لینکای داخلی رو بخونین)

۱۸- Page Rank گوگل صفحه

۱۹- Page Authority

۲۰- نداشتن ارور HTML و تا جای ممکن کم بودن ارورای WC3

۲۱- url صفحه (url مناسب سئو رو بخونین)

۲۲- قرار داشتن صفحه، در جایگاه موضوعی مناسب در سایت.مثلا تو یه سایت فروشگاهی، بهتره، محصول گوشی موبایل هوآوی ، در دسته موبایل و در زیر دسته برند هوآوی قرار داشته باشه. وجود صفحه در دسته در رابطه، موجب فهم بیشتر موتورای جستجو درباره موضوع و صفحه و در کل، کل سایت می شه.

۲۳- عمر صفحه . این عامل یکی از فاکتورای مهم رتبه بندی صفحاته و رابطه مستقیمی با Trust Rank کل دامنه داره.خاصیت تضریبی فاکتورای سئو، واسه این دو، عامل، به طور کامل به چشم محسوس هست.صفحه ای جدید با تراست رنک دامنه قوی، شانس خیلی بیشتری واسه رتبه مناسب در گوگل داره تا صفحه ای جدید با تراست رنک ضعیف.اینجا خیلیا اشتباه می کنن و دلیل اینکه به چه دلیل صفحاتشون رتبه نمی گیره رو متوجه نمیشن.یکی از نکات اصلیش همینجاست!

۲۴-استفاده مناسب از Rel=Canonical در صفحه

۲۵- به کار گیری هر گونه روشای کلاه سیاه مثل بهینه سازی زیادتر از اندازه (عامل منفی)

۲۶-اندازه سازگاری با دستگاه های تبلت و موبایل.این عامل فقط در جستجو نمای موبایل و غیر دسکتاپ موثره.

فاکتورای رتبه بندی با توجه خیلی راحت و تجربه کاربری (UX)

۱- اندازه اندازه CTR ورودی گوگل – سایتای قدیمی تر و شناخته شده تر، معمولا، CTR بیشتری دارن.چون کاربران، تصور قبلی مناسبی نسبت به اونا دارن.

۲- اندازه دفع بازدید کننده یا Bounce Rate (هر چی کمتر بهتر.بیشتر از ۶۰ درصد هم حرفش رو نزنین) و اندازه گشت و گذار و موندگاری کاربر در سایت (هر چی بیشتر بهتر) . این دو مورد ، به طور کامل، واسه همه سایتا از دید موتورای جستجو، قابل تشخیص نیس.

۳- اندازه بازدید مستقیم یه سایت.تشخیص بازدید کنندگان ثابت یه سایت، بحث مفصلیه و گوگل و موتورای جستجو خیلی راحت هم نمی تونن تشخیص بدن که بازدید یه سایت مستقیما چقدره.گوگل ممکنه با به کار گیری مرورگر کروم و رتبه الکسا و روشای دیگه، بتونه به صورت نسبی و با خطای بالا، به اندازه بازدید کنندگان مستقیم یه سایت، آگاهی پیدا کنه.(به خاطر گرفتن این عامل، به پدیده شوم پاپ آپ آلوده نشید!)

۴- کامنت و نظرات کاربران .گوگل می تونه تشخیص بده، که کدوم بخش سایت شما، مربوط به محتوای شما نیس و فقط مربوط به نظر هاست.گوگل درک تقریبا خوبی نسبت به تعداد نظرات داره و تا حدودی هم نظرات اسپم رو می تونه تشخیص بده.(مثل ممنون عالی بود به سایت منم سر بزنین!).پس تا حدودی می تونه کیفیت نظرات رو هم درک کنه.

۵- نبود وجود تبلیغات سنگین و زیاد در بالای صفحه. (بازم الگوریتم Top Heavy ، این بار در سطح صفحه).این عامل رو  میشه در گروه فاکتورای در سطح صفحه هم قرار داد.

 

فاکتورای رتبه بندی مربوط به شبکه های اجتماعی (SMO)

۱- تعداد پلاس گوگل پلاس

۲- تعداد حلقه (Circle) گوگل پلاس و تعداد حلقه و پلاس حلقه های گوگل پلاس شما

۳- تعداد لایک فیس بوک

۴- تعداد Share فیس بوک

۵- تعداد کامنتای فیس بوک (talking about)

۶- تعداد توئیتای توئیتر.

۷- تعداد پین پینترست

۸- لینکای بدست اومده از شبکه های اجتماعی و سایتای اشتراک عکس و فیلم با در نظر گرفتن متون در رابطه صفحات لینک دهنده

۹- اندازه محبوبیت در بقیه شبکه های اجتماعی مثل digg و reddit و … .

۱۰- اتصال نویسنده مطالب به پروفایل گوگل پلاس.

۱۱- اتصال سایت به شبکه های اجتماعی (صفحه رسمی صفحات در شبکه های اجتماعی)

۱۲- انتشار مطالب سایت در شبکه های اجتماعی

 

فاکتورای رتبه بندی مربوط به بک لینک 

۱- تعداد بک لینکا

۲- تعداد بک لینکا به ازای هر دامنه (Referring Domain)

۳- تعداد بک لینکا و Referring domainای صفحه اول

۴- تعداد بک لینکا و Referring domainای صفحات داخلی

۵- تعداد Referring Domainا از IPای جور واجور (referring IPs)  (شبکه های وبلاگی و C Class IP رو بخونین)

۶- پیج رنک بک لینکا و صفحه اول اونا (Referring Domain)

۷- Page Authority و Domain Authority بک لینکا

۸- عمر دامنه بک لینکا

۹- Trust Rank بک لینکا

۱۰- تعداد لینکای عکسی بدون Alt و با Alt

۱۱- لینکای حاصل از سایتای دولتی و آموزشی شامل gov ,   .edu   , .ac.ir   ,   .gov.ir (اطلاعات بیشتر اینجا)

۱۲- لینکای نوفالو (اثر لینکای نوفالو رو بخونین)

۱۳- تنوع بک لینکا از نظر نوع سایت لینک دهنده – بک لینکایی که فقط از کامنت وبلاگ (بدترین نوع بک لینک) و انجمنا حاصل می شن، به تنهایی اثر چندانی ندارن و گاه ها ممکنه اثر منفی داشته باشن.

۱۴- Sitewide بودن بک لینکا.

۱۵- رابطه موضوعی بک لینکا و Referring Domainا با صفحه و سایت شما.هر چی نزدیک تر بهتر.حالت ایده آل اون، وجود کلید واژه مشترک در تگ عنوان بک لینکه.

۱۶- متن و لینکای دور و بر بک لینکا . وقتی در جوار بک لینک شما، بک لینکا و متون بی ربط و یا کلماتی که نشون دهنده تبلیغاتی بودن لینک هاست، وجود داشته باشه، اثر بک لینک، کم می شه.با برندینگ اشتباه نگیرید.گوگل برندینگ و تبلیغات سالم رو دوست داره.

۱۷- جایگاه بک لینک در سایت لینک دهنده – لینکای وسط متن ، بهترین جایگاه هستن.اما با پست مهمون تبلیغاتی یا پست و کامنت در انجمنا و درج کلمات کلیدی و لینک کردن اونا در وسط متن اشتباه نگیرید.گوگل سخت گیری خاصی نسبت به این نوع بک لینکا داره.هم اینکه گوگل تا حدودی می تونه تشخیص بده، که شما لینک وسط متن رو به عنوان لینک به درد بخور و منبع معرفی و پیشنهاد کردین یا خیر که در این باره مفصلا آموزشی رو در سئوروز به زودی منتشر می کنم.

۱۸- لینکای خروجی بک لینک و Referring Domain – هر چقدر کمتر باشه، ارزش بک لینک بیشتر می شه.

۱۹- لینکای حاصل از ۳۰۱ ریدایرکت – مثل لینکای تبلیغاتی بنرا (iframe یا معمولی)، که واسه شمارش تعداد کلیک، به صورت ریدایرکت هستن.این لینکا هم در سئو، اثر مثبتی دارن.

۲۰- عنوان بک لینک و رابطه اون با عنوان و محتوای صفحه – البته منظور این نیس که فقط باید با کلمات کلیدی لینک داشته باشین.

۲۱- زمان دریافت بک لینکا – وقتی در طول یه روز، صد یا هزار و بیشتر، Reffering Domain واسه شما ایجاد شه، به مراتب بدتر از دریافت لینک به صورت تدریجیه.

۲۲- تبادلی بودن بک لینکا – رد و بدل کردن لینک ، روشی کهنه و بی اعتبار شده که فقط افراد آماتور ازش استفاده می کنن.

۲۳- لینک از سایتا مشهور و قوی به شرط اینکه حذف نشن!

۲۴- داشتن بک لینک از سایتای دایرکتوری معتبر مثل DMOZ .البته این سایت تقریبا تعطیله و شاید درج لینک در اون هیچ وقت انجام نشه و یا یه سالی طول بکشه.

۲۵- کیفیت محتوای سایت و صفحه لینک دهنده

۲۶- همه فاکتورای سئوی بک لینکا و Referring Domainا!

۲۷- بک لینک از سایتای ضعیف (منفی) و پنالتی شده و یا de-index شده.

۲۸- پسوند دامنه بک لینک و رابطه اون با سایت شما – داشتن بک لینک از سایتای ir نشون از ایرونی و فارسی بودن سایت شماس و یه عامل واسه رتبه بهتر گرفتن، در کشور ایرانه.

۲۹- مکان سرور بک لینکا – داشتن بک لینک از سایتایی که در کشور استرالیا، هستن، موجب رتبه بندی بهتر در گوگل استرالیا یا از IP استرالیا می شن.یادتون نره این تنها یه فاکتوره.هر بک لینکی از هر کشوری، بسته به وجود اون سایت و بقیه فاکتورا، تاثیر متفاوتی داره.

۳۰- طبیعی بودن کل بک لینکا – لینکایی که توسط شما ایجاد نشده ان و بقیه به صورت خودکار در سایتای جور واجور لینک کردن، طبیعی حساب می شن.

۳۱- رابطه بک لینک با بقیه سایتا از نظر موضوع و محتوا

۳۲- تعداد بک لینکای حذف شده

۳۳- به کار گیری روشای کلاه سیاه و ممنوع گوگل به عنوان عامل منفی (قوانین گوگل درباره بک لینک رو بخونین)

۳۴- زمان موندگاری بک لینکا

 

فاکتورای رتبه بندی که در گروه های بالا جا نمی گیره:

۱- تخلف سایت به دلیل نبود رعایت کپی رایت – وقتی کسی واسه شما گزارش  DMCA رد کنه و واقعا هم حق با اون باشه، خیلی شیرین، صفحات کپی شده شما از یافته های جستجوی گوگل حذف می شه! (آموزش گزارش DMCA)

۲- اندازه جستجوی برند شما . وقتی بقیه برند شما رو جستجو می کنن، نشون از قوی بودن برند شماس و گوگل برندای قوی رو دوست داره.(برندینگ دست برتر سئو رو بخونین).

۳- وجود نام شما در سایتای جور واجور (بازم برندینگ)

۴- تعداد مشترکین RSS (خوراک) سایت شما

۵- به کار گیری ریدایرکتای دزدکی – گوگل ریدایرکتای پاپ آپ که در تب جدید باز می شن و واسه سایت دیگری هستن رو، به عنوان Sneaky Redirect می شناسه.(پدیده شوم پاپ آپ رو بخونین) .معنی اصلی ریدایرکت دزدکی، ریدایرکت رباتا، به سایتی دیگه و ریدایرکت نشدن کاربرانه که عامل منفیه.

۶- اندازه رقابت موضوع و کلمات کلیدی – گوگل به اندازه رقابت حساسه و خیلی راحت سایتی رو با موضوع رقابتی در بالاترین جایگاه یافته های قرار نمی ده.همه فاکتورای سئو در رقابتای جور واجور، وزنای مختلفی دارن و مثل همه فاکتورا،این عامل هم به صورت تضریبی روی بقیه فاکتورا موثر است.در سطوح رقابتی پایین، شاید ساختار url و متا تگا و … خیلی اثر داشته باشه.چون در سطوح پایین، با یه سری اصول اولیه، سایت، می تونه رتبه خوبی پیدا کنه (که حالا وب فارسی هم دیگه، موضوعات بی رقابت نداره).اما وقتی رقابت زیاد باشه، دیگه قانون بازی بهم می خوره.شما صرف چند تگ و بهینه سازی urlا و تصاویر و حتی تولید محتوا، نتیجه دلخواه رو کسب نمی کنین! شما در رقابت زیاد، رقبای قوی، پیشکسوت با تراست رنک بالا، بک لینکای طبیعی و قوی دارین.رقبایی دارین که ده ها و صدا میلیون، واسه برندینگ خود هزینه کردن.پس در راس همه فاکتورای سئو، اندازه رقابت کلمات کلیدی، موضوع سایت شما و عنوان صفحات شما قرار داره.

۷-شخصی سازی شدن یافته های با در نظر گرفتن حساب جیمیلی که در اون sign in هستین و با توجه، گذشته و Cache مرورگر شما.

 

در آخر از شما درخواست دارم ضمن اعلام نظرات خودتون (حتی اگه به دلیل طولانی بودن، نخوندید، بگید!)، اگه ایراد املایی و نگارشی می بینین، اعلام کنین.چون مطلب طولانی بود، به خاطر تایپ تند و ویرایشای سریع و لحظه ای که به ذهنم می رسه، ممکنه ایرادایی در متن به وجود اومده باشه که خودم متوجه نشده باشم.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *