۱۰ مانع و خطای شناختی که روحیه افراد رو تحت تاثیر قرار میده و امکان موفقیت اونا رو دچار مشکل می کنه عبارتند از :

  1. تفکر همه یا هیچ:این نوع تفکر همه چیز رو سفید یا مشکی میدونه . به بیان دیگه فرد نسبی و واقعی فکر نمی کنه. موفقیت آدما بیشتر تدریجیه و کمتر کسی یهو پیروزی کامل رو به دست می آورد. کسی که تفکر همه یا هیچ داره، از چیزی که داره نمی تونه لذت ببره واحساس نبود موفقیت می کنه.
  2. گسترش بزرگ نمایی آمیز:گسترش بزرگ نمایی آمیزموجب می شه که کمترین نشونه ای از مشکل، به یه شکست کامل و تموم عیار تعبیر شه، اینجور تفکری نکات منفی رو کلی می کنه و اونا رو گسترش میده و معمولاٌ با کلماتی مثل همیشه و هیچوقت بیان می شه.
  3. بی توجهی به امر مثبت :این شادی زندگانی رو میگیره. فرد گرفتار به این مانع شناختی ، خود فردی بی جنم می دونه چون تجربه ها و فعالیتهای مثبت خود رو بی اهمیت میدونه.
  4. فیلتر ذهنی:با داشتن فیلتر ذهنی افراد دچار پیش داوری می شن وقتی این فیلتر ذهنی منفی باشه با دیدن جزئی ترین علائم منفی ، همه واقعیتها رو با فیلتر ذهنی منفی می بینه و بقیه رو فراموش میکنه . مثلاٌ اینجور فردی با برخورد جزئی یا انتقاد یکی از همکاران روزای طولانی همه گفته های مثبت رو فراموش میکنه و از انتقاد انجام شده رنج می بره.
  5. نتیجه گیری شتاب زده:وقتی بدون دلیل کافی یا منبع معتبر نتیجه گیری شه ، شتابزدگی در قضاوت ایجاد میشه و موجب می شه نتیجه های منفی و ناخواسته به وجود بیاد که درست اونا مدتها گریبانگیر آدمایی خواهدبود که با عجله نتیجه گیری می کنن.
  6. بزرگ نمائی : کسی که درباره مسائل و مشکلات خود بزرگ نمایی کنه و از جنبه های مثبت زندگی غافل باشه گرفتار به اختلالی می شه که میشه اون رو زیر دوربین گذاشتن مشکلات نامید و از عواملیه که منتهی به شکست می شه .
  7.  دلیل آوردن حسی : وقتی فردی فرض رو بر این بزاره که احساسات منفی اون حتماً نشون دهنده واقعیتهاست ، در نتیجه به خود حق می دهدکه حس خود رو واقعی بدونه . مثلاً اینجور فردی وقتی از سوار شدن به هواپیمال هول و هراس داره به خود میگه « پرواز با هواپیما بسیار خطر ناکه ».
  8. بایدا : اون دسته از عبارتهای بایدی که بر تفکر افراد مسلطه ولی باید واقعی نیستن ، در صورت برآورده نشدن فردا رو به احساس تقصیر ونومیدی دچار می کنن . اگر میشه خیلی از این «بایدها »رو با « بهتره » جانشین کرد و از مشکلات موفقیت کاست . تجربه شده که بایدها معمولاً تولید سرپیچی    می کنن و افراد تشویق می شن که درست عکس اون رو بکنن .
  9. برچسب: برچسب زدن از نوع منفی اون از مشکلات موفقیته . اینجور فردی در مواجه با شکست خوردن ها به خود   میگه من بازنده هستم . این برچسبا حاصل تفکرات و شناخت منفی از خوده که حاصلی جز خشم، اضطراب ، سردی و کاهش عزت نفس نداره و شخصیت و ذات افراد رو مورد حمله قرار میده نه کار و رفتار اونا رو بر چسب زنی ممکنه متوجه بقیه هم باشه که مانع رابطه صمیمی و سالم با بقیه می شه .
  10. شخص سازی و سرزنش : وقتی شخص خود رو بی جهت مشمول حادثه ای قلمدادی می کنه در حالی که مقصر نبوده، موضوع رو شخصی سازی کرده . مشکلات شناختی موفقیت از جمله مشکلاتی هستن که با مواجه با اونا از راه تمرین و تکرار میشه به موفقیت رسید . این روش برخورد با مشکلات موفقیت رو شناخت درمانی هم می گن .

بانکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *