معمولا” وقتی سن ما بالاتر میره کارکرد ذهن و حافظه ما ضعیفتر می شه اما دقیقا” ذهن و مغز ما هم مثل ماهیچه هامون هستن یعنی هرچه اونا رو بیشتر تمرین بدیم قویتر می شن. واسه اینکه ذهن و حافظه شما قوی و سالم بمونه لازم نیس از اجناس و یا برنامه های سخت و عجیب و غریب استفاده کنین.

 

فقط کافیه در زندگی روزمره این روشها رو به کار ببرین تا ذهنتون واسه سالهای طولانی جوون و قوی بمونه:

از ذهنتون کار بکشین

بازیهای فکری مثل جدول و پازل انجام بدین و از تمرینات قوی کردن حافظه که بر مهارتهای کلامی تاکید دارن استفاده کنین.

غذاهای به درد بخور واسه ذهن و حافظه استفاده کنین

در رژیم غذایی روزانه خود مقدار زیادی امگا ۳ ، کربوهیدارتهای دارای قند پائین (مثل غلات ) و مواد دارای آنتی اکسیدان بذارین. تلاش کنین اندازه غذایی که در هر وعده غذایی می خورید رو کم کنین و عوضش تعداد وعده های غذایی روزانه خود رو زیاد کنین. خوردن ۵ وعده غذایی در روز از پائین اومدن سطح گلوکز خون جلوگیری می کنه . همانطورکه میدونید گلوکز اصلی ترین و مهم ترین منبع واسه تامین انرژی لازم مغزه.

اندازه استرستون رو کنترل کنین

تمرینات کشش وتمدد اعصاب باعث می شه که نگرانیها و استرسهای روزانه شما کنترل شه.استرس باعث می شه که بدن ماده ای با نام کورتیزول تولید کنه و محققان کشف کردن که این ماده باعث کوچیک شدن مراکز حافظه در مغز می شه و در آخر منتهی به بروز مشکل در حافظه می شه.

اندازه آهن بدنتون رو چک کنین

واسه اینکه حافظه آدم بخوبی بکنه انتقال دهنده ها و فرستنده های عصبی نقش حیاتی دارن و آهن به این فرستنده ها کمک می کنه که کارکرد بهتری داشته باشن و علاوه بر این بدن شما ممکنه به کمبود این ماده حساس باشه. یافته های یه تحقیق نشون داد کارکرد حافظه زنائی که سطح آهن بدنشون مناسبه ، دوبرابر زنانیه که کمبود آهن دارن.

چند کار رو بطور همزمان انجام ندین

اگه همونطور که دارین مجله می خونین ، به اخبار هم گوش کنین بعدا توانایی شما دربه یاد آوردن هردوی اونا کم میشه. وقتی چند کار رو باهم انجام می دید مغز شما مرتبا” از یه منطقه به منطقه دیگه سویچ می کنه که درآخر منتهی به این می شه که جزئیات کمتری رو حفظ کنه.

کلسترول خونتون رو چک کنین

 کلسترول بالا که منتهی به تجمع پلاکتا می شه نه فقط باعث آسیب رسیدن به قلب شما می شه بلکه با ایجاد انسداد در رگهای مغزی باعث می شه که مواد مغذی نیاز به مغز نرسه و درنتیجه باعث بوجود اومدن مشکلات حافظه می شه.

داروهایتان رو چک کنین

بعضی از داروها روی حافظه تون تاثیر میذاره و هرچه سن شما بالاتر میره داروها مدت زمان بیشتری در بدنتون باقی می مانند. داروهای ضد افسردگی ، ضد اضطراب ،داروی شیمی درمانی ، خواب آورها ، مسکنا ، آنتی هیستانین واستاتینا از جمله داروهایی هستن که باعث آسیب دیدن حافظه می شن.

هر روز یه سیب بخورین

وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان در مغز باعث می شه استیل کولین که یه انتقال دهنده عصبی لازم واسه حافظه س ، زیاد شه.همین آنتی اکسیدان از مغز شما در مقابل رادیکالهای آزاد مضر مواظبت می کنه.

تقویت حافظه پرتال آفتاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *