قرص های ویتامین A رو از یاد ببرین. این میوه نارنجی رنگ، ویتامین A لازم شما رو تامین کرده و فواید بیشمار دیگری هم واسه سلامت پوست، پیشگیری از سرطان و مقابله با پیری داره. اگه می خواهید بدونین چیجوری بیشترین استفاده رو از این سبزیجات فوق العاده ببرین، با ما همراه باشین.

 

فواید هویج

۱. تقویت بینایی

تصور قدیمی که هویج واسه چشم هاتون خوبه به طور کاملً درسته. هویج پر از بتا-کاروتینه که در کبد به ویتامین A تبدیل می شه. ویتامین A در قرنیه چشم به رودوسپین تبدیل می شه که رنگدونه ای بنفش رنگ لازم واسه بیناییه.

بتا-کاروتین در برابر نابودی ماکولا و آب مروارید به وجود اومده بوسیله بالا رفتن سن هم مواظبت می کنه. تو یه تحقیق مشخص شد افرادیکه مقدار زیادی بتا-کاروتین مصرف می کنن، تا ۴۰ درصد کمتر در برابر نابودی ماکولا قرار می گیرند.

۲. پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشون داده که هویج خطر بروز سرطان ریه، سینه و روده رو کاهش می دهد. محققان تازگیا فالکارینول و فالکاریندیول رو کشف کردن که خواص ضدسرطان در خود دارن.

فالکارینول ماده ضدآفت طبیعیه که بوسیله هویج تولید می شه تا از ریشه خود در برابر مریضی های قارچی مواظبت کنه. هویج یکی از تنها منابع رایج این ترکیب می باشن. یه تحقیق نشون داد که موش هایی که هویج می خورند تا ۳/۱ کمتر به سرطان گرفتار شدن.

۳. ضدپیری

شامل بالای بتا-کاروتین به عنوان یه آنتی اکسیدان در مقابل تخریب سلولی به وجود اومده بوسیله متابولیسم طبیعی بدن عمل می کنه و پیر شدن سلول ها رو کُندتر می کنه.

۴. پوست سالم و درخشنده (از درون)

ویتامین A و آنتی اکسیدان ها از پوست در مقابل تخریب به وجود اومده بوسیله نور خورشید مواظبت می کنن. کمبود ویتامین A موجب خشکی پوست، مو و ناخن ها می شه. ویتامین A از ایجاد چین و چروک زودرس، جوش، خشکی پوست، لکه، از بین رفتن یکدستی رنگ پوست جلوگیری می کنه.

۵. ماده ضدعفونی کننده قوی

گیاه شناسا باور دارن هویج از بروز عفونت جلوگیری می کنه. اون رو می توان به صورت له شده، جوشونده یا خام روی زخم ها استفاده کرد.

۶. پوستی قشنگتر (از بیرون)

از هویج می توان بعوان یه ماسک پوستی ارزون و راحت استفاده کرد. فقط کافیه اون رو رنده کرده و با کمی عسل مخلوط کنین.

۷. جلوگیری از مریضی قلبی

تحقیقات نشون داده که رژیم های غذایی که در اون مقدار زیادی کاروتینوئید وجود داشته باشین، خطر مریضی های قلبی رو کاهش می دهد. هویج نه فقط شامل بتا-کاروتینه، بلکه آلفاکاروتین و لوتئین هم در خود داره. مصرف منظم هویج سطح کلسترول رو هم کاهش می دهد چون فیبرهای محلول موجود در هویج با اسیدهای صفرا پیوند می زنند.

۸. پاکسازی بدن

ویتامین A به کبد واسه بیرون کردن سموم بدن کمک می کنه. صفرا و چربی موجود در کبد رو کاهش می دهد. فیبرهای موجود در هویج به تمیز کردن روده و تسریع حرکت موادزائد کمک می کنه.

۹. دندون ها و لثه های سالم

هویج دندون ها و دهن شما رو تمیز می کنه. ذرات باقیمونده غذا رو درست مثل مسواک یا خمیر دندون از لای دندون هاتون بیرون می کنه. هویج لثه ها رو تحریک کرده و بزاق زیاد ترشح می کنه که ایجاد اسید و باکتری سازنده کرم خوردگی دندون رو متوازن می کنه.

۱۰. پیشگیری از سکته

در تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شد مشخص شد که افرادیکه بیشتر از ۶ عدد هویج در هفته می خورند درمقایسه با اونایی که در ماه فقط یه هویج یا کمتر می خورند، کمتر دچار سکته می شن.

حقایقی باحال درمورد هویج

خرکوش ها عاشق خوردن هویج هستن اما نباید زیاد هویج بخورند.

یادتون باشه که خوردن یه عدد هویج بوسیله خرگوش برابر با خوردن بیشتر از ۲۰ هویج بوسیله ماست! اونا عاشق شیرینی هویج هستن و هویج واسه دندون هاشون خوبه و قند سفید نداره اما حتی مقدار زیاد قند طبیعی هم مشکلات گوارشی و دیابت ایجاد می کنه.

هویج دومین سبزیجات پرطرفدار بعد از سیب زمینی به حساب می رود.

بزرگترین هویج بیشتر از ۱۹ پوند وزن و ۱۹ فوت طول داشته.

بیشتر از ۱۰۰ نوع هویج هست.

بعضی از اونا بزرگند، بعضی کوچیک و رنگ های متفاوتی هم داره مثل نارنجی، بنفش، سفید، زرد و قرمز.

زنان انگلیسی در گذشته از برگ های هویج به جای گل و پَر روی کلاه هاشون استفاده می کردن.

چیجوری هویج بخوریم

موادمغذی موجود در هویج در کیسه های پروتئینی محفوظند که باید بوسیله گرما (پخته شدن) یا فعالیت مکانیکی (رنده کردن، آبمیوه کردن، جویدن درست) شکسته شن.

پختن هویج در روغن یا پوره کردن یا آبمیوه کردن اون تا ۶۰۰ درصد توانایی درسترسی و استفاده کاروتینوئیدها رو افزایش می دهد.

چربی تا ۱۰۰۰ درصد به جذب کاروتینوئید به خون کمک می کنه چون کاروتینوئیدها محلول در چربی هستن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *