این 10 عادت اشتباه باعث چاقی می شن!

در حالی که رعایت راهکارهایی ساده می تونه از اضافه وزنتون جلوگیری کنه؛ راه حل هایی ساده مانند چیزی که ما در این گزارش به اونا اشاره می کنیم.

چاقی یعنی انباشته شدن بیشتر از نیاز چربی در بدن. چربی ها وقتی در بدن ذخیره می شه که کالری دریافتی بدن شما بیشتر از کالری ای باشه که در بیست و چاری مصرف می کنین.

چربی ها که در خطرناک ترین شکل در دور و بر شکم تجمع می کنن، دلیل اضافه وزن می شن و شکل های جور واجور مریضی ها مانند سکته ها، سرطان ها و مریضی های قلبی ـ عروقی، مریضی های قندی، آسیب دیدگی شدید غضروف ها، سایش مفاصل، مریضی های شدید کبدی و سنگ کیسه صفرا رو به همراه میارن.

دلیل این که ما در این صفحه زیاد به مریضی چاقی می پردازیم، اینه که نه تنها امروزه این مریضی در میان بزرگسالان کشورمون فراوون شده، بلکه در بین کودکان هم در حال گسترشه. همین اصل باعث شده ایسنا در گزارشی ۱۰ روش عادی چاق شدن رو بررسی کنه. اینا همون روش هایی هستن که ما ناآگاهانه در تعطیلات نوروزی اونا رو بیشتر به کار می گیریم.

۱۰ عادت چاق کننده نوروزی

بیشتر چاق ها در دوران کودکی هم چاق بوده ان. پس به چه دلیل تصور می کنین چاقی کودکان بی اشکاله و در آینده خود به خود رفع می شه؟ کودکان چاق معمولا بزرگسالانی چاق می شن و به خاطر همین باید از چاقی کودکان جلوگیری کرد.

مثلا بعضی از والدین کودکانشون رو به میان وعده های غذایی ناسالمی که باعث چاقی می شن مانند چیپس و تنقلات جورواجور، شیرینی ها و مخصوصا شکلات عادت میدن و این تغذیه نادرست در نوروز به بهونه زیادی شیرینی و شکلات بیشتر می شه. در حالی که بهتره میان وعده هایی سالم باارزش غذایی بالا مانند میوه ها، سبزی ها، شیر و دیگه لبنیات کم چرب، نون، پنیر، تخم مرغ و گردو رو جانشین اون کنن.

قرار نیس به بهونه تعطیلات نوروز و موندن در خونه ناپرهیزی کنین و کنترلی بر مصرف غذاهای پرچرب، سرخ شده یا زیاد شیرین یا شور نداشته باشین.

لاغرها آروم غذا می خورند. هرچه سریع تر غذا بخورین، چاق تر می شید. پس عادت کنین لقمه ها رو به مدت طولانی تری در دهن نگه دارین و حسابی بجوید.

چاق ها بشقاب های بزرگی رو واسه خوردن انتخاب می کنن پس اگه می خواهید لاغر بمونین یا وزنتون رو کم کنین باید بشقاب غذاتون رو هم کوچیک کنین.

برنامه های نوروزی تلویزیون جذابه؟ تعطیلات فرصتی واسه کتاب خواندنه؟ همه اینا رو قبول داریم اما لطفا کتاب و تلویزیون رو هنگام غذا خوردن کنار بذارین. چاق ها وقتی تلویزیون تماشا می کنن یا کتاب می خونن، غذا هم می خورند در حالی که در روش درست غذا خوردن باید برآنچه می خورید تمرکز داشته باشین.

چاق ها قابلمه غذا رو هم سر سفره می بیارن، پس اگه می خواهید لاغر بمونین همه غذای جفت و جور شده رو در سفره قرار ندین.

چاق ها همراه غذا،خوردنی های خطرناکی مانند چیپس، سس مایونز، شیرینی و نوشابه مصرف می کنن، اگه دنبال مخلفات غذا هستین یا می خواهید سفره تون رنگین تر شه از نوشیدنی هایی مانند آب یا دوغ بهره بگیرین و به جای چیپس و… سبزی های تازه و سالاد های بدون سس رو مهمون سفره تون کنین.

چاق ها عاشق فست فود ها هستن و مخصوصا در نوروز بهونه می گیرند که فرصت واسه پختن غذا کمه و به همین دلیل باید از کالباس، پیتزا، سیب زمینی های سرخ شده و شکل های جور واجور ساندویچ ها به عنوان غذا استفاده کنن، اما این بهونه واسه کسی که نمی خواهد ترازو ها حیرت زده اش کنن، کافی نیس.

چاق ها همراهی با دوست و آشنا رو در غذا خوردن بهونه پرخوری شون می کنن، مثلا هر لقمه ای که دهن کودک شون می گذارن یکی هم دهن خودشون می گذارن یا واسه اون که با مهمون هاشون همراه باشن، سر سفره می مانند و به خوردن حتی پس از سیری ادامه میدن، این نوع همراهی ها رو کنار بذارین!

چاق ها در نوروز بی حرکت می شن و این بی تحرکی باعث افزایش وزنشون می شه، اما اونا که مثل شما به تناسب اندامشون اهمیت میدن، هر روز نرمش می کنن یا دست کم ۳ روز در هفته، نیم ساعت رو به پیاده روی تند اختصاص میدن.

 

جمع آوری: آلامتو

 

جبران زیانای چاقی

بازنشر عادت کاهش وزن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *