با ارزش ترین اقلامی که در هنگ کنگ به فروش می رسن شامل لوازم الکترونیکی ، دوربین ، ساعت ، اثاثیه ، عتیقهای چینی و جواهراته که هر ساله هزاران نفر واسه خرید این شکل های جور واجور به اینجا سفر می کنن (واکابایاشی ۱۹۹۵)[۴] . محبوبیت این جنسا نشون دهنده قیمت پایین تر اونا در هنگ کنگ نسبت به اروپا و امریکای شمالیه (تنزر ۱۹۹۶) [۵]. براساس یه تحقیق از خریداران هنگ کنگی ، ۶۸ درصد از جواب دهندگان لباس و کفش ، ۵۰درصد جواهرات ، ساعت و هدیه ، و ۲۲ درصد لوازم الکتریکی خریداری کرده بودن .

هر چند قیمتهای جذاب ، دلیل اولیه خرید بودن  اما این جنسا بیشتر خریدها در هنگ کنگ رو به خود دادن . تنوع جنسا ، کیفیت ، مد بودن هم عوامل مهمی در در اراده کردن واسه خرید هستن (اداره مدیریت هتل و گردشگری ۲۰۰۱) .

اراده کردن

۲-۱۱-۲مقصد

هزاران مقصد گردشگری در دنیا به دلیل ارائه جنسای مطلوب قابل خرید به مسافران ، مورد توجه قرار گرفتن . این مقاصد خود شامل شکل های جور واجور زیر هستن :

گردشگری

۱-۲-۱۱-۲ مقاصدی که دارای جنسای خاصی هستن

جنسای خاص و منحصر به فرد معمولا جذبه زیادی واسه جذب گردشگران به مقاصد خرید  ایجاد می کنن . اماکن زیادی در سراسر جهان با طرحهای هدف دار و یا خود به خود به مقاصد معروفی تبدیل شدن و این موضوع فقط به دلیل عرضه جنسای مهم به گردشگرانه (بگلی ۱۹۹۹)[۶]. به طور کل مقصدهای خرید به یک یا چند کالا در رابطه هستن . ونیز به خاطر جنسای شیشه ای و هنگ کنگ به دلیل لوازم الکتریکی (لمبرت ۱۹۹۶)[۷]. بیشتر مقاصد خرید در جهان از تولید یا عرضه یه نوع کالای خاص بهره مند هستن و این کالا واسه انجا یه جور برند به حساب می اید .

۲-۲-۱۱-۲مقاصدی که دارای مناطق خرید معروفی هستن

دوبی محبوبترین مقصد خرید در خاورمیانه و یکی از محبوب ترین اونا در دنیاس که دلیل کلی ان نقش ترانزیتی این شهره که در بین اروپا و اسیا قرار گرفته . فرودگاه دوبی خود به دلیل عرضه جنسای لوکس بدون مالیات یا با مالیات کم به یه مقصد خرید بزرگ تبدیل شده (هانت ۲۰۰۱)[۸] . هنگ کنگ یکی از جذابترین و مهمون نوازترین مقاصد خرید در دنیاس که دارای تنوع کالاهاست این شهر رو بهشت خریداران می گن . در سالهای گذشته گردشگری ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی هنگ کنگ رو تشکیل میده و در عین حال خرید نصفی از درامد گردشگری هنگ کنگ رو در ده های ۸۰ و ۹۰  شامل می شه (هونگ و چنگ ۲۰۰۰)[۹]. هر چند هنگ کنگ به خاطر داشتن جنسای خاصی معروفه ، اما محیط شهر با داشتن مراکز خرید گول زننده ، فروشگاه های چینی و محیط تاریخی ان تصویری رو به وجود اورده که خریداران مصمم به سختی می تونن ان رو ندیده بگیرن . تازگیا واسه خیلی از مرفهین اسیا و امریکای شمالی سفر به هنگ کنگ عادی شده . طی سالهای متمادی سفرهای اخر هفته از آمریکا امریکا به هنگ کنگ به دلیل خرید بوده . امروزه تورهای خرید چهار روزه ، فراوانند که به صورت خروج از آمریکا در روز اول ، ورود به هنگ کنگ در روز دوم ، بازدید از اماکن در روز سوم و برگشت به آمریکا در روز چهارمه . هزینه اینجور سفری معمولا ۱۰۰۰-۱۵۰۰ دلار امریکاست ، خرید اجناس کافی با قیمت پایین توجیهی واسه این جور سفرهاست . تانزر و تاکر (۱۹۹۶)[۱۰] اشاره دارن که خرید فعالیتی نیس که اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین فعالیتهای دیگه انجام شه . خرید خود یه جور فعالیت گردشگریه و مکانهای خرید در بناهای تاریخی و دیدنی شهر قرار دارن . چانه زنی بالاترین مالیاتیه که شما می تونین به شهروندان محلی پرداخت کنین . گردشگری خرید به تغییرات در مناطق دیدنی هنگ کنگ کمک کرد و مراکز خرید بزرگ ، دست فروشان خیابانی و مغازه های سوغاتی زیاد شدن . بر اساس گفته تانزر دیگه پیدا کردن وجود چینی در شهر و ساختمانهای تاریخی سخت شده و این به دلیل مدرن شدن چهره شهره که برجهای اداری و مراکز خرید رو شامل می شه . سنگاپور دومین مقصد خرید اسیاست که مثل هنگ کنگ به کانون اصلی خرید تبدیل شده (تیموتی ۲۰۰۵ : ۴۷) . مردم اسیای جنوب شرق ، مهمترین خریداران در سنگاپور هستن ، مخصوصا مسافران مرفه اندونزی ، تایلند و مالزی که بیشترین خرید رو انجام میدن (دالیوال ۱۹۹۸)[۱۱] . براساس بررسی اداره بازرگانی امریکا [۱۲] ، با در نظر گرفتن جواب جواب گویان پنج مقصد کلی خرید گردشگری مشخص شدن که شامل کالیفرنیا (۲۵ درصد) ، نیو یورک (۲۱ درصد)، هاوایی (۱۴ درصد ) و نوادا (۱۵ درصد) است . البته مقاصد بسیار معروف دیگری در امریکا مثل نیویورک ، لاس وگاس و لس انجلس وجود دارن که محبوبیت و معروفیت خود رو بیشتر مدیون مراکز خرید بزرگ و پیچیده خود هستن .

دلار

۳-۲-۱۱-۲مقاصد خرید موضوعی

گردشگری خرید موضوعی[۱۳] یه جور از گردشگریه که طی ان گردشگران از مقصدایی خرید می کنن که نوع خاصی از کالا در انجا تولید می شه  . گردشگری خرید موضوعی از پدیده های قرن جدیده که برامده از قلب صنایع تولیدی پیشرفته در جنوب شرق چینه و چهار ویژگی کلی داره : خوشه بندی صنایع تولیدی ، اندازه بندی بازار ، اجناس موضوعی جور واجور و ارزون و خدمات حرفه ای به گردشگران

پیشرفت گردشگری خرید موضوعی ،  به روزامد کردن خوشهای صنایع تولیدی کمک زیادی می کنه(جیامینگ و ران ۲۰۱۰) . این نوع گردشگری بیشتر در شهرها و مکانهایی پیشرفت پیدا می کنه که در صنایع تولیدی دارای معروفیت جهانی هستن و بازارهای حرفه ای رد و بدل کردن کالا دارن . این نوع گردشگری دارای چند متغیر اساسیه :

  • اختلاف قیمت جنسای خاص بین مبدا و مقصد گردشگری
  • متوسط هزینه حمل و نقل
  • کشش قیمتی درخواست
  • قیمت پایانی که هر گردشگر حاضره متقبل شه
  • تعداد شبه هایی که یه گردشگر در مقصد خرید موضوعی[۱۴] اقامت می کنه
  • سطح قیمت اقامت در مقصد خرید موضوعی

 

۴-۲-۱۱-۲مراکز خرید معروف  بزرگ[۱۵]

مراکز خرید خود ممکنه به جاذبه های گردشگری تبدیل شن . وجود مراکز خرید به همراه زیربناهای تفریحی و خدماتی اونا باعث ارتقا نقش اونا به عنوان منابع گردشگری و تفریحی شده . خیلی از محققان به نقش مراکز خرید در سیستم گردشگری اقرار کردن (باتلر ۱۹۹۱ ، جکسون ۱۹۹۶ ، وستر ۲۰۰۱ و …) . تغییر نقش مراکز خرید به مقاصد گردشگری باعث شد تا فین وریگبای [۱۶] اونا رو ابر مراکز خرید[۱۷] بنامند . اونا تلاش در بیان راههایی واسه تبدیل مراکز خرید بزرگ به مقاصد گردشگری و تفریحی کردن . ابر مراکز خرید زیادی در امریکای شمالی و اروپا در حال رشد و شکل گیریه که واسه خیلی از مردم جزء مقصدهای محبوب به حساب می ایند از بین اونا میشه به مراکز خرید ساگراس میل در سان رایز فلوریدا اشاره کرد که هرساله پذیرای ده میلیون گردشگر خارجیه که چهار میلیون اونا از امریکای لاتین می ایند . این مراکز خرید در بین گردشگران برزیل ، ارژانتین ، شیلی و مکزیک محبوب هستن . براوردها نشون دهنده انست که که هر بازدید کننده خارجی در هر بازدید ۲۰۰-۳۰۰ دلار امریکا خرج می کنه که تاثیر زیادی بر اقتصاد فلوریدای جنوبی داره . برخلاف این محبوبیت گسترده بعضی از محققان در اوایل دهه ۱۹۹۰ یادآوری کردن که فروش و محبوبیت مراکز خرید کم شده (سارجنت ۲۰۰۲) [۱۸]. واسه افول محبوبیت مراکز خرید میشه سه دلیل گفت . اول این که این مراکز شباهت زیادی به هم پیدا کردن و اجناس مثل هم رو میفروشن . دوم این که امروزه مردم مشغله زیادی دارن و نمی تونن وقت خود رو در مراکز خرید بگذرونن و به خاطر این سفرهای کمتری انجام میدن و به دنبال بهتر کردن زمان و پول خود در جای بهتری هستن . سوم این که نسبت به اوایل تاسیس مراکز خرید مردم تمایل کمتری واسه لذت بردن از خرید در مراکز خرید دارن . بزرگترین مرکز خرید در جهان مرکز خرید وست ادمونتونه که در شهر ادمونتون در ایالت البرتای کانادا قرار گرفته و به دلیل حجم و مساحت بالای ان هشتمین عجایب جهان نامیده می شه . این مرکز خرید بزرگ در چهار مرحله ساخته شد . در سال ۱۹۸۱ این مرکز خرید بزرگ با مساحت ۱۰۶ هزار متر مربع روی ۲۵ هکتار زمین ساخته شد ، در ان زمان این مرکز خرید بزرگ دارای ۲۲۰ مغازه خرده فروشی بود و هزینه ساخت ان ۲۰۰ میلیون دلار کانادا بود . در سال ۱۹۸۳ ، ۲۴۰ مغازه به ان اضافه شد و به بیشتر از ۱۰۵ هزار هکتار مساحت خود رو گسترش داد . در مرحله دوم ، امکانات تفریحی و سرگرم کننده اصلی بنا نهاده شد . مرحله سوم ، در سال ۱۹۸۵ ، با اضافه کردن جذابیتهای بیشتر تفریحی ، مغازه های خرده فروشی و مغازه های خاص موضوعی[۱۹] انجام شد (خیابون بوربون و بولوار اروپا) . مرحله اخر در سال ۱۹۹۸ به ان اضافه شد در حالی که ۴۹ هکتار زمین با هدف تفریحات و خدمات گردشگری به ان اضافه شد (مرکز خرید وست ادمونتون ۲۰۰۲)[۲۰] . بررسیها نشون دهنده انست که مرکز خرید وست ادمونتون بیشترین اهمیت رو در صنعت گردشگری کانادا داره . به طور میانگین بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر در روز ار ان بازدید می کنن و هرساله حدود ۱۲ میلیارد دلار در اقتصاد کانادا تاثیر میذاره (فین و اردم ۱۹۹۵ )[۲۱] . بررسیها نشون از ان داره که ۴۰-۵۰ درصد بازدید کنندگان ، ساکنین خارج البرتا هستن . طبق گفته ریترز ولیسکا (۱۹۹۷) تورهای کانادایی از مرکز خرید وست ادمونتون بیشتر از ابشار نیاگارا بازدید می کنن . مرکزخریدامریکا(MOA) ، دومین مرکز خرید بزرگ دنیا به حساب می اید که در سال ۱۹۹۲  ، با هزینه ۶۵۰ میلیون دلار امریکا و در محوطه ای حدود ۳۹۱ هزار متر مربع زیر بنا ،با ساخته شدن ۵۲۰ مغازه، ۴۹ غذاخوری و     امکانات سرگرم کننده پارک تفریحی ، ترن هوایی سرپوشیده ، هتلها ، وسایل اسکیت ، کازینو ، پرش از ارتفاع ،زمین گلف کوچیک ،سالنهای سینما ،کلوپهای شبونه و رستورانهای فراوون تکمیل شد (بلسکی ۱۹۹۲)   . مفسران ادعا می کنن که مرکز خرید امریکا جذابترین مکان ایالات متحده س که بیشتر از دنیای دیزنی در فلوریدا، خونه الویس پریسلی درممفیس و گراند کانیون مورد بازدید قرار میگیره (بک ۱۹۹۸)[۲۲]. بیشتر بازدیدکنندگان این مرکز خرید بزرگ از کانادا هستن و ژاپن وبریتانیا هم در رتبه های بعدی قرار می گیرن . این مرکز خرید بزرگ در ایالت مینه سوتا قرار داره و اثر اقتصادی ان بر اقتصاد کشور ۱٫۶ میلیارد دلار در سال تخمین زده شده . هشت درصد از ان مربوطه به بازدید کنندگان خارجی (مرکز خرید امریکا ۲۰۰۰)[۲۳] .

اقتصادی

مثل حریف کانادایی خود مرکز خرید امریکا  تنها مکانی واسه خرید نیس بلکه طیف خیلی از فعالیتهای تفریحی ، امکانات اقامتی و حمل ونقل رو در اختیار افراد قرار میده (بلسکی ۱۹۹۲)[۲۴] . این مرکز خرید جشنواره ایه از خلاقیت ، غذا و مصنوعات انسانی بالاتر از زمان ، مکان و فصول ، منطقه ای عجیب که در بعدی دیگه با خرده فرهنگها و کدای نامعلوم پیوند خورده . جذابیت مراکز خرید مورد توجه شرکتهای هواپیمایی مهم و سازمانهای گردشگری بزرگ قرار گرفته مثلا شرکت  هواپیمایی نورث وست(تنها شرکت هواپیمایی رسمی مرکز خرید امریکا) توری رو به عنوان خرید به محض پیاده شدن ارائه می کرد که مصرف کنندگان انگلیسی و ژاپنی رو مستقیما به مراکز خرید منتقل می کرد .

۵-۲-۱۱-۲جشنوارهای خرید

فستیوالهای محلی و رویدادهای خاص درزمان چند دهه گذشته به سرعت در جهان توسعه یافته . اتفاق خاص جشن یا نمایشیه با موضوعی خاص که در ان مردم به مدت کوتاهی به صورت عمومی دعوت می شن این زمان هرساله یا کمتره (نیروی کار ملی از داده های گردشگری کانادا ۱۹۸۶)[۲۵].از این تعریف موارد زیر برداشت می شه :

    • رویدادهای خاص واسه عموم ازاد هستن
    • هدف اساسی این رویدادها جشن یا نمایش موضوع خاصیه (خرید ، فرهنگ محلی ، موسیقی و … )
    • این رویدادها سالی یه بار یا کمتر برگزار می شن
    • دارای تاریخ گشایش و اختتام مشخصی هستن
    • برنامه از یک یا چند اتفاق خاص تشکیل شده

 

  • تموم فعالیتها در همون مبدا گردشگری انجام می شه

رویدادهای خاص واسه عموم باز هستن . فستیوالها به عنوان ابزاری واسه ارتقای گردشگری و اقتصاد محلی به کار می رن (فلسنستین و فلیشر ۲۰۰۳)[۲۶].  فستیوالها  هر ساله و به منظورات مختلفی برگزار می شن . خرید یکی از مباحث مهم و اهداف اصلی در تشکیل فستیوالهاست . از فستیوالهای خرید مهم دنیا میشه به فستیوال خرید دبی[۲۷] اشاره کرد که هرساله از ۵ ژانویه تا ۵ فوریه (۱۵ دی تا ۱۵ بهمن ) به مدت یه ماه در دبی پایتخت امارات متحده عربی برگزار می شه و دبی رو به یه مرکز تجاری و خرید تبدیل می کنه هرساله حدود سه میلیون گردشگر به صورت شخصی یا تورهای مسافرتی از این اتفاق خاص دیدن می کنن (www.vivanews.com).

۳-۱۱-۲ قیمت

قیمت یکی از مهمترین فاکتورهای موجود در خرید کالا هستش که ارزش مقداری کالا رو مشخص می کنه .براساس نظر کئون قیمت مناسب یکی از عوامل موثر در ایجاد گردشگری خریده(کئون ۱۹۸۹)  . اون عقیده داره که هر چی قیمتها در مقصد ارزون تر باشه ، ان مقصد واسه گردشگران محبوب تر می شه . در حالی که روشنه که متغیرای زیادی در خرید گردشگری نقش دارن اما قیمت مهمترین تاثیر رو در پیشرفت خرید گردشگری داره . پدیده خرید خارج از خونه از دیر باز مورد توجه بشر بوده . همه معامله با تخفیف رو دوست دارن و همه دوست دارن واسه خرید به مکانی دیگه برن (کئون ۱۹۸۹).  افزایش محبوبیت فروشگاه های دست دوم و مراکز تولیدی اهمیت قیمت و کیفیت رو در بین گردشگران ثابت می کنه . پینتون اعلام می کنه که قیمتای پایین جنسای خرده فروشی در آمریکا که ۳۰ تا ۷۰ درصد پایین تر از قیمتهای اسیا و اروپا بود ، دریک سال تقریبا ۵۰ میلیون گردشگر رو در اواسط دهه ۱۹۹۰ وارد این کشور کرد . با کم شدن شدید ارزش دلار در برابر ارزهای اسیایی و یوروی اروپا اتفاق مشابهی در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد . تایلند یه مقصد خرید در حال رونقه که محبوبیت ان در سالهای گذشته به دلیل قیمت پایین و کیفیت بالا زیاد شده .

۱۲-۲ انتخاب مقصد [۲۸]

مطمئنا تصمیمات بازاریابی و برنامه ریزی هدف دار گردشگری، لازمه اگاهی از عواملیه که بر انتخاب مقصد و پیش بینی جریان گردشگر در کوتاه مدت و دراز مدت تاثیر میذاره . یکی از مهمترین اهداف مطالعه درخواست گردشگری ، براورد و پیش بینی رفتار گردشگره (اویسال ۱۹۹۸)[۲۹] .

انتخاب مقصد یکی از مهمترین فاکتورهای موجود در سفر هر گردشگره که شدیدا به عوامل درخواست بستگی داره . ازین رو تحلیل درخواست گردشگری در بررسی چگونگی انتخاب مقصدای  گردشگری به وسیله مسافران و تبیین عوامل موثر بر این انتخاب موثره . غالب تحقیقات مربوط به درخواست گردشگری بر مدلهای کمی اقتصاد سنجی اشاره دارن و طرف عرضه رو ندیده گرفتن . چون غالب این مدلها نگاه گردشگران شامل نگاه به ویژگیهای خدمات و مقصد رو ندیده گرفتن در نتیجه این مدلها نسبت به استراتژیهایی که واسه تاثیرگذاری بر رفتار گردشگر طراحی می شه ناکارامد به حساب می اید(کاپلمن ۱۹۸۹)[۳۰] .

اوم و کرامپتون (۱۹۹۰)[۳۱] اقرار کردن که تصور و ابعاد نگاه گردشگران به یه مکان به عنوان یه مقصد گردشگری ، فاکتورهایی اساسی در روند انتخاب یه مقصد به حساب می ایند . پاپاتئودورو (۲۰۰۱)[۳۲] گفت که یه مصرف کننده / مسافر به دنبال اختصاص پول و پله و سرمایه خود به جنسای گردشگری و غیر گردشگری به دنبال بیشترین حد کردن مطلوبیت خود از این جنسا بر خلاف محدودیتهای هست ،  این خط فکری در تموم کارای تجربی که بر درخواست گردشگری انجام شده روشنه .

۱۳-۲ منطقه مورد مطالعه

شهرستان بانه در شمال غربی استان و شهر بانه در فاصله ۲۶۲ کیلومتری سنندج و در نزدیکی مرز عراق قرار گرفته.

این تحقیق به شهرستان بانه می پردازه که در ۳۵ درجه و ۵۹ دقیقه عرض شمالی و ۴۵ درجه و ۵۳ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار داره . ارتفاع شهر از سطح دریا ۱۵۵۰ متره . شهر بانه از طرف شمال به خط الراس ارتفاعات بین بانه و سقز ، ازطرف شمال غرب به سردشت در اذربایجان غربی ، از طرف شرق به سر شیو میرده سقز ، از جنوب به خط الراس ارتفاعات بین بانه و دره شلیر در کردستان عراق و از غرب به دهستان سیوه یل و الان در کردستان عراق می رسه (نجفی ۱۳۶۹ : ۵۷۴) .

۱-۱۳-۲بازارچه مرزی سیران بند

دومین بازارچه مشترک مرزی استان کردستان بازارچه سیران بند بانه س . این بازارچه از دید اندازه حجم معاملات و تعداد فعالان و شاغلین در اون و هم اینکه زمان شروع فعالیت ، رتبه دوم بازارچهای استان رو داره .
ادامه مبادلات مرزی در طول نوار مرزی مناطق زرواو علیا ، کانی سور ، بوالحسن ، چومان و نئور منتهی به این می شه که در سال ۱۳۷۴ محل فعلی بازارچه که از توابع روستای مرزی تخلیه شده سیران بنده،  به عنوان محل رسمی خرید و فروش با شمال عراق تعیین شه . این بازارچه از راه راه ارتباطی آسفالته ، ۱۸ کیلومتر از شهر بانه فاصله داره و از شهر پینجوین استان سلیمانیه عراق ۳۰ کیلومتر و از خود شهر سلیمانیه حدود ۱۶۰ کیلومتر فاصله داره .
این بازارچه که فعالیت خود رو در اولین سال تاسیس با ۶۰۰ نفر پیله ور بومی شروع می کنه . در اثر ضعف مالی بیشتر پیله وران و کم سوادی و ناآشنایی اونا نسبت به امور تخصصی صادرات و واردات تا تعداد فعالان در اون به حدود هشتاد نفر در سال ۱۳۸۰ سقوط پیدا می کنه اما بر خلاف سقوط عددی افراد ، حجم و ارزش جنسای مورد مبادله در اون مخصوصا صادرات به شمال عراق روند صعودی داشته.

بررسی عملکردها نشون میده که به جز معطلی کوتاه در فعالیت بازارچه که در سال ۱۳۷۹ اتفاق افتاد کارکرد اون بازم تراز مثبتی داشته. گر چه صادرات کالا از راه ان بازارچه نسبت به بازارچه باشماق مریوان از تنوع کمتری برخورداره ، اما به دلیل اشتراکی که در بازار هدف دارن یه نوع شباهت کلی در جنسای صادراتی اونا دیده می شه .

هما نطور که قبلا گفته شد تا آخر سال ۱۳۷۹ استانای ایلام ، کرمانشاه و کردستان تو یه گروه مشترک مرزی تقسیم بندی شده بودن که به موجب اون پیله وران این سه استان مجاز به مبادله ۵۶ قلم کالای مشخص بودن .
بر همین پایه بازارچه سیران بند بانه و هم کلی شکل های جور واجور وارداتی اش تا آخر سال نامبرده دو محصول چای و برنج و دیگه شکل های جور واجور مجاز از جمله وسایل الکترونیکی بوده.

پس از رفع محدودیت و آزادسازی صادرات و هم اینکه حذف پیمان سپاری از واردات ، صادرات بازارچه سیران بند از تنوع بیشتری بهره مند می شه . در این مقطع واردات اون در سه محصول تنباکو ، لامپ روشنایی و موز محوریت پیدا می کنه .

[۱]Free-tax goods

[۲]Weller, A

[۳]Jenner and Smith

[۴] Vakabaiashi

[۵] Tanzer

[۶]Begely 1999

[۷]Lambert 1996

[۸]Hunt2001

[۹]Heung and Cheng 2000

[۱۰]Tanzer and Tucker 1996

[۱۱]Dhaliwal1998

[۱۲]US department of commerce survey 1999

[۱۳] Theme shopping destination

[۱۴]Theme shopping tourism destination

[۱۵]Shopping malls

[۱۶]Finn and Rigby , 1992

[۱۷]Mega multi mall

[۱۸]Sargent 2002

[۱۹]Themed street

[۲۰]West Edmonton mall 2002

[۲۱]Finn and Erdem 1995

[۲۲]Beck 1998

[۲۳]Mall of America

[۲۴]Belsky 1992

[۲۵]National task force on tourism data Canada 1986

[۲۶]Felsenestein and Fleischer 2003

[۲۷]Dubai Shopping Festival

[۲۸]Destination choice

[۲۹]Uysal 1998

[۳۰]Koppelman1980

[۳۱]Um and Crampton 1990

[۳۲]Alexander Papatheodoro 2001