حتماً عنوان درجه بندی درسایت الکسا (Alexa) رو در سایتای پر بازدید دیدین و عناوینی در این رابطه در سایتایی که مقالاتی در مورد سایت الکسا (Alexa) خوندین. سایتا و سرویسای خاص ای در این مبحث در وسعت وب سایتا به وجود اومده ان که روی هم رفته به نام بهینه سازی و افزایش رتبه سایت SEO یا (Search Engine Optimization) کار می کنن، اینکه الکسا چیه، چیجوری آمار ترافیکای وروردی و خروجی یه سایت رو به دست می آورد و رتبه بندی اون تا چقدر اثر داره، مطلبیه که در این نوشته دربارش صحبت می کنیم تا در آخربتوانیم با به کار گیری این فنون و قلقا بازخورد سایت رو رشد بدیم.

 

الکسا (Alexa) عنوان خدمات ترافیکی وب سایته که وابسته به سایت فروشگاه اینترنتی amazon.com که در نشانی Alexa.com ارائه می شه، هدف از این سرویس وب رتبه بندی پایگاه های اینترنتی از نظر اندازه بازدیدکننده (ترافیک ورودی و خروجی بازدیدها) است که با در نظر گرفتن یه سری فرمولای محاسباتی و آماری، در آخر وب سایتای جور واجور رو از نظر اندازه دیده شدن صفحات اونا، رتبه بندی می کنه.

چیجوری رتبه سایت الکسا سایتمون رو بهتر کنیم

چگونگی چگونگی رتبه بندی الکسا (Alexa)

اما به چه دلیل رتبه بندی الکسا (Alexa) واسه مدیران و گرادنندگان سایتا اهمیت زیادی داره و از پایهً این رتبه بندی به دقت انجام می شه یا نه؟ واقعیت اینه که آمار این سرویس اینترنتی حتماً دقیق و به طور کاملً بر مبنای واقعیت نیس و تا حدودی براساس محاسباتی کلی و احتمالیه، چون که منبع اصلی جمع آوری داده های لازم الکسا و در واقع پشتوانه اون، نوار وسیله یا تولباری (Alexa Toolbar) است که در مرورگر بازدیدکنندگان در سرتاسر جهان نصب می شه، به فرض مثال ممکنه بیشتر کاربران اینترنت پایگاهی بدون نصب تولبار از اون دیدن کنن و در مقابل سایتی دیگه به دلیل نوع فعالیت هاشون بازدیدکنندهای خاص ای داشته باشه که تولبار الکسا (Alexa Toolbar) رو، بیشتر اونا نصب کرده باشن (معمولا وبسایتایی که بازدیدکننده هاشون از تجربه کافی در فعالیتای وب بهره مند هستن، رتبه الکسای بهتری نسبت به سایتای دیگه ولی با بازدید مشابه دارن)؛ اما با وجود همه این معادلات نباید سایت الکسا (Alexa) و رتبه اونو آنقدرها هم دست کم گرفت! خواسته یا ناخواسته، رتبه الکسا جای پای خود رو در بین کاربران اینترنتی باز کرده و اهمیتی نسبی در میدون سایت و مخصوصا تجارت الکترونیک پیدا کرده؛ به طور مثال تبلیغ دهندگان بیشتر تمایل دارن که با سایتای مربوط به اهدافشون با در نظر گرفتن رتبه الکسای اونا همکاری لازم رو بکنن، از طرفی داده های سایت الکسا (Alexa) بعضی وقتاً در موشکافی بهتر و هدف گذاری مخاطبان و نیازهاشون، می تونه تاثیر مثبتی داشته باشه، یا در مقایسه چند سایت مشابه از دید محبوبیت، تعیین کننده باشه؛ بدیش اینه  بعضی با توصل به روشای متقابلانه هم مبادرت به افزایش رتبه سایت خود می کنن، به فرض به تعدادی از دوستان و آشنایان خود می گن که با تولبار الکسا به طور مرتب از پایگاه اینترنتی اونا دیدن کنن و روشنه که این نوع کارا جزء هدر دادن وقت و به اصطلاح گول زدن خود، ارزش و محتوای دیگری نداره و معمولاً این جور افراد پس از یه مدت از این کار خسته شده و مخاطبان واقعی خود رو هم از دست میدن.

 

چگونگی دریافت رتبه از سایت الکسا (Alexa)

اگه تازگیا سایت مورد نظر خود رو راه اندازی کردین، بدلیل اینکه در قسمت نمایش و رتبه بندی اطلاعات سایت الکسا (Alexa) جایی داشته باشین، پس از عضویت در سایت الکسا و ثبت نشانی اینترنتی سایت خود،معمولاً باید یه وقتی بین ۱ تا ۳ ماه از ثبت سایت شما در سایت الکسا بگذره و از طرفی هرچه بازدیدکنندگان وب سایتتون بیشتر باشه، شانس رتبه بندی شما بیشتر هستش؛ لذامی توان گفت بهترین کار واسه کسب رتبه بالاتر (البته در تولبار الکسا هرچه عدد شما کم تر باشه یعنی رتبه شما بالاتره!) تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر و مفیدتر و اهمیت قائل شدن واسه مخاطبان مورد نظر است؛ اینطوری هر چی که فعالیت شما در وب دائمی و با کیفیت باشه، سایت الکسا (Alexa) هم اهمیت بیشتری براتون قائل شده و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده اونم کم کم متفاوت و خیره کننده هستش.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *