وقتی که می خواید واسه سایت یا وبلاگتان مقاله و یا محتوای درجه یه تولید کنین، دو چیز رو باید به طور خاص در کارتون دید کنین :

اول اینکه چیجوری محتوایی تولید کنین که کاربران رو جذب کنه و موجب شه که کاربران تبدیل به مشتریان شما شن

دوم اینکه چیجوری محتواتون رو در دسترس عموم کاربران بذارین.

از اونجایی که بیشتر ترافیک سایتا از راه موتورهای جستجو تامین می شه، تولید محتوای بهینه سازی شده واسه موتورای جستجو یکی از بهترین راه ها واسه بیشتر دیده شدن توسط کاربران هدفه. با اینکه بازاریابی سنتی این دو رو بطور جدا از هم تحت پوشش قرار میده اما این دو مورد بخشی جدانشدنی در روشای هدف دار سئو به شما میان.

با اینکه داشتن محتوایی مهم و اندازه بازدید بالا از اون به طور کامل با هم رابطه ندارن اما واسه موفقیت در بازاریابی باید به این دو به عنوان یه هدف کامل نگاه کرد. درسته که محتوای شما باید خوب نوشته شه و پر از اطلاعات مهم باشه، اما اگه این محتوا در گوشه ای از وب خاک بخوره و مورد بازدید قرار نگیره هیچ کدوم از اون آمادگی در نظر گرفته شده شما به درد بخور نیستن. رتبه سئو بالا می تونه مطلب شما رو از گمنامی درآورد و اونو در مقابل خوانندگان بذاره. با این وجود خوانندگان امروزی بسیار باهوش هستن و استفاده صرف از کلید واژه ها و تکنیکای کلاه سیاه سئو، بازاریابی از راه محتوای اسپم فقط به دفع مخاطب واسه شما می رسه.

چه چیز باعث با کیفیت بودن یه مقاله می شه؟

با اینکه تولید نوشته های عجیب قابل آموزش نیس اما میشه روش خوب نوشتن رو خیلی راحت آموخت. به عنوان یه بازاریاب، شما یه داستان نویس هستین که باید داستان برند خودتون رو خوب واسه مخاطب هدفتون به نوشتن درآرین. تموم کاری که قراره انجام بدین اینه که مهارت نوشتن رو در صفحاتتان به کار ببندین.

اینجا چند اقدام مناسب واسه تولید مقالات موثر توضیح داده شده :

از مثالای دارای دلیل و محکم استفاده کنین: هیچی به اندازه مثالای راضی کننده، قابل اعتماد و قوی نمی تونه قدرت یه مقاله رو زیاد کنه. هنگام توضیح در مورد یه محصول یا خدمات هیچوقت به تئوری و یا داستان خرید یه مشتری تنها اکتفا نکنین. تلاش کنین نقاط مشترکی در اخبار و یا تجربیات گذشته کاربران و یا حتی کمبودای بالقوه مشتریان و ویژگیای محصولتان پیدا کنین و روی اون تاکید کنین. یه داستان قابل لمس و دارای دلیل بیشتر از اعداد و حقایق دیگه تو ذهن کاربران باقی می مونه.

در محتوای مطلب خود از نقل قول استفاده کنین مثلا :

البته ما همیشه در سئو روز گفتیم که محتوا به تنهایی پادشاه نیس و این رو با مثال و نمونه توضیح دادیم

واسه خودتون آوایی تولید کنین: یکی از بهترین کارایی که می تونین واسه برندتون انجام بدین، اختصاص آوایی خاص واسه اون هستش. از اینکه این آوا کمی عجیب و غریب یا حتی کمی خنده دار باشه نباید بترسید. این آوا می تونه دارایی بزرگ شما باشه و پیوسته شما رو به مخاطب و مشتری هاتون یاد بیاری کنه. هر چند منطقیه که شمام مثل جو حاکم بر صنعت کاریتون رفتار کنین اما هر چی بیشتر به رفتارای آدم گونه نزدیک باشین، مخاطب بیشتری به شما جذب می شه.

از مخاطباتون شناخت کامل بدست بیارین : سایت شما دفتر اداری شما نیس که در اون به طور کامل رفتاری رسمی داشته باشین. بهتره از زبانی استفاده کنین که مناسب مخاطبان خاص شما باشه. اگه واسه جامعه بسیار بزرگی محتوا تولید میکنین، تلاش کنین زیاد از اصطلاحات تخصصی صنف خودتون استفاده نکنین. تلاش کنین که از پاراگرافای کوتاه استفاده کنین و مطالب ثقیل رو به آسونترین شکل بگید. از مثالایی که فهم مطلب رو راحت تر می کنه استفاده کنین. هم اینکه تلاش کنین خودتون منتقد پر طاقت و سمج خودتون باشین : کارتون رو چند مرتبه اصلاح کنین تا به بهترین شکل برسه. مطالب به درد بخور مقاله هاتون رو جدا کرده و اضافه های اونو خط بزنین. هرچه تمرکز شما بر مطلب بیشتر باشه، مخاطبان شما سود بیشتری از مطالعه مطالب شما میبرن.

نوشتن با هدف بهبود سئو

با در نظر داشتن نکاتی که در بالا گفتیم، تولید یه مقاله خوب می تونه بسیار ساده باشه. واسه پیگیری و تکمیل پازل، باید کاری کنین که محتواهای شما دیده شن. مانند به کار گیری تگای H1 تا H6 . بهینه سازی محتوا واسه موتورهای جستجو در کنار داشتن شبکه های اجتماعی و خرید و فروش پستای دوطرفه، یکی از راه های مطمئن واسه نمایش بیشتر محتوا به مخاطبه. با بهینه سازی محتوا با هدف ظاهر شدن هرچه بیشتر اون در پیشنهادات موتورهای جستجو، شما همزمان اندازه بازدید و هم اینکه توانایی اعتماد به برندتون رو افزایش میدید.

بعضی از راه های تولید محتوای سئو پسند عبارتند از :

سئوی ارگانیک : ترکیب کردن کلیدواژهای محبوب سئو در مطالب، می تونه در روش هدف دار سئو بسیار اثر داشته باشه. اما همونطور که Amit Singhal در مطلبی توضیح داده است که چه چیزایی باعث می شن که یه سایت با کیفیت باشه؟ رو حتما بخونین .

چند تا نکته مهم : این کلید واژه ها باید به شکلی در متن گذاشته شن که از دیدگاه محتوا و هم اینکه از دید کاربر به طور کامل طبیعی به نظر برسن. نباید از کلید واژه ها به صورت افراطی استفاده کرد چون این کار باعث آزرده خاطر شدن کاربران شما می شه. خوانندگان، مخصوصا اونایی که زمان زیادی رو در دنیای دیجیتال می گذرونن، توانایی این رو دارن که استفاده نابجا و افراطی شما از کلید واژه ها رو فهمیده باشن و به سرعت محتوا و صفحه شما رو ترک کنن.

محل قرار دادن کلید واژه ها : بهتره کلمه کلیدی هاتون رو در مکانای مناسب در مقاله بذارین. مثلا نمی تونین اونا رو در عنوان یا زیر عنوانای مقاله جایگذاری کنین. واسه کلمه کلیدی هاتون یه رتبه بندی سلسله مراتبی مشخص کنین و تلاش کنین که اونایی رو بیشتر ترافیک جذب می کنن رو بیشتر در مقاله استفاده کنین. تلاش کنین که مهمترین کلمه کلیدی هاتون رو در سرتیتر محتوا بذارین.

استفاده درست از تصاویر : تصاویرتان رو با متن آلت (alt text) همراه کنین تا محتواهایتان از راه جستجوی تصاویر هم قابل دسترسی باشه. محتواهای شامل تصویر، نقش بسیار پر رنگی در مورد دیجیتال مارکتینگ (به زودی درباره دیجیتال مارکتینگ مقاله کاملی درج می کنم) بازی می کنن و می تونه بازدید محتواهای شما رو به صورت ویروسی در وب گسترش بده.

با در نظر داشتن این نکات، می تونین در کمترین زمان ممکن رتبه مناسبی رو در رتبه بندیای موتورهای جستجو بدست آورده و سئو سایتتون رو به شکل حرفه ای بهتر کنین. این کار هم اینکه باعث می شه که کم کم به عنوان یه مقاله نویس باکیفیت، اعتبار مناسبی به دست بیارین.

گوگل همیشه در ۵ سال گذشته تغییرات بزرگی رو در موتور جستجوی خود به وجود آورده. همه این تغییرات، از به روز رسانیای بزرگ الگوریتم جستجو تا تغییر راه و روش به طرف ایندکسگذاری با اولویت تلفنای همراه، همه با یه هدف واحد به وقوع پیوسته ان و اون هدف چیزی جز رضایت بیشتر کاربران نبوده. گوگل همیشه در تلاشه که بهترین محتواها رو در بهترین زمان ممکن در اختیار کاربران خود بذاره.

بعضی از وب مستران همیشه با وقوع تغییرات در گوگل، دچار چالشای بزرگی می شن اما بعضی از برندا با وقوع همون تغییرات رونق پیدا می کنن. به چه دلیل؟ چون این برنده ها آموخته ان که با دقیق شدن و فوکوس کردن بر محتوای ممتاز و ارائه کیفیت مناسب به کاربران چیجوری می تونن از الگوریتمای گوگل یه قدم جلوتر باشن.

این مهم نیس که فقط به دنبال این باشیم که حالا گوگل در کجا قرار داره. مهم اینه که پیش بینی کنیم گوگل در ۶ ماه آینده، یه سال آینده و بعد از اون به کجا میره. اگه بتونین از این تغییرات جلوتر باشین، همیشه از گوگل جلوتر هستین و تجارت موفقی دارین.

حالا زمان اینه که آینده جستجوها رو پیش بینی کنین. در ادامه چند تغییر اساسی در سئو آورده شده که شما باید با در نظر گرفتن اونا ادامه راه سئوی خود رو برنامه ریزی کنین.

تغییر روش از دقیق شدن و فوکوس کردن روی سئو به تمرکز همزمان روی سئو و همگرایی محتوا

همونطور که محتوای تنها موفقیت در سئو رو تضمین نمی کنه، سئوی تنها هم تضمین نمی کنه که کاربران محتوای شما رو پیدا کنن و به اون جذب شن. داده به بازاریابان کمک می کنن که واسه تولید محتواها هوشمندانه، قصد کاربران از انجام جستجوها رو بفهمن و راهی رو واسه اون جفت و جور کنن که به خواسته های خود برسه.

چیجوری بازاریابا می تونن این تغییرات رو مدیریت کنن؟

تولید محتوا باید با در نظر گرفتن داده ها انجام گیرد. بازاریابی محتوا بدون توجه به داده ها هدفی نداره. اول باید عوامل و معیارهای مربوط به مخاطب، چگونگی مشارکت اون در موضوع و هم اینکه چگونگی تبدیل اون به مشتری تعریف شه. باید این عوامل رو اندازه گیری و ردیابی کنین تا واسه تولید محتوای مناسب دید درستی از جامعه هدف داشته باشین و به این روش تلاشای آینده خود در جهت تولید محتوا رو پربارتر کنین.

ترتیب جامعه هدف، محتوا و جستجو رو بیشتر کنین. در کل این جستجوی ارگانیک، مخاطب و محتوا هستش که به برنده های جور واجور کمک می کنه که به اهداف خود نزدیک شن. تلاش کنین که از اول تولید محتوا رو با در نظر داشتن فاکتورهای سئو شروع کنین تا اندازه بازدید از سایتتون شدیدا زیاد شه. محتوای خوب می تونه توسط شبکه های اجتماعی گسترش داده شه و شما می تونین از این روش هم جستجوها رو به سایتتون جذب کنین.

اندازه حضور خود در صفحات یافته های موتورهای جستجو رو زیاد کنین. محتواهایی رو تولید و بهینه سازی کنین که جامعه های بزرگ رو هدف بذاره. می تونین با تولید مقالات، ویدیو و اینفوگرافیک سوالات پر تکرار و محبوب رو جواب بدین و هم اینکه روی موضوعات روز سرمایه گذاری کنین. بعد با به کار گیری اسنیپتا، لینکا، جواب به سوالات مشابه ، تصاویر، ویدیوها و هر محتوای تکمیلی دیگه تلاش کنین محتوای خودتون رو از دیگر محتواها جدا کنین تا بهتر در صفحات یافته های جستجو ظاهر شید.

تغییر روش از سازگاری با گوشی موبایل به اولویت سازگاری با گوشی موبایل

واسه سالای طولانی گوگل به بازاریابا در مورد تغییر روش به سمت ایندکسگذاری با اولویت تلفنای همراه اخطار داد و این وقتی که جستجوهای موبایلی از جستجوهای دسکتاپی سبقت گرفت محقق شد. امروزه بهینه سازی واسه جستجوهای موبایلی و توانایی به کار گیری سایت توسط موبایل دیگه یه امر اختیاری نیس. اگه می خواین بازم در کورس رقابت باقی بمونین حتما باید سایتی موافق با گوشی موبایل داشته باشین.

وب مستران چیجوری می تونن با این تغییر همراه شن؟

حواستون باشه که دنیای امروز دنیای تلفنای همراه س. برنده هایی که با موبایل موافق نیستن ۶۹% ترافیک کمتر دریافت می کنن. این به این معنیه که دونستن رفتارای کاربران تلفنای همراه و خواستهاشون یه امر بسیار لازمه. مطمئن شید که صفحات موبایلی سایتتون انتظارات رو برآورده می کنه. وگرنه شما بازار و هم اینکه درآمدهایتان رو به رقبا تقدیم می کنین.

تا اونجا که می تونین سئوی موبایلیتان رو پر سرعت کنین. علاوه بر جذاب بودن و قدرت ناوبری بالا ، وب سایتای موبایلی باید بسیار سریع باشن. براساس تحقیقات گوگل، ۵۳% از کاربران موبایل سایتایی رو که در بیشتر از ۳ ثانیه بارگذاری می شن رو به سرعت ترک می کنن. پیگیری بهترین اقدامات مربوط به سئوی موبایلی از جمله بهینه سازی تصاویر، ریدایرکتا، JavaScript و CSS می تونه در ورود شما به دنیای دیجیتال امروز بسیار کمک کننده باشه.

به محتواهای متنی در تلفنای همراه توجه کنین. روی تولید محتواهایی متمرکز شید که واسه کاربران موبایل بسیار مهم هستن. معمولا کاربران تلفنای همراه در حالت جستجو و تحقیق هستن و پیوسته به دنبال اطلاعات می گردن. باید محتواهایتان رو طوری تولید کنین که به این نیازها جواب مناسبی ارائه کنه.

تغییر روش از داده به یادگیری ماشین

گوگل واسه ارائه بهترین خدمات به کاربران بجای توجه صرف به داده های بدست اومده تلاش می کنه تا هدف نویسنده محتوا و هم اینکه هدف جستجو کننده ها رو پیدا کنه و بطور مفهومی پاسخا رو ارائه کنه. بازاریابا هم باید این تغییر رو در روش بازاریابی خود اعمال کنن و هنگام تولید محتوا هدف، چیزای مورد علاقه و رفتارای مخاطباشون رو مورد آزمایش و توجه خاص بذارن.

باید از منابع معتبر استفاده کنین. موتورهای جستجو زمان و امکانات کافی واسه بررسی صحت همه داده های موجود در وب رو ندارن. به همین منظور واسه جلو افتادن از رقبا بهتره روی داده های بسیار معتبر متمرکز شید.

باید از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهره بگیرین. یادگیری ماشین به بازاریابا کمک می کنه تا وقت کمتری رو صرف بررسی داده ها کنن و بیشتر وقتشون رو واسه تولید محتوایی بذارن که روی مخاطب موثر بوده و مشارکت اونا رو جلب می کنه. تلاش کنین تا با به کار گیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بینشی عملی نسبت به مخاطب و کارکرد محتواهایتان بدست بیارین.

معیارا و شاخصای مناسب مشخص کنین و اونا رو به درستی اندازه گیری کنین. این داده ها به بازاریابا کمک می کنه تا در کمترین زمان بهترین تصمیمات رو اتخاذ کنن. معیارهایی رو تعریف کنین که واسه برند شما از اهمیت بالایی بهره مند هستن و پیوسته این داده ها رو تحت نظر داشته باشین. این به شما کمک می کنه تا خیلی راحت هر پیشرفتی رو تحت نظر داشته باشین و با در نظر گرفتن اون روشای هدف دار بعدیتون رو طراحی کنین.