چیجوری تبلیغات اینترنتی بنری انجام بدیم؟

من با تماسای زیادی مواجه میشم که ازم می پرسن به کی اعتماد کنیم و کجا و چیجوری تبلیغ کنیم؟

در این مقاله من با منطق و سوال و جواب به شما می آموزم که چیجوری و کجا تبلیغ کنین و به چه کسائی اعتماد کنین و نکنین.

قبل از هر چیز، در نظر بگیرین، تبلیغات بنری که به خاطر برند سازی انجام می شه، زیر ۶ ماه پیشنهاد نمی شه.چون گذشت زمان، و تکرار تبلیغات در جلوی چشم کاربران، از لازمه های یه برندینگ موفقه.

قدم اول – موضوع شما

تبلیغ به طور کامل به موضوع شما بستگی داره.بعضی وقتا موضوع شما چیزیه که تبلیغات هیچ فایده ای نداره.مثلا، تبلیغ فروش لوازم دندونپزشکی و سایت برابر اون، ممکنه در اینترنت اصلا بازدهی نداشته باشه.شما باید بررسی کنین، که موضوع شما چقدر عمومیه و چقدر در سطح اینترنت شناخته شده؟تبلیغ موضوعاتی که مشتریان اونا، از کانال اینترنت، تامین نمی شه، بیشتر، جنبه القای حس برتری به بازدید کنندگان رو داره.اینجور تبلیغاتی به صورت مستقیم، سود چنانی ندارن.اما منتهی به کسب اعتبار می شن.

خیلی اوقات هم برعکس می شه.چون موضوع شما در اینترنت شناخته شده نیس، شما واسه شناساندن خود و اجناس و خدماتتون، به صورت اینترنتی تبلیغ می کنین، تا مردم رو با چیزی که نمی دونن یا چیزی که هست آشنا کنین.پس از گذشت زمان (نه یه ماه و دو ماه)، خیلی از کاربر اینترنت، (چند میلیون کاربر منحصر به فرد از ایران ۷۵ میلیونی) ، دست کم، یه بار تبلیغ شما رو دیده ان و توسط همون کاربران، دهن به دهن می چرخه و برندینگ شما، از کانالای دیگری، به صورت ویروسی، انجام می شه.

 

قدم دوم – هدف شما

به چه دلیل می خواین تبلیغات کنین؟ می خواید مشتری هاتون زیاد شه یا می خواین فقط دیده شید و واسه اذهان عمومی آشنا شید یا محصول جدید و نامعلوم خود رو به مردم بشناسانید؟اگه می خواید مشتریان شما زیاد شه و از تبلیغات خود توقع دارین که عین پول یا بیشتر از هزینه شما رو برگرداند کار سخت و مشروط می شه.چون برندینگ، مرحله پاشیدن دانه س.ممکنه حتی تا یه سال و در ابعاد گسترده تر تا چند سال، فقط هزینه باشه و سودی نداشته باشه.

در این صورت شما تنها باید جاهایی تبلیغ کنین که مربوط به موضوع شمان.چون که در وب سایتای غیر در رابطه، اندازه تبدیل بازدید کننده به مشتری(لینک) خیلی کمه.بعضی وقتا تبلیغات در این شرایط اصلا به صرفه نیس.مثلا تبلیغ شما واسه یه سایت فروش شارژ در سایتای اندروید و موبایل و ios و اجناس apple و بقیه موضوعات در رابطه، فقط منتهی به ضرر شما می شه.چون تعداد مشتریائی که واسه شما بدست میاد و هم اینکه سود هر شارژ (که خیلی خیلی کمه)، نسبت به هزینه ای که می کنین، اصلا به صرفه نیس.تبلیغات دراز مدت شمام منتهی به مشتری ثابت، طوری که هزینه شما رو جبران کنه نداره.

اگه قصد شما برندینگ و شناساندن خود یا محصولتان به عمومه، باید تبلیغات خیلی وسیع تری داشته باشین.نباید به تبلیغ تو یه سایت اکتفا کنین.در این حالت هم در سایتای در رابطه هم غیر در رابطه باید تبلیغ مدت دار کنین.

قدم سوم – هزینه شما

چقدر می تونین هزینه کنین؟بعضی وقتا هزینه شما اونقدر کمه که بهتره اصلا تبلیغ نکنین.چون که همون هزینه کم شما هدر میره و بازدهی واسه شما نداره.به تبلیغات اینترنتی این جوری نگاه نکنین که اول با هزینه کم تبلیغ کنین و اگه جواب داد بیشتر هزینه کنین.(خیلی اوقات البته این تفکر درسته) . خیلی از مواقع اگه هزینه شما کمتر از دست کم لازم باشه، متضرر میشین و جواب نخواهید گرفت.باید بتونین تشخیص بدین، که هدف شما نیازمند چه مقدار و چه نوع تبلیغاتیه.واسه این تشخیص می تونین با کارشناسان تبلیغاتی مشورت کنین.

قدم چهارم – کجا تبلیغ کنیم؟

واسه تبلیغ تعداد سایت رو ملاک قرار ندین.بلکه بازدید سایتا ملاک بذارین.بعضی وقتا ممکنه با پیشنهادهایی مواجه شید که می گن تبلیغ شما رو در هزاران یا صدها سایت قرار می دیم و هزینه ان تنها ۱ یا دو میلیون تومن یا کمتره.

این حرف مانند اینه که یه مشاور تبلیغات محیطی در کشور، به شما بگه، بیلبورد شما رو در ابعاد بزرگ در هزاران نقطه مرزی کشور در روستاهای دور افتاده و یا وسط بیایان قرار می دیم! در این حالت روزانه ممکنه روزانه چند پشه و حشره و پرنده بیلبورد تبلیغاتی شما رو در هزاران نقطه مرزی و دور افتاده کشور، ببینین! این واسه شما بسه؟کسی جلوی شما رو نگرفته که همون هزینه کم خود رو هدر بدین!

اول باید، بدونین قراره در کدوم سایتا تبلیغ کنین و به چه ابعادی؟اینکه اون سایتا چه موضوعی دارن و چقدر بازدید دارن؟شما نیاز دارین تشخیص بدین، که بازدیدای یه سایت واقعی هست یا خیر.واسه تشخیص باید به bounce rate اون که در آموزش رتبه الکسا گفتم مراجعه کنین و ببینین، این عدد زیر ۵۰ درصد هست یا خیر؟اگه این عدد بالاتر باشه(مخصوصا بالای ۶۰ درصد) نشون از اینه که بازدیدای اون سایت تقلبیه و با پاپ آپ در کوتاه مدت حاصل شده و نباید فریب رتبه الکسای اونو بخورین.

سایتایی که رتبه الکسای زیر ۱۰۰ دارن بسیار پر بازدید هستن(بیشتر از ۱۰۰ هزار بازدید روزانه) و سایتایی که رتبه الکسای هزار دارن، روزانه حدود ۱۰ تا کمتر از ۱۰۰ هزار بازدید کننده روزانه دارن و سایتای با رتبه الکسای زیر ۲۰۰۰ هم بسته به موضوعشان و ارتباطشونبا سایت شما، می تونن جای مناسبی واسه تبلیغات شما باشن. (همه اینا با در نظر گرفتن پایین بودن اندازه دفع کاربره).

پس تبلیغ شما تو یه سایت خوب با بازدید بالا با هزینه زیاد، خیلی به صرفه تر از تبلیغ در هزاران سایت بدون بازدیده.

قدم پنجم – تشخیص اندازه بازدید کنندگان ثابت یه سایت

یکی دیگه از مواردی که باید به اون توجه کنین، اندازه کاربران ثابت وب سایتیه که می خواین در اون تبلیغات داشته باشین.واسه تشخیص اینکه یه سایت چقدر کاربر ثابت داره ، آموزش تشخیص بازدید کنندگان ثابت یه سایت رو بخونین.

تبلیغ شما تو یه سایت پربازدید ولی با کابران ثابت زیاد و کاربران جدید کم، فقط به مدت کوتاه می تونه به صرفه باشه.چون کاربران ثابت اون سایت پربازدید، بعد از یه بار کلیک روی تبلیغ شما، دیگه روی تبلیغ شما کلیک نمی کنن و به مرور متوجه میشین که تعداد کلیکاتون از اون سایت پربازدید، رو به کاهشه.تا جایی که دیگه این کلیکا کم می شه و تعداد باقی مونده که روی تبلیغ شما کلیک می کنن همون کسائی هستن که قبلا روی تبلیغ شما کلیک کردن که در این حالت، تبلیغ شما، دیگه کمکی به برند سازی شما و شناساندن شما به آدمایی که شما رو نمی شناسن، نمی کنه.

پس در این جور سایتا تبلیغ بیشتر از ۳ ماه پیشنهاد نمی شه.مگه اینکه موضوع مرتبطی با شما داشته باشن.

یه مشاور تبلیغاتی خوب، دقیقا به شما میگه که درچه سایتایی تبلیغ شما قرار میگیره و شما رو راهنمایی می کنه که تبلیغ خود رو به چه شکلی طراحی کنین و هزینه تبلیغات واسه هدف شما حدودا چقدر می شه.

بازم سوالی در ذهنتون باقیه؟با ما در میان بذارین.