انگار تموم کائنات دست به دست هم دادن تا اینفینیت وارفر از چشم مردم بیفته. شاید قبلا تماشاگر حمله کاربرها به عناوین قبلی کال آو دیوتی بوده باشیم اما امسال استثناست. اکتیویژن و استودیو «Infinity Ward» (اینفینیتی وارد) به یکی از کابوس وار ترین دوران فعالیت خود قدم گذاشته ان. دلمون نمی خواد قضاوت کنیم اما انتقادات کاربرها از اینفینیت وارفر طبیعیه.

اینفینیتی وارد شاید بهترین بازیای سری رو مثل مدرن وارفر ساخته باشه اما با منتشر کردن عنوان Ghost نشون داد بدون مهرهای کلیدی اش که به خاطر دعوای حقوقی از این استودیو جدا شدن، نمی تونه موفقیتای گذشته رو تکرار کنه. اینفینیت وارفر هم اونا ساخته ان. همین یه مسئله کافیه تا نسبت به قسمت جدید کال آو دیوتی نگران باشیم.

این که چیزی نیس، اگه هنوز نتونسته اید به تیم منتقدین بازی ملحق شید یه نگاه به سیاستای اکتیویژن بندازین؛ اونا امسال عزمشونو جزم کردن تا کنار انتشار اینفینیت وارفر، مدرن وارفیر ۱ هم دوباره درست کنن. طبیعتا تجربه دوباره این عنوان می تونه خیلیا رو به هیجان بیاره، اما این خوشحالی تازه وقتی رنگ و بوی متفاوتی به خود میگیره که بدونین واسه تجربه بازسازی مدرن وارفر حتما باید ساخته بعدی استودیو اینفینیتی وارد رو بخرین.

بازسازی مدرن وارفر ۱ به وسیله استودیو Raven ساخته شده. با در نظر گرفتن گفته اکتیویژن، اونا روی تک تک پیکسلای بازی کار کرده و تماشاگر تغییراتی روی گیم پلی نخوایم بود.

میبینین، انگار اکتیویژن هم به موفقیتای اینفینیت وارفر مطمئن نیس که می خواد اینجور کاری رو بکنه. بعد توقع دارین ما امیدوار باشیم؟ کافیه به تموم این اتفاقات بتلفیلد ۱ رو اضافه کنین تا به یقین برسین. سال هاست که بازیای ویدیویی شوتر به جنگاوریای امروزی یا آینده نگرانه رو آورده ان. پس خیلی از بازیکنا واسه داشتن تجربه ای دوباره از جنگای گذشته تشنه هستن.

الکترونیک آرتز با بتلفیلد ۱ می خواد به این درخواست یا شاید بهتر باشه بگیم «آرزوی» بازیکنا جامه واقعیت بپوشونه. تموم این حرفا رو زدیم تا بدونین که پیچیدن نسخه اینفینیت وارفر کار سختی نیس، چون با دلایل موجود می تونیم نتیجه گیری کنیم که ساخته اینفینیتی وارد شانس چندانی نداره. اکتیویژن باید دلش رو به طرفداران الان عنوان محبوبش که قبلا از اونا با نام «کژوال گیمر» یاد کرده بود، خوش کنه.

ممکنه فکر کنین ما هم با پیش نمایش اینفینیت وارفر می خوایم دور و بر بخشای جورواجور قسمت جدید کال آو دیوتی نوشته و به همین حاشیه ها بپردازیم. نه، امروز اومدیم تا با ارائه توضیحاتی از المانای ساخته بعدی اینفینیتی وارد بگیم که به چه دلیل باید از جو منفی اینفینیت وارفر فاصله بگیریم. اگه دوست دارین با دیدگاهی متفاوت به قسمت بعدی کال آو دیوتی نگاه کنین، با ما همراه باشین.

از روزگاری که شوترها با داستانای خود بازیکنا رو به وجد می آوردن، چند سال گذشته س. با در نظر گرفتن تمایل بیشتر مردم به بخش چند نفره و هزینه های زیاد ساخت بخش داستانی، استودیوهای بازیسازی معمولا تموم تمرکزشون رو روی المانای آنلاین می ذارن و با ارائه یه داستان فوق العاده تکراری تلاش می کنن تا این بار سنگین رو از دوش خود بردارن؛ چیزی که کم از توهین به شعور مخاطب نداره.

گفته های اینفینیتی وارد نشون میدن که شاید بازی در فضا جریان داشته باشه اما بازم اینفینیت وارفر جنگ بین آدما رو روایت کرده و بازی یه داستان نظامی قابل باور رو به نمایش می ذاره.

کال آو دیوتی هم چند سالیه همین روند رو پیش گرفته و بخش داستانی اش به یه شوخی شباهت داره. اگه از ادونس وارفر با ارفاق عامل بگیریم، می تونیم به این نتیجه برسیم که انگار اکتیویژن با کمپانیای حریف شرط بسته تا ببینه کی می تونه داستان مقواتری ارائه دهد. تا جایی هم که به یاد میاریم خیلی از بازیکنا این قسمت عناوین چند سال گذشته کال آو دیوتی رو رها کرده و یه راست به سمت بخش چند نفره می رن.

بازی دارای یه بخش زامبی چند نفره و آنلاین هم میشه که دارای مکانیزمای گیم پلی و داستانی متفاوت با کمپینه.

سوال اینجاس اینفینیتی وارد یه داستان آبکی رو با عنوانش روایت انجام میده یا اونا می تونن خاطرات خوش سه گانه مدرن وارفر و قسمت ابتدایی بلک آپس رو زنده کنن؟ بیایید اول نگاهی به خلاصه داستان این عنوان بندازیم تا بهتر بتونیم به یه نتیجه گیری نسبی برسیم. اکتیویژن این بار به سیم آخر زده و بازیکنا با اینفینیت وارفر به یه قرن بعد قدم می ذارن؛ جایی که لوازم بلک آپس ۳ یا ادونس وارفر عقب مونده هستن.

با رشد جمعیت و گسترش افراطی و غیر اصولی صنعت، کابوس نابودی زمین به دست آدما آخرسر رنگ و بوی واقعیت به خود میگیره و منابع طبیعی این سیاره از بین می رن. بخاطر این، ملتا از سر ناچاری به بقیه سیارات منظومه شمسی پناه می برن و واسه ایجاد قانون و نظم بین سیاره ای هم «اتحادیه فضایی سازمان ملل» (United Nations Space Alliance) رو تاسیس می کنن.

سازمانی سیاسی که فعالیتایی دور و بر مهاجرت فضایی آدما مثل تجارت، مسافرت و مالکیت منطقه ها رو برعهده میگیره. بقیه کسائی هم که بازم روی زمین باقی موندن، به واسطه بقیه کلونیای منظومه شمسی ماده های طبیعی رو به دست می آوردن. شاید از دور همه چیز درست بوده باشه اما ارزش همین پایگاه ها کافی بود تا شعله جنگ بین سوء استفاده کنندگان بالا بگیره.

اینفینیتی وارد واسه ساخت بازی از فیلمای معروف Black Hawk Down و Saving Private Ryan الهام گرفته.

بعضی از شبه نظامیا تصمیم می گیرن تا به این کلونیا حمله برده و اونا رو به کنترل بگیرن. اینجا بود که دشمن شماره یه داستان اینفینیت وارفر به وجود اومد. همین زیاده روی گرایان گروهی با نام Settlement Defense Front راه میندازن؛ نظامیایی که بیشتر اعضایش رو منافقین جدایی طلب از اتحادیه فضایی سازمان ملل تشکیل می دادن و با UNSA مقابله می کردن.

داستان ساخته اینفینیتی وارد از جایی شروع می شه که SDA حمله ای غافل گیرانه ای به ژنو کرده و نیروهای امنیتی UNSA رو تا مرز نابودی پیش می بره. پس از این حمله، سازمان به کاپیتانی با نام «خوب ریس» (Nick Reyes) که از بهترین خلبانان منظومه س، دستور میده تا گروهی رو تشکیل داده و ردپای SDA رو از زمین پاک کنه. همون طور هم که می تونین حدس بزنین، اینفینیت وارفر به بازیکنا نقش همین کاپیتان رو میده.

کمپین بازی تجربه ای خطی رو به ارمغان می آورد اما می تونین ماموریتای فرعی هم انجام بدین.

بسیار ، با این توضیحات چه دیدگاهی نسبت به داستان دارین؟ شاید اولین کلمه ای که به ذهن تون می رسه، «تکراری» میشه. جدا از این که با خلاصه یه داستان نمی تونیم نسخه عنوانی رو بپیچیم، نکته خیلی مهم چگونگی پرداخت به اتفاقات و ارائه یه روایت هیجان انگیزه. مگه سری مدرن وارفر داستان متفاوتی رو به نمایش می گذاشتن؟ نه، همون جنگ همیشگی رو دیدیم.

اما اینفینیتی وارد تونست با شخصیت پردازی استثنایی و روایت فوق العاده اش یکی از ماندگارترین سه گانه های تاریخ صنعت بازیای ویدیویی رو بسازه. تموم این حرفا رو زدیم تا بگیم اونا با اینفینیت وارفر هم می تونن اینجور روشی رو پیش گرفته و پس از چند سال دوباره با کال آو دیوتی یه کمپین فوق العاده به بازیکنا هدیه بدن. البته نکته ای که تونسته ما رو نسبت به روایت بازی امیدوار کنه، نویسنده این عنوانه.

نقشه های بخش چند نفره بازی به شکلی هستن که بازیکن بتونه با روش هدف دار بیشتر به سمت دشمنا حمله ببره. هم اینکه اینفینیتی وارد تلاش کرده تا محیطا به قسمتای قبلی شباهت نداشته باشن.

داستان ستارگان اینفینیتی وارد رو شنیدین؟ پس از جدایی وست، زامپلا و ۴۲ تن از اعضای این استودیو، کار واسه اکتیویژن خیلی سخت شد؛ اونا مجبور بودن مدرن وارفر ۳ رو بدون خالقین اصلی اش بسازن. آمریکاییا هم که می بینن انتشار قسمت بعدی سری نزدیکه، تصمیم می گیرن تا استودیو Sledgehammer Games رو به کمک اینفینیت وارفر بفرستن.

بخش زامبی مبارزات فضایی نداشته و جنگا در محیطی معمولی اتفاق می افتن.

سیاست هوشمندانه اکتیویژن جواب میده و مدرن وارفر ۳ با اینحال که مثل قسمتای قبلی اش با عکس العمل بسیار مثبت منتقدها مواجه نمی شه، باز موفقیتای مختلفی به دست می آورد. همونجوریکه قبلا گفتیم اونا نمی تونن با گوست روند رو به رشد خود رو ادامه و بازیکنا معمولا از این بازی به عنوان یکی از ضعیف ترین قسمتای کال آو دیوتی یاد می کنن.

متوجه قضیه شدید؟ اینفینیتی وارد که روزگاری پیشرفت دهنده اصلی ساخت فرنچایز معروف اکتیویژن بود، زیر سایه استودیوای Sledgehammer و Treyarch قرار گرفت. بخاطر این، اونا تصمیم می گیرن با جذب نیروهای با سابقه دوباره نام خود رو بر سر زبانا بندازن. این که بالاتر از ستارگان اینفینیتی وارد اسم بردیم به همین مسئله باز می گشت؛ آدمایی که به اکتیویژن پیوسته ان از سازندگان معروف صنعت گیمینگ هستن.

بین این پیشرفت دهندگان، نام سه نفر بیشتر دیده میشه. مرحله قطار آنچارتد ۲ رو به یاد دارین؟ مسئولیت ساخت این قسمت بسیار معروف رو Jacob Minkoff رو دوش داشت. اون سال ۲۰۱۴ به اینفینیت وارد ملحق شد. به همراه اون، Taylor Kurosaki که روی صحنه های سینماتیک سری آنچارتد کار کرده، ناتی داگ رو ترک کرد. واسه اینفینیت وارفر هم این دو نقش مهمی رو اجرا می کنن؛ کوروساکی نویسنده بوده و مینکوف هم از کارگردانان بازیه.

این بار دیالوگای بین شخصیتا نقش مهمی رو اجرا می کنن. در یکی از مرحله ها دیدیم که کاراکتر اصلی هنگام انجام ماموریتی با سربازانش شوخی می کرد.

نفر سوم رو می تونیم کارگردان عنوان معروف رایز آو توم ریدر بنامیم. شاید اون چند ماه پیش به اینفینیتی وارد ملحق شد ولی بازم با ایده هاش می تونه اینفینیت وارفر رو یه قدم به موفقیت نزدیک کنه. اونا به اندازه ای روی ساخت عناوین معروف استودیوهای خود نقش داشتن که سهم بزرگی از امیدواری خود دور و بر ساخته اینفینیتی وارد رو به این چند نفر مدیونیم.

خیلیا از اولین تریلر گیم پلی اینفینیت وارفر لذت بردن اما می گفتن بازی به سری وفادار نیس. نباشه، مدرن وارفر خیلی مشابه قسمتای پیشینش بود؟ اگه هم به قضیه رزیدنت اویل ۴ و رزیدنت اویل ۷ [۱] برسیم، بازم می تونیم با این تغییرات کنار بیاییم. اینفینیتی وارد از همون اول با شعار «تغییر» پا به میدون گذاشت. اونا میخوان تجربه ای رو به ارمغان بیارن که بازیکنا تا الان مشابهش رو با این سری ندیده ان.

اینفینیتی وارد می خواد تموم اسلحه ها واقعی بوده و جنبه تخیلی نداشته باشن.

مثل مدرن وارفر، عنوانی که با المانای متفاوت خود نسبت به پیشینیانش تونست استانداردهای جدیدی واسه سبک شوتر به وجود بیاره. باز تریلرهای بازی از بلک آپس ۳ بهتر هستن. هنوز فراموش نکرده ایم که با منتشر کردن تریلر گیم پلی ساخته Treyarch، بازیکنا به جون ویدیو افتادن و از شباهت المانای بازی به عناوین معروف پرده برداشتند. فکر کنیم اگه اکتیویژن تریلر جدیدی به منتشر کردن نمیرسونه به ردپای ماریو هم می رسیدیم.

ورود به آینده دست اینفینیتی وارد رو باز گذاشته تا اونا المانای خود رو چاشنی کار کنن. هسته اصلی گیم پلی اینفینیت وارفر مثل گذشته براساس Gun ،Run و Coverه؛ هر مرحله راهی رو طی کرده، به دشمنان تیراندازی کنین و واسه پیروزی کاور بگیرین. اینجا لوازم آینده نگرانه و طراحی متفاوت محیطا نسبت به گذشته به کمک بازی اومده تا بازیکن تجربه ای هیجان انگیز رو واسه خود رقم بزنه.

نقش آنتاگونیست بازی رو کیت هرینگتون اجرا می کنه؛ بازیگری که با شخصیت جون اسنو گیم آو ترونز به محبوبیت رسید. اون تنها نبوده و Conor McGregor هم که به عنوان قهرمون مبارزات UFC شناخته می شه، با اون همراه س.

به واسطه این که اینفینیتی وارد فضا رو به عنوان یکی از منطقه های ساخته اش انتخاب کرده، کنار جنگای زمینی باید مبارزات خلاگونه رو تجربه کنین. یعنی هیچ گرانشی وجود نداشته و بازیکن باید با حفظ تعادل خود، دشمنان رو نابود کنه. جدا از این، توانایی به کار گیری سفینهای جنگی هم دارین. پس از منتشر کردن تریلر ابتدایی، بعضیا فکر کردن که این بخش اینفینیت وارفر On Railه.

یعنی تنها کاری که باید انجام بدین تیراندازی بوده و نمی تونین اونا رو کنترل کنین. حالا خوبیش اینه براساس گفته اینفینیتی وارد، در این جور مرحله ها بازیکن با دست باز سفینها رو هدایت می کنه. شاید باحال باشه بدونین که فرود شخصیت اصلی از این وسیله ها به زمین هم بدون صفحه لودینگ میشه تا بازی ریتمش رو از دست نده. اینفینیتی وارد تلاش کرده دوباره معنی «گستردگی مرحله ها» رو به این فرنچایز بازگرداند.

عناوین کال آو دیوتی همیشه به صحنه های سینمایی شون معروف هستن. بالاترین درجه این قضیه رو با سری مدرن وارفر دیدیم. با در نظر گرفتن حضور مینکوف و کوروساکی، می تونیم امیدوار باشیم که س پیسای اینفینیت وارفر هم فوق العاده باشن و آدرنالین رو به خون بازیکنا تزریق کنن. اونا قبلا با ناتی داگ از آزمون سخت خود سربلند بیرون اومده ان و دوست داریم دوباره تماشاگر هنر این دو باشیم.

قلاب یکی از باحال ترین لوازم بازیه. با اونا می تونین دشمنان رو به سمت خود کشیده یا یا با سرعت به منطقه ای که می خواین برید.

پس از چندین کمپین متوسط رو به ضعیف، واقعا سخته به این بخش اینفینیت وارفر دل خوش کنیم. با اینحال که کال اون دیوتی کلی محبوبیت خود رو مدیون داستانش هست اما اکتیویژن با قسمتای قبلی این فرنچایز عزمشو جزم کرد تا روی بخش چند نفره تمرکز کنه. شاید ساخته اینفینیتی وارد بتونه طلسم چند ساله کال آو دیوتی رو شکسته و پس از چند سال تماشاگر یه داستان سرگرم کننده از بازیای شوتر باشیم.

ریس کنترل سفینه ای بزرگ با نام Retribation رو داره. قبل از رفتن به ماموریتا می تونین در این سفینه چرخیده و کارایی انجام بدین.

از کمپین که فاصله بگیریم به بخش چند نفره می رسیم. گفته های اکتیویژن نشون میدن که اونا با اینفینیت وارفر میخوان تا مخاطب خودش سبک انجام بازی اش رو انتخاب کنه. ساده تر بگیم، همه چیز مثل اسلحه، پیشرفت اونا یا تاکتیکایی که به کار می گیرین روی چگونگی تجربه اینفینیت وارفر موثر میشه. جدا از اسلحه های جورواجور، المانی که این حرف اکتیویژن رو توجیه می کنه وجود قابلیتای متفاوت واسه کلاسا هستش.

ساخته اینفینیتی وارد شش کلاس جورواجور داشته و واسه تموم اونا باید یه Payloads و Traits (هر کدوم سه زیر شاخه دارن) انتخاب کنین، قدرتایی که بسته به کاراکتر به اون اسلحه یا تواناییای متفاوت میدن. مثلا کلاس Merc رو ببینین، یکی از Payloadsش به این شخصیت اسلحه فوق العاده قدرتمندی با نام Steel Dragon میده که چند هدف رو با هم ردیابی می کنه.

اینفینیتی وارد گفته که اینفینیت وارفر بیشترین اسلحه های سری کال اون دیوتی رو داشته و بازیکنا با بیشتر از ۱۰۰ لوازم جورواجور می تونن به جنگ با هم برن. هم اینکه صحبتای اونا نشون میدن با به کار گیری Salvage که به عنوان یکی از ارزای درون بازی شناخته می شه، توانایی ساخت ۸۰ اسلحه متفاوت رو دارین. دریافت Salvage هم به ساعات تجربه شما از بخش چند نفره اینفینیت وارفر بستگی داره.

واسه جمع بندی حرفای خود باید بگیم که نگفتیم اینفینیت وارفر حتما به موفقیت می رسه. اشتباه برداشت نکنین، با حرفای خود می خواستیم ثابت کنیم که نباید یه طرفه به قضیه نگاه کرد. اینفینیت وارفر چهارم نوامبر واسه پلتفرمای اکس باکس وان، پلی استیشن ۴ و رایانه های شخصی به منتشر کردن می رسه. بهتره دست نگه داریم و ببینیم اینفینیتی وارد چه دست پختی واسه بازیکنا تدارک می بینه.


۱ – رزیدنت اویل ۴ و رزیدنت اویل ۷ هر دو تغییرات مختلفی نسبت به گذشته داشتن. با این وجود طرفداران فکر میکنن که رزیدنت اویل ۴ بازم به سری وفادار بود، المانی که رزیدنت اویل ۷ بویی از اون نبرده س.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *