رایج ترین علت های چاقی

افزایش سن: از علل افزایش چاقی افزایش سن است. با افزایش سن (حدوداً بعد از 40 سالگی) به دلیل کاهش متابولیسم بدن بعد از 40 سالگی متابولیسم (سوخت و ساز) بدن در نتیجه میزان کالری لازم روزانه کاهش پیدا می‌کند. بیشتر افراد می‌گویند میزان غذای دریافتی و همچنین میزان فعالیتشان نسبت به گذشته تغییری نکرده است. اما افزایش وزن بدن پیداکرده‌اند. بنابراین بعد از سن حول‌وحوش 40 سالگی جهت ثابت ماندن وزن و چاق نشدن باید میزان غذای مصرفی کاهش و یا میزان فعالیت بدنی افزایش پیدا کند.

» جنس: سرعت متابولیسم پایه در مردان بیش از زنان است. مردان توان عضلانی بیشتری دارند. بنابراین سرعت متابولیسم پایه (میزان سوخت و ساز) و در نتیجه میزان کالری لازم برای انجام فعالیت‌های پایه در مردان بیش از زنان است و بنابراین چاقی در زنان بیش از مردان است.

میزان فعالیت: فعالیت فیزیکی و ورزش نه تنها باعث کاهش اشتها در افراد چاق می‌شود بلکه توانایی بدن در سوخت و ساز و مصرف نمودن مواد خصوصاً چربی‌ها را افزایش می‌دهد. مهم‌ترین علت بروز چاقی در سال‌های اخیر کاهش فعالیت فیزیکی بوده است.

» اختلالات غذایی: خوردن زیاد از هر نوع ماده غذایی می‌تواند باعث چاقی گردد. در سال‌های اخیر در دسترس بودن غذاهای پرچرب و آماده به همراه کم شدن فعالیت فیزیکی باعث کاهش کالری مورد نیاز افراد شده و بزرگ‌ترین عامل رشد ناگهانی محسوب می‌شود. عادات بد غذایی در میان اختلالات مختلف تغذیه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است. به گونه‌ای که اگر شخص علاوه بر نیاز روزانه‌اش حتی یک نان سوخاری (که کالری بسیار کمی دارد) بخورد بعد از 20 سال 15 کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا می‌کند.

داروها: داروهای زیر می‌تواند منجر به افزایش وزن شوند. کورتون و داروهای ضد بارداری می‌توانند مستقیماً باعث چاقی شود. داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب با ایجاد خواب‌آلودگی و بی‌تحرکی سبب کاهش مصرف انرژی و در نتیجه منجر به چاقی می‌گردند.

عوامل ژنتیکی: بسیاری از عوامل هورمونی و عصبی که روی تنظیم وزن طبیعی افراد اثر می‌گذارد به صورت ژنتیکی تعیین و تنظیم می‌شود. (مسیری که توسط آن میزان تغذیه و سیری تنظیم می‌گردد). اختلالات کوچک در این مسیرها مشخصاً باعث افزایش وزن می‌شود. تعداد و اندازه سلول‌های چربی ، توزیع ناحیه‌ای چربی و حتی سرعت متابولیسم پایه توسط ژن‌ها تعیین می‌گردد. نقش ژن‌ها در ایجاد چاقی 50 تا 70 در صد تخمین زده شده است.

در بیشتر موارد ، مردم به این علت ، اضافه وزن پیدا می کنند که کالری مصرفی شان ، بیش از آن است که بدن در فعالیت هایش می سوزاند . شکی نیست که زندگی بدون تحرک ، سهمی عمده در چاق شدن دارد اما کسانی هم هستند که با وجود داشتن زندگی فعال ، چاق می شوند زیرا روش تغذیه ای آنان درست نیست . به همین دلیل بر آن شدیم تا مهم ترین عادت های اشتباه غذایی که موجب اضافه وزن می گردند را بیان کنیم :

ـ خوردن بیش از حد غذا در هر نوبت یا در میان وعده ها

ـ عادت های اشتباهی مانند مصرف غذاهای پرکالری با ارزش غذایی کم مانند غذاهای پرچرب زیرا چربی ، دو برابر غذاهای دیگر کالری دارد . کره ، خامه ، مایونز ، روغن ، آجیل ، شکلات ، پنیر ، گوشت پرچرب و انواع سس ها ، همه و همه غذاهای پرکالری و پرچرب هستند . غذاهای پرچرب عیب دیگری هم دارند و آن ، مهار خوردن آنهاست زیرا مصرف شان راحت تر و خوشمزه تر است ، در نتیجه میل و اشتهای ما را بر می انگیزاند .
ـ عدم مصرف کافی میوه و سبزی زیرا این مواد ، فیبر و آب فراوان و چربی و کالری کمی دارند ، پرحجم اند و معده را پر می سازند .

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی تفاوت بین انواع تیپ های شخصیتی در بین دانشجویان دارای اضافه وزن و عادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *