از سرویس صحبت آشکار است .
سرویس پیامک شناخته ترین ، سرویس ارزش افزوده برای ایرانیان است و علیرغم گسترش خدمات ارزش افزوده در جهان ، این سرویس هنوزهم محبوب ترین و شناخته ترین سرویس ارزش افزوده است . درکنار این سرویس هم ، می توان به دو سرویس پیام های چند رسانه ای و اینترنت همراه نیز اشاره کرد که اولی برای تبادل پیام های چند رسانه ای و دومی برای دسترسی به اینترنت از طریق تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرد . اما خدمات ارزش افزوده محدود به این چند مورد نبوده و تنوع آنها در جهان امروز بسیار زیاد است . ( کنفرانس خدمات ارزش افزوده ، مرکز همایش بین المللی صداوسیما ، 1390)
از جمله این خدمات که توسط اکثر اپراتورهای بزرگ دنیا ارائه می شوند ، عبارتند از:
خدمات تجارت همراه شامل:
• خدمات پرداخت با تلفن همراه
• خدمات بانکداری همراه
• خدمات تبلیغات همراه
امروزه ، تعداد کسانی که تلفن همراه دارند بیش از کسانی است که رایانه شخصی دارند این نکته به همراه خصوصیت شخصی بودن تلفن همراه آن را تبدیل به یک وسیله جهانی برای خرید و فروش کالا و خدمات ، انجام عملیات بانکی و تبلیغات کرده است . ( کنفرانس خدمات ارزش افزوده ، مرکز همایش بین المللی صداوسیما ، 1390)
خدمات پرداخت با تلفن همراه:
این سرویس امکان انجام تراکنش های مالی و پرداخت وجه برای دریافت کالا یا خدمات را فراهم می کند.
خدمات قابل ارائه توسط سرویس پرداخت با تلفن همراه :
• خرید از فروشگاه های طرف قرارداد و پرداخت وجه با استفاده از تمامی کارت های بانکی توسط تلفن همراه. شرکت ایرانسل با ارائه برنامه کاربردی چارسو ، این امر را محقق کرده است .
چارسو ( فروشگاه برنامه های کاربردی): با افزایش استفاده از گوشی های تلفن همراه هوشمند که سیستم عامل آنها بر اساس آخرین فناوری روز دنیاطراحی شده ، ایرانسل اقدام به راه اندازی سرویس جدید ” چارسو”( فروشگاه برنامه های کاربردی تلفن همراه ) کرده که مشترکین را قادر می سازد از طریق مراجعه به پورتال اینترنتی این فروشگاه و یا برنامه فروشگاه قابل نصب روی گوشی ، برنامه های مورد نیاز خود را که با سیستم عامل گوشی های هوشمند هم خوانی دارد ، خریداری نمایند. در این سرویس علاوه بر ارائه برنامه های کاربردی ، برنامه های سرگرمی ، بازی و غیره نیز در اختیار مشترکین قرار خواهد گرفت.
• خرید شارژسیم کارت های مختلف با استفاده از کارت های بانکی امکان پذیر است . در این سرویس مشتری بعد از پرداخت وجه ، اطلاعات لازم برای شارژ نمودن کارت خود را از طریق پیامک دریافت می کند. به طور مثال ، کلیه مشترکین سیم کارت اعتباری ایرانسل می توانند با دریافت رمز دوم کارت های عضو شبکه شتاب خود با شماره گیری#7* شارژ مورد نظر خود را به قیمت واقعی و بسیار آسان خریداری نمایند.

خدمات بانکداری همراه:
امکان انجام تراکنش های مالی و پرداخت وجه برای دریافت کالا و یا خدمات بانکی را توسط تلفن همراه فراهم می کند. برای انجام این تراکنش مالی کافی است دارنده ی کارت های عضو بانک x که دارای رمز اینترنتی است، باشیم .
شرکت ایرانسل در قالب سرویس باجه ایرانسل من ، این بانکداری همراه را ارائه کرده است:
باجه ایرانسل:باجه ایرانسل بانکی 24 ساعته و سریع است که استفاده از آن آسان و بدون هزینه می باشد . مشترکین ایرانسل می توانند از این طریق ، شارژ را به قیمت واقعی و بدون نیاز به وارد کردن کد طولانی خریداری نمایند.به منظور استفاده از این سرویس ، کلیه مشترکین ایرانسل که دارای کارت های عضو شبکه شتاب بوده و رمز دوم کارت خود را دریافت نموده اند می توانند با شماره گیری کد دستوری#100* نسبت به انجام شارژ خودکارسیم کارت از طریق تلفن همراه اقدام نمایید.
برای راه اندازی این سرویس نیاز به نصب هیچ گونه نرم افزاری نبوده و استفاده از این سرویس روی تمامی گوشی های همراه امکان پذیرمی باشد. کافی است پس از شماره گیری#100* و اتصال به باجه ایرانسل ، یکی از ارائه دهندگان خدمات پرداخت و بانکداری را به دلخواه خود انتخاب نموده و پس از آن مراحل ثبت نام را طبق دستورالعملی که روی تلفن همراهتان ارائه می شود ، تکمیل نمایید.برای استفاده از این سیستم به رمز دوم کارت بانکی خود نیاز دارید که از دستگاه خودپرداز بانک خودتان قابل دریافت است . خدمات ” باجه ایرانسل ” در حال حاضر با همکاری هفت مجموعه بانک پاسارگاد (فناپ) ، شرکت آسان پرداخت (آپ) ، بانک ملت ( همراه ملت ) ، پرداخت الکترونیک سامان ( سپ) ، شرکت رایانمهر ، شرکت اتصالات فناوری جهانی پارس و بانک پارسیان ارائه می شود که در آینده نزدیک بر تعداد این شرکاء افزوده خواهد شد. لازم به ذکر است که نحوه ارائه سرویس پرداخت و بانکداری هریک از این همکاران با یکدیگر متفاوت است و مشترکین بنا به دلخواه خود می توانند از این هفت درگاه استفاده نمایند.
خدمات تبلیغات همراه : در برخی از بازارها ، تبلیغات بیشتر به صورت بنر در کنار محتوای وب روی تلفن همراه است در حالی که در سایر بازارها ، تبلیغات از طریق پیامک ، تبلیغات غالب است . فرم های دیگر تبلیغات عبارتند از:
• تبلیغات از طریق ام ام اس
• تبلیغات در بازی های همراه و ویدئوهای همراه
• تبلیغات صوتی که می تواند به فرم یک پیامک کوتاه صوتی قبل از ضبط پست صوتی باشد.
به طور مثال ، مشترکین اعتباری ایرانسل می توانند با تماس با تلفن گویای 719 برای دوستان ایرانسلی و غیر ایرانسلی تا 60 ثانیه پیامک صوتی ا
ر
سال نمایند .
خدمات مبتنی بر مکان:
دسته ای از خدمات ارزش افزوده ای هستند که در آنها به کمک اطلاعات موقعیت مکانی ، خدمات متنوع و جذابی قابل ارائه به کاربر می باشد . خدمات اضطراری ، سیستم های ناوبری وسایل نقلیه ، خدمات اطلاع رسانی به جهان گردان و جستجو در بانک های اطلاعاتی اماکن با استفاده از نقشه ، نمونه هایی از این دسته خدمات هستند.چرخه ارائه خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی کاربران در شبکه های مخابرات سیار شامل قسمت های ذیل می باشد:
اپراتور دوم ( ایرانسل ) خدماتی از این قبیل ارائه نموده است:
جزیره هوشمند ایرانسل: جزیره هوشمند ایرانسل تا 80% تخفیف را در تماس های ایرانسل به ایرانسل ( ایرانسلی) به ارمغان می آورد. برای استفاده از تخفیف های هوشمند کافی است با شماره گیری#1*135* به صورت رایگان به عضویت جزیره هوشمند ایرانسل در مناطق تحت پوشش درآیید. محاسبه واعمال تخفیف مکالمه در این سرویس بر اساس ترافیک شبکه به صورت هوشمند انجام می شود ، بنابراین در ساعات و مکان های مختلف ، تخفیف های باورنکردنی اعمال می شود.
میزان تخفیف در ابتدای تماس روی نمایشگر تلفن همراه نشان داده می شود . همچنین با فعال کردن سیستم بخش سلولی و یا شماره گیری کد #1*135* از میزان تخفیف در ساعت فعلی و ساعت آینده مطلع شوید.
برنامه کاربردی اطلاعات شهری ایرانسل (سرویس جویا ): با استفاده از برنامه کاربردی جویا ، مشترکین ایرانسل می توانند به سادگی موقعیت مکانی مراکز خدمات گوناگون ، رستوران ها ، بیمارستان ها ، مساجد ، جایگاه های سوخت ، و پارکینگ های محدوده اطراف خود را مشاهده کرده و آدرس آنها را دریافت کنند. برای این منظور کافی است سیستم مکان یاب گوشی تلفن همراه یا تبلت فعال بوده و در عین حال به اینترنت متصل شوند. سپس با جستجوی مرکز مورد نظر ، برنامه موقعیت مراکز موجود در محدوده مشترک را روی نقشه نشان داده که فرد با کلیک روی هر کدام از آنها می تواند آدرس آن مرکز را مشاهده کند . در صورتی که سیستم مکان یاب گوشییا تبلت فعال نباشد ، مشترک ابتدا باید موقعیت خود را روی نقشه مشخص نموده و پس از آن مرکز مورد نظر خود را جستجو کند.

سرگرمی و خدمات اجتماعی:
مشتری این دسته از خدمات ، بیشتر جوانان و نوجوانان هستند که از این سرویس برای پیدا کردن مکان دوستان خود و گذاشتن قرار ملاقات یا انجام بازی هایی که مبتنی بر موقعیت مکانی افراد است ، استفاده می کنند.
خدمات دولت الکترونیک بر تلفن همراه :
دولت همراه را می توان به عنوان یکی از زیر مجموعه های دولت الکترونیک تعریف نمود. در این تعریف می توان دولت همراه را ابزاری برای بهره وری عمومی شهروندان از خدمات دولتی بدون محدودیت زمانی و مکانی نامید که هدف آن ارتقای ارائه خدمات بین تمامی اجزاء و نهاد های جامعه ، اعم از شهروندان ، بخش تجاری و ادارات دولتی می باشد. ( کنفرانس خدمات ارزش افزوده ، مرکز همایش بین المللی صداوسیما ، 1390)
امکان انجام امور شخصی مانند پرداخت قبوض و تمدید گذرنامه:
در کشور های پیشرفته ، یکی از خدمات دولت همراه ، تخصیص شناسه به کاربران برای انجام امور شخصی آنان از سوی دولت نظیر تمدید گذرنامه ، پرداخت انواع قبوض می باشد. در این روش ، اطلاعات شخصی هر فرد به صورت کاملا محرمانه و با امنیت بالا در سیستم دولت همراه ثبت شده و یک کد امنیتی با استفاده از تلفن همراه و پیام کوتاه به وی فرستاده می شود که در مواقع استفاده از این سرویس امکان چگونگی تصمیم گیری و انجام نقل و انتقالات هزینه ها با استفاده از کد امنیتی ویژه وتأیید کاربر صورت می گیرد. ( کنفرانس خدمات ارزش افزوده ، مرکز همایش بین المللی صداوسیما ، 1390)

تهیه بلیط حمل و نقل با استفاده از سرویس پیام کوتاه :
در این شیوه ، کاربر یک پیام کوتاه برای مرکز صدور بلیط می فرستد و مرکز صدور بلیط نیز پس از کسر مبلغ بلیط از حساب الکترونیک یا کارت اعتباری کاربر برای وییک شماره سریال ارسال می نماید و کاربر نیز با ارائه کد سریال ارسال شده به متصدی مربوطه می تواند از وسیله نقلیه استفاده کند. به عنوان مثال در کشور آلمان ، 40% رزرو بلیط های مسافرتی از طریق تلفن همراه پیش فروش می‌شود. ( کنفرانس خدمات ارزش افزوده ، مرکز همایش بین المللی صداوسیما ، 1390)

خدمات سلامت همراه:
سلامت همراه به مفهوم استفاده از فناوری مخابرات سیار از جمله گوشی های همراه جهت مراقبت های پزشکی و بهداشتی می باشد. هدف اصلی این فناوری ، کم کردن هزینه های درمانی و بالا بردن سطح سلامت جامعه است .
سلامت همراه ، ارتباط بین پزشک و بیمار را تسهیل می بخشد و به این ترتیب ، این امکان فراهم می شود که تمامی افراد ، حتی افرادی که در منطقه دور زندگی می کنند از امکانات پزشکی بهره مند شوند. از دیگر کاربردهای مهم این فناوری ، کاهش سقط جنین ، و ارتقای سطح سلامت مادران با کنترل روزانه آنها و یادآوری زمان معاینه و اطلاعات مربوط به پیشگیری از ابتلا به بیماری های مسری از طریق پیامک یا اینترنت همراه است . از این فناوری برای مبارزه بر علیه بیماری هایی مانند HIV، و مالاریا نیز می توان استفاده کرد. اطلاع رسانی در هنگام شیوع بیماری های مسری و ردیابی بیماران خاص برای تهیه اطلاعات آماری از دیگر کاربردهای سلامت همراه است . علاوه بر آن انتظار می رود در آینده ای نزدیک امکان تشخیص سریع تر بیماری ها با استفاده از این فناوری فراهم شود. ( کنفرانس خدمات ارزش افزوده ، مرکز همایش بین المللی صداوسیما ، 1390)
خدمات محتوایی:
خدمات محتوایی بخشی از خدمات ارزش افزوده هستند که جهت انتقال و نمایش پیام های صوتی و تصویری ، تبریک ، زنگ تلفن ، فیلم ، بازی ، برنامه های آموزشی به کار می روند. این اطلاعات ، فایل های محتوایی خوانده می شوند. بازیگران اصلی این خدمات شامل فراهم کنندگان محتوای دیجیتال ، و جمع کننده های این محتوای دیجیتال ، و اپراتورهای تلفن همراه هستند.
از جمله، خدمات و محصولات ویترین ایرانسل از نوع خدمات محتوایی هستند.
در ویترین ایرانسل ، می توان محصولات جذاب و متنوع ویترین را بازدید کرده و سپس در تلفن همراه خود داشته باشید . محصولاتی که ویترین ایرانسل در اختیار شما قرار می دهد شامل موارد زیر می باشد:
• محصولات چند رسانه ای : تم گوشی ، تصاویر پس زمینه ، زنگ گوشی ، نرم افزار ، ویدئو ، بازی ، برنامه های کاربردی و غیره .
• خدمات متنی: خبرنامه ها ، اطلاعات پزشکی ، ورزشی ، مذهبی ، مطالب آموزشی و غیره
• خدمات پیام کوتاه اینترنتی
• خدمات پیام چند رسانه ای اینترنتی
• مسابقات پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *