پایان نامه بازاریابی و فروش:استفاده از تبلیغات پیشبرد فروش

مراحل استفاده از تبلیغات پیشبرد فروش:

۱ تعیین اهداف تبلیغات پیشبرد فروش

۲ انتخاب ابزارهای مناسب تبلیغاتی پیشبرد فروش

۳ تهیه بهترین برنامه تبلیغاتی پیشبرد فروش

۴ پیش آزمون برنامه تبلیغاتی و اجرای آن

۵ ارزیابی نتایج

 

تبلیغات پیشبرد فروش می تواند جهت افزایش فروش در کوتاه مدت، دستیابی به سهم بازار در بلند مدت، حفظ مشتریان قبلی و یا به قصد شکار مشتریان جدید مورد استفاده قرار گیرد. این تبلیغات می تواند جهت جذب عاملان خرده فروشی و یا عمده فروشی انجام شود و بایستی جهت ارتقای جایگاه کالا صورت گیرد و در مصرف کننده تقاضای بلند مدت ایجاد نماید.

 

2-12-1-2- انواع ابزارهای تبلیغات پیشبرد فروش:

  • ابزارهای تبلیغات مخصوص مصرف کننده:

این ابزارها شامل نمونه کالا، کوپن، پرداختهای نقدی، بسته محتوی چند کالا با یک قیمت، کالاهای خاص، انواع پاداش، نمایش کالا، جوایز، قرعه کشی و شرط بندی می باشد. ارسال نمونه های کالا معمولا توسط پست، تحویل درب منزل یا درمحل فروشگاه صورت می گیرد. تخفیفات نقدی و ارائه کوپن نیز یکی دیگر از شیوه های مرسوم جهت کاهش قیمت اصلی کالا می باشد. روش دیگر این است که دو یا چند کالا را در یک بسته و با قیمت یک کالا ارائه می کنند مانند مسواک و خمیر دندان. روش دیگر گذاشتن کالاهای جایزه ای در بسته های کالا می باشد مانند سکه طلا. هدایای تبلیغاتی نیز ابزار دیگری جهت ترویج فروش بوده و ارائه پاداشهای مخصوص به مشتریان دائمی نظیر بلیط مجانی سفرهای زیارتی یا خارجی روش دیگری از ابزارهای مورد استفاده در تبلیغات پیشبرد فروش می باشد.

 

  • ابزارهای تبلیغاتی مخصوص عمده فروشان و خرده فروشان:

ارائه تخفیف فروش و ضمانت های طولانی کالا و یا ارائه کالاهای مجانی با مارک تولید کننده به عنوان کالاهای تبلیغاتی نیز از جمله این ابزارهای تبلیغاتی می باشند.

 

  • ابزارهای تبلیغاتی مخصوص مشتریان صنعتی:

علاوه بر جوایز فوق، برگزاری نمایشگاه های تجاری برای معرفی کالاهای جدید از روش های دیگر تبلیغاتی برای مشتریان صنعتی کالاهای مورد نظر می باشد که ضمن آموزش به عمده فروشان و خرده فروشان، مشتریان جدیدی توسط بازاریابان صنعتی  جذب شده و با اعطای جایزه فروش به عوامل توزیع کالا، سبب انگیزش بیشتر آنها برای فروش کالای مورد نظر خواهد شد.

 

2-12-1-3- عوامل تعیین برنامه تبلیغات پیشبرد فروش:

  • تعیین اندازه محرک برای واکنش فروش مشتریان بسیار مهم است.
  • بازاریاب باید شرایط مشارکت افراد و گروه های خاص را فراهم آورد.
  • بازاریاب باید نحوه پیشبرد و توزیع ابزارهای تبلیغاتی را مشخص نماید.
  • بازاریاب باید بودجه تبلیغات پیشبرد فروش را تعیین کند.
  • مدت زمان استفاده از ابزارهای تبلیغاتی بایستی به دقت برنامه ریزی گردد.

ابزارهای تبلیغات فروش باید ابتدا با روش پیش آزمون بررسی گردد تا کفایت آن ارزیابی شود. متداولترین روش ارزیابی اثرات تبلیغات پیشبرد فروش، اندازه گیری حجم فروش پیش از انجام برنامه، در طول اجرا و پس از آن است.

 

2-12-2- روابط عمومی:      

روابط عمومی یکی دیگر از ابزارهای اصلی تبلیغات پیشبردی به شمار می آید و وظیفه مهم آن ایجاد بستری مناسب از تعاملات مطلوب با سازمان هایی است که در ارتباط با ما هستند واین امر تنها با ایجاد ذهنیتی روشن جهت کسب شهرت و اعتبار شرکت ممکن می شود.

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

نقش استراتژی بازاریابی بر توسعه فروش شرکت های کوچک و متوسط غذایی دریایی( مطالعه موردی شرکت توسعه صنایع شیلاتی میلاتون جنوب )