اپلیکیشنای درخواست آنلاین تاکسی فارغ از تموم مشکلاتی که به اونا نسبت میدن، تقریبا همه در رسیدن به یه هدف موفق بودن؛ این که «سادگی، دسترسی دائمی به خودرو و امنیت» بیشتر در حمل و نقل شهری رو واسه شهروندان به ارمغان بیارن. اما با گذر از این مرحله حالا نوبت اون رسیده که این اپا رقابت خود رو در سطوح بالاتری ادامه بدن.

سطح بالاتری که از اون صحبت می کنیم، این روزا دور و بر رقابت بر سر «هوشمندی بیشتر» این اپلیکیشنا به وجود اومده که شرکت تپ سی رو میشه در حکم آغازکننده و پیشگام این جریان به حساب آورد. مهندسین تپ سی در هدفی تازه عزمشونو جزم کردن که خدمات فعلی اپلیکیشن خود رو به هوش مصنوعی گره بزنن و بخاطر این، پنج توانایی جدید و هوشمند رو واسه اون به ارمغان آورده ان.

به بهونه این به روزرسانی مهم و آشنایی بیشتر با این تواناییای هوشمند، دقایقی رو مهمون دفتر مرکزی تپ سی تو تهران بودیم و با «حمید مهینی»، مدیر ارشد فنی و هم مؤسس تپ سی و «اردلان پویابهار» سرپرست تیم مدیریت محصول این شرکت به گپ و گفتگو نشستیم.

پیشنهاد مکان منتخب (Favorite Suggestion)

طبیعتا همیشه نقاطی هست که بیشتر از بقیه نقاط، واسه اونجا درخواست خودرو می دین. اپلیکیشن تپ سی تا قبل از این امکان ذخیره این جاها به عنوان مکان منتخب رو به شما می داد، اما حالا می تونه با تحلیل و بررسی سفرهای قبلی، به شما واسه اضافه کردن این جاها به فهرست مکانای منتخب تون پیشنهاد بده.

پس اگه یه باشگاه ورزشی که رفت و اومد زیادی به اون دارین رو جزو مکانای منتخب ثبت نکرده باشین، تپ سی با قدرت هوش مصنوعی خود این موضوع رو متوجه شده و اضافه کردن این مکان به عنوان مکان منتخب رو به شما پیشنهاد می کنه.

«حمید مهینی»، مدیر ارشد فنی و هم مؤسس تپ سی

حمید مهینی در مورد الگوریتم هوش مصنوعی موثر در این کار و چگونگی عمل اون به سایت ما میگه:

«کل کارایی که ما انجام می دیم براساس پیش بینیه؛ از این که الان چه اتفاقی در حال رخ دادنه گرفته تا این که کاربر در لحظه چی دلش می خواد. این اطلاعات از گذشته فعالیتای کاربر در تپ سی و گذشته فعالیتای مشابهی که بقیه کاربران انجام دادن بدست میان. ما این پیشنهادات هوشمند رو براساس تجربیات سفرهای قبلی به کاربر ارائه می کنیم.»

با در نظر گرفتن این موضوع، طبیعیه که هر چقدر بیشتر از تپ سی استفاده کنین هوش مصنوعی در تشخیص مکانای منتخب شما بهتر و بهتر می شه.

پیشنهاد مبداء (Origin Suggestion)

تپ سی در بروزرسانی جدید، حتی نقاطی که از اونجا سوار خودرو میشین رو هم تشخیص میده. مثلا اگه صبحا عادت دارین که داخل خونه درخواست خودرو بدین و از درب خونه سوار خودرو شید، تپ سی به صورت خودکار پین مبدا رو در محل درب منزل شما قرار میده تا احتیاجی نباشه شما پین رو روی نقشه جابجا کنین.

اردلان پویابهار، مدیر اجناس تپ سی هدف از ارائه این توانایی و امکانات مشابه اونو آسون کردن روند درخواست تپ سی واسه همه می دونه. به نظر اون همه کاربران تپ سی تکنولوژیک نیستن و ممکنه کار با اپلیکیشنای این چنینی براشون موضوع پیچیده ای باشه.

به خاطر همین تلاش ایشون و همکارانش بر این بوده که با ارائه پیشنهادات هوشمند، همه کاربران با هر سطح از آشنایی بتونن خیلی راحت با تپ سی درخواست خودرو بدن.

پیشنهاد مقصد (Destination Suggestion)

این یکی از خصوصیات قابل توجه نسخه جدید حساب می شه. بدین صورت که اپلیکیشن براساس تحلیل سفرهای قبلیتون، بعد از انتخاب مبدا، به صورت خودکار مقصد رو به شما پیشنهاد میده. مثلا اگه هر روز عصر از محل کار به منزل مراجعه می کنین، با باز کردن اپلیکیشن در همون ساعات و انتخاب محل کار به عنوان مبدا، منزل شما به عنوان مقصد به شما پیشنهاد می شه.

به خاطر همین توانایی پیشنهاد مقصد در تپ سی رو می تونین در حکم مکان منتخب سوم خود ببینین تا با دریافت این پیشنهاد هوشمندانه، وقت تون رو واسه گشتن در میان نشانیا تلف نکنین.

پیشنهاد شروع سفر در تپسی (Ride Suggestion)

اگه جزو اون دسته آدمایی هستین که هر روز از پلتفرم تپ سی استفاده می کنن، این توانایی مخصوص شماس. تپ سی با بررسی سفرهای قبلی و جا و زمان فرستادن درخواست های شما، می تونه با یه پوش اخطار به شما پیشنهاد شروع سفر بده. با کلیک روی این نوتیفیکشن، شما وارد اپلیکیشن میشین و می تونین درخواست خودرو خود رو ثبت کنین.

فرض کنین ساعت اداری در محل کارتون ۵:۳۰ بعد از ظهر به اتمام می رسه و واسه برگشت به خونه معمولا تپ سی می گیرین. چند دقیقه قبل از اتمام کار، تپ سی می تونه به طور هوشمند و با ارسال یه پوش اخطار درخواست تاکسی رو به شما یادآوری کنه.

در واقع اینجا رفتار هوشمندانه ای رو از طرف تپ سی می ببینن که معمولا از دستیارهای دیجیتالی و یادآورها توقع داشتیم. هر چند این ویژگی پیشرفته هنوز به اپلیکیشن اضافه نشده و در بروزرسانیای بعدی اضافه می شه.

پیشنهاد بهترین نقطه واسه سوار شدن (Pickup Suggestion)

اردلان پویابهار، مدیر اجناس تپ سی

شنیدین که بعضی وقتا میگن «فلان خیابون خیلی خوش راه نیس»؟ طبیعتا همین بد راه بودن می تونه خودرویی که به دنبال تون میاد رو به دردسر بندازه. خودتون هم به خاطر مکان بدی که واسه درخواست خودرو انتخاب کردین ممکنه حسابی تا رسیدن خودرو معطل شید.

تپ سی با به کار گیری هوش مصنوعی، این مشکل رو هم از سر راهتون ورداشته. اپلیکیشن با در نظر گرفتن سوابق درخواستای قبلی کاربران، نقطه ای رو به عنوان مبدأ به شما پیشنهاد می کنه که خودروها راحت تر در اونجا تردد می کنن. در این صورت واسه انتخاب یه خیابون بد راه وقت تون واسه رسیدن به خودرو تلف نمی شه. نکته باحال این که این ویژگی فقط واسه مسافر نیس و واسه رانندگان هم اعمال می شه.

حمید مهینی، مدیر ارشد فنی و هم موسس تپ سی درباره اضافه شدن ویژگیای هوشمند به اپلیکیشن رانندگان به سایت ما گفت:

«بعضی از این تواناییای هوشمند واسه رانندگان هم اعمال می شه، هر چند هنوز به مرحله انتشار نرسیده. مثلا یکی از این تواناییا اینه که قبل از اتمام یه سفر، درخواست مسافر بعدی رو به راننده مون برسونیم. مشغول کار روی توانایی دیگری هستیم که بسته به رفتار روزمره، زمان شروع کار راننده تو یه منطقه خاص رو تشخیص میده و با در نظر گرفتن این موضوع، درخواستای خودروی اون منطقه رو در همون زمان خاص براش می فرستد.»

مرز حریم خصوصی کجاس؟

همه این تواناییای جدید، براساس هوش مصنوعی و تحلیل داده های بدست اومده از سفرهای کاربران کار می کنن و همین ممکنه پرسشی رو تو ذهنای کنجکاو برانگیزد: پس تکلیف حریم خصوصی افراد چی می شه؟ امکان به کار گیری این داده ها در جای دیگری به غیر از تپ سی هست؟

مهینی در جواب به این سوال سایت ما تضمین میده که این داده ها فقط واسه پیشرفت الگوریتم هوش مصنوعی اپلیکیشن استفاده می شن و در جای دیگری استفاده نمی شن. اما با این وجود، تپ سی می تونست گزینه ای واسه پاک کردن گذشته سفرها در اختیار کاربران بذاره که فعلا همچین چیزی رو در اپ مشاهده نمی کنیم. مدیر ارشد فنی تپ سی در عکس العمل به چرایی نبود این توانایی در اپلیکیشن گفت:

«ما از این داده ها فقط واسه بهبود کارکرد اپلیکیشن استفاده می کنیم. از طرف دیگه بقیه اپلیکیشنای مشابه مثل اوبر و لیفت و … امکانی رو در اختیار کاربران شون قرار نمی دن. با این وجود اگه این موضوع الگوریتمای قیمت گذاری ما رو تحت اثر قرار نده، شاید در نسخه های بعدی بشه اینجور امکانی رو به اپلیکیشن اضافه کرد. اما کلا تضمین می کنیم که این دیتا فقط در اختیار ماست و در جای دیگری استفاده نمی شه. دیتای سفر کاربران فقطً با حکم قضایی و به شکل موردی به نهادهای در رابطه ارائه می شه.»

در کل، شکی نیس که تپ سی با ارائه این تواناییای براساس هوش مصنوعی قدم بزرگی در راه پیشرفت ورداشته و برگ برنده ای رو کرده که هنوز بقیه پلتفرمای هوشمند حمل ونقل اونو ارائه نداده ان. یقیناً استفاده درست و به جا از هوش مصنوعی، می تونه به آسون کردن درخواست خودرو با تپ سی منجر شه و این سادگی مخاطبین بیشتری رو به طرف این سرویس جلب می کنه.

اما باید منتظر موند و دید که امکانات جدید تپ سی در مرحله عمل تا چه حد می تونن موفق ظاهر شن. آخرین نسخه اپلیکیشن تپ سی واسه iOS و اندروید رو می تونین از لینکای زیر دریافت کنین.

  • تپ سی|TAP30
  • قیمت: رایگان
  • سازنده: تپ سی
  • سیستم عامل: iOS و اندروید
  • حجم: ۲۵ / ۹ مگابایت

دانلود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *