در سپتامبر ۱۹۹۹ شرکت آلمانی ب ام و اولین شاسی بلند قوی خودشو به بازار عرضه کرد ، x5  در شروع ورود با طراحی به طور کامل استوار و یه سری از پیشرانهای قوی تونست نگاه خیلی از منتقدان و طرفداران خودروای شاسی بلند رو به خود جلب کنه.

این تجربه موفق در سال ۲۰۰۳ شرایط ساخت و خروج اولین x3  رو واسه ب اون و درست کرد و تا به امروز سبد فروش شاسی بلندای ب ام و به وسیله ۵ خودرو کامل شده که در این نوشته به کوچیکترین عضو از خونواده سری x میپردازیم.

پروژه ساخت اولین x1 به سال ۲۰۰۹ برمیگرده وقتی که بیشتر خودرو سازان اروپایی و ژاپنی تمایل بسیاری واسه ساخت خودروایی در شکل و شمایل استیشنای شهری کوچیک با قد و قامت suv از خود نشون می دادن و این بار ب ام و به همراه تجربه های به درد بخور ساخت خودروایی مثل X3  تصمیم به ساخت X1  گرفت.

در سال ۲۰۱۰ اولین X1 با کد اتاق E84  به بازار راه پیدا میکنه. وارد کننده ب ام و به ایران در بهمن ماه ۱۳۹۴ در نمایشگاه اتومبیل اصفهان از مدل جدید X1 با اتاق جدید (F48) رونمایی کرد خودرویی که حالا تماشاگر فروش اون در ایران هستیم.

در نمای خارجی اتومبیل تماشاگر تغییراتی کمی اما به طور کامل کافی و به جا نسبت به نسل قبل هستیم ، خط قشنگتر و روون که از انتهای گلگیر جلو امتداد پیدا می کنه و به روی چراغ عقب کشیده شده و باعث به وجود اومدن برجستگی زیبایی در اون بخش شده در بخش جلوی خودرو چراغا با چراغای به طور کامل جدید و مدرن تعویض شدن.

اما نکته مهم در مورد طراحی اون نبود وصل شدن چراغا به جلو پنجره س چون که در بیشتر مدلای جدید ب ام و این سیاست ثابت واسه طراحی استفاده شده.

طراحی داخلی خودرو هم مثل همه مدلای ب ام و از داشبوردای طبقه ای با تراکم دکمه و کلید بسیار پایین به همراه حجم بزرگی از چرم و چوب با کیفیت ساخته شده اما بدترین بخش در طراحی داخلی X1  نبود وجود دنده جویستک واسه اون هستش که تموم تصور ما رو از ب ام و در نگاه اول تغییر میده.

مقایسه طراحی ظاهری نسل قبلی ب ام و x1 (سمت راست) در برابر مدل جدید (سمت چپ)

نمونه وارد شده به وسیله پرشیا خودرو X1 xDrive 25iه . از این جهت باید خوشحال بود که سریع ترین نمونه x1  به دست رانندگان ایرونی می رسه، مجموعه ای شامل یه پیشرانه ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سی سی با قدرت تقریبی ۲۳۱ اسب بخار در ۵۰۰۰ هزار دور در دقیقه و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کنه .

مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۴ تا ۶٫۶ لیتر در صد کیلومتر واسه یه کراس اور شهری به طور کامل مناسب به نظر می رسه و همین طور سیستم ۴ چرخ متحرک ب ام و کمک بسیار زیادی به چابکی و هندلینگ x1 کرده که در مدلای پایه فقط در حالت دیفرانسیل جلو ساخته می شه و امکان سفارش پیشرانهای خیلی کم مصرف ۳ سیلندر هم در بازار جهانی هست.

همونجوریکه از نام ب ام و انتظار میره یه سری از امکانات رفاهی در سطح بالایی از کیفیت واسه مقابله با رقبا واسه خودرو در نظر گرفته شده شامل سه پکیج ایکس لاین ، اسپرت لاین ، ام لاین ، سامانه هدآپ دیسپلی ، سیستم کنترل پایداری هوشمند ،سیستم کنترل لغزش ، سیستم کمکی حرکتی خودرو در شیب ، صندلیای برقی ، گرم کن صندلی راننده به همراه سانروف سیستم تهویه مطبوع دوگانه و … روی این ب ام و عرضه می شن.

Bmwx1 (5)

شاید تا سال گذشته انگار x1 در ایران در کلاس خودش بی حریف بود اما با شروع واردات شکلای جور واجور خودروای حریف از برندای آئودی، مرسدس بنز، ولوو و…. میشه انتظار رقابتی داغ رو در بازار خودروهای لوکس اروپایی داشت.

قیمت پایانی نسل تازه ب ام و X1 هنوز به وسیله شرکت وارد کننده اعلام نشده اما انگار این خودرو در محدوده ای بین ۲۷۰ الی ۳۵۰ میلیون تومن در تیپای جور واجور عرضه شه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *