مزیت عملیاتی[1]

مزیتی که شامل افزایش اثربخشی و کارایی حاصل از فناوری اطلاعات در سازمان، عملیاتی کردن نرم افزارها، مدیریت کیفیت، مدیریت امنیت، شناسایی چالش ها، شناسایی ریسک ها ، مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات، و ارزیابی می باشد.

2-29-3-1- افزایش اثربخشی وکارایی حاصل از فناوری اطلاعات

کیفیت، به مواردی فراتر از کارایی استفاده از مواد مربوط می شود. کیفیت نامطلوب، نه فقط منجر به دور ریختن و رد شدن محصول می شود، بلکه نیروی زیادی را نیز صرف دوباره کاریها و تولید مجدد می کند. بدین ترتیب منابعی که به این ترتیب هدر می روند بسیار بیشتر از منابعی هستند که صرف بازرسی های ضروری خواهند شد. به علاوه، زیانی که از نارضایتی مشتری ایجاد می شود، ضرر فاحشی به شمار می آید و نیرویی نیزکه صرف بازاریابی و فروش می شود، به هدر خواهد رفت.

فناوریهای نو ظهور و پیشرفته برای حل مسائل مدیریتی در حال تغییر دادن شیوه های ساخت سازمانهای مهندسی مجدد و مدیریت سازمان ها هستند. مدیریت در محیط متحول امروز، برای هر تصمیم گیری نیازمند توجه به عوامل گوناگونی نظیر برنامه ریزیهای قوانین دولتی، نگرش های کارفرمایانۀ توسعه فناوری های اطلاعات و ارتباطات ، اطلاع رسانی و افزایش انتظار مشتریان با داشتن امکان انتخاب دارد. در هر کدام از موارد فوق، مدیریت نیاز به اطلاعات مناسبی داردکه دانش او را افزایش و عدم اطمینان وی را کاهش دهد تا فعالیت مؤثری داشته باشد. بنا براین بهتر است به جای عبارت آشنای ” مدیریت، انجام دادن کارها از طریق دیگران است” عبارت ” مدیریت، انجام دادن کارها با استفاده از اطلاعات مناسب و از طریق افراد است.” را به کار ببریم. در این راستا توجه به (IT فناوری اطلاعات: تسریع اطلاعات تسهیل فرایند) و (مدیریت کیفیت جامع: بهبود مستمر کل سیستم) ضروری به نظر می رسد.

هرچند ″کارایی″ ، شرط زنده بودن پس از موفقیت است، اما چیزی که امروز به آن احتیاج داریم″ مؤثر بودن″ است (اثربخشی در عملکرد هزینه قابلیت اطمینان و کیفیت بالاتر که این قدمی فراتر از کنترل و کاهش هزینه ها می باشد). اثربخشی ، مفهومی عمیق تراز بازدهی و هدفمند بودن دسترسی به خروجی ها و یا حداقل هزینه هاست( اگرچه همگی آنها را شامل می شود.) پیتر دراکر 1974 ″کارایی″را درست انجام دادن کارها و″ اثربخشی″ را انجام دادن کارهای درست تعریف نموده است. امروزه مؤثرترین روش در مدیریت تولید، نوآوری و اختراعات جدید است و موفقترین شرکت ها در آینده ، آنهایی هستند که دارای ایده های جدید با سرعت و انعطاف لازم باشند.

امروزه طرز تفکر و دیدگاه مدیران شرکت ها به کیفیت،نگاه دیگری است. تولید با کیفیت مطلوب، مستلزم داشتن تعریف روشن و شفاف از اهداف، داشتن برنامه کاری و دستورالعمل مشخص برای هر بخش از کار و هر مرحله فرایند، داشتن سیستم ردگیری و نمایش کارا، اندازه گیری، مستند سازی، ثبت وقایع در زمانها و مکانها ونیز چگونگی انجام کارها می باشد.

2-29-3-2- عملیاتی نمودن نرم افزارها

نرم افزار، مجموعه از دستور العمل های دقیق و مرحله به مرحله است که هدف خاصی را دنبال می کند. نرم‌افزار[2] یا برنامه: ظاهراً، اولین بار جان تاکی در سال ۱۹۵۸ این واژه را به‌این معنا به‌کار برده‌است. احتمالاً این واژه در مقابل سخت‌افزار [3]به کار برده اند که بسیار پیش از پیدایش رایانه (به معنای اسباب و اشیاء) به‌کار می‌رفته‌است. اگرچه «نرم‌افزار رایانه‌ای» و «برنامه رایانه‌ای» یک معنی دارند و اصطلاح برنامه[4] است.

سخت‌افزار رایانه مجموعه‌ای از اجزای فیزیکی است که یک سیستم رایانه را تشکیل می‌دهند. سخت‌افزار رایانه به قسمت‌های فیزیکی و یا اجزای یک رایانه مانند صفحه نمایش، صفحه کلید، حافظه‌های رایانه، دیسک سخت، ماوس، چاپگرها، سی‌پی‌یو (کارت گرافیک، کارت صدا، حافظه، مادربورد و چیپ‌ها) و همه اجزای فیزیکی که می‌توان آن را لمس کرد (مشاهده کرد). در مقابل آن نرم‌افزار قابل لمس نیست. نرم‌افزار مجموعه‌ای از ایده‌ها، مفاهیم و نمادها است. ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار یک سیستم محاسباتی قابل استفاده را تشکیل می‌دهد.

تفاوت بین دو نرم افزار را توانایی نرم‌افزار‌‌ها در برآورده ساختن نیازهای مورد انتظار تعیین می‌کند. بطور کلی نرم‌افزار‌‌ها دارای دو نوع نیاز هستند، نیاز‌های عملیاتی  و غیرعملیاتی . نیاز‌های عملیاتی، توانایی‌‌های سیستم در انجام وظایف مختلف را توصیف می‌کنند و نیازمندی‌های غیرعملیاتی سیستم، نیاز‌هایی هستند که بطور مشخص با عملیات سیستم در ارتباط نیستند. بعبارت دیگر نیاز‌‌های غیرعملیاتی، ویژگی‌های کیفی سیستم می‌باشند که بر روی عملکرد نهایی سیستم اثرگذار خواهند بود و برای برآورده کردن آنها باید از ساختارهای خاصی در تولید نرم‌افزار استفاده نمود. به عنوان مثال، هنگامی که یک سیستم مبتنی بر پیمانه ‌‌‌های مختلف پیاده‌سازی می‌شود، هدف انجام یک عمل خاص نمی‌باشد. زیرا آن عمل در قالب یک پیمانه نیز قابل دستیابی است، بلکه هدف از پیاده‌سازی سیستم مبتنی بر پیمانه‌ها، دستیابی به ویژگی‌های کیفی نرم‌افزار می‌باشد. نیازمندی‌های کیفی دارای جنبه‌‌های گوناگون هستند، باید در مراحل طراحی، پیاده‌سازی و استقرار سیستم مدنظر قرار گیرند. به عنوان مثال برای تضمین ویژگی کیفی قابلیت استفاده، نحوه چیدمان اجزاء تشکیل‌دهنده واسط کاربر، فعالیتی مربوط به پیاده‌سازی محسوب می‌گردد. درحالی که قابلیت بازگرداندن تغییرات انجام شده، یا فراهم آوردن امکان لغو کردن فعالیت‌‌های نرم‌افزار توسط کاربر از جنبه‌‌های مربوط به طراحی محسوب می‌گردد

[1]  Operational advantages

[2]   Software

[3]   Hardware

[4]  program

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی میزان همراستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک (با استفاده از تکنیک AHP) مطالعه موردی(مجتمع پتروشیمی اصفهان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *