محدود کردن کاربر، تفکر عصر حجری مدیران وب سایت ها!

 

قبلا درباره اشتباهای مدیران تالارای گفتگو مطلبی منتشر کرده بودیم که الان می خوام، روشن تر و با دلایل بیشتر و در ابعاد گسترده تری در این باره صحبت کنیم.

محدود کردن کاربر به شکل نادرست، در عصر امروز، که کاربر و بازدید کننده حکم طلا رو داره، بدترین و پر هزینه ترین اشتباه ممکن هست.طلبکار بودن از کاربر و این دیدگاه که یه مدیر سایت در حال لطف به یه کاربر هست، یعنی تیشه بر ریشه سایت و کسب کار اینترنتی زدن!

خوب به جملات موجود در تصویر بالا دقت کنین! اگه احساس نفرت به شما دست نمیده به این معنی هست که خود شما فکر می کنین سایت یعنی پادگان! سایت شما، جایی واسه رئییس بازی نیس! وقتی شما با یه سایت کوچیک کم بازدید و یه هاست ارزون و دامنه ir پنج هزار تومنی، احساس مالکیت و سلطنت بر دنیا و کاربران نداشته سایتتون دارین، حسابش رو بکنین که اگه روزی به قدرت غیر مجازی رسیدین چه می کنین! هیتلر باید شاگردی شما رو میکرد!

این تفکر نه فقط در مدیران سایتا، بدیش اینه هنوز در بعضی از شرکتای رسمی هم هست که حالا خوبیش اینه وب سایتا و شرکتایی که تحت تفکرات نوین استارتاپی عصر امروز هستن، از این تفکرات مسموم و کهنه و بی اعتبار و آفتای اخلاقی و مدیریتی، تقریبا در امان هستن.

 

تا حالا به این دقت کردین که در زندگی شخصی، خودتون چقدر سر خودتون رو کلاه میذارید و متوجه نمیشین؟ما آدما بیشتر سر خودمون رو کلا میذاریم.باور نمی کنین؟یه  نمونه خیلی روزمره و خنده دار، براتون مثال میزنم که مطمئنا اگه خودتون انجام نداده باشین حتما شاهدش بودین:

۱- سوار تاکسی در صندلی عقب شدید و صندلی جلو خالی نیس و عقب ماشین هم خالیه، و شما باید زودتر از بقیه از تاکسی پیاده شید.در نتیجه اگه وسط راه، تاکسی مسافری سوار کنه، از تاکسی پیاده میشین که مسافر جدید، بره داخل و شما دم درب باشین.نفر دوم هم همینطوری. حتی گاه ها اصرار دارین که حتما دم درب بشینین.و در آخر شما زودتر از هر دو نفر پیاده میشین. حالا یه دو دو تا چهار تا بکنین. همه با هم شما ۳ بار سوار ماشین شدید و ۳ بار هم پیاده شدید.فقط به خاطر این که موقع پیاده شدن چند ثانیه زودتر پیاده شید!

در حالی که اگه از همون اول ته صندلی عقب(پشت راننده) نشسته بودین، کلا یه بار سوار می شدید و یه بار پیاده می شدید و زحمت پیاده شدن دوباره رو بر دوش دو مسافر جدید مینداختین.

 

حالا برگردیم سر وب! وقتی شما کاربر رو محدود می کنین دارین سر خودتون رو کلاه میذارید و دل خودتون رو با اینکه، مدیر سایت هستین، صاحب یه کار و کاسبی یا شرکت هستین یا اینکه قدرت دارین خوش می کنین! در حالی که اگه کاربر رو محدود کنین شما هیچی نیستین! این دقیقا مثل این می مونه که صندلی مدیریت یه کار و کاسبی رو با صندلی سلطنت یا ریاست و اعمال قدرت، اشتباه گرفته باشین! ما بیشتر مدیر رو همون رئیس معنی می کنیم.در حالی که اصلا اینجور نیس!

چه کارایی نباید بکنیم؟ و به چه دلیل؟

۱- محدود کردن کاربر واسه مشاهده محتوای شما و زور کاربر واسه ثبت نام یا پرداخت پول یا کلیک روی لینک خاص.

این کار وحشتناک ترین کار ممکن هست.اگه این کار رو انجام بدین کاربر محتوای شما رو نمیبینه و از اونجا که حوصله پر کردن فرم واسه ثبت نام نداره یا به هر دلیلی نمیخواد کار شما رو بکنه، سایت شما رو می بنده که باعث میشه تعداد کاربران کمتری برند و سایت شما رو بشناسن و اندازه خروج آنی(Exit Rate) و Bounce Rate شمام زیاد میشه.واقعا شما، مثل سطح سوراخ از سمتی آب پر می کنین و از سوراخی آب رو خارج می کنین، کاربری که واسه بدست اوردنش باید هزینه کنین، رو به دست خودتون از سایتتون خارج می کنین.

مرورگر مزخرف Internet Exolorer – IE

کاربرانی هم که زورکی واسه مشاهده محتوای شما ثبت نام کردن، کاربران وفاداری نیستن.

هم اینکه موتور جستجو نمیتونه محتوای شما رو بخونه.در نتیجه، صفحات شما بی ارزش می شن و گوگل به طور کامل نمیتونه محتوای سایت شما رو درک کنه.

۲- محدود کردن کاربر واسه پرداخت پول،درج نظر،به کار گیری امکانات سایت شما مثل مقایسه اجناس، به کار گیری ابزارا(مثلا وسیله محاسبه گر قیمت یه کالا یا خدمات) و بقیه موارد مشابه

وقتی کاربر رو واسه اینکه از ابزارا و امکانات شما استفاده کنه، محدود می کنین، بازم مثل مورد یه، در حال دفع کاربر هستین که این مورد، به وحشتناکی مورد اول نیس.وقتی این کار رو می کنین، مانند مورد یه، در حال دفع کاربر هستین که با شدت کمتری نسبت به مورد اول، در حال از دست دادن کاربران هستین.

۳- به کار گیری جملات طلبکارانه مانند شما دسترسی ندارین، شما نمی تونین، شما باید، برخورد می شه و …

فرض کنین واسه جفت و جور لباس، وبعد از ورود به یه مرکز خرید، هر چند مغازه ای رو که نگاه می کنین، تابلوای نهی کننده می بینین.مثلا داخل پاساژ قدم نزنین.داخل پاساژ نشینین.داخل پاساژ بستنی نخورین.به قسمت فلان جا وارد نشید.سکوت رو رعایت کنین و یا هر مغازه ای که داخل میشین داخل در و دیوارش جملات این چنینی ببینین: قبل از خرید دقت کنین.جنس فروخته شده پس گرفته نمی شه.درخواست وجه دستی نکنین.قیمت مقطوع هست درخواست تخفیف نکنین.امکان پرو وجود نداره.داخل اتاق پرو، فلان کار رو نکنین و فلان کار رو بکنین.

شما با دیدن اینجور صحنه هایی چه احساسی پیدا می کنین؟چقدر احتمال خرید شما پایین میاد؟در این شرایط، فروشنده، در حال از دست دادن مشتریان بالقوه خودش هست.این یعنی فروشنده، از موارد زیر آگاه نیس:

–  پس گرفتن کالا و ضمانت، موجب ایجاد حس امنیت در مشتری میشه و در نتیجه اندازه تبدیل(Conversion Rate) بالا میره و از نظر مشتری، فروشگاه، اعتبار و اطمینان بیشتری پیدا میکنه.

– اگه مشتری داخل فروشگاه، احساس فشار بکنه و محیط، مقداری استرس به مشتری وارد کنه، احتمال اینکه مشتری خرید کنه کم میشه.

– اینکه مشتری داخل مغازه چند لباس رو امتحان کنه و آخرش هم خرید نکنه، جزئی از هزینه های جاری یه فروشگاه هست و یه فروشنده باید این موضوع رو بپذیره که با اعمال فشار به مشتری واسه خرید، احتمال خرید اونها رو کاهش نده.

– احترام به مشتری، باعث میشه مشتری احساس خوبی پیدا کنه و به خاطر اینکه بیشتر اون احساس رو تجربه کنه، بیشتر در اون فروشگاه باقی بمونه یا حتی واسه جبران این احساس خوبی که از فروشنده گرفته، واسه جلب رضایت فروشنده، مبادرت به خرید کنه(ناخوداگاه) و حتی تبدیل به مشتری ثابت و بازاریاب بدون پورسانت اون فروشگاه بشه(با معرفی به دوستان)!

با این حساب، چیجوری کسب درآمد کنیم؟ پس چه کاری باید انجام بدیم؟

– بدونین که کاربری که وارد سایت شما شده، به شما لطف کرده که بخشی از وقت مهم خودشو وقف سایت شما کرده و در حال نگاه کردن صفحات سایت شماس.

پس نباید توقع داشته باشی وقت بیشتری در سایت شما بذاره یا حتما حاضر باشه فرم ثبت نام حتی سی ثانیه ای شما رو پر کنه.شما باید از همون وقتی که کاربر میذاره بدون زور کردنش به انجام کاری، تموم استفاده رو ازش ببرین.کاربر بازدید کننده یعنی طلا.یعنی پول! مهم هم نیس چقدر سواد داره و چه جنسیت یا سن و سالی داره.واسه بدست اوردنش شرط و شروط نذارید و با بی دقتی و نا آگاهی این طلا رو زیر دست و پا نندازید و خرابش نکنین.پس تموم مدل کسب کار و جملات و طراحی ظاهری رو براساس این تفکر، اجرا کنین.

الگوریتم جدید پنگوئن ۴ گوگل باید و نبایدها از نگاه سئو روز

– به کاربر آزادی کامل بدین.طوری که در هر جایی از سایت شما بتونه غرق بشه.

اما سر مواقع مخصوصا و حساب شده ای، به کاربر بگید واسه اینکه از این سرویس استفاده کنی، N تومن، پول باید پرداخت کنی!یعنی باید اول اجازه بدین کاربر مزه خدمات و امکانات و وسایل شما رو بچشه و مزه مزه کنه. کاربری که طعم چیزی رو نمیدونه، احتمال اینکه واسه چشیدن طعمش پول بده، خیلی ضعیف هست.ولی کاربری که طعم خوشمزه چیزی رو چشیده، احتمالش خیلی زیاد هست که واسه تکرار دوباره چشیدن اون طعم و احساس خوب، بارها هزینه کنه و پول پرداخت کنه.

– ازدحام کاربر و شلوغی، مثل یعنی پول واسه شما!

شما می تونین به مدت خاصی، همه چیز رو رایگان در اختیار کاربر قرار بدین.این مدت باید واسه اینکه کاربر به طور کامل از سایت شما استفاده کنه و بازدهی و لذتش رو حس کنه، کافی باشه.نه اینکه تا کاربر میخواد به سایت شما عادت کنه، مدتش تموم بشه.در این صورت شما کاربران رو به خدمات خودتون عادت دادین و ازونجا که شرط و شروطی نداشتید، تعداد کاربران زیادی رو جمع کردین.بعد از مدت خاصی، می تونین کاربر رو محدود کنین(اونم نه به طور کامل محدود).مثلا بخشی از خدماتتون رو پولی کنین.در این صورت، تعداد مشتریان ثابت زیادی واسه خودتون جمع اوری کردین! این سیاست رو می تونین واسه همه اعمال کنین.یعنی همه تا مدت خاصی، مثلا چند ماه، چند هفته یا …، بتونن به طور رایگان استفاده کنن و یه سیستم مدیریتی برنامه ریزی کنین که کاربر نتونه شما رو دور بزنه و بعد از تموم شدن مدتش، دوباره بیاد از اول ثبت نام کنه و شروع کنه.ولی اگه هم بتونه شما رو دور بزنه زیاد حساس نباشین!بذارید کاربر با احساس زرنگی که میکنه، وقتش رو در سایت شما بگذرونه.این در دراز مدت از نظر برندینگ، تعداد بازدید، محبوبیت، مشتریان وفادار و … به نفع شماس.

– هیچ وقت همه چیز رو پولی و محدود نکنین! همیشه سرویسای رایگان داشته باشین.

مثلا اگه سایت شما ۱۰ نوع امکانات داره، دست کم ۵ نوعش رو همیشه رایگان باقی بذارید.حتی می تونین از بین ۱۰ امکانات، ۹ تاشو رایگان بذارید و دهمی رو پولی کنین و یا اینکه ۷ تا رو رایگان قرار بدین و دو تاش رو فقط به مدت محدودی(مثلا دو ماه اول) رایگان بذارید و یکیش رو در هر صورت پولی کنین.

تا حالا به گوگل توجه کردین؟ ده ها و شایدم صدها سرویس رایگان داره که شما به سختی می تونین بفهمین گوگل از کجا داره پول میگیره! دروازه پرداخت هاش کجاس! اندروید، یه سیستم عامل Open Source و به طور کامل رایگان و همه گیر.Google Play با نرم افزارهای رایگان خیلی زیاد.نقشه رایگان، آب و هوا، تقویم گوگل، ۱۵ گیگ فضای هاست رایگان Google Drive، ابزارهایی مثل Google Sheet , Google Doc ، Chrome و خیلی ابزارای دیگه! به نظر شما، گوگل جیب خودشو فراموش کرده و عقلش کار نکرده که این همه سرویس رایگان و ارزون ارائه داده؟ گوگل کاری کرده که شما هر کاری بخواید بکنین، بهش وابسته باشین و همه اونو بشناسن! گوگل خوب میدونه این یعنی پول! محبوبیت یعنی پول! اما چجوری درامدزایی می کنه؟ بعد ازینکه کلی امکانات عالی و کار راه انداز Google Analytics رو به شما داد که همیشه هم رایگان هست، به شما میگه اگه میخوای امار دقیق تری داشته باشی و IP تک تک بازدید کننده ها رو ببینی و بقیه موارد دیگه، از سرویس پولی Analytics من استفاده کن! اگه بیشتر از ۱۵ گیگ فضا میخوای، بیا با ماهی ۲ دلار ناقابل از نسخه ۱۰۰ گیگابایتی پولی Google Drive من استفاده کن! وقتی هم پول ندادید، ابزارای گوگل درایو رو واسه شما محدود نکرده!فقط حجم رو محدود کرده.

گوگل وسیله Trends و Keyword Planner رو ارائه داده که شما ببینین هر چیزی چقدر ترافیک و محبوبیت داره.اطلاعات کاملی به صورت رایگان در اختیار شما میذاره.بعد از اون اگه خواستین، تبلیغ کنین از شما پول می گیره! حالا تصور کنین، خود Keyword Planner پولی بود! یعنی واسه اینکه به شما اطلاعات بده، باید پول پرداخت می کردین! بنظرتون شانس فروش Adwords چقدر کم میشد؟

سئوی سایت های معروف و بزرگ

– به جای محدود کردن کاربر، مدل کار و کاسبی و UX حساب کتاب شده ای، طراحی و اجرا کنین.

واسه طراحی و اجرا یه مدل کار و کاسبی خوب، خسیس نباشین و هزینه کنین.

– وقتی از درامد و اعتبار و بازدید کنندگانتون مطمئن شدید و به نقطه شدیدا پایداری رسیدید، اون وقت می تونین با رعایت اصول، محدودیتای بیشتری اعمال کنین.ولی بازم نباید فکر کنین، سلطان و رئییس کاربران هستین.اگه هم قوانین و محدودیدایی در آینده(وقتی خیلی خیلی خیلی بزرگ شدید) وضع کردین، باید محدودیتا، هم جهت با خدمت و ارج گذاشتن به کاربران شما باشه.نه اعمال قدرت و مبصر بازی و رئیس بازی!

 

همه مواردی که مطرح شد، خیلی کلی هست و نسخه دقیق و به طور کامل درستی واسه هر نوع وب سایتی نیس و در شرایط جور واجور با در نظر گرفتن مدل کار و کاسبی شما، میتونه فرق داشته باشه.هدف من از این مقاله، فقط رسوندن دو مورد مهم بود.یکی  این که دوره زمونه محدود کردن کاربر تموم شده و اینکه قدر حضور یه کاربر مهمون رو باید دونست و با طراحی یه مدل کار و کاسبی و UX خوب، بیشترین حد استفاده رو از کاربر برد و به شکل هوشمندانه و دقیقی بدون آزار کاربر، بازدید کننده رو تبدیل به پول کرد و از ورودیای سایت، اندازه تبدیل خوبی بدست آورد و دیگری هم اینکه خود ما اگه به قدرت برسیم، عاشق این هستیم که اعمال قدرت کنیم.این نقطه ضعف بزرگی در فرهنگ ماست و اول از همه مانع رشد و کار و کاسبی خود ماست و در مرحله دوم، مانع پیشرفت شخصی و جامعه ما می شه.

 

نتیجه گیری در چند جمله کوتاه:

۱- بازدید کننده با هر شرایط فرهنگی،سنی، جنسیتی یعنی طلا و طلا یعنی پول! خیلی راحت از دستش ندید!

۲- سایت شما،پادگان نیس!جای رئیس بازی، مبصر بازی و پلیس بازی نیس!به کاربر احساس آزادی و ارزش و احترام بدین.تصور نکنین شما در حال لطف کردن به کاربرانتون هستین!

۳- چگونگی درامدزایی شما و روش هدف دار قوانین و محتوا و UX شما، باید براساس مدل حساب شده ای از کار و کاسبی شما باشه.

۴- تموم تلاش شما باید بر این باشه که اندازه تبدیل سایت رو بالا ببرین.به بیان روشن تر، رابطه نزدیک تری بین تعداد بازدیدکنندگان و درامدزایی بدست بیارین.

۵-همیشه خدمات رایگان داشته باشین و همه چیز رو پولی نکنین.

۶-بازدید کننده، به شما لطف کرده که چند ثانیه یا دقیقه از زندگیش رو در سایت شما، وقت گذاشته.قدردان این موضوع باشین.

۷-درباره UX، اندازه تبدیل، مدل کار و کاسبی، و چگونگی درامدزایی، مطالعه بیشتری داشته باشین و هیچ کاری رو بی حساب کتاب یا تقلیدی انجام ندید.

۸- اگه کاربر، خیلی راحت نتونه محتوای شما رو ببینه یا از خدمات شما استفاده کنه (مثلا مجبور باشه ثبت نام کنه)، اندازه خروج (Exit Rate) و Bounce Rate افزایش پیدا می کنه و در دراز مدت، CTR شما شانسی واسه رشد نداره و هم کاربر و هم موتور جستجو (که نتونسته محتواتون رو ببینه) از خودتون دفع کردین و این یعنی تیشه بر ریشه سئو، بازدیدکننده و درامد زایی خودتون زدید.

۹ – کاربری که طعم یا بازدهی چیزی رو نمیدونه، احتمال اینکه واسه چشیدن طعمش پول بده، خیلی ضعیف هست.ولی کاربری که طعم خوشمزه چیزی رو چشیده، احتمالش خیلی زیاد هست که واسه تکرار دوباره چشیدن اون طعم و احساس خوب یا بازدهی، بارها هزینه کنه و پول پرداخت کنه.

۱۰-کلیه مطالبی که در این مقاله مطالعه کردین، موارد زیادی کلی هست و در شرایط جور واجور با در نظر گرفتن مدل درامد زایی و وضعیت فعلی سایت شما، میتونه فرق داشته باشه.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *