چه موضوعی باعث می شه تا کاربران، مرتبا به فیسبوک سر زده و اونو «چک» کنن؟ این شبکه اجتماعی در بعضی جوامع تبدیل به یه مرکزیت واسه خود گشته و خیلی از مردم اون جامعه، اطلاعات خود رو از راه فیسبوک دریافت می کنن. در News Feed یا فید خبری این سرویس، میشه پستا دوستان و البته اخبار رو پی گیری کرد.

تازگیا و در کنفرانس پیشرفت دهندگان F8 که به وسیله فیسبوک برگزار شد، یکی از مدیران ارشد این شبکه اجتماعی بزرگ، به نام Chris Cox از سیاستای فیسبوک در مورد چگونگی انتخاب محتوای نیوزفید واسه کاربران و نوع نمایش اونا صحبت کرد. ایشون میگه که این شبکه اجتماعی در نظر داره روزانه دست کم ۲۰ خبر مهم رو به هر کاربر خود (که حالا به شکل فعال و روزانه رقمی یه میلیاردی رو تشکیل میدن) برسونه. در ادامه با سایت ما همراه باشین.

مسئول مدیریت بر محتوای نیوز فید به نام Adam Mosseri، خبر میده که مطالب به نمایش درآمده در این بخش، به سه روش انتخاب می گردن:

  • رابطه با دوستان و نوع تعامل با اونا.
  • محتوا، مثلا، اگه پستایی رو دنبال می کنین که بیشتر دارای تصویر هستن، از اون به بعد بیشتر وقتا واسه شما پستایی به نمایش در میاد که شامل تصویری شن.
  • فعالیت در پستا. مثلا وقتی که شما تو یه پست کامنت گذاشته و یا اونو لایک میکنین، محتوای تولید شده به وسیله اون شخص هم بیشتر از قبل براتون به نمایش درخواهد اومد.

بیشتر کاربران بر این تصور هستن که خیلی از پستای ایجاد شده از راه دوستانشون، واسه اونا به نمایش در نمیاد، اینجور باوری، غلط بوده و دلیل ایجاد اینجور تصوری هم، نوع الگوریتم هوشمند فیسبوکه که بعضی وقتا موضوعاتی که مهمتر هستن رو در اول واسه شما به نمایش میکشه؛ در نتیجه بعضی وقتا پستای افراد نزدیک، در لایه هایی پایینی نیوز فید دفن می گردن و واسه یافتنشان باید کنجکاوی بیشتری به خرج داد.

Lars Backstrom، مدیر بخش مهندسی نیوز فید هم در این مورد اینجور گفت: «راه و روش به کار رفته در انتخاب محتوا، درزمان سالیان گذشته بارها در برابر تغییر و بهبود شده؛ قبلا، این ساختار به این صورت کار می کرد که براساس تعداد لایک و کامنتای دریافت شده هر پست، اونا رو «مهم» درجه بندی می کرد. این سیستم تقریبا خوب کار می کرد اما اصلا عناصر انسانی رو در نظر نمی گرفت. در نتیجه تیم مدیریت محتوا ابزاری رو ساخت که به شکل آزمایشی، از کاربران اولویتای اونا رو می پرسین. در این آزمایش، فیسبوک دو پست رو در برابر بعضی کاربران قرار داد و از اونا می پرسین تمایل به دیدن کدوم یکی دارن.

تو یه سال گذشته، فیسبوک هم اینکه بعضی از کاربران رو به استخدام خود در آورد تا در ازای دریافت حقوق، به گشت و گذار در این شبکه اجتماعی پرداخته و به اون بگن بیشتر بهتر می دونن چه پستی رو ببینن. این ادما از ۱ تا ۵، به پستا امتیازایی رو می دادن؛ واسه نمونه، امتیاز ۴ واسه پستایی به کار میره که تمایل به دیدنش دارن اما اولویتی اجباری نداره، امتیاز ۳ هم واسه پستایی که از دیدن اون آزرده خاطر نمی شن و… »

فیسبوک هم اینکه تازگیا کوشیده تا پستایی رو که تلاش می کنن به شکل کاذب توجه کاربران رو به خود جلب کنن رو با کم شدن اولویت اونا، کمتر در دیدگان کاربران بذاره. این تصویر، نمونه ای از پستای یاد شده:

  • طعمه: «حیوان مورد علاقه؟» اینجور پستایی قبل از این خوب می تاختند اما وقتی که از کاربران می پرسیدید که واقعا به دیدن اینجور مواردی علاقه دارن و یا اهمیت میدن، جواب بیشترشون منفی بود. در درجه بندی امتیازای کاربران استخدام شده هم چیزی بین ۱ الی ۲ امتیاز به این دسته از پستا می رسید.
  • پستای غیر واقعی: بعضی وقتا اخبار و یا داستانایی از طرف دوستانمان منتشر می شه که با واقعیت اختلاف دارن، با مشخص کردن این دسته از پستا واسه فیسبوک، واسه بقیه کاربران به نمایش در نخوان اومد.
  • پستای زیادتر از اندازه تبلیغاتی: حتی اگه کاربران یه صفحه رو لایک هم کرده باشن، بعضی وقتا بعضی از بروز رسانیای اونو نمی بینن.

در کل، پیام Mosseri و Backstrom واسه پیشرفت دهندگان روشن بود: «اجازه ندین پستایی که باعث ناراحتی کاربران شده و یا کامنتایی منفی رو بر جای می ذارن، در فیسبوک رواج پیدا کنن.» بدیش اینه بیشتر اوقات مدیران این شبکه اجتماعی پس از ایجاد مشکل، در صدد حل اون بر اومده و به پیشگیری از مشکلات فکر نمی کنن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *