رشد عجیب مصرف بنزین در چند سال گذشته نتیجه های اقتصادی و زیست محیطی زیادی واسه کشور به همراه داشته؛ ماه به ماه مصرف بنزین رشد پیدا کرده، سال به سال هوا آلوده تر شده و در آخر هر روز سلامت مردم در وضعیت خطرناک تری قرار گرفتن.

۲۰ میلیون لیتر مصرف اضافی بنزین در کشور

اما نه فقط در مقایسه با گذشته، در مقایسه با بقیه کشور هم وضعیت ایران در مورد مصرف بنزین خوب نیس. مقایسه آمار مصرف روزانه بنزین در ایران با بقیه کشورها  نشون میده که مصرف بنزین در بیشتر کشورهایی که جمعیتی مشابه با ایران دارن کمتر از ایرانه.

جوری که اظهارات بعضی از مقامات مسئول در کشور نشون میده، اندازه مصرف اضافی بنزین در جامعه، حدود ۲۰ میلیون لیتر برآورد می شه.

رقمی قابل توجه که در صورت مدیریت مصرف بنزین و اصلاح الگوی مصرف، نتیجه کارای زیادی واسه اقتصاد کشور حاصل می شه.

در این مورد، علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به رسانه ها میگه: الان، ۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، به صورت اضافی مصرف می شه که این رقم رو میشه با در پیش گرفتن تصمیمات سازنده و موثر، کنترل و محدود کرد.

ایشون در ادامه اضافه می کنه: البته در مورد تولید و تامین بنزین، کشور با مشکل بسیار زیاد ای مواجه نیس، اما در کنار بعضی از نگرانیا، موضوع آب و هوا (سلامت زیست محیطی) هم از موضوعات جدی و قابل توجه هستش.

به نظر ایشون، در صورت کاهش روزانه یه میلیون لیتر مصرف بنزین در کلانشهر تهران، به سلامت آب و هوایی پایتخت، کمک زیادی می شه.

این وسط، تصمیمات زیادی واسه کنترل و کاهش مصرف بنزین مطرح می شه که تجدید نظر در اندازه بنزین، سهیمه بندی و… از نمونه های اون هستش.

همون گونه که می دونین مصرف سوخت یکی از اصلی ترین فاکتورهای خرید خودرو در کشورای پیشرفته حساب می شه. البته در کشور ما به دلیل محدودیت گزینه ها چاره ای به جز خرید خودروهای قدیمی و پرمصرف وجود نداره و به خاطر همین مصرف سوخت از اهمیت کمتری نسبت به بقیه گزینه های خرید برخورداره.

پیشنهادا و پیشنهاداتی واسه کاهش مصرف بنزین خودروها

حسین بعثتی کارشناس فنی خودرو در تشریح راه حلای موثر در کاهش و کنترل مصرف بنزین اعلام کرد: یکی از عاملای بسیار تعیین کننده در کاهش یا افزایش مصرف بنزین به اندازه سرعت خودرو معطوف می شه و به واقع در صورت رعایت سرعت اصولی میشه تا حدود بسیاری مصرف بنزین رو کم کرد.

ایشون اضافه کرد: به طور مثال اگه خودرویی با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنه، اندازه مصرف اون در مقایسه با سرعت ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خیلی کمتر می شه و با این سرعت (۸۰ کیلومتر)، راننده قادر میشه ۲۰ کیلومتر بیشتر، طول فاصله جاده ای رو طی کنه.

این کارشناس فنی خودرو گفت: این عادت به غلط در بعضی از افکار و اذهان عمومی جا افتاده که خودروی سرد، قبل از حرکت می باید چندین دقیقه درجا کار کنه که به واقع این تصور غلطه و در خودروای قدیمی، اندازه کارکرد درجای خودرو قبل از حرکت، در آخر تا یه دقیقه کافیه و در خودروای جدید، از پایه کارکرد درجای خودرو نیاز نیس و اون چیزی که باید رعایت شه معطوف به این می شه که در دقایق ابتدایی نباید خودرو با سرعت بالا حرکت کنه.

ایشون اضافه کرد: تغییرات یهویی سرعت خودرو، یکی دیگه از موارد موثر در افزایش ضریب مصرف بنزین هستش و رانندگان می باید حتی امکان از حرکتای یهویی این چنینی دوری کنن.

کارشناس فنی خودرو گفت: تنظیم باد چرخا یکی دیگه از مواردیه که در بهینه سازی مصرف بنزین، نقش موثری ایفاء می کنه و کنترل باد چرخا به شکل مقطعی و در بازه های وقتی میان مدت، اصلی نیاز هستش.

ایشون اضافه کرد: ترمزای یهویی و به دنبال اون شتابای یهویی، یکی دیگه از عاملای موثر در شدید شدن مصرف بنزین حساب می شه، بطور مثال قبل از رسیدن به سرعت گیر (در مورد محورایی که راننده خودرو به راه آشنا هستش) می باید حرکت اتومبیل طوری برنامه ریزی شه که سرعت خودرو به شکل آروم و کم کم کاهش پیدا کنه و به واقع رعایت همین نکات و موارد به ظاهر بی ارزش، نقش زیادی در کنترل مصرف بنزین داره.

بعثتی در ادامه گفت: حتی امکان از پایین آوردن شیشه های خودرو موقع حرکت اتومبیل دوری شه، چون این و یا قرار دادن بار و اثاثیه روی باربند در فاصله های طولانی، مقاومت خودرو در برابر باد رو زیاد می کنه و خلاص شدن از این فشار، با فشار هر چی بیشتر به موتور اتومبیل و به دنبال اون مصرف در حال افزایش تر بنزین همراه خواهد بوداستفاده از لاستیکای رادیال واسه اصطکاک کمتر بین تایر و جاده و کنترل و بررسی ترمزای خودرو به شکل دوره ای از دیگر عوامل موثر در کنترل مصرف بنزین هستش.

بعثتی گفت:کنترل کارکرد درست موتور خودرو و تنظیم موتور از دیگر مواردیه که نقش خیلی خیلی تعیین کننده ای در مصرف استاندارد و معمولی بنزین ایفاء می کنه و می باید این از طرف صاحبان خودرو طوری منظم و دقیق پیگیری شه.

بازی دو سر باخت تولید خودروهای پر مصرف

این یه واقعیته که تولید خودروهای قدیمی موجود در کشور با افزایش مصرف سوخت همراه س و در شرایط فعلی که اختلاف فاحشی بین قیمت بنزین در ایران و کشورای منطقه هست. صرفه جویی به وجود اومده به وسیله مصرف کمتر سوخت می تونه به صادرات منجر شده و بودجه بزرگی رو در کشور آزاد کنه.فربد زاوه یکی از مدیران اسبق صنایع خودروسازی کشور در این رابطه عقیده داره که مصرف تنها ۲ لیتر سوخت کمتر در ازای صد کیلومتر با جوری صرفه اقتصادی خیلی زیادی همراه س که امکان نوسازی تموم ناوگان فرسوده در کشور محقق می شه.

مثلا اگه قیمت بنزین در کشورای منطقه رو لیتری ۳۰۰۰ تومن در نظر بگیریم، با در نظر گرفتن قیمت هزار تومانی فعلی بهای بنزین در کشور به اختلافی ۲۰۰۰ تومانی به ازای هر لیتر می رسیم که محاسبه این رقم بر مبنای صرفه جویی در ۲۰ میلیون لیتر بنزین که روزانه در کشور به شکل مازاد مصرف می شه، عددی ۴۰ میلیارد تومانی رو به ازای هر روز آزاد می کنه و اینجور رقمی در طول یه سال از ۱۴٫۶ هزار میلیارد تومن بالاتر میره.

با این حساب مشخص نیس که به چه دلیل انگیزه ای واسه پایان دادن به تولید خودروهای پر مصرف در کشور وجود نداره. چون که جایگزینی این دست از خودروها با کالاهایی مدرن و کم مصرف، مزیتای اقتصادی و اجتماعی بزرگی رو هم در مورد کم شدن تلفات جادی و خسارات مادی و الهی به وجود اومده به وسیله اون داره.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *