چند سال پیش، سونی اریکسون از جمله بازیگران اصلی در صنعت موبایل دنیا به حساب می رفت و دوربینای سایبرشات و پلیرهای موسیقی واکمن اونو در هر جایی می شد پیدا کرد.

اما طولی نکشید که انقلاب تلفنای هوشمند تشکیل شد و میدون واسه سونی اریکسون تنگ گردید. سونی می دونست که واسه عقب نماندن از سامسونگ و ال جی به تغییری بزرگ نیاز داره و همین دلیل اریکسون رو خرید و با اتخاذ یه روش هدف دار باحال خود رو در میدون مقابله نگهداشت.

در ادامه این مطلب با سایت ما همراه باشین تا بیشتر در مورد این روش هدف دار بدونین.

شاید تا به امروز تصورتون این بوده که سونی هدفی محافظه کارانه رو در پیش گرفته اما حقیقت به طور کامل برعکسه و باید بگیم که ظرف سالای گذشته، پرچمداران سونی بازار اسمارت فونا رو زیر و رو کردن.

با عرضه سری Z، توانایی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار به اسمارت فونای سونی اضافه شد.

Xperia Z، Xperia Z1، Xperia Z2 و Xperia Z3 همه و همه مدلایی بودن که یکی پس از دیگری وارد بازار شدن. سونی راهی که سامسونگ تو یه روند ۴ سال طی کرد رو در کمتر از ۲۴ ماه پیمود و رونمایی احتمالی مدل Xperia Z4 در MWC 2015 هم نشون میده که روند عرضه بلافاصه پرچمداران جور واجور از طرف سونی به این زودیا متوقف نمیشه.

اما تردیدی نیس که این روند تا حدودی باعث سر در گمی مصرف کنندگان شده باشه، به خصوص اینکه خیلی از اونا بلافاصه بعد از تموم شدن قرارداشان با اپراتورهای مخابراتی، واسه پیدا کردن جدیدترین اسمارت فون راهی بازار می شن.

اما سوالی که اینجا مطرح می شه اون هستش که: وقتی در کمتر از ۶ ماه، این تلفنای هوشمند از رده خارج می شن، کی یه مدل جدیدتر رو خریداری می کنه؟

مصاحبه ای با رئیس سونی موبایل در شمال غربی اروپا انجام شد تا مشخص شه که به چه دلیل این شرکت تصور می کنه با اتخاذ هدفی متفاوت از سامسونگ و اپل، دو حریف اصلی خود رو از عرش به فرش بکشونه.

پرون در جواب گفت: «رقابت بسیار بزرگیه اما وقتی که حرف از جایگاه یه برند و گسترده بودن اون به میان میاد، می فهمین که در زمان عرضه چند محصول به صورت پشت سر هم، برگشت سرمایه بیشترین اهمیت رو داره.

ما همیشه مطمئن میشیم که محصول دیگه (یعنی مدل قدیمی تر) تو یه محدوده قیمتی متفاوت بازم می تونه به فروش خود ادامه بده… باقی موارد فقط یه رقابت داخلیه و خود می تونیم بر اون فائق آییم.»

تلفن هوشمند Z1 با یه دوربین بسیار پیشرفته عرضه شد

نوآوری نکته بسیار مهمی در مورد محصولاته که ندیده گرفتن اون می تونه هزینه های سنگینی رو بر دوش سونی تحمیل کنه.

اینکه سونی مرتبا اسمارت فونای جدیدی رو رونمایی می کنه به معنی اون هستش که مشتریان علاقمند به تلفنای هوشمند پیشرفته بیشتر به جدیدترین نوآوریای ارائه شده از طرف آزمایشگاهای سونی دسترسی دارن.

اگه این شرکت الگوی رقبایش رو دنبال می کرد باید تا اسفند امسال یا فروردین ۹۴ منتظر می مونه و بعد سازگاری با PS4 Remote Play رو واسه اسمارت فون هاش علنی می کرد که در این صورت شانس فروش خوب کنسول خود رو در زمان کریسمس که بالاترین درجه درخواست واسه اونم حساب می شه از دست می داد.

اما اعمال پیوسته تغییرات اونم به شکل عرضه یه اسمارت فون جدید در هر سال فایده هایی داره که سونی از اونا محروم مونده، این باعث داغ شدن شایعات در مورد اجناس جدید و در آخر ایجاد هیجان در کاربران می شه و این دقیقا همون کاریه که اپل و سامسونگ با آی فون و گلکسی انجام میدن.

دلیل چیه؟

با این تفاصیل دلیل این کارکرد سونی چیه؟ به چه دلیل شرکت نامبرده صرفه جویی در منابع خود رو پیشه نکرده و به ارائه یه اسمارت فون جدید در هر سال اکتفا نمی کنه؟

به چه دلیل سونی بازه وقتی شش ماهه رو به رونمایی از اجناس میان و پایین رده خود اختصاص نمی ده و به چه دلیل خطر سردرگم ساختن مشتریان رو به جون می خره و با عرضه اجناس جدید پرچمدار در فواصل وقتی کوتاه خشم اونا رو بر می انگیزد؟

14_Xperia_Z2_Water-650-80

نمایشگر مدل Z2 بهتر کرده شد

پرون با بروز اینجور مسأله ای مخالفت کرد و به این نکته اشاره گر شد که سونی با در پیش گرفتن این روش هدف دار تهاجمی کنترل سود حاصل از فروش خود رو در دست می گیره و می تونه محصول تازه ای رو بدون در نظر گرفتن بودجه مشتریانش به بازار ارائه کنه.

اون در ادامه میگه: «این روش هدف دار به ما کمک می کنه تا یه دیدگاه تاکتیکی رو در پیش گرفته و از افت یهویی قیمت جلوگیری کنیم. اگه تنها یه محصول داشته باشیم فروشندگان به ما خواهند گفت که واسه فروش بیشتر، باید قیمت اونو پایین بیاریم. اما سونی اجناس دیگری هم در رنج قیمتی پایین تر داره.»

باید در نظر داشت که این گفته آقای پرون فقط واسه توجیه عرضه یه محصول جدید نیس و هر تلفن هوشمند باید نقشی رو تو یه محدوده قیمتی مشخص اجرا کنه و سهم سونی از بازار هم از همین روش ایجاد می شه.»

انگار این روش هدف دار به این زودیا به درد بخور نباشه اما ضررهای مالی واحد اسمارت فون سونی در سه ماهه گذشته و کاهش ۱۵ درصدی تعداد کارکنان اون در آخر حرکت تهاجمی جدیدی رو در سطوح بالایی بازار از طرف این برند ژاپنی رقم میزنه تا به این وضعیت واسه همیشه پایان داده شه.

فردی که اسمارت فون Xperia Z رو پس از رونمایی اون بخره بازم به موجب قراردادی که با اپراتور مخابراتی واسه دریافت (تقریبا رایگان) اون امضا کرده مجبور به به کار گیری اون هستش و با گذشت وقتی نه خیلی طولانی باید منتظر پشتیبانی موبایلش از قابلیتای جدید کنسول پلی استیشن بمونه امکانی که به صورت پیش فرض روی نسلای جدیدتر این اسمارت فون ارائه شده.

لازمه یادآور شیم که سونی عاقبت پشتیبانی از PS4 Play رو به Xperia Z2 اضافه کرد اما تلفنای قدیمی تر بازم به خاطر نبود پشتیبانی از این سرویس از دایره انتخاب کاربران خارج می شن.

پرون تأیید کرده که تلفنای جدیدتر باعث کم شدن فروش مدلای قبلی می شن و در حالی که فروش گلکسی S3 از سامسونگ از دو سال پیش تا کنون بازم ادامه داره، دیگه نمیشه مدل Xperia Z1 رو خرید.

این مسأله عقلانی به نظر می رسه، اما این گروه از مشتریان سونی باید بدونن که به اونا اهمیت داده می شه. اینکه چرخه بروزرسانی این شرکت تا حدودی باعث پریشونی و گیجی اونا شده موضوع ایه که حتی گریبانگیر کاربران دیگه تلفنای هوشمند اندرویدی دنیا هم بوده.

حال اگه سونی رو با اپل مقایسه کنیم که جدیدترین بروزرسانی سیستم عامل خود (یعنی iOS 8) رو واسه تلفنای سه سال پیشش هم عرضه کرده، به پریشونی و گیجی مشتریانش پی میبرین.

مشتریان این شرکت ژاپنی، مثل فرزندان اون می مانند که جدیدترین اسمارت فون اونو خریداری کرده و در کمتر از یه سال به دست فراموشی سپرده می شن.

البته نباید شرط انصاف رو از یاد برد چون سونی در ماه های گذشته در بروزرسانی محصولاتش یکم تغییر روش داده و آپدیتا رو تا حد زیادی سریعتر عرضه می کنه: این شرکت تمایل پیدا کرده که در عرضه به روزرسانیای نرم افزاری جدید واسه کاربرانش سریع ترین کارکرد رو داشته باشه و انگار پس از رونمایی از اندروید آب نبات چوبی حتی Xperia Z هم از اون پشتیبانی کنه.

در مورد اینکه سونی چه وقتی عرضه بروزرسانی واسه اجناس اصلی اش رو شروع می کنه هم باید بگیم که این تولید کننده اعلام کرده: « بروزرسانی مربوط به نسخه گوگل پلی Z Ultra به زودی عرضه می شه و پس از اون کاربران باید منتظر پشتیبانی سری اسمارت فونای Xperia Z از Android 5.0 یا همون آبنبات چوبی باشن که از اوایل سال ۲۰۱۵ شروع می شه.»

با این تفاصیل رقابت اصلی هواداران سونی چیه؟ خبر بد واسه اونا در اینجاس که شاید بیشتر از ۶ ماه از اسمارت فونای جدید خود استفاده نمی کنن.

از طرف دیگه، اگه با این مسأله مشکلی نداشته باشن، باید بگیم که تلفن مورد علاقه اونا در کمترین زمان ممکن قیمت خود رو از دست میده. این موارد نکاتی هستن که اگه عموم با اونا مشکلی نداشته باشن روش هدف دار عرضه شش ماهه پرچمداران برند ژاپنی می تونه به ثمر بشینه و اگه عکس اون اتفاق بیفته سونی از راهی که در پیش گرفته شدیدا پیشمون خواهد گشت.

روش هدف دار سونی پایداره؟

اگه اندازه فروش این شرکت بازم پایین تر از اهداف تعیین شده باشه اون وقت پیش بینی اینکه روش هدف دار سونی چیجوری به درد بخور واقع می شه خیلی سخت میشه چراکه عرضه همیشگی اسمارت فونای جدید پرچمدار در بازه وقتی کوتاه می تونه هزینه بالایی واسه اون داشته باشه.

اما یه نقطه نورانی هم در چشم انداز آینده سونی دیده می شه: الان اسمارت فونای عرضه شده به وسیله این شرکت بیشتر از اندازه خوب هستن. Z2 یه مدل فوق العاده با قیمتی مناسب بود.

Z3 در قیاس با مدل قبلی امکانات بیشتری نداشت (و دوربین اونم با در نظر داشتن این مسأله که یه تیم جداگونه روی اون کار کرده بودن، جوری پیشرفته نبود) با این همه Z3 بازم یکی از بهترین هاست.

امسال هم حرف و حدیثا در مورد سونی مانند سال قبل میشه؟ اگه این برند همراه با یه اسمارت فون تموم عیار قدم به میعادگاهای جهانی مثل CES و یا MWC بزاره و در کنار اون یه مدل مقرون به صرفه رو هم رونمایی کنه و بازم  به همون راه و روش قبلی اش اکتفا کنه می تونه موفق باشه؟ روش هدف دار سونی مثبت میشه یا منفی؟ در مورد هیچ کدوم از این مسائل نمیشه قطع به یقین نظر داد و تنها گذشت زمونه که آینده پیش رو واسه این شرکت ژاپنی رو مشخص می کنه، ولی ً خیلی از هواداران دیرین اون تمایل دارن تا نامی مثل سونی همپای بقیه بزرگان حضور داشته باشه و بازم به رقابت به اونا بپردازه، رقابتی که برنده نهاییش کاربران هستن.

نظر شما در این رابطه چیه؟ با روند الان سونی موافق هستین و فکر می کنین عرضه اجناس پرچمدار در بازه وقتی ۶ ماه راه حل موفقی میشه یا خیر؟ اونو با ما و بقیه خوانندگان در میان بذارین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *