منتشر شده به وسیله مازیار خوب بخش در

موضوعات

  • آموزش سئو
  • مقالات سایت برتر

برچسبا

  • سئو مقدماتی
  • مفاهیم اولیه سئو

سرفصلای مقاله

 

  • تعریف سئو چیه؟
  • به چه دلیل سئو سایت واسه کسب و کارا مهمه؟
  • اهمیت سئو سایت در گوگل
  • امتیازات سئو سایت در دیجیتال مارکتینگ
  • دیجیتال

  • مشکلات سئووب سایت در بازاریابی آنلاین
  • مشکلات

  • شکل های جور واجور روش جور واجور بهینه سازی سایت

    سئو

    • فاکتورهای سئو درون سایتی یا سئو داخلی (On-Site SEO)
    • فاکتورهای سئو برون سایتی یا سئو خارجی (Off-Site SEO)
  • از تکنیکای سئو بیشتر بدونیم
    • سئو کلاه سفید
    • سئو کلاه سیاه
  • معرفی مهمترین وسایل سئو
    • وسایل بررسی سئو داخلی سایت OnPage SEO Tool
    • وسایل روش هدف دار کلمات کلیدی در سئو
    • وسایل تحلیل سئو خارجی و بک لینکای رقبا
    • بک لینک

    • بررسی، بررسی و بررسی!

 

سئو چیه و به چه دلیل سئو سایت مهمه؟

۵ (۱۰۰%) ۱ vote

امروزه به کار گیری راهکارهای بازاریابی آنلاین نقش زیادی در پیشرفت و رشد هر کار و کاسبی ای داره، سئو سایت از مباحث داغ و پرطرفدار در بخش دیجیتال مارکتینگ حساب می شه، در این مقاله می خوام به پرسشای سئو چیه؟ اهمیت سئو چیه و به چه دلیل سئوبرای گوگل مهمه؟ و شکل های جور واجور روش ها و تکنیکا سئو کدوما هستن؟ مهمترین وسایل سئو جواب دهم.
به دنیای سئووب سایتها خوش اومدید در این بخش باید بسیار بخونین، حساب شده اجرا کنین، یافته های سئوسایتان رو بررسی و بررسی کنین و این چرخه همیشگی رو از یاد نبرین، بیلاود مارکتینگ خدمات سئو حرفه ای ارائه می کنین، میشه واسه مشاوره رایگان با ما تماس بگیرین.

تعریف سئو چیه؟

سئو SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و یکی از روش های رایج دیجیتال مارکتینگ در جهت بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو و افزایش کمیت و کیفیت بازدیدکنندگان سایت و معرفی اجناس و خدمات شما از راه بازدید طبیعی موتورهای جستجو گوگل، بینگ، یاهو و … است.
به زبون ساده، سئو ( یا با تلفظ درست اس ای اون) یه سری از تکنیکا و دستورالعمل هاست که دلیل می شه رتبه سایت شما در کلمات کلیدی خاص بهبود یابد و واسه شما افزایش بازدیدکننده و در نتیجه رونق کسب کارتون رو بهمراه داره.

به چه دلیل سئو سایت واسه کسب و کارا مهمه؟

اندازه پهنای باند اینترنت و تعداد تلفنای هوشمند در ایران زیاد شده، ضریب نفوذ اینترنت در سال ۱۳۹۷ به ۶۰ درصد رسیده و تعداد کاربران اینترنت در ایران از مرز ۴۰ میلیون نفر گذشته س. میلیونا کاربر ایرونی از گوگل واسه پیدا کردن جواب سوالات خود، پیدا کردن اجناس و .. استفاده می کنن.
بازار رقابت فروش اجناس و خدمات بیشتر از هر زمان دیگه اهمیت سئو رو رو میکنه و همه میخوان در بالاترین رتبه های گوگل قرار بگیرن، و به عبارت ساده میشه گفت :

هر کجا کاربری حضور داره، مشتری آنجاست!

پس اگه صاحب یه شرکت، کارخانه، فروشگاه و هر کار و کاسبی ای آنلاین یا سنتی هستین، در قدم اول به یه سایت نیاز دارین و سئو در قدم بعدی می تونه به پیشرفت و رشد کار و کاسبی تون کمک کنه. هم اینکه به کار گیری سئو سایت در کمپین بازاریابی و کمپین تبلیغاتی بسیار متداوله.

 
 

گوگل دومین برند برتر جهان ، براساس یه سری الگوریتمای پیچیده به عنوان یه موتور جستجو قوی شناخته می شه، که اطلاعات سایتا رو می خواند و در سرورهای خود ذخیره می کنه، بعد یافته های این اطلاعات رو براساس کلمات کلیدی و عبارتهای پرسیده شده به وسیله کاربران در کوتاه ترین زمان ممکن به نمایش میذاره، درآمد کلی شرکت گوگل از راه تبلیغات در گوگل ادوردز “Google Adwords” ، تبلیغات گوگل ادسنس “Google AdSense” و تبلیغات گوگل ادز “Google Ads” است. که به روش تبلیغات کلیکی اونا رو به نمایش میذاره و به ازای هر کلیک کسب در اومد می کنه.
به صورت کلی راه حل بهینه سازی سایت از راه تبلیغات در گوگل واسه ایرانیان در دراز مدت کم هزینه تره، تبلیغات در گوگل با پایان بودجه تعیین شده شما در کمپین گوگل ادوردز از نتایج جستجوی گوگل حذف می شه، اما سایتهایی که با روش سئو به یافته های بالای گوگل دست پیدا کردن، روند تغییر یافته های اون به کندی شکل میگیره. ( در نظر داشته باشین انتخاب روش سئوسایت یا تبلیغات در گوگل به تحلیل نوع کار و کاسبی شما و هدفتون بستگی داره و بعضی وقتا ممکنه، به کار گیری راه هم زمان بهترین راه حل واسه شما باشه.)

راه حل

تقریبا هر کاربری اگه سوالی براش پیش بیاد، بجای جستجو در کتابای منبع مثل دایره المعارف، کلمه نامه ( یادش بخیر!! چقدر کتاب کلمه نامه مشخص رو ورق میزدم تا معنی یه کلمه رو پیدا کنم) به گوگل و الگوریتمای معروفش اعتماد میکنه و گوگل در کمتر از چند ثانیه بین میلیاردها اطلاعات ذخیره شده، بهترین و نزدیکترین جواب رو به نمایش میذاره.

امتیازات سئو سایت در دیجیتال مارکتینگ

بهبود رتبه سایت در گوگل رو میشه به عنوان یه سرمایه مهم در نظر گرفت، چون بالاترین اندازه تبدیل در فضای آنلاین رو داره و به صورت کلی میشه موارد زیر رو در نظر گرفت:

  • اندازه تبدیل بالا
  • اندازه برگشت پذیری سرمایه بالا ( ROI)
  • هزینه کمتر در زمان طولانی

مشکلات سئووب سایت در بازاریابی آنلاین

یکی از اشتباهات یه کارشناس دیجیتال مارکتینگ تمرکز تنها بر سئو هستش، چون بهینه سازی سایت یه روند زمانبر بود و دارای ریسکای بالقوه خوده.

  • نیاز به مشاور سئو حرفه ای
  • سرمایه گذاری بالا در شروع فعالیت دیجیتال مارکتینگ
  • سرمایه گذاری

  • خطر تغییر الگوریتمای گوگل
  • زمان طولانی و نبود قطعیت در دستیبانی به یافته های

شکل های جور واجور روش جور واجور بهینه سازی سایت

قدم اول واسه یه سئوسایت موفق، مشخص بودن روش هدف دار بازاریابی اینترنتی، مشتریان هدف، بودجه کمپین سئو و مواردی از این دسته که براساس اون یه سری از کلمات کلیدی و عبارتایی که در کار و کاسبی شما و بین رقبا و همکاران بیشتر مورد جستجو قرار می گیرن، شناسایی و تعیین می شن، حال میشه سئوسایت رو شروع کرد. به زبون ساده، بهینه سازی بدون داشتن برنامه ریزی و روش هدف دار درست معمولا عواقب خوبی نداره و بعضی وقتا کم کاری و یا حتی استفاده زیادتر از اندازه از بهینه سازی سایت، سرمایه گذاری شما در این بخش رو به هدر میده.

برنامه ریزی

صبحتایی مثل این زیاد می شنوم که “من سایتم رو سئوکردم ولی نمی دونم به چه دلیل هیچ اتفاقی نمی افته!” یا “سایتم رو عالی سئو کردم ولی چند روزیه از نتایج جستجوی گوگل محو شدم!”
الگوریتمای پیچیده گوگل یه رازه، ولی کارشناسان سئو یا سئو کاران سایت براساس تجربه، آزمون و خطا بیشتر از ۲۰۵ عامل و سیگنال سئو که بر نتایج جستجوی گوگل موثر هستن رو معرفی کردن. البته با بروزرسانی الگوریتمای گوگل تاثیرگذاری هر کدوم از این عوامل تغییر می کنه. از معروفترین الگوریتمای گوگل میشه به الگوریتم پاندا ، الگوریتم مرغ مگس خوار ، گوگل پنگوئن و رنک برین اشاره کرد البته حتی تاثیرگذاری این عوامل در زبون فارسی با انگلیسی فرق می کنه. به صورت کلی میشه بهینه سازی سایت رو به دو بخش سئودرونی سایت “On-Site SEO” و سئوبرونی سایت “Off-Site SEO” تقیسم کرد و البته عموماً کارشناسان بهینه سازی سایت ( سئوکار ) براساس تجربه و بازدهی پروژه (نسبت هزینه به زمان) فقط بخشی از این فاکتورهای بهینه سازی وب رو اجرا می کنن.
سئو داخلی شامل همه فاکتورهاییه که از دید تکنیکی، فنی و محتوایی و براساس استاندارد تعیین شده روی سایت شما  اجرا می شه. رعایت این نکات در مورد بهینه سازی سایت داخلی لازمه و باعث بهتر شدن کارکرد سایت و افزایش رتبه شما در گوگل می شه. بخشی از فاکتورهای سئوخارجی شامل :

  • طراحی واکنشگرا (Responsive)
  • سرعت بارگزاری سایت
  • کیفیت محتوای سایت
  • طراحی UI / UX مناسب
  • افزایش امنیت سایت با قرارداد HTTPS
  • انتخاب عنوان، و متاتگای مناسب
  • انتخاب عنوانا و زیر عنوانای مناسب
  • ساختار لینک داخلی
  • ساختار فنی سایت HTML به صورت استاندارد
  • ساختار URL استاندارد
  • بهینه سازی حجم تصاویر و به کار گیری تگ ALT

 
 

سئو خارجی به فعالیتایی که خارج از سایت جهت بهبود رتبه سایت در گوگل صورت می گیرین، میگن. این فعالیتا شامل لینک سازی یا لینک بیلدینگ (Link Building) و فعالیت در شبکه های اجتماعی می شه. در بهینه سازی کلمات کلیدی و عبارتای پر رقابت عموما از این روشها استفاده می شه. نکات ریز و درشتی در این مورد هست که در مقالات آینده بیشتر به اونا می پردازیم.

از تکنیکای سئو بیشتر بدونیم

تکنیکای سئوسایت براساس علم، تجربه سئو کار و بودجه پروژه فرق داره، در اصل شامل این تکنیکا شامل اجرای سئوخارجی و سئوداخلی با روش های متفاوت انجام می شه. این تکنیکا به دو دسته اصلی تقسیم می شه.

سئو کلاه سفید

شامل کلیه تکنیکا و روش های استانداردیه که با در نظر گرفتن بروزرسانی و اطلاعیهای گوگل موجب جریمه نمی شن.

 
 

سئو کلاه سیاه

شامل اجرای سئوخارجی و سئوداخلی با به کار گیری تقلب و گول زدن موتورهای جستجو رو می گن. که با توجه بروزرسانی الگوریتمهای گوگل در سالیان گذشته خیلی از روش های اون  کهنه و بی اعتبار شده و اجرای اون در بیشتر موارد موجب جریمه و خشم گوگل یا اصطلاح “پنالتی گوگل” می شه.
سئوکاران حرفه ای براساس سئوکلاه سفید فعالیتای بهینه سازی سایت رو انجام میدن ولی در بازار داغ رقابت سئوگوگل، بعضی وقتا از سئو کلاه سیاه هم استفاده می کنن که به سبک به کار گیری این دو فوت وفن، سئوکلاه خاکستری می گن.

معرفی مهمترین وسایل سئو

مهمترین وسایل سئو عموما به صورت تجاری عرضه می شن، البته تحلیل درست و استفاده درست از اون مهمتر از داشتن این وسیله ها هستش، در این بخش معروفترین وسایل بهینه سازی سایت رو معرفی می کنیم:

وسایل بررسی سئو داخلی سایت OnPage SEO Tool

Screaming Frog: این وسیله کل سایت شما رو بررسی و از نظر ایرادات سئو ساختاری به شما گزارش میده، شاید مهمترین موارد اون لینکای شکسته، لینکای اضافی با محتوای بی کیفیت، حجم کلمات صفحه و …  است. اسکرمینگ فراگ بررسی ۲۰۰ لینک سایت رو به صورت رایگان انجام میده.
WebSite Auditor: این وسیله هم مشابه Screaming Frog به آنالیزسئو می پردازه، البته از نظر ظاهری و امکانات بسیار بهتره، شاید مهمترین اشکال این نرم افزار، کند شدن سیستم واسه بررسی وب سایتا بسیار بزرگه.
وب سایتای MozAhrefs و Woorank هم این تحلیلهای بهینه سازی سایت رو ارائه میدن. البته ارزشگذاری فاکتورهای سئو داخلی در هر کدوم از این نرم افزارهای بررسی سئو داخلی سایت فرق داره.

وسایل روش هدف دار کلمات کلیدی در سئو

اولین وسیله رایگان بهینه سازی سایت و یکی از قدیمی ترین و بهترینای تعیین کلمات کلیدی مهم واسه یه سایت Keyword Planner گوگله، یه ابزارسئو رایگان دیگه که شاید باورتون نشه، الکساه که می تونین ببینین به صورت تقریبی رقبا در چه کلماتی بازدید مناسب دارن. keywordtool.io و Ahrefs واسه زبون فارسی هم گزینه های تجاری خوبی هستن.

وسایل تحلیل سئو خارجی و بک لینکای رقبا

پس از تست و آزمایشای بسیار چهار وسیله تجاری رو میشه نام برد. Ahrefs ، MOZ , Majestic SEO و تازگیا الکساه.

بررسی، بررسی و بررسی!

شما به عنوان فردی که می خواین بهینه سازی سایتی رو برعهده بگیرین، باید بتونین تحلیل درستی از تغییرات الگوریتما داشته باشین و بتونین یافته های یه کمپین سئو سایت موفق، رو بررسی کنین و در صورت نیاز به اصلاح دوباره و بهینه سازی سایت بپردازید. به کار گیری وسیله بررسی سئو سریعترین و بهترین روش واسه بررسی یافته هاس که از جمله لازم ترین اونا میشه به گوگل وبمستر و گوگل آنالیتکس اشاره کرد.
امیدوارم از مطالعه سئو چیه لذت برده باشین و در مقالات آینده به معرفی بهترین وسایل سئو، آموزش روشای لینکسازی، تکنیکای سئو کلاه سفید متناسب با زبون فارسی در ایران می پردازیم.

 
 

همین حالا سئو و بهینه سازی حرفه ای سایت خود رو شروع کنین!

درخواست مشاوره