در این مطلب با نگاهی علمی، درباره بحث تضمین در سئو و شاخصای تعیین قیمت بهینه سازی وب سایتا می پردازم.در آخر ، خود شما، یه کارشناس قیمت سئو میشین و به درک درستی درباره ضمانت درسئو می رسین!

پیشنهاد می کنم قبل از مطالعه این مطلب، دروغای سئو رو بخونین.در این مطلب درباره تضمین سئو، قیمت، تخصص سئوکاران، تفکرای جور واجور،پکیجای سئو، قراردادای سئو، اخلاق در سئو و ویژگی سئوکاران حرفه ای، صحبت می کنیم.

 

باورا و گفتگوای عادی و غلط درباره قیمت و ضمانت در سئو:

۱- قیمت سئو حدود N تومنه.کاری ندارم N چه عددیه! تعیین عدد ثابت واسه قیمت سئو اشتباهه.چون قیمت به خیلی از عوامل بستگی داره.چیجوری میشه واسه همه سایتا یه نسخه پیچید و حتی یه محدوده قیمت در نظر گرفت؟

۲-در سئو هیچ تضمینی وجود نداره.هرکی صفحه اول رو تضمین می کنه دروغگوست.چون خود گوگل به وب مستران تضمین نمی ده.در ادامه میفهمید که به چه دلیل این حرف غلطه.بلکه باید گفت، بیشتر کسائی که با قیمت پایین تضمین می کنن و نمونه کارای زیاد در موضوعات رقابتی ندارن ، دروغگو هستن.

۳- به جای دادن پول به سئو کار، خودت سئو رو بکنه تا پول اضافی به کسی نداده باشی.در ادامه بحث می کنیم که به چه دلیل به متخصص سئو نیاز داریم.

۴- به چه دلیل واسه سئو هزینه کنم؟سئوی سایت من ۹۰ درصده! (با در نظر گرفتن سایتهای خودکار تحلیل سئو!حتما سئوی ۱۰۰ درصد رو بخونین)

۵- به جای هزینه واسه سئو، قالبت رو سئو کن، پست اختصاصی بنویس، راهنماای گوگل رو مطالعه و رعایت کن.احتیاجی نیس به سئو کار پول بدهی.به همین راحتی سئو در اینا خلاصه شد!رقابتی هم وجود نداره!

۶-به جای هزینه واسه سئو، خودت سئو یاد بگیر.این حرف تا حدی می تونه درست باشه که حد اون در ادامه این مطلب مشخص می شه.

۷-این شخص/شرکت/سایت ، نمونه کارای زیادی داره و تضمین هم می کنه.پس حتما می تونه سایت ما هم با موفقیت سئو کنه.

۸-با سئوکارهای گران کار نکن.هرکی کار ارزون تری داشت، بهتره.

۹-بعد از مشاهده یافته های، به سئوکار پول بده.وگرنه اطمینان نکن.

۱۰-قیمت سئوی هر کیورد، N تومنه. این مورد متفاوت از مورد اوله.اینجا منظور من، واسه کسانیست که همه کلمات کلیدی رو یکی می دونن و روی تعداد کلمات کلیدی قیمت میدن.

 

مطمئنا،یکی یا چند مورد از ۱۰ مورد بالا رو یا شنیدین یا خودتون به بقیه گفتین.با من همراه باشین تا عمیقا، بررسی کنیم که به چه دلیل موارد بالا(قسمتای Bold) درست نیستن:

 

به چه دلیل سئو نمی تونه یه محدوده قیمت داشته باشه؟

دلیل اول – بستگی به قدرت فعلی سایت داره.سایتی که از پایه مشکل داره رو شاید بشه سئو کرد و سایتی که شدیدا مستعده، رو ممکنه با قیمتی بسیار کمتر از سایتای هم موضوع و هم سطح از نظر رقابت، سئو کرد.

دلیل دوم – بستگی به رقابت داره.مگه می شه واسه سایت شارژ، یه قیمت داد و واسه سایت فروش چمن مصنوعی هم همون قیمت رو داد؟یکی از بدترین و ناآگاهانه ترین قیمت دادنا، قیمت به تعداده.یعنی بگن، هر کلید واژه(یا عبارت)، N تومن! هر کلید واژه یه وزن داره و کسی که روی تعداد، و بدون توجه به موضوع و رقابت، قیمت میده، دست کم از نظر فنی، قابل اعتماد نیس.

دلیل سوم – بستگی به نوع سایت و تعداد کلمات کلیدی داره.سئو انجمنا، فروشگاه های اینرنتی، نیازمندی، سایتای شرکتی با کیوردای محدود، سایتای دانلود، چیجوری می تونه یه قیمت داشته باشه؟واسه سئوی سایت دانلود که با عناوین پستای خود، باید رتبه خوبی پیدا کنه، چیجوری میشه، قیمت مشابه یه سایت با کیورد خاص رو داد؟صحبت این نیس که سئوی سایت دانلود، گرانتر از سایت با یه کیورد خاصه.صحبت سر فرق قیمته.

 

شاخصای قیمت سئو چیه؟

۱- همه ۱۱۴ عامل سئو – یعنی در سایتی که قراره بهینه سازی شه، چه مقدار از ۱۱۴ عامل سئو و با چه کیفیتی انجام شده؟فاکتورای دیگه، همه می تونن زیر مجموعه همین عامل باشن:

۲-تعداد کلمات کلیدی

۳-نوع سایت (دارای کلمات خاص و محدود ، دانلود ، انجمن ، نیازمندی و …)

۴-خود کلمات کلیدی و رقابت اونا.حتما آموزش انتخاب کلمات کلیدی مناسب و چگونگی تشخیص رقابت کلمات کلیدی رو بخونین.

۵-سابقه سایت.سئوی سایتی که به کل، اعتماد گوگل از اون سلب شده، بسیار مشکل تره.

 

قیمت سئو واقعا چقدره؟

خیلی خلاصه از حدود ۵۰۰ هزار تومن بگیرین تا بیشتر از ۲۵ میلیون تومن! خیلی از مواقع، هزینه پشتیبانی ماهانه هم لازمه که خود اونم می تونه از ماهانه ۵۰ هزار تومن تا چند میلیون تومن متغیر باشه.سئو از پایه باید به صورت ماهانه باشه.چون تا وقتی رقابت و تغییرات الگوریتمای گوگل هست، سئو هم هم هست و تا وقتی سئو هست، فعالیت ماهانه هم هست.اما اگه سئوکار بتونه، به شکل بسیار قوی تری از بقیه رقبا بکنه طوری که رقبا، خیلی راحت نتونن، بر حریف جدید خود مسلط شن(یا کلا رقابت، کم باشه)، میشه گفت، که هزینه ماهانه هم در کار نیس.

 

به چه دلیل می گن هرکی ادعای تضمین در سئو می کنه دروغگوست و این حرف درسته؟

۱- چون خودشون توانایی کافی ندارن و فکر می کنن همه مثل خودشون ناتوانند و با استناد به گزینه شماره دو در پایین خودشون رو گوگل میزنن و راضی نگه می دارن.

۲-چون خود گوگل رسما گفته که هیچ ضمانتی نمی کنه که هرکی از راهنمایی هاش پیروی کنه، به صفحه اول گوگل میاد.

۳-چون تضمین روی یه سایت خارجی به نام گوگل که خارج از کنترل سئوکاره ، داده می شه.

 

 چه کسائی تضمین نمی کنن؟

کسائی که آدمای درست کاری هستن اما علم کافی رو دست کم واسه سئوی سایت مورد نظر، ندارن.چون این افراد، نمی دونن که کار اونا نتیجه میده یا خیر.اونا فقط تلاش خود رو می کنن.پس این دسته از افراد، همیشه سه ویژگی دارن: ۱- ترس از مسئولیت ۲-علم کم ۳- راستگویی و صداقت

دسته دیگری هم هستن که هر کاری با سایت شما می کنن و به هر دری با هر روشی میزنن تا نتیجه بگیرن و خیالشون راحته، که تضمین ندادند و نقاب آدم خوبا رو به چهره زدن.علم بیشتر این افراد اینه که با کلید واژه مورد نظر، بک لینک بسازن.

 

چه کسائی تضمین می کنن؟

دسته اول آدمای درست کاری نیستن.اونا علم کافی ندارن و خودشون هم می دونن.پس قصد کلاهبرداری دارن و سفارش سئو رو به صورت تضمینی قبول می کنن و بعد، در زمین فرو می رن و پنهون می شن.توجه کنین، اصلا نمی خوام بگم ایران پر از کلاه بردار سئوست! در هر بخش ای، همیشه افراد سودجو و کلاهبردار هست.

دسته دوم آدمای نادانی هستن.اونا فکر می کنن علم کافی دارن اما خودشون هم خبر ندارن که علم کافی ندارن.اونا فکر می کنن، هرکی قالب خود رو بهینه کنه، و به دستورات گوگل بکنه، بالا میاد و ممکنه تونسته باشن در موضوعات کم رقابت و موارد خاصی که وب سایتی شدیدا، مستعد رتبه خوب بوده، موفق شن.پس براساس همین تفکر خود، لقمه بزرگتر از دهن خود بر می دارن و خودشون هم نمی دونن که توانایی ندارن.اونا تک بعدی فکر می کنن یا واسه همه وب سایتا یه نسخه می چینند.خیلی از این افراد، وقتی سایتا رو تا صفحه دو میارن، فکر می کنن دیگه سئوکار شدن.این دسته، آدمای سالمی هستن.اما یا از سر غرور یا کوتاه بینی، تضمین می کنن و شکست می خورن و از بازار خراب کنای سئو هستن و خیلی از اونا، تنها دانششان اینه که با کلمات کلیدیبک لینک بسازن.

دسته سوم، آدمای حواس جمع، با علم کافی هستن و به نتیجه کار خود در موضوعات رقابتی اطمینان دارن.این دسته، بسیار با تجربه، دارای دیدی وسیع و غیر تک بعدی هستن و با همه اینا، تو ذهن خود، یه درصد احتمال شکست میدن.چون ممکنه با یه تغییر الگوریتم، خیلی از علم و حساب کتابشان، زیر سوال رود.اما با در نظر گرفتن تجربه، دانشی که دارن، اون یه درصد خطر رو که با احتمال خیلی کم هم پیش میاد، قبول می کنن و به مشتری تضمین میدن.واسه این دسته، بازم یه درصد خطر هست.اما با در نظر گرفتن قوانین و حقیقتای تجارت، یه درصد خطر، دیگه خطر نیس.بلکه هزینه جاری حساب می شه.

به چه دلیل تضمین در سئو، می تونه درست باشه؟

سئو در سطوح کم یا بی رقابت آسونه و خیلی از صاحبان وب سایتا، خودشون دست کم از پس سایت خودشون بر میان.این افراد، در سطح خودشون، می تونن واسه بقیه هم سئو بکنن و تضمین کنن.پس چون تضمین می کنن نشون از دروغگویی اوناس؟طبیعتا خیر.

فرق سئوکارای حرفه ای در اینه، که در سطوح رقابتی یا در شرایط خاص می تونن تضمین کنن.منظور از سطوح رقابتی که مشخصه و احتیاجی به توضیح نیس.منظور از شرایط خاص هم، مثلا تعداد کیوردای زیاده.سئوکار غیر حرفه ای یا کم تجربه ممکنه نتونه روی ده ها،صدها و هزاران کیورد کار کنه.ممکنه نتونه روی یه سایت با Landing Pageایی به تعداد بالا آنهم در سطوح رقابتی کار کنه.ممکنه نتونه سئوی سایت دانلود که صدا و هزاران کیورد داره رو بکنه.ممکنه درباره سایتای بی محتوا، مثل چت،شارژ و … ندونه که چه باید بکنه.

چیزی که من به چشم دیدم این هست که خیلیا با شخص من سر همین موضوع که تضمین دادن اشتباهه و دروغی بیش نیس بحثای زیادی کردن و شدیدا و با تعصب اصرار داشتن که امکان نداره، کنترل کامل در سئو داشته باشیم و تضمین بدیم، بعد از یه مدت در جاهای جور واجور، ایمیل، تبلیغات، پست انجمنا و … دیدم که نوشتن سئو تضمینی! پس این افراد یا در گذشته علم کافی نداشتن و تازگیا علم کافی پیدا کردن یا حالا در حال دروغگویی و کلاه ورداری هستن!

پس تضمین، وقتی از سمت سئوکار با تجربه، به روز ، حرفه ای و با اخلاق و با قیمت بالا ، داده شه، قابل اطمینانه.

 

پکیجای سئو!

خیلی از وب سایتا، سئو رو در پکیجایی قرار دادن که با دلایل زیر می تونین فهمیده باشین که به چه دلیل پکیج بندی سئو، کار اشتباهیه:

۱- در پکیجا اندازه رقابت دید نمی شن.می گن هر کیورد N تومن.کاری هم نداریم N چه عددیه.چه ۵۰ هزار تومن.چه ۲۰ میلیون تومن.وقتی واسه همه کیوردا یه قیمت دید می شه، نشون از ناشایسته بودن سئوکاره.چون سئوکار فرقی میان کلمات کلیدی “تور” ، “تور ترکیه” ، “شارژ ایرانسل” ، “چت روم” ، “دانلود آهنگ جدید” ، “دانلود فیلم” ، “چمن مصنوعی” ، “الکتروفیوژن” رو نمی دونه. واقعا سختی سئوی کلمه “الکتروفیوژن” با “تور” یکیه؟چیجوری میشه یه قیمت داد؟در بالا، توضیحات لازم رو درباره قیمت دادم.

۲-اگه در پکیجا اندازه رقابت کلمات کلیدی دید شه، رقابتای جور واجور ، تو یه پکیج قرار می گیرن.مثلا، ۴ پکیج کم رقابت، بی رقابت ، رقابت متوسط و رقابت زیاد.رقابت زیاد خود تعریف داره.همونطور که در بالا اشاره کردم، واسه هر سایت باید یه نسخه پیچید.مگه می شه کل رقابتای سئو رو در ۴ دسته تقسیم کرد؟اگه هم این کار انجام گیرد، قیمت هر پکیج، باید دسته بالاترین قیمت باشه تا سئوکار ضرر نکنه!

۳-به جز اندازه رقابت، سختی سئوی هر سایت به خیلی موارد دیگه بستگی داره.چیجوری میشه، در پکیج، سئوی وب سایتا رو خلاصه کرد؟

تنها وقتی پکیج مناسبه، که دقیقا موارد اون گفته شده باشه و موارد پایه باشه.میشه کارای مربوط به On Page SEO رو ر پکیج قرار داد.میشه لینک بیلدینگ رو در پکیج قرار داد.اما در سطوح پیشرفته، هر طور که حساب کنین، نمیشه سئو رو به همراه تضمین، در پکیج خلاصه کرد.

قراردادای سئو، قابل اطمینان نیسنتند! سئو براساس اخلاقه و بس!

بیایید سادگی رو کنار بذاریم.فرض کنین قرارداد محضری با شرکت بسیار مشهور و بزرگی بستید.بعد فرض کنین این شرکت موفق نشد و کار شکست خورد.شما می خواین تشریف ببرین دفتر شرکت و با مسئولین اون دعوا کنین؟یا می خواید به دادسرا تشریف ببرین و بگید فلان شرکت، سایت منو در گوگل بالا نیاورده؟خنده دار نیس؟

مطمئنا، شما از خیر اون شرکت و پول خود می گذرید و هزاران دلیل واسه شما میارن که مشکل از سمت اونا نبوده و رد این دلایل اونا هم واسه شما در دادگاه قابل اثبات نیس.بیایید سادگی رو کنار بذارین! می خواید به دادسرا برید و قرارداد سئو رو نشون بدین و به قاضی بگید، آقای قاضی فلان شرکت سایت منو در گوگل در زمان مقرر بالا نیاورد؟ چه فکری پیش خود کردین؟ خیالتون رو راحت کنم! هیچ دست آویز قانونی در سئو واسه شما وجود نداره.نه با دعوا می تونین کار خود رو پیش ببرین نه با قانون.سئو براساس اخلاق و اعتماده.اگه اخلاق باشه،(از سمت دو طرف.نه فقط سئوکار) ، همه چیز به درستی پیش میره.اگه نباشه، با قرارداد و قانون هم هیچ کاری پیش نمی ره.

اما یه تفاهم نامه کتبی، که دو طرف بدونن چه قول و قرارهایی با هم دارن که بعدا بتونن به اون مراجعه و استناد کنن (بین خودشون و به خاطر جلوگیری از فراموشی) ، خیلی خیلی مناسبه.

 

شرکت بودن یا نبودن سئوکار، ملاک نیس!

ثبت شرکت و مهر و کاغذ بازی، هیچ کاری نداره.امروزه همه جا پر از دفاتر و حتی منشی مجازی و اجاره ای چند ساعته س.هرکی واسه کار دیگری، می تونه یه دفتر هم اجاره کنه و به شما بگه که شرکتشه(که هیچ ارتباطی به سئو نداره).همه می تونن چند خط تلفن بخرن و روی گوشی خود دایورت کنن تا بگن با تلفن ثابت داریم و معتبر هستیم!

از طرفی شرکتای معتبر و بزرگ هم ممکنه علم کافی نداشته باشن.داشتن دفتر و سابقه، حتما به معنی علم سئو نیس! اتفاقا شرکتای بزرگ راحت تر می تونن، شما رو دور بزنن.چون شما به خود اجازه نمی دین که به خاطر نبود تعهد اون شرکت، با اون شرکت، گلاویز شید و اونا به هزار ترفند می تونن دلیل و توجیه بیارن.

این به معنی این نیس که همه شرکتا بی اعتبارند و افراد با اعتبار.بلکه فقط به این معنیه که صرف شخص یا شرکت بودن سئوکار ، بزرگ یا کوچیک بودن سئوکار، نمی تونین درباره اعتبارش قضاوت کنین.

 

به چه دلیل خودتون سئو یاد نگیرید؟

در سطوح پایه همه وب مستران باید بلد باشن.هر چی در سطح On Pageه بهتره هر مدیر وب سایتی بدونه.مدیران وب سایتا، فقط در حد سایت خودشون به شرط کم یا بی رقابت بودن، می تونن از پس کار بر بیان.اگه موضوع خودشون رقابتی باشه، اون وقت دیگه، نه فقط مدیر سایت و همکاران، بلکه خیلی از سئوکاران هم نمی تونن کاری از پیش ببرن و فقط سئوکاران حرفه ای و بروز و با تجربه هستن که می تونن پروژه سئو رو به نتیجه برسانند.صاحب سایت ممکنه تجربیاتی داشته باشه، اما اصلا کافی نیس و کوچیکترین اشتباهی به خصوص درباره بک لینکا، کار رو خراب می کنه.

پس خیلی هم خوبه که صاحبان وب سایتا، خودشون به اصول سئو بدونن.فرق سئوکاران حرفه ای با بقیه، در کیفیت، موندگاری، به روز بودن و قدرت رقابت اوناس.

 

پرداخت هزینه به سئوکار بعد از مشاهده یافته های! آری یا خیر؟

پرداخت در آخر کار ، یه روش غیر حرفه ایست و در هر بخش ای در فناوری اطلاعات، کار بسیار غلطیه.به خاطر این که وقتی از سمت مشتری پرداختی انجام نشه، خود مشتری احساس می کنه، کار رو به کسی نسپردهه و هیچ حساسیتی نداره و در خیلی از موارد ممکنه مشتری، به چند نفر، کار رو بسپرد و یا یهو از یاد ببره که کارش رو به کسی سپرده س.نبود پرداخت از سمت مشتری، موجب نبود تعهد از سمت مشتری هم می شه و حتی اگه سئوکار، کار رو به نتیجه برسونه، مشتری تصور می کنه، خودش کارش رو به نتیجه رسونده.(مثلا به خاطر تولید محتوایش بالا اومده).پس در آخر کار، پرداختی هم انجام نمی ده!

دلیل دوم اینه که خود سئوکار، نیازمند هزینه نقدی و وقتیه تا بتونه کار رو پیش ببره.پس اگه سئوکاری به شما گفت که اول نتیجه رو ببینین، بعدا هزینه کنین، اصلا اطمینان نکنین.چون کسی که این حرف رو می زنه، اصلا سئوکار نیس و علم کافی نداره!

دلیل سوم اینه که اگه کسی، بدون دریافت دست کم بخشی از هزینه، کار شما رو قبول کنه، خود اون شخص، تعهدی به شما نداره و در آینده میگه، شما به من پولی ندادید که من کاری انجام دهم.

تعارف رو کنار بذاریم! تنها پوله که به کارا رسمیت می بخشه! بدون پول هیچ کاری رسمیت پیدا نمی کنه.اصلا هم غلط نیس و ربطی هم به خراب شدن زمونه و مادی شدن و پول پرست شدن آدما نداره! هر چیز باید جای خودش باشه.شما وقتی کالایی رو به کسی می فروشید پول نمی گیرین؟شما وقتی به کسی تعهد می دید که کاری انجام بدین، هیچ هزینه ای دریافت نمی کنین؟شاید وقتی می بینین، در ایران، کسی حرف از سئو می زنه، و در کنارش  صحبت از پول پرستی و زمونه می کنه، تعجب کنین! این عادت شخصی منه، که همه چیز رو از کلیشه خارج کنم و مثل یه ماشین، یا آدم تک بعدی و اخمو با نوشته های کتابی، ننویسم و بتونم سهم خودمو واسه مقابله با کپی پیست در جامعه ای که حتی واسه بیان احساسات (در شبکه های اجتماعی)، از کپی پیست استفاده می شه، اجرا کنم!

کار با سئوکارهای ارزون

افراد و شرکتایی که ارزون کار می کنن، قابل اطمینان نیستن.مشکل هم اینجاس که خود سئوکاران (غیر حرفه ایا) هم نمی دونن قیمت ارزون یعنی چقدر! چه برسه به مشتریان!

اما معمولا سئوی زیر ۵۰۰ هزار تومن، نمی تونه، آینده خوبی داشته باشه مگه اینکه بسیار پایه باشه و کارای پایه و On Page SEO انجام گیرد که همین کارا رو خود صاحبان وب سایتا با کمی اطلاعات، می تونن بکنن.

کلا قیمتای کم سئو (زیر ۵۰۰ هزار تومن یا سئوهای رایگانی که طراحان سایت انجام میدن) همیشه یکی از حالتای زیره:

۱- نبود علم سئوکار

۲-فقط کارای پایه سئو انجام می شه.مثل سئوی قالب و …

۳-رفع پنالتی گوگل

۴-به کار گیری روشای غلط لینک بیلدینگ.مثلا سئوکار، در ۱۰۰ سایت اسپم و بی کیفیت خود، یه شبه لینک سایت شما رو درج می کنه!

۵-سئوکار می خواد همون هزینه کم رو دزدی کنه و هیچ کاری انجام نده.

۶-سئوکار درک و علم درستی از سئو نداره و بعدا به شما میگه که باید قیمت رو زیاد کنین یا اعلام شکست می کنه یا از زیر کار در میره.

۷-سئوکار، دوست داره ضرر کنه و از جیب، هزینه کنه و وقت خود رو تلف کنه! اگه علتش رو فهمیدین به من هم بگید!

۷-سئوکار تضمینی نمی کنه و تا حدی که براش به صرفه باشه، کارایی روی سایت شما انجام میده.

گزینه آخر، گزینه درسته و یه سئوکار با اخلاق و حرفه ای، اگه قیمت پایینی به شما دهد، حتما روش ششم رو دنبال می کنه.

اینم بگیم، در بعضی موارد، کار شدیدا ساده و آسونه و مبالغ پایین، حتی با تضمین هم می تونه درست باشه.

 

بسیار از سئوکاران خودشون هم نمی دونن چقدر توانایی دارن

همونطور که همیشه در سئوروز گفتم، سئو مطلق نیس! سئوکاری که ۱۰ نمونه کار کم رقابت داره، اگه ذهن بسته ای داشته باشه تصور می کنه که یه کار رقابتی هم می تونه بکنه.این سئوکار نمی تونه رقابت کلمات کلیدی و یه موضوع رو تشخیص بده.(آموزش تشخیص رقابت کلمات کلیدی رو نخونده!)حتی ممکنه قبلا در موضوعات رقابتی نمونه کارایی داشته باشه.اما حالا دیگه out of date شده و حالا دیگه توانایی قبلی رو نداره.وقتی به این سئوکار، پروژه ای رو واگذار می کنین، با اشتیاق قبول می کنه و به شما تضمین میده.اما بعد از گذشت زمان، سئوکار بدون اینکه خود فهمیده باشه، از کار فرار می کنه و تلاش می کنه به شکلی، از زیر بار مسئولیت، خارج شه.این سئوکار، ممکنه مدتها متوجه نشه، که علم اون واسه کاری که گرفته، کافی نیس و اگه آدم مغروری باشه، خدا باید به مشتریائی که به طورش می خورن رحم کنه!! اگه دارای اخلاق حرفه ای باشه، قبول می کنه که در انجام کار ناتوانه و مبادرت به جبران واسه مشتری می کنه. بیشتر از ۹۵ درصد سئوکاران ایران و جهان، در این دسته قرار دارن.

سئوکاران مغرور

از اونجا که سئو، به طور کامل در جهان(نه فقط در ایران)، مستندات نداره و بیشتر مستندات و آموزشای اون در سطوح پایینه و کلا دارای خطا و اشتباهه، و همیشه هم تغییر می کنه، هرکی ممکنه با به دست آوردن نتایجی، دچار توهم شه که یه سئوکار شده.در حالی که اینجور نیس! کسائی که اهل خطر نیستن، آدمای منظم و چهارچوب اساسی هستندی(یعنی واسه هر کاری به دنبال اصول و چهارچوب هستن) و یا انسانایی که اهل تغییر نیستن و با علم خود، می خوان سالها، کار کنن، نمی تونن سئوکار خوبی باشن.بدتر از اینا، آدمای مغرور هستن.نه فقط در سئو، بلکه در هر بخش ای، غرور نقطه شروع شکست یا توقفه.حالا با در نظر گرفتن ویژگیای سئو (تغییر ماه به ماه و فصل به فصل، بدون مستندات و … ) تصور کنین که اگه سئوکار مغرور باشه، چقدر زود شکست می خوره و از گردونه خارج می شه.

اسم جالبی نیس.اما من در هر بخش ای، به آدمایی که به روز نمی شن و مغرور می شن، می گم آدمای فسیل شده! هرکی به آفت غرور دچار می شه، زودتر فسیل می شه و یا سخت تر می تونه از فسیل بودن خارج شه! اصلا هم قصد توهین به بقیه رو ندارم.خود من (محسن طاوسی) در خیلی از مواقع در زندگی، دچار غرور شده ام و درجا زدم.درباره غرور، در پست، غرور ،آفت سئوکاران و فعالان بخش IT بیشتر نوشتم.

 

سئوکار حرفه ای کیست؟

سئوکار حرفه ای هر نوع وب سایتی رو می تونه سئو کنه! شارژ، چت، فیلم و آهنگ، سایتای دانلود و نیازمندی.سایتای یه کیورده، چند ده، چند صد  و چند هزار کیورد و داینامیک کیورد.سایتای با رقابت اشباع شده.سایتای بی محتوا، سایتای فروشگاهی، شرکتی و … .سئوکارهای حرفه ای قیمت پایینی واسه انجام کارای خود نمی دن.نه کلاه سیاه کار هستن که با روشای غلط، فقط در کوتاه مدت نتیجه بگیرن و نه زیادتر از اندازه، کلاه سفید کار هستن.سئوی حرفه ای همیشه روی کلاه خاکستری می چرخه.سئوی کلاه سفید، یعنی گوش دادن به قوانین گوگل و رعایت اصول اولیه سئو و برندسازی که هزینه چند ده تا چند صد میلیونی می خواد.اما سئوی کلاه خاکستری، حد وسطیه که نه آینده بدی داره و نه محدودیتی داره.بیشتر سئوکاران کلاه سفید، که نمی تونن، سایتای خاص یا بی محتوا رو سئو کنن، همیشه سئوکاران حرفه ای رو، کلاه سیاه کار خطاب می کنن که سخت در اشتباه ان! اونا فقط خود رو گوگل میزنن!

سئوکار حرفه ای هیچ وقت نمی گه، که سئوی موضوعات x (مثلا، چت، آهنگ و …) به کلاس کاری اش نمیخورد.کسی که واسه نبود پذیرش بعضی از کارای سئو، بهونه می آورد، سئوکار حرفه ای نیس.سئوکاری که حرفایی مشابه زیر می زنه حرفه ای نیس:

کسی که میگه، محتوای خود رو به روز نکردی و افت کردی…

ما سئوی این جور سایتا رو قبول نمی کنیم…(مخصوصا سایتای بی محتوا مثل چت و …)

ما فقط سئو آموزش می دیم، و کار سئو قبول نمی کنیم.(این سئوکاران، فقط سئوکارهای تئوری هستن و در عمل حرفی واسه گفتن ندارن)

چون سایت شما رو ما طراحی کردیم، سئوی شما رو رایگان انجام می دیم!(امکان نداره!!! مگه در موارد بی رقابت)

چون سایت ما در صفحه اول گوگله، خود دلیل حرفه ای بودن ماست!

اصلا اینجور نیس! با اینکه سئوروز همیشه در بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل بوده و هست، بازم نمیگیم که این ملاک، بسه! خیلی از سئوکاران ممکنه، به خاطر قدمت و رتبه اعتمادی که از گوگل به دست آوردن و خودشون هم متوجه نبودن، در صفحه اول گوگل قرار گیرند.اما نتونن موضوعات جدید و رقابتی واسه سایتای تازه تاسیس رو سئو کنن.ممکنه به اونا، سایت جدید سئو یا موضوع رقابتی خودشون رو، حالا، دیگه نتونن سئو کنن و به بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل برسانند.این سئوکاران فقط منتظر آپدیتای گوگل می شینن و منتظر می مانند گوگل به اونا لطف کنه و فقط می تونن دستور العملای گوگل رو بکنن! یا شروع به تقلید از رقبا می کنن و نتیجه هم نمی گیرن(به خصوص سایتای طراحی سایت که کار سئو هم انجام میدن)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *