دانشگاه مازندران
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
پایان نامه ی دوره کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات عربی
موضوع:
بینامتنیت قرآنی در مقامات حریری
استاد راهنما:
دکتر مصطفی کمالجو
استاد مشاور:
دکتر حسن گودرزی
شهریورماه 1391
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
مقامات حریری نوشته ابو محمد قاسم بن علی حریری بصری، اثری است گرانسنگ در موضوع مقامات که این نویسندهی توانا آن را به تقلید از شیوهی بدیعالزمان در پنجاه مقامه نگاشته، و در تصنع و تکلف از وی در گذشته و این فن را به کمال رسانده است. هر مقامه در قالب داستانی کوتاه و مستقل است که شخصی به نام حارث بن همام، شیفتهی نوادر ادب، آن را روایت کرده است. و قهرمان داستانها، پیرمردی است شوخ، فرزانه، خطیب و دانای علوم و فنون ادبی به نام ابو زید سروجی، که با خطابههای شیرین خود همگان را میفریبد.
قرآن کریم، مهمترین و بینظیرترین کتاب در نزد مسلمانان و به ویژه علما و ادبا است و کاملترین کتابی است که نازل شده و بلاغت و زیبایی آن همگان را شیفتهی خود نموده است و نویسندگان بسیاری، از آن تأثیر پذیرفتهاند. ابو القاسم حریری نیز از جمله کسانی است که مقامات خویش را با تأثیر پذیری از قرآن کریم بنا نهاده و از آیات و مضامین آن بهرهی وافر برده است.
در انجام این پایاننامه، از روش کتابخانهای برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. و سعی بر آن شده تا بینامتنیت قرآنی را در مقامات حریری، که به حق یکی از کمنظیرترین آثار ادبی در ادبیات عرب، محسوب میشود مورد بررسی و کند و کاو قرار دهد.
حریری از آیات نورانی قرآن کریم، بهره فراوان جسته است که در چهار گروه مورد بررسی قرار گرفته است:
- استفاده از الفاظ قرآن کریم 2- استفاده از آیات قرآن کریم یا قسمتی از آن
- استفاده از مفاهیم و مضامین آیات الهی 4- استفاده از الفاظ و مفاهیم آن.
پژوهشی که انجام شده، نشانگر این است که کاربرد قرآن در کتاب مقامات حریری بسیار جالب توجه بوده، که شاید در این بررسی فقط به بخشهایی از آن اشاره شده است. و این امر بیان کنندهی توجه وافر این شاعر به کلام خداوند میباشد.
واژگان کلیدی:
حریری، مقامات، قرآن کریم، بینامتنیت
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-4 تناصّ قرآنی در مقامات حریری.. 7
1-6 پژوهشهای علمی انجام شده قبلی در ارتباط با پایان نامه (بطور مختصر) 9
1-7 حدود پژوهش (در صورت لزوم) 9
2-8 سبب تألیف کتاب مقامات حریری.. 13
2-9 گنگی حریری در دیوان خلافت… 14
2-12 موافقان و مخالفان مقامات حریری.. 16
3-1 درآمد……………………………………………. 18
3-2 نگاهی کلی به نثر عباسی.. 18
3-4 تصنیع و دواوین خلافت عباسی.. 19
3-5 جایگاه شاعران در نزد خلفا و امرا 20
3-9 عوامل ظهور مقامات در عصر عباسی.. 22
3-12 سیر تحول معنایی مقامه. 26
3-14 قهرمان در مقامات عربی.. 27
3-17 راوی و قهرمان مقامات حریری.. 28
3-18 شخصیت قهرمان داستان، واقعیت یا خیال.. 28
3-22-1 استفاده از کنایات و آیات قرآن.. 30
3-22-2 استفاده از سجعهای متوالی وصنایع بدیعی.. 31
3-22-3 استفاده از شعر در میان نثر. 32
3-23 مقامات حریری راهی به درون وی.. 33
3-24 خلاصه ای از مقامات حریری.. 33
3-25 متأثران از مقامات حریری.. 34
3-26 مقامات حریری و ادب اروپایی.. 35
3-29 سیر مقامه نویسی پس از بدیع الزمان.. 37
3-30 حریری و مقایسة وی با بدیع الزّمان.. 37
3-31 تفاوت مقامات بدیع الزمان همدانی و حریری.. 39
3-35 کریستوا و تعریف وی از بینامتنیت… 42
3-36 بینامتنیت در ادبیات غرب… 43
3-37 بینامتنیت در ادبیات عرب… 44
فصل4 بررسی بینامتنیت قرآنی(تناص) در کتاب مقامات حریری.. 48
4-4-2 امر به معروف و نهی از منکر. 61
4-4-3 پنهان نبودن چیزی از خداوند.. 62
4-4-6 فریبنده بودن زندگی دنیا 63
4-4-8 مهمانی دادن حضرت ابراهیم. 64
4-4-24 روشن ساختن پیری با موی سپید.. 71
4-4-25 یاری خواستن از خداوند.. 71
4-4-27 پنهان نماندن چیزی از خداوند.. 72
4-4-31 حضرت موسی و خضر(علیهما السلام) 73
4-5-1 آموختن بیان و الهام کردن روشنی کلام. 75
4-5-5 پنهان نبودن چیزی از خداوند.. 77
4-5-11 مقدم داشتن دیگران بر خود. 79
4-5-13 خدای یگانه و بینیاز. 80
4-5-15 بیهوش بر زمین افتادن قوم. 81
4-5-17 آشکار کردن راه راست از گمراهی.. 81
4-5-20 مباح دانستن چیزهای حرام هنگام نیاز ضروری.. 82
4-5-21 لا نه شرقی و نه غربی.. 82
4-5-23 سخن حضرت مریم: ای کاش فراموش شده بودم. 83
4-5-26 وا نگذاشتن به حال خود. 83
4-5-27 فرعون و غرق شدنش در دریا 84
4-5-28 در هم پیچیدن آسمان.. 84
منابع فارسی 91
فهرست شکلها
عنوان | صفحه |
شکل 5-1 نمودار درصدی استفاده از آیات قرآن. 87
فهرست جدولها
عنوان | صفحه |
جدول شماره 5-1 بررسی میزان استفاده از آیات الهی.. 88
مقدمه
قرن چهارم هجری، دورهی بسیار آشکاری از زندگی عرب و مسلمانان در تمامی جوانب از جمله ادبیات داستانی میباشد. و تأثیر دولت آل بویه در آن بسیار زیاد بوده است؛ چرا که آنها رابطهی محکمی را بین تاریخ خود و تاریخ خلافت عباسی پیوند زدند که هیچ دولت دیگری در آن عصر، چنین پیوندی نداشت.
در اواخر قرن چهارم هجری در زبان عربی از متفرّعات فنّ قصص، فنّ نویی به وجود آمد كه بر آن نام «مقامات» نهادند. مقامات، به طور کلی از انواع داستانهای کهن میباشد که با نثر مصنوع آمیخته با شعر در مورد یک قهرمانی است که به صورت ناشناس در داستان ظاهر میشود، حوادثی به وجود میآورد و همینکه در پایان داستان شناخته میشود، ناپدید میگردد تا آنکه دوباره در هیبتی دیگر، در مقامه بعدی آشکار میشود (شمیسا، 1373، 207). لذا مقامات را میتوان مجموعهای از داستانهای مجزّا دانست که دارای وحدت موضوع میباشند. این فن با داستاننویسی و افسانهپردازی از بعضی جهات مشابه و از پارهای جهات مغایر بود.
مقامات بلافاصله پس از ابتكار و ابداع در زبان عربی، شهرتی تمام یافت و پیروان بسیار پیدا كرد و علّت آن این بود كه در نثر عربی در این عهد، میل به تكلف در صنعت لفظی، شدّت یافته بود و ایجاد فنّ مقامات، راه را برای نویسندگان متصنّع هموار میكرد. نیز به نظر میرسد كه استغاثههای مسجّع گدایان، برای ظهور سبك مخصوصی كه «بدیع الزّمان همدانی» در مقامات خود به وجود آورد بسیار مؤثّر بوده است. (ابراهیمی حریری، 1364، 8)
بینامتنیت )تناص) یك اصطلاح ادبی است كه نخستین بار در زبان فرانسوی و در آثار اولیه ژولیا کریستوا، در اواسط تا اواخر دههی شصت مطرح شد.
باید بدانیم که متون، در تشکیل یک متن دخیلاند و این گفته به مثابهی معیارها و مقایسههایی نمیباشد که شخص نویسنده برای تألیف متون جدید و خاص، چارهای جز این نداشته باشد که به این تبعیت و پیروی کردن روی بیاورد؛ بلکه مادهی اولیهای که در تولید متون جدید به کار میگیرد بر اساس نقشهای است که آن را در ذهن و وجود خود ترسیم نموده است. (اکبری، 1380، 6)
کتاب مقامات حریری در زمرهی بهترین آثاری است که به زبان عربی و در قالب نثر نگاشته شده است. این کتاب شامل پنجاه مقامه و به صورت داستان میباشد که راوی آن حارث بن همام و قهرمان آن ابوزید سروجی است.
با توجه به اینکه در خصوص بینامتنیت قرآنی در مقامات حریری سخن چندانی به میان نیامده است، در این تحقیق بدین مطالب پرداخته شد. در فصل اول به کلیات تحقیق پرداخته شده است. در فصل دوم راجع به زندگی و ادب حریری، مختصری سخن گفته شد. در فصل سوم به مقامه و سیر تاریخی آن و نکاتی در این باره پرداخته شد. در ادامهی همین فصل دربارهی بینامتنیت نیز سخن به میان آمد. در فصل چهارم چگونگی تأثیر متن غایب (قرآن کریم) بر متن حاضر (مقامات حریری) از چهار منظر: تأثیر مفردات و الفاظ قرآنی، تأثیر آیات یا قسمتی از آن، تأثیر مفاهیم قرآنی، تأثیر الفاظ و مفاهیم مورد بررسی قرار میگیرد. و در پایان، در فصل پنجم نتیجه بحث و بررسی گنجانده شده است.
اصطلاح تناص یا بینامتنیت[1]، که از آن به ارتباط متون نیز تعبیر میشود، از دیرباز آبشخور بسیاری از پژوهشگران معاصر و گذشته بوده است. ژولیا کریستوا[2] بنیانگذار این نظریه است و انسانهای مانند عبدالعزیز گرگانی تا محمد بنیس مغربی همه اینان دستی در این مبحث داشتهاند. (حسینی، 1386، 58)
اصطلاح بینامتنیت یك اصطلاح ادبی است كه نخستین بار در زبان فرانسوی و در آثار اولیه ژولیا کریستوا، در اواسط تا اواخر دههی شصت مطرح شد. کریستوا، در مقالاتی چون «متن در بند» و «واژه مکالمه، رمان» آثار نظریه پرداز ادیب روسی، میخائیل باختین[3] را به دنیای فرانسوی معرفی میکند. (آلن، 1380، 24)
همهی گفتهها وابسته به دیگر گفتهها یا خطابکننده به آنها هستند. هیچ گفتهای یکتا و واحد نیست. همهی گفتهها از رهگذر دیگر آواهای رقیب و متعارض مطرح میشوند همانگونه که باختین مینویسد. (همان، 41)
اصطلاح بینامتنی زمانی به کار میرود که در خوانش یک متن به سایر متون و نوشتهها توجه شود و مشابهتها و مغایرتهای میان آنها کشف گردد. بر اساس این نظریه، هر متنی برخاسته و شکل گرفته از متون پیشینیان است. بر پایهی اصل اساسی بینامتنیت هیچ متنی بدون پیشمتن نیست و همواره متنها بر پایههای متنهای گذشته بنا میشوند. (ناطق مطلق، 1383، 33)
متون، در واقع متشکل از همان چیزی هستند که نظریهپردازان اکنون آن را بینامتنیت مینامند. نظریهپردازان، مدعی آنند که عمل خوانش، ما را به شبکهای از روابط متنی وارد میکند. تأویل یک متن، کشفکردن معنا یا معانی آن، در واقع ردیابی همان روابط است؛ بنابراین خوانش، به صورت یک فرایند حرکت میان متون در میآید. معنا نیز به چیزی بدل میشود که میان یک متن و همهی متون مورد اشاره و مرتبط با آن متن، موجودیت مییابد و این برون رفت از متن مستقل، و ورود به شبکهای از روابط متنی است؛ متن به بینامتن بدل میشود. (آلن، 1380، 5)
اصطلاح بینامتنیت، تعاریف گوناگونی یافته که عمومأ به اصطلاحاتی چون «تخیل»، «تاریخ» یا «پسامدرنیسم» منتسب میشود. به تعبیر منتقد آمریکایی هارولد بلوم[4]، معنایی کمتر از حد و نمودی بیش از حد یافتهاند. بینامتنیت به عنوان یکی از ایدههای محوری موجود در نظریه ادبی معاصر، اصطلاح شفافی نیست. بنابراین، به رغم بهرهگیری مطمئنانه بسیاری از نظریهپردازان و منتقدان از آن، نمیتواند به شیوهی درستی مطرح شود. چنین اصطلاحی در معرض این خطر قرار دارد که معنایش بیش از آنی نباشد که هر منتقد خاصی میخواهد از آن مراد کند. بینامتنیت، تداخل متنهای ادبی قدیم یا جدید، شعر یا نثر با متن اصلی است تا جایی که متن جدید، انسجام و نظم خود را از دست ندهد و تا حدی بر فکری که شاعر طرح کرده است دلالت کند. (همان، 6)
تعداد صفحه :109
قیمت : 14700تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : **** serderehi@gmail.com
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
*** *** ***
[add_to_cart id=150905]