واسه اینکه بتونین در بهینه سازی ویدیوهای موجود در سایت خود واسه موتورهای جستجوگر بهترین کارکرد رو داشته باشین باید اصول اصلی و نوین بهینه سازی ویدیوها واسه موتورهای جستجوگر رو بدونین.

در این مقاله در سئو روز نکات اشتراک گذاری شده توسط کارشناسان در مورد سرچ و بازاریابی دیجیتال درباره بهینه سازی ویدیوها واسه موتورهای جستجوگر آورده شده. پس اگه شما به این شاخه از سئو علاقه دارین به شما پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین.

در دنیای امروز ویدیوها به پرطرفدارترین نوع محتوا واسه وب سایتا تبدیل شدن، آمارها نشون میده که کلی کاربران جهانی اینترنت، معمولا وقتی که با یه ویدیو مواجه می شن برخلاف بقیه شکلای جور واجور محتوای موجود در وب سایتا، اونو تا انتها میبینن و اونو نیمه کاره رها نمی کنن.

پس اگه شما می خواین که تاثیر شدیدتر و عمیق تری روی کاربران خود بسازین و اونا رو به طور کامل عاشق کنین، بهترین نوع محتوای آنلاین واسه شما که می تونه شما رو در نائل شدن به این اهداف کمک کنه، ویدیوها هستن.

البته اگه ویدیوهای شما به شکلی باشه که کاربران اینترنت نتونن در بین سیل بزرگ محتوای موجود در اینترنت اونا رو پیدا کنن، نمی تونن شما رو به اهدافتون برسانند. برخلاف نوشته های درون وب سایتا و یا وبلاگا، رباتای موتورهای جستجوگر گوگل قادر نیستن که محتوای ویدیوها رو Crawl و ایندکس کنن و پس قادر نیستن که موضوع یه ویدیو رو تعیین کنن.

به خاطر همین بهینه سازی موتورهای جستجوگر واسه ویدیوها اهمیت بسیار زیادی داره. واسه اینکه بفهمیم چیجوری می تونیم رویت پذیری ویدیوها رو در یافته های جستجوی موتورهای جستجوگر افزایش بدیم باید از تجربه کارشناسان در این مورد استفاده کنیم.

⦁ محتوای باکیفیت موجب بهبود بهینه سازی موتورهای جستجوگر واسه ویدیوها می شه

ویدیوهای با کیفیت بهتر شانس بیشتری واسه رسیدن به رتبه های بالا در یافته های جستجوی موتورهای جستجوگر دارن. ویدیوها باید با کلمه کلیدی جستجوشده توسط کاربر در رابطه باشن و واسه کاربران به درد بخور باشن تا بتونن در رتبه بندی یافته های جستجوی گوگل رتبه خوبی به دست بیارن، کاربران موقع مواجه شدن با ویدیوهای بی کیفیت و ناجور خیلی سریع اون سایت رو ترک می کنن همین امر موجب بالا بودن اندازه دفع کاربران واسه اون ویدیوها می شه و پس اونا نمی تونن در یافته های جستجوهای گوگل رتبه خوبی به دست بیارن.

⦁ ویدیو باید بتونه توجه کاربران رو در کمترین زمان ممکن جلب کنه

یه ویدیوی خوب، ویدیوییه که بتونه توجه بیننده رو در ثانیه اول یا دوم جلب کنه وگرنه کاربران به احتمال زیاد بدون اینکه ویدیو رو ببینن سایت رو ترک می کنن. اگه تعداد کاربرانی که به سایت شما مراجعه کرده و تنها قسمت کوتاهی از یه ویدیو رو میبینن و پس از اون سایت شما رو ترک می کنن، زیاد باشه اثرات اون به مراتب بسیار بدتر از اون هستش که کاربران به سایت شما مراجعه نکنن چون گوگل وقتی که ببینه اندازه دفع کاربران ویدیوی شما زیاده و تعداد بزرگی از کاربران قبل اینکه دیدن اون ویدیو به پایان برسه صفحه رو ترک کردن، رتبه سایت شما رو در رتبه بندی یافته های جستجو سقوط میده که این موضوع واسه سئوی ویدیوی شما بسیار زیان بار هستش.

⦁ ویدیوهای آموزشی بسیار مناسب هستن

همونجوریکه در نکات قبلی هم گفته شد ویدیوهایی که با کیفیت تر هستن تعداد مخطبان بیشتری دارن، چون وقتی که یه ویدیو با کیفیت باشه می تونه تعامل بهتری با بازدیدکننده برقرار کنه و بیشتر بازدیدکننده رو عاشق کنه، این موجب می شه که هم اندازه دفع کاربران پایین باشه و هم تعداد اشتراک گذاریای ویدیو زیاد شه. از دیگر عواملی که موجب بهبود تعامل کاربر با ویدیو می شه، ایجاد موضوعی جذاب واسه ویدیوه، ایجاد ویدیوهایی که حتما اجناس شما رو معرفی می کنن ممکنه کمی باعث شه که تعامل کاربر با ویدیوها کم بشه حال اینکه اگه شما بتونین به ویدیوها بیشتر رنگ و بوی آموزشی بدین و اونا رو به صورت راهنماها و دستورالعملا بسازین احتمال اینکه ویدیو بتونه مخاطب رو عاشق کنه بسیار بیشتر هستش.

در ادامه روش هدف دار مختلفی درباره محل انتشار ویدیوها آورده شده :

⦁ از دید سئو بهتره ویدیوها رو هم در سایت خود و هم در شبکه های ویدیویی بذارین

آمارها نشون دادن که YouTube از دید محبوبیت سایت در جایگاه دوم قرار داره، حتی بعضی منابع اونو اولین سایت در رتبه بندیا می دونن. به دلیل حجم ترافیک زیاد این سایت پیشنهاد می کنیم که ویدیوهای خود رو هم روی YouTube و هم در سایت خودتون بذارین.

اگه شما یه ویدیو رو در YouTube بذارین و به صورت همزمان اونو در سایت خودتون هم بذارین و بعد در بخش توضیحات ویدیو در YouTube لینک ویدیو در سایت خودتون رو بذارین، می تونین بازدیدکنندگان رو از YouTube به سایت خود هدایت کنین و اونا رو به مرحله تبدیل بازدیدکننده به مشتری نزدیکتر کنین.

قرار دادن یه ویدیو در YouTube باعث می شه که اون ویدیو در برابر دیدکاربران بالقوه بیشتری قرار داده شه، و موجب شه که ویدیو بازدیدکنندگان بیشتری رو به خود جذب کنه. زیاد بودن تعداد بازدیدکنندگان یه ویدیو از طرف گوگل به عنوان شناسه ای بر کیفیت اون ویدیو در نظر گرفته می شه، که این موضوع موجب بهبود رتبه اون ویدیو در یافته های جستجوهای موتورهای جستجوگر می شه.

اعتبار دامنه سایت YouTube مطمئنا خیلی زیاده و نه فقط سایت شما بلکه هیچ سایت دیگری هم قادر به رقابت با اون نیس. قرار دادن ویدیو در YouTube به دلیل بالا بودن اعتبار دامنه اون می تونه واسه پروفایل ویدیوهای شما در یافته های جستجوهای گوگل به درد بخور باشه.

⦁ باید دقیقا بدونین که می خواین ویدیوی شما چه دستاوردی داشته باشه

شما باید قبل اینکه انتخاب کنین که می خواین ویدیوی خود رو در کجا منتشر کنین، بدونین که شما از اون ویدیو چه انتظاراتی دارین و می خواین با منتشر کردن اون به چه هدفی برسین. مثلا اگه شما ویدیوی خود رو در YouTube بذارین تعداد بازدیدکنندگان اون مطمئنا بیشتر هستش، درحالیکه اندازه تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان اون نسبت به حالتی که اونو در سایت خود بذارین مطمئنا کمتر هستش.

داشتن اهداف روشن و مشخص از ویدیوها چیزی لازمه، اگه مهمترین عامل واسه شما تعداد بازدیدکنندگان ویدیوه، پس مطمئنا YouTube می تونه کارکرد بهتری نسبت به سایت خودتون داشته باشه، اما اگه هدف شما بیشتر تبدیل بازدیدکننده به مشتری (تعداد اشتراک گذاریا، تعداد ثبت اسما و …) است، بهتره ویدیو رو در سایت خودتون بذارین تا بتونین از وسایل بازاریابی و وسایل بررسی آماری واسه بهبود کارکرد اون استفاده کنین.

⦁ در بقیه وب سایتا تیزر ویدیو خود رو منتشر کنین، ویدیوی کامل رو فقط در سایت خود منتشر کنین

ممکنه شما بخواین که ویدیوی کامل رو در سایت خودتون بذارین و تیزر اونو در YouTube و بقیه وب سایتای اجتماعی بذارین و در این صورت شما باید پس از ایجاد یه ویدیو، واسه اون یه ویدیوی تبلیغاتی هم بسازین و در انتهای ویدیو تبلیغاتی از بازدیدکنندگان دعوت کنین که از ویدیوی کامل در سایت شما بازدید کنن. شما باید پس از منتشر کردن ویدیوی اصلی در وب سایتتون، تیزر اونو در Aparat .YouTube، Facebook، Vimeo و بقیه وب سایتای اجتماعی بذارین و در قسمت توضیحات ویدیو به ویدیوی اصلی در سایت خودتون لینک بدین.

⦁ بعضی از ویدیوها رو در سایت خودتون منتشر کنین و مابقی رو در YouTube منتشر کنین

باید تعدادی از ویدیوها رو در سایت خودتون و تعداد دیگری رو در پلتفرمایی مثل YouTube بذارین. سایت شما می تونه با به کار گیری این روش اعتبار دامنه بسیاری به دست بیاره، و اگه شما تو یه زمینه پر رقابت فعالیت می کنین که در اون کسب اعتبار از اهمیت خاص ای واسه سایت شما برخورداره به کار گیری این روش هدف دار در انتشار ویدیوها واسه شما الزامیه. هم اینکه اون ویدیوهایی که در سایت خودتون منتشر می کنین می تونه لینکای برگشتی و اشتراک گذاریای زیادی واسه سایت شما به همراه داشته باشه ، در کل این کار باعث افزایش اعتبار دامنه شما و بهبود رتبه بندی در یافته های جستجوهای موتورهای جستجوگر می شه .

⦁ عنوان ویدیوها، توضیحات و تگا رو با کلید واژه ها بهینه سازی کنین

وقتی که صحبت از سئو واسه ویدیوها مطرح می شه، کار کمی سخت تر می شه. وقتی که در وبلاگا پستی می ذارین و یا مطلبی رو دریکی از صفحات یه سایت قرار می دید، همه محتوا واسه موتورهای جستجوگر قابل مشاهده و بررسیه، اما در ویدیوها تنها تیترها و توضیحات هستن که موتورهای جستجوگر می تونن اونا رو بررسی کنن، چون خزندهای گوگل نمی تونن محتوای ویدیوها رو بررسی کرده و اونا رو ایندکس گذاری کنن.

پس شما باید در تگای متا، توضیحات و عناوین ویدیوها تا جایی که می تونین از کلیدواژهای در رابطه و استفاده کنین.

⦁ عنوان ویدیوها باید دست کم پنج کلمه رو شامل شه

عنوان یه ویدیو باید دست کم شامل پنج کلمه باشه، در این صورت شما می تونین کلیدواژهای اصلی خود رو در اون بذارین بدون اینکه به نظر برسه که عنوان پر از کلید واژه ها هستش.

به کار گیری کلید واژه ها در نام فایل ویدیوها می تونه در بهینه سازی ویدیوها واسه موتورهای جستجوگر مهم باشه. مثلا اگه شما می خواین ویدیوی شما واسه عبارت “نکاتی واسه تبلیغات در اینستاگرام” رتبه بندی شه، نام فایل ویدیویی خود رو به صورت ” mp4.اینستاگرام -تبلیغات- نکات ” انتخاب کنین.

⦁ توضیحات ویدیوها (Video Description) باید بیشترین حد ۲۵۰ کلمه باشه

توضیحات ویدیوهایی که می خواین در یوتیوب (و هر سایت دیگری که میشه در اون ویدیو به اشتراک گذاشت) بذارین نباید بیشتر از ۲۵۰ کلمه باشه و باید کلیدواژهای اصلی شما رو ۳ یا ۴ بار شامل شه. دقت کنین که اگه تعداد کلیدواژهاتون کم باشه و متن توضیحاتی که می نویسید طولانی باشه، این تعداد محدود از کلمات در بین اون متن طولانی گم می شه. بهتره در صورت امکان کلید واژه ها رو در بین ۲۵ کلمه اول توضیحات خود بذارین، این کار موجب تاکید بیشتر بر کلید واژه ها می شه.

⦁ ویدیوهای مشابه و مربوط به موضوع مورد توجه خود رو ببینین تا بتونین از ایدهاشون استفاده کنین

شما باید قبل اینکه مبادرت به تولید یه ویدیو کنین، بهتره ویدیوهایی که واسه کلیدواژهای مورد نظر شما در یافته های جستجوهای گوگل رتبه خوبی به دست آوردن رو مشاهده و بررسی کنین. مثلا اگه شما می خواید ویدیویی درباره “سلامت اجناس لبنیاتی” در YouTube بذارین بهتره اول ویدیوهای موجود در این مورد در YouTube و مخصوصا ویدیوهایی که رتبه خوبی دارن رو مشاهده کرده و بررسی کنین که طول این ویدیوها به صورت میانگین چقدره؟، توضیحات این ویدیوها به چه شکله و چه کلیدواژهایی رو شامل می شه؟ و در عنوان اونا چه مشترکاتی هست؟ و …

شما می تونین با انجام این بررسیا کلید واژه ها و مفاهیمی که به ذهن خودتون نرسیده بود رو از این ویدیوها ایده بگیرین و واسه ایجاد هشتگ و توضیحات در ویدیوی خود مورد استفاده بذارین، شمام اینکه می تونین دلایل قوت این ویدیوها و نقاط ضعف احتمالی اونا رو شناسایی کرده و در کار خود دید کنین. مهم تر از همه اینکه شما باید بررسی کنین که ویدیوهای دارای رتبه بهتر چه ویژگیای بارزی دارن و چی باعث شده که اونا بتونن با کاربران تعامل خوبی برقرار کنن.

⦁ تگ کردن رقبا در ویدیوهای YouTube

بهتره وقتی که یه ویدیو رو در YouTube به اشتراک می ذارین، در قسمت تگا کانال YouTube رقبای خود رو هم اضافه کنین این کار واسه افزایش رویت پذیری ویدیوی شما لازمه، تگ کردن نام کانال رقیبان شما در ویدیوها باعث می شه که وقتی که یه بازدیدکننده به از ویدیوهای اونا دیدن می کنه ویدیوی شمام در نوار بغل دستی به عنوان یه پیشنهاد واسه بازدیدکننده ظاهر کردد.

⦁ قرار دادن ویدیوهای طولانی تر در Youtube واسه سئو مناسب تره

بعضی از کارشناسان در مورد سئو فکر می کنن که ویدیوهای طولانی تر در YouTube می تونن در رتبه بندیای موتورهای جستجوگر رتبه بهتری به دست بیارن، همونجوریکه متنای طولانی تر نسبت به متنای کوتاه تر رتبه بهتری در رتبه بندیای موتورهای جستجوگر دریافت می کنن.. مثلا اگه در جستجوگر YouTube عبارت “WordPress” رو جستجو کنین، اولین نتیجه دیده شده در یافته های ارگانیک یه ویدیوی چندین ساعتیه.

⦁ اضافه کردن زیرنویس به ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شن

اضافه کردن زیرنویس به ویدیوهایی که شما در فیس بوک و اینستاگرام منتشر می کنین می تونه به بهتر شدن سئوی ویدیوهای شما کمک کنه. به دلیل اینکه این ویدیوها در صفحه feed واسه کاربران بدون صدا نشون داده می شه و اگه ویدیو نتونه حس کنجکاوی بازدیدکنندگان بالقوه رو برانگیزد و توجه اونا رو جلب کنه، ممکنه خیلی راحت از روی اونا عبور کنن و اونو مشاهده نکنن، در حالیکه اضافه کردن زیرنویس به ویدیوها می تونن در جلب توجه کاربرانی که ویدیو رو بدون صدا میبینن و هم اینکه کسائی که تو یه محل عمومی هستن و هدفون به همراه ندارن، کمک کنه.

⦁ واسه ویدیوهای خود یه thumbnail جذاب بسازین

Thumbnail اولین چیزیه که کاربران در زمان مراجعه به یه ویدیو می بینن. معمولا به صورت یه فایل تصویریه که در یافته های جستجو هم به عنوان شناسه ای واسه ویدیوی شما نشون داده می شه. براساس پیشنهاد آقای White بهتره شما وقتی می خواین ویدیویی رو در YouTube آپلود کنین، خودتون واسه ویدیوهای خود یه Thumbnail جدا از هم بسازین و از Thumbnailای پیش فرض استفاده نکنین چون Thumbnail نقش مهمی در جذب کاربران به ویدیوی شما داره. بهتره در Thumbnailای خود یه متن کوتاه هم اضافه کنین تا دید مختصری از محتوای ویدیو به کاربران خود بدین.

⦁ ایجاد رونوشتی از محتوای صوتی ویدیو

موتورهای جستجوگر قادر به کراول کردن محتوای ویدیوها نیستن، پس بهتره شما رو نوشتی از چیزی که در ویدیو می گن جفت و جور کنین و در اون جایی که امکان داره کلیدواژهای بیشتری بذارین.

در YouTube امکان Auto-Caption هست، یعنی واسه ویدیو به صورت خودکار یه فایل توضیح نوشتاری ایجاد می شه، اما در بعضی مواقع این نوشته ها به طور کامل درست و دقیق نمی باشن، شما می تونین این فایل توضیحات ایجاد شده در YouTube رو دانلود کرده و به صورت دستی اشتباهات موجود در اونو برطرف کنین و بعد دوباره اونو آپلود کنین.

شما می تونین از پایه توضیحات متنی ایجاد شده توسط خودتون رو استفاده کنین البته اگه بخواین ویدیوی خود رو در وبلاگ یا سایت خودتون اشتراک گذاری کنین. این کار به شما کمک می کنه که یه روش هدف دار منظم و هماهنگ واسه کلید واژه ها بسازین که بتونه از دید سئو واسه ویدیوی شما بسیار به درد بخور باشه. فقط یادتون باشه که اگه می خواین از این روش هدف دار استفاده کنین موقع تولید اون ویدیو به گوینده بگید که در صحبتاش دقیقا به همون کلیدواژهایی که شما مورد توجه دارین اشاره کنه، در این صورت شما می تونین خیلی راحت اون کلید واژه ها در فایل توضیح نوشتاری خود استفاده کنین.

⦁ اضافه کردن متادیتا به نقشه سایت ویدیوها

شما باید یه نقشه سایت واسه ویدیوها در سایت خود بسازین، در این صورت هر زمان که ویدیوی جدیدی رو در سایت خود منتشر می کنین می تونین واسه اون متادیتا هم بسازین که این کار باعث می شه توانایی گوگل واسه قرار دادن ویدیوی شما در یافته های جستجوها زیاد شه.

نقشه سایت باید شامل کدهای HTML که به عنوان ویدیوها اشاره می کنن، توضیحات و بقیه تگا شه.

⦁ از موقعیتی که متادیتاها واسه شما جفت و جور می کنن بیشترین استفاده رو بکنین

از دید سئو فرقی نمی کنه که یه ویدیو در کدوم یکی از وب سایتای میزبان ویدیوها (مثل YouTube و Vimeo وAparat و ..) قرار بگیره، چیزی که روی سئوی ویدیو تاثیر میذاره اون هستش که تا حد امکان متادیتاهای در رابطه و به طور کامل درست در ساختار ویدیوها قرار داده شه و این متادیتاها تا حد امکان در برابر دید قرار بگیرن. پس “فرقی نمی کنه که شما واسه انتشار ویدیوی خود از کدوم سرویس استفاده می کنین، تنها دقت کنین که از بیشترین حد امکان اضافه کردن متادیتا به پست ویدیویی خود استفاده کنین”.

البته اگه شما ویدیوی مدنظرتان رو در سایت خودتون منتشر کنین، بهتره، چون شما کنترل بیشتری روی اون دارین و می تونین کارای بیشتری روی اون انجام بدین، مثل ایجاد یه فید RSS بسیار تاثیرگذارکه واسه کنترل و مدیریت فایلای چندرسانه ای استفاده میشن. علاوه بر این اگه شما یه ویدیو رو در سایت خودتون منتشر کنین می تونین با ایجاد یه Play List پیوسته همه ویدیوهای در رابطه رو به صورت زنجیروار در اون بذارین تا کاربر بتونه اونا رو به صورت پیوسته مشاهده کنه.

⦁ اضافه کردن (CTA  یا Call to action) به انتهای ویدیوها

یه اشتباه عادی در میان بیشتر کسائی که ویدیوهای آنلاین منتشر می کنن اون هستش که نکات اولیه و لازم که باید موقع تولید این محتواها رعایت کنن رو فراموش میکنن، این نکات شامل: “ایجاد محتوای ویدیویی جذاب و گیرا و به کار گیری عناوینی که کاربر رو راضی کُند روی اون ویدیو کلیک کنه و هم اینکه به کار گیری CTA هاس”. کلا CTAا به خاطر قبولوندن و تقویت انگیزه کاربران واسه انجام دادن کاری که شما دلتون می خواد درست می شن. مثلا اگه شما می خواین که کاربر پس از مشاهده ویدیو به یه سایت مراجعه کنه که در اون سایت شما محصول یا خدماتی رو به اونا معرفی کنین و یا محتوایی در اون سایت قرار دادین که کاربر رو به مشتری مبدل می کنه و می خواین کاربر رو تشویق کنین که به اون سایت مراجعه کنه، باید از CTAا استفاده کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *