GoogleTrends ابزاری به درد بخور و ساده واسه بررسی نسبی اندازه جستجوی کلمات کلیدی و عبارت هاست که از راه نشانی http://www.google.com/trends/explore می تونین ازش استفاده کنین.گوگل Trends شامل بخشای زیادیه و می تونین در اون از راه لینک صفحه اول این وسیله ، به عبارتایی که در جهان بیشتر جستجو شدن، دسترسی پیدا کنین و فهمیده باشین، چی مورد استقبال عموم قرار گرفته و مردم جهان در حال حجوم به چه موضوعاتی هستن و یا چه موضوعاتی در حال از دست دادن محبوبیت خود هستن.Trend در کلمه به معنی گرایشه.وسیله گوگل ترن، اندازه افزایش و کاهش گرایش جستجو کنندگان به کلمات کلیدی که در گوگل جستجو می شن، رو نشون میده.

اما یادتون نره، آماری که گوگل ترن ارائه می کنین به طور کامل نسبیه.همونطور که از اسمش مشخصه اندازه گرایش و روند رو نشون میده.اگه کلید واژه x ، روند دوبرابری نسبت به سال گذشته داره، دلیل نمی شه فکر کنین  اندازه گرایش مردم به کلید واژه y که کاهش سه برابری نسبت به سال گذشته داره، کمتره.چون ممکنه کلید واژه y با وجود کاهش محبوبیت، هنوز دارای تعداد جستجو کنندگان بیشتری باشه.(x و y مثاله).اگه یه کلید واژه (یا عبارت) وارد کنین، تنها نسبت به خود اون کلمه و گذشته اون ، اندازه جستجوی اون نشون داده می شه و همیشه مقداری بین صفر تا قرن.

اگه چند عبارت وارد کنین، براساس کل عبارت ها به صورت نسبی ، اندازه جستجو نشون داده می شه .واقعا گوگل ترن فقط پیک (peek) رو نمایش میده.

به مثالی که می خوام بزنم توجه کنین.عبارت شارژ ایرانسل رو بررسی کردیم:

 

همونطور که مشاهده می کنین رسته که عبارت شارژ ایرانسل، دارای نموداری رو به افته.اما دلیل نمی شه تصور کنین، چون رو به افته، یعنی دیگه رقابت کمی داره و اندازه جستجوی اون کمه.توجه کنین “رو به افته”.یعنی مثلا اگه سال ۲۰۱۲ ماهانه ۷۰۰ هزار بار جستجو می شد، حالا در سال  ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ، حدود ۳۰۰ هزار بار جستجو می شه(نصف سال ۲۰۱۲) .پس نمودار رو به افته.گوگل ترن به ما تعداد جستجو رو نشون نمی ده.تنها اندازه نسبی رو بین عدد صفر تا صد نشون میده.

به مثالی که می خوام بزنم توجه کنین:

 

اینبار درب خودکار رو بررسی کردیم.همونطور که می بینین، بر خلاف “شارژ ایرانسل” ، به طور کامل رو به رشده و از سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۲ تقریبا رشد دو برابری داره.اما این به معنی اون نیس که از عبارت “شارژ ایرانسل” رقابتی تره.چون ممکنه، عبارت “درب خودکار” ، در طول ۲ سال، از ۱۰۰ جستجوی ماهانه، به ۲۰۰ جستجوی ماهانه رسیده باشه که هم ۱۰۰ و هم ۲۰۰ عدد بسیار پایینیه.اما ، ۲۰۰ دوبرابر ۱۰۰ه و در نتیجه، گوگل ترن، رشد دو برابری نشون میده.پس نباید صرف این نمودار، تصور کنین، که رقابت “درب خودکار” بیشتر از “شارژ ایرانسل” است.

 

با توجه این توضیحات، طبیعیه که اگه نمودار یه عبارت رو به رشده، و عبارت دیگه رو به افت، است نباید، تصور کنین، عبارت رو به افت، جستجوی کمتری داره.اگه دو عبارت رو وارد کنین ، به طور کامل مشخص می شه که رو به رشد عبارت اول، هنوز به اندازه رو به افت عبارت دوم نمی رسه.مانند تصویر زیر.

 

 

 

اما همینجا هم واسه قضاوت زوده و داستان سخت تر از اون هستش که تا حالا گفتم.نباید تصور کنین عبارتی که دارای عدد بیشتریه و در نمودار جایگاه بیشتری داره، حتما عبارت پر ترافیک تریه.واسه اثبات این موضوع مثالی می زنم.

عبارت “درب خودکار” و “در خودکار” رو با هم بررسی می کنیم:

 

 

همونطور که در تصویر می بینین، عبارت “در خودکار” دارای در سطح بالاتری در نمودار قرار داره و رو به رشد هم هست.اما اگه همین دو عبارت رو در Google Keyword Planner ببینین به عمق ماجرا اطلاع کامل پیدا می کنین:

می بینین؟ عبارت “در خودکار” با وجود اینکه در گوگل ترن، وضعیت بهتری داره، به صورت میانگین، ماهانه ۱۷۰ بار جستجو می شه ولی عبارت “درب خودکار” که در گوگل ترن، دارای جستجوی کمتریه، ۵۴۰۰ بار در ماه جستجو می شه.یعنی حدودا ۳۰ برابر “در خودکار” .

اینجاس که کلیه محاسبات شما در گوگل و اندازه ترافیک و تشخیص رقابت، غلط از آب در میاد. که استناد گوگله ببینین.گوگل دقیقا اشاره کرده، که آماری که نشون داده می شه، آمار غیر مطلقه و عدد اون نرمال سازی شده.از شما خواهشمندم دیگه، خود رو با اطلاعات نسبی گوگل ترن درگیر نکنین.فقط از ان واسه اینکه ببینین، اندازه رشد و افت، (حمله کاربران یا زدگی کاربران از کلمات کلیدی) رو به رشد یا افته استفاده کنین.نه واسه تشخیص رقابت و ترافیک.لطفا آموزش تشخیص درست رقابت کلمات کلیدی رو بخونین.

 

بروزرسانی:

با تشکر از کاربر عزیز رضا که در کامنت، درباره نقش کوتییشن در به کار گیری گوگل ترندز اشاره کردن.واقعا با به کار گیری کوتیشن، تعداد (در نمایش چشمی نموداری.نه دقیق) به نسبت بقیه کیوردا، معلوم میشه.یعنی کیوردی که سرچ بیشتر داره،بالاتر از کیوردی که سرچ کمتری داره، در نمودار ، ظاهر میشه.

اطلاعات بیشتر درباره چگونگی سرچ کردن در گوگل ترندز:

https://support.google.com/trends/answer/4359582?hl=en&ref_topic=4365530

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *