ماجرای گلکسی نوت ۷ سامسونگ، واسه هیچکی مورد پسند نبود؛ نه واسه سامسونگ، نه واسه اندروید، نه واسه مشتریان، نه واسه خطوط هوایی، نه واسه عاشقان قلم استایلوس و ً نه واسه آکیلس.

این شرکت زیرمجموعه فیسبوک، تموم تجارت واقعیت مجازی موبایل خود رو بر مبنای موفقیت موبایلای پرچمدار سامسونگ ساخت و توقف تولید و فروش گلکسی نوت ۷ مطمئنا، فروش هدست Gear VR آکیلس (و محبوبیت برند اون) رو به شکلی خیره کننده تحت تاثیر قرار میده.

کمی قبل از اون که سامسونگ از دارندگان فبلتای نوت ۷ بخواد تا دستگاه خود رو خاموش کرده و اونو به شرکت برگردونن، آکیلس پشتیبانی از گلکسی نوت ۷ روی هدست Gear VR رو متوقف کرد. ً موبایلی که از خطر آتیش سوزی و انفجار رنج می بره، اصلا واسه استفاده به همراه یه جور دستگاه جانبی و قرار گرفتن روی صورت مخاطبان ایده آل به حساب نمی ره؛ پس مسئله تعجب آور واقعی اون هستش که آکیلس به چه دلیل زودتر، پشتیبانی از نوت ۷ رو متوقف نکرد.

موفقیت Gear VR ارتباطی جدا نشدنی با سامسونگ داره و این مسئله، فقط به موبایلای هوشمند شرکت کره ای محدود نمی شه. سامسونگ با به کار گیری هیجان مشتریان واسه موبایل گلکسی اس ۷ خود، جانی اساسی به پلتفرم Gear VR بخشید و هزاران واحد از اونو به صورت رایگان در اختیار پیش خرید کنندگان اس ۷ قرار داد.

هدست ۹۹ دلاری Gear VR الان اصلی ترین محصول آکیلس واسه مخاطبان هستش؛ مخاطبانی که به احتمال زیاد حتی سیستمای قوی تر شرکت، مانند آکیلس ریفت رو از نزدیک هم ندیده ان. آکیلس در کنفرانس «آکیلس کانکت ۳» اعلام کرد Gear VR بیشتر از یه میلیون کاربر فعال داره که شایدً خیلی از اونا هدست خود رو به صورت رایگان از سامسونگ گرفتن.

از دید فروش، هیچ آمار دقیقی ارائه نشده اما تحلیل کنندگان موسسه آماری SuperData تخمین زده ان در حالی که فروش آکیلس ریفت تا آخر سال جاری میلادی به ۳۵۵ هزار واحد می رسه، این رقم واسه Gear VR نزدیک به ۲٫۳ میلیون واحد میشه.

پس اگه به شکلی روشن و خلاصه بگیم، Gear VR اهمیتی فراوون واسه برند آکیلس داره و آینده این پلتفرم با در نظرگیری نبود عرضه موبایل پرچمدار و رقابتی بعدی سامسونگ تا فصل بهار، به خطر افتاده و شایدً تا اون زمان، شرایط سختی رو تجربه می کنه.

همه این مسائل در حالی به وقوع پیوسته ان که آکیلس مدلی ارتقایافته از Gear VR رو به بازار عرضه کرد که اختصاصاً واسه نوت ۷ طراحی شده بود؛ هرچند که با بقیه مدلای قبلی گلکسی هم سازگاری داشت. این مدل ارتقایافته، از اتصال USB Type-C استفاده میکرد و طراحی اون کمی تغییر پیدا کرده بود تا به شکلی راحت تر روی سر قرار گرفته و در کل، تجربه ای بهتر از کار با فبلت بزرگ گلکسی نوت ۷ ارائه دهد.

با توقف تولید نوت ۷، دیگه هیچ دلیلی نداره که کسی نسبت به خرید هدست جدید اقدام کنه. چون که هدست قبلی خوب از پس نیازای کاربران بر میاد و با قیمت ۵۵ دلار در سایت آمازون به فروش می رسه؛ تقریباً نصف قیمت مدل جدید و فعلی. پس تا جایی که میدونیم، Gear VR جدید حالا دستگاهی جانبیه که باید در انتظار محصول اصلی بمونه.

در همین بین، سامسونگ اعلام کرده بود که پول تموم لوازم جانبی خریداری شده واسه گلکسی نوت ۷ رو به مشتریان باز خواهد گردونه. اما حالا کاربران خبر دادن که سامسونگ از باز پس گیری Gear VR سر باز زده و میگه که «با در نظر گرفتن سازگاری هدست با بقیه دستگاه های سامسونگ» امکان برگردوندن هزینه اون وجود نداره؛ مسئله ای که شاید از طرف سامسونگ اعلام شده باشه، اما به معروفیت آکیلس هم آسیب می زنه.

بدترین اتفاقی که طی این بازه وقتی ۶ ماهه ممکنه آکیلس رو تهدید کنه، دور موندن مردم از برند Gear VR و روی آوردن به موبایلایی دیگه واسه تجربه واقعیت مجازیه. بدون عرضه محصولی خیره کننده از طرف سامسونگ و تشویق مخاطبان نسبت به خرید دستگاه آکیلس، شرکت زیرمجموعه فیسبوک مجبور به رقابتی مستقیم با بقیه کمپانیا میشه و دیگه نمی تونه به امید عرضه اسمارت فونی جدید از طرف سامسونگ منتظر بمونه.

حال با تموم این تفاسیر، گوگل هم از یه طرف خود رو واسه رسوندن پلتفرم واقعیت مجازی Daydream به دست مردم آماده می کنه و از طرف دیگه، خیلی از تولیدکنندگان موبایلای هوشمند، که سامسونگ هم از جمله اونا هستش، معتقد شدن تا پشتیبانی از این پلتفرم رو در دستگاه های خود شروع کنه.

اولین هدست گوگل، یعنی Daydream View قراره طی ماه آینده میلادی به همراه کنترلری حرکتی به بازار عرضه شه. یادمون نره که پلتفرم واقعیت مجازی گوگل، بر مبنای سیستم عامل همین شرکت، یعنی اندروید نوقا پیشرفته و واقعیت مجازی رو با کمترین تاخیر ممکن به موبایلایی بهره مند از نمایشگر OLED می آورد.

در کل، آکیلس بسیار خوش شانس بود که هیچ کدوم از هدستای Gear VR به همراه فبلت گلکسی نوت ۷ در مقابل صورت مشتریان منفجر نشد و سرتیتر خبرگزاریا رو به خود اختصاص نداد. اما با از دست دادن این پلتفرم انحصاری، شرکت تولیدکننده هدستای واقعیت مجازی باید روشای هدف دار خود در قبال موبایلای هوشمند رو تغییر داده و به دنبال راهی جدید واسه زنده نگه داشتن نام و اعتبار خود در بازار واقعیت مجازی براساس موبایل باشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *