ایمیل مارکتینگ یکی از روشای بازاریابی اینترنتی واسه تجارتای مختلفه که اگه به درستی و با رعایت اصول انجام گیرد می تونه موفقیت بسیاری واسه یه تجارت به همراه داشته باشه. تازگیا مطالب مختلفی درباره ایمیل مارکتینگ در وب سایتای جور واجور منتشر شده که بیشتر بسیار پراکنده و جسته فرار کرده هستن و نمی تونن پاسخگوی همه سوالات کاربران باشن. از این رو ما بر اون شدیم که یه مطلب کامل و غنی درباره ایمیل مارکتینگ واسه شما عزیزان منتشر کنیم که همه چیزی که رو که شما نیاز دارین در مورد ایمیل مارکتینگ بدونین در ورداشته باشه.

پس اگه شما به این روش بازاریابی اینترنتی علاقه دارین و می خواین با به کار گیری این روش واسه تجارت خود مشتریائی جذب کنین، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین.

مقدمه

بازاریابی شکلای جور واجور مختلفی داره که قبلا به بعضی از موارد ان توضیحات و آموزشهایی ارائه دادیم .مثل :

  • بازاریابی توسط شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی از راه موتورای جستجو
  • فریلنسر
  • بازاریابی از راه محتوا

بازاریابی کاریه که سرنوشت یه تجارت و یعنی موفقیت و نبود موفقیت اونو میسازه. صاحبان یه تجارت هرچقدر هم که خدمات خوب و با کیفیتی ارائه کنن، مشتری مدار باشن و قیمتای مساوی ای واسه خدمات خود در نظر بگیرن، بازم اگه نتونن انگار خودشون رو به کاربران بشناسونن و توجه اونا رو جلب کنن نمی تونن به هیچ موفقیتی برسن. پس میشه گفت که بازاریابی واسه یه شرکت مهم ترین و اصلی ترین رکنه و در واقع رکنیه که بدون اون شرکت به هیچ موفقیتی دست نخواد یافت.

در گذشته بازاریابی با به کار گیری نصب بنرا در مکانای پرتردد، پخش تراکت و کارت ویزیت و در کمپانیای بزرگتر با به کار گیری پخش آگهیای بازرگانی در رادیو و تلویزیون انجام می شد. پس از معرفی اینترنت به دنیا و شروع استفاده بشر از اینترنت، بازاریابی اینترنتی هم به روشای بازاریابی واسه تجارتای جور واجور اضافه شد، اما در اوایل به دلیل اینکه فقط تعداد محدودی از ادما از اینترنت استفاده می کردن و به دلیل کم بودن سرعت اینترنت و بسیاری مسائل و مشکلات دیگه بازاریابی اینترنتی نمی تونست امتیازات چندانی واسه صاحبان تجارتا داشته باشه. در چند سال گذشته با افزایش سرعت اینترنت و روی کار اومدن گوشیای هوشمند رابطه بشر با اینترنت بسیار بهتر و قوی تر شده و انگار اینترنت جزیی از زندگی بشر گردیده از این رو میشه به جربزه گفت که بازاریابی اینترنتی امروزه مهم ترین و اصلی ترین روش بازاریابی واسه تجارتا هستش و بیشتر از هرنوع بازاریابی دیگری می تونه واسه تجارتای جور واجور به درد بخور باشه.

ایمیل مارکتینگ چیه؟

ایمیل مارکتینگ یکی از روشای بازاریابی اینترنتی یا آنلاین مارکتینگ، هستش که در اون از پست الکترونیکی یا ایمیل به عنوان روشی واسه ایجاد رابطه تجاری با مشتریان استفاده می شه. واقعا که هر ایمیل تبلیغاتی که به یه مشتری و یا فردی که به عنوان یه مشتری بالقوه تلقی می شه، ارسال شه جزیی از روند ایمیل مارکتینگ حساب می شه. عبارت ایمیل مارکتینگ واسه موارد گفته شده در زیر به کار برده می شه:

ارسال ایمیلایی به مشتریان الان به خاطر محکم تر کردن روابط تجاری با اونا و معرفی بقیه خدمات و اجناس شرکت به اونا و تبدیل کردن اونا به مشتریان وفادار واسه یه برند خاص شرکت شما، و یا فرستادن ایمیل واسه مشتریان قبلی به خاطر ایجاد دوباره ارتباطات تجاری با اونا.

فرستادن ایمیل واسه جذب مشتریان جدید و یا معرفی یه محصول واسه فروش سریع اون، مثلا ارسال ایمیلی واسه اعلام حراج یه محصول در شرکت شما.

قرار دادن پیامای تبلیغاتی در ایمیلایی که یه کمپین تجاری واسه مشتریان خود می فرسته .

بازاریابی با به کار گیری پست الکترونیکی یا همون ایمیل مارکتینگ امتیازات زیادی نسبت به روشای قدیمی بازاریابی با به کار گیری فرستان بسته های پستی و یا پخش تراکتا و… داره که در زیر به بعضی از اونا اشاره شده:

اندازه موفقیت و یا نبود موفقیت در اون قابل بررسی بوده و با به کار گیری وسایل ردیابی یافته های بازاریابی با به کار گیری پست الکترونیک میشه اندازه دقیق مشتریان جذب شده با به کار گیری روند ایمیل مارکتینگ انجام شده رو تخمین زد و حتی نقاط قوت و ضعف روش به کار گیری شده رو بررسی کرد و مشکلات اونو به خاطر به دست آوردن یافته های موفق تر، برطرف کرد.

بیشتر از نصف کاربران پستای الکترونیکی دست کم روزی یه بار به ایمیل خود مراجعه می کنن و ایمیلای دریافتی خود رو چک می کنن.

کسائی که با به کار گیری راه اضافه کردن تبلیغات به ایمیلای تجاری دیگه کمپانیای از روند اییمل مارکتینگ استفاده می کنن می تونن با به کار گیری قرار دادن یه کلید CTA در تبلیغات خود کاری کنن که کاربران زیادی در مجله اینترنتی اونا عضو شن و ایمیل خود رو در سامانه ایمیلی اونا ثبت کنن. در این صورت اونا می تونن یه پایگاه داده بسیار مهم از ایمیل افراد علاقه مند به تجارت اونا و یا یعنی مشتریان بالقوه، پیدا کنن.

بازاریابانی که بتونن در روند ایمیل مارکتینگ خود شخصی سازیا رو دید کنن (یعنی ایمیلایی که به عنوان تبلیغات یا اطلاع رسانی واسه کاربران ارسال می کنن طبق پارامترهای مختلفی مثل سن، جنسیت، موقیعت جغرافیایی و … طبقه بندی کندد و به افراد گروه های جور واجور، ایمیلای مختلفی ارسال کنن)، می تونن از کیمپین ایمیل مارکتینگ خود منافع بسیاری به دست بیارن.

به کار گیری راه ارسال ایمیلای ترنس اکشنال به صاحبان تجارتا این امکان رو میده که به صورت خودکار به وقایع مختلفی که واسه کاربران اتفاق می افته عکس المل نشون بدن و ایمیلایی متناسب با موقعیت اتفاق افتاده واسه کاربران ارسال کنن و بدین روش حس همدلی و تعامل بیشتری با کاربران ایجاد کنن. مثلا ارسال ایمیلای خودکار واسه تولد کاربران.

یکی از نکات منفی در مورد ایمیل مارکتینگ امکان اسپم شدن ایمیلا توسط کاربرانه. اگه ایمیلاتون توسط کاربران به صورت دستی اسپم شه (یا توسط برنامه هایی که بعضی افراد روی ایمیل خود فعال سازی می کنن که به صورت خودکار ایمیلای مشکوک و تبلیغاتی رو از باکس دریافت حذف یا اسپم می کنه) و بخشی از ایمیلای ارسالی شما به طورکلی ریجکت شه، ممکنه اندازه بالایی از ایمیلای ارسالی شما بدون اینکه خونده شن حذف گردند. این موضوع موجب می شه که آمارهای مورد بررسی شمام دچار خطا شه، یعنی شما بررسیای آماری خود رو روی یافته های دریافتی از تعداد ایمیلای ارسالی بررسی کنین و بر این پایه اندازه موفقیت رو سبک سنگین کنین درحالیکه اندازه بالایی از ایمیلای ارسالی شما اصلا خونده نشده باشن و این موجب می شه که شما تصور کنین که روند ایمیل مارکتینگ شما موفقیت چندانی کسب ننموده س. واسه جلوگیری از وقوع اینجور مسائلی باید از روشای “Opt-in” در روند ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنین.

روش “Opt-in” چیه ؟

بدین صورته که شما فقط ایمیلای خود رو به کاربرانی که واسه دریافت ایمیلاتون ثبت نام کردن ارسال میکنین. شما نباید روند ایمیل مارکتینگ خود رو روی هر پایگاه داده ایمیلی قابل رسیدن انجام بدین. بلکه باید پایگاه داده ایمیلای خود رو با دقت و ظرافت بسیاری انتخاب کنین. در واقع شما باید ایمیلای تبلیغاتی خود رو واسه کاربرانی بفرستید که رضایت خود رو واسه دریافت این ایمیلا اعلام کرده باشن. مثلا شما باید یه کلید CTA در سایت خود بسازین که با به کار گیری اون کاربرانی که تمایل دارن ایمیل خود رو در پایگاه داده شما ثبت کنن و یا در ایمیلای ارسالی خود یه کلید CTA بسازین که کاربران بتونن اگه تمایلی به دریافت ایمیلای تبلیغاتی شما ندارن اونا رو غیر فعال کنن یا به اصطلاح “Opt-out” کنن. شما باید از هر روشی که می تونین فرستادن ایمیل به کاربرانی که تمایلی به دریافت ایمیلاتون ندارن رو متوقف کنین تا یافته های و آمارهای حقیقی تری رو از روند ایمیل مارکتینگ خود بتونین تخمین بزنین.

حال این سوال مطرح می شه که که به چه دلیل باید یه تجارت به سراغ ایمیل مارکتینگ بره و چیجوری باید این کار رو بکنه؟ ما در این مقاله می خوایم که جواب این سوالات رو واسه شما توضیح بدیم.

به چه دلیل باید یه تجارت به سراغ ایمیل مارکتینگ بره؟

دلایل زیادی هست که یه تجارت از بین همه روشای آنلاین مارکتینگ روش ایمیل مارکتینگ رو واسه بازاریابی انتخاب کنه که در زیر به تعدادی از اونا اشاره شده:

هزینه: هزینه ایمیل مارکتینگ نسبت به بقیه روشای بازاریابی آنلاین و غیر آنلاین کمتره. اگه صاحبان یه تجارت خودشون مبادرت به انجام این کار کنن و یا حتی از راه یه شرکت ایمیل مارکتینگ روند ایمیل مارکتینگ رو طی کنن، هزینه های این روند خیلی خیلی کمتر از بقیه روشای بازاریابی هستش و میشه گفت که حتی هزینه های اون در بعضی مواقع یه دهم بقیه روشای بازاریابی آنلاین هستش.

موفقیت: وقتی که شما روش فرستادن ایمیل واسه بازاریابی رو انتخاب میکنین می تواندی جامعه هدف خود رو انتخاب کنین و جامعه ای رو واسه این کار در نظر بگیرین که امکان کسب موفقیت از بین اونا بسیار بیشتر باشه. اگه شما در ایمیل مارکتینگ این هدف رو در نظر داشته باشین می تونین علاوه بر انکه در اندازه هزینه های بازاریابی خود بسیار صرفه جویی کنین، می تونین ROI یا یعنی جامعه هدف خود رو به شکلی انتخاب کنین که افراد با جنسیت، گروه سنی، صنف کاری و بسیاری ویژگیای دیگه که مورد توجه شماس رو شامل شه. در این صورت شما واسه تبلیغات مستقیما به سراغ جامعه آماری رفته اید که مناسب تجارت شماس.

انعطاف پذیری و توانایی بررسی آماری اندازه موفقیت: با به کار گیری نرم افزارا و وسایل زیادی که واسه بررسی آماری یافته های ایمیل مارکتینگ به بازار عرضه گردیده شما می تواندی با دقت بسیار زیادی اندازه موفقیت کمپین اییمل مارکتینگ خود رو تخمین بزنین و هم اینکه عکس العمل آدما به ایمیلای ارسالی خود رو به صورت آماری مورد بررسی بذارین و بدین صورت متوجه میشین که کدوم بخشای اییملای ارسالی در روند ایمیل مارکتینگ شما کارکرد بهتری داشته و کدوم بخشا کارکرد ضعیف تری داشتن و در صورت ضرورت می تونین بعضی روشای هدف دار خود رو تغییر بدین تا به بهترین یافته های ممکن برسین.

چیجوری باید یه کمپین ایمیل مارکتینگ رو راه اندازی کرد؟

ایجاد یه کمپین ایمیل مارکتینگ مراحل بسیاری داره که در ادامه هر یک رو به صورت جدا از هم واسه شما توضیح میدیم. هدف ما در این بخش از مقاله اینه که شما پس از مطالعه این بخش مواردی مثل اینکه چیجوری یه لیست ایمیل مشتریان هدف واسه تجارت خود ایجاد کنین، چیجوری یه ایمیل مناسب واسه روند ایمیل مارکتینگ خود بسازین که بتونه CTR خیلی بالایی واسه شما ایجاد کنه و چیجوری بعضی از مراحل انجام ایمیل مارکتینگ رو خودکار سازی کنین تا بتونین روند ایمیل مارکتینگ خود رو به آسونترین و بهترین شکل انجام بدین رو می فهمین. پس اگه به یادگیری این موارد علاقه دارین تا انتهای این بخش با ما همراه شید.

قدم اول

چیجوری روند ایمیل مارکتینگ خود رو شروع کنیم؟

اولین گامی که شما باید واسه ایجاد یه کمپین ایمیل مارکتینگ موفق وردارین کسب اجازه از افراد واسه فرستادن ایمیل به اوناه !!! شاید سوال کنین چیجوری می شه از افراد واسه فرستادن ایمیل اجازه گرفت؟! ما در ادامه به شما توضیح میدیم.

بعضی افراد در شروع روند ایمیل مارکتینگ خود یه پایگاه داده ایمیلی رو خریداری می کنن، این کار شاید به نظر یه روش میان بر واسه رسیدن به یه لیست ایمیلی کامل باشه اما اصلا کار درستی نیس و نمی تونه یافته های رضایت بخشی واسه شما ایجاد کنه.

یه سریای دیگه از افراد ایمیل کسائی رو که قبلا با اونا در کنفرانسا و مجامع آشنا شدن از روی بیزینس کارت اونا بر می دارن و با به کار گیری این روش یه پایگاه داده ایمیلی واسه ایمیل مارکتینگ خود ایجاد می کنن. اما ما این روش رو هم به شما پیشنهاد نمی کنیم. چون با وجود اینکه شما بیزینس کارت این افراد رو گرفتین و این معنیش اینه که اونا این اجازه رو به شما دادن که واسه اونا ایمیل بفرستین اما ارسال ایمیلای تبلیغاتی واسه این ادما از دید تکنیکال بی نتیجه هستش و منتهی به اسپم شدن شما می شه.

فرستادن ایمیل به کسائی که واسه دریافت ایمیلاتون “Opt-in” نکرده باشن و یا یعنی به صورت داوطلبانه واسه دریافت ایمیلاتون عضو نشده باشن، نمی تونه عواقب خوبی واسه شما به دنبال داشته باشه و این افراد اصلا نم یتوانند به مشتریان شما مبدل گردند. در واقع فرستادن ایمیل واسه کسائی که خودشون در لیست شما ثبت نام نکرده باشن تنها منتهی به هدر دادن وقت و زمان واسه شما می شه و در آخر ایمیلاتون توسط این افراد اسپم خواهد گردید.

همونجوریکه گفته شد شما واسه شروع به یه لیست ایمیل نیاز دارین، اما این لیست ایمیل تنها وقتی می تونه واسه روند ایمیل مارکتینگ شما مناسب باشه که از راه Opt-in (ثبت نام کاربان در فرم دریافت ایمیلای شرکت) بدست اومده باشه. پس شما باید در اولین قدم یه فرم ثبت نام در سایت خود بسازین که کاربان بتونن در اون واسه دریافت ایمیلاتون ثبت نام کنن و هم اینکه نیاز به یه سرویس ایمیل مارکتینگ واسه خودکار سازی روند ارسال ایمیلا دارین.

وسیله OptinMonster می تونه واسه ایجاد یه فرم Opt-in و تست A/B در سایت شما به شما کمک کنه. پس شما می تونین با به کار گیری این وسیله و بدون نیاز به استخدام یه برنامه نویس یه فرم Opt-in داینامیک، هدف گذاری شده و شخصی سازی شده در سایت خود ایجاد کنین و اونو رد هر یک تیکه از سایت خودتون بذارین.

نرم افزارها و سرویسای ایمیل مارکتینگ بسیاری هست که هزینه به کار گیری هر کدوم از اونا با دیگری فرق داره و پس خدماتی که این نرم افزارها به کاربران ارائه می کنن هم فرق داره. بعضی از این نرم افزارها دارای امکان فرستادن ایمیل به تعداد نا محدود هستن و عضویت اونا به صورت ماهانه و یا هرساله س. در زیر لیستی از بعضی خدمات خاصی که سرویسای جور واجور ایمیل مارکتینگ به کاربران خود ارائه می کنن آورده شده، شما می تونین با بررسی این لیست انتظاراتی که از نرم افزار ایمیل مارکتینگ خود دارین مشخص کنین و نرم افزار متناسبی با اون واسه خود انتخاب کنین.

امکان مدیریت اعضای سامانه ایمیلی.

امکان ایجاد ایمیلای بسیار قشنگتر و حرفه ای با به کار گیری تمپلیتای از پیش آماده شده ای که در اونا هست رو به کاربران میدن.

امکان بررسی یافته های حاصل از روند ایمیل مارکتینگ و محاسبه اندازه موفقیت به صورت داده های آماری امکان پاسخگویی خودکار به ایمیلای ارسالی از طرف کاربرانه.

از دیگر ویژگیایی که می تونه واسه یه نرم افزار ایمیل مارکتینگ بسیار به درد بخور و کمک کننده باشه امکان دسته بندی کاربران به صورت خودکار و تبدیل پایگاه داده به چند پایگاه داده کوچیک به خاطر شخصی سازی ایمیلای ارسالی واسه هر کدوم از این پایگاه های داده به صورت جدا از هم.

داشتن رابط کاربری ساده و دادن امکان انجام همه کارا به صورت درگ ان دراپ.

داشتن امکانات رایگان در کنار امکانات پولی یکی دیگه از ویژگیای باحال بعضی از نرم افزارهای ایمیل مارکتینگه. بعضی از این نرم افزارها امکانات ساده مثل ارسال ایمیلای تعداد بالا رو به صورت رایگان واسه کاربران جفت و جور می کنن و کاربران واسه به کار گیری امکانات دیگری مثل به کار گیری تمپلیتای پیش ساخته واسه ایمیل و امکانات بررسیای آماری مجبور به پرداخت هزینه هایی هستن.

سرویسای ایمیل مارکتینگ بسیاری در ایران مشغول به فعالیت هستن و هریک دارای ویژگیای منحصر به فرد خود هستن که افراد می تونن با در نظر گرفتن چیزای مورد علاقه و نیازای خود هر کدوم از اونا رو انتخاب کنن و از خدمات اونا بهره مند شن. یکی از مشهور ترین سرویسای ایمیل مارکتینگ در سراسر دنیا HubSpotه. میشه به جربزه گفت که HubSpot یه سرویس ایمیل مارکتینگ همه جانبه س و همه قابلیتایی که دیگه سرویسای ایمیل مارکتینگ دارن رو به صورت یه جا به کاربران ارائه می کنه. این سرویس بالاتر از ایمیل مارکتینگ هم کار می کنه و می تونه نیازای تجارتای کوچیک و بزرگ رو بر آورده کنه. از دیگر خدمات یکه سرویس اییمل مارکتینگ HubSpot به کاربران ارائه می کنه میشه به ارائه خدماتی در مورد سئو، جذب کاربران به سایت، افزایش اندازه تبدیل کاربران به مشتریان و … اشاره کرد. البته به کار گیری این سرویس واسه کاربران هزینه های بسیار زیادی رو داره که کمترین هزینه اون که تنها شامل ارسال تعداد ۱۰۰۰ ایمیله، ۸۰۰ دلار در ماه بوده و واسه هر ۱۰۰۰ ایمیل اضافی ماهانه ۵۰ دلار دیگه هم دریافت می کنه.

از سایتهای ایرونی در مورد ایمیل مارکتینگ فعالیت میکنن که من خودم شخصا استفاده کردم سایت email-banking.ir با مدیریت جناب عبدالملکیه که با ارائه سرویسهای خوب مشتری دائمی این سایت شدم .

پس از اینکه شما فرم Opt-in مورد توجه خود رو در وب سایتتون قرار دادین و یه سرویس فرستادن ایمیل مناسب واسه خودتون انتخاب کردین روند ایمیل مارکتینگ شروع می شه. در ادامه ما به شما توضیح می دیم که چیجوری مراحل جور واجور ایمیل مارکتینک رو به بهترین شکل انجام بدین.

قدم دوم

جمع آوری لیست ایمیل کاربران

بیشتر افراد وقتی که صحبت از جمع آوری لیست ایمیل کاربران می شه فکر می کنن که باید تنها یه لیست Opt-in درون سایت خود بذارن و منتظر به مانند تا کاربران به صورت داوطلبانه در لیست اونا ثبت نام کنن. این بسیار ایده آل گرایانه س و در دنیای واقعی این روش اصلا کار ساز نیس.

واسه انکه شما بتونین یه لیست از ایمیل کاربران ایجاد کنین باید بتونین با به کار گیری روشی نظر کاربران رو جلب کنین و انگار منافع اونا رو درگیر کنین. در واقع شما نیاز به روشی واسه جذب حد اکثری مخاطب دارین.

جذب حد اکثری مخاطب چیه؟

جذب حداکثری مخاطب روشیه که در اون شما خدمات و فایده هایی رو به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دید تا در ازای اون نشانی ایمیل اونا رو دریافت کنین. در واقع شما امتیازات کاربران رو درگیر می کنین تا بتونین نشانی ایمیل اونا رو دریافت کنین. به عنوان یه مثال از جذب حداکثری مخاطب میشه به این مورد اشاره کرد:

“مثلا شما به کاربران امکان استفاده رایگان از یکی از خدمات خودتون رو به مدت یه هفته می دید و در ازای اون از اونا می خواین که در سامانه ایمیلی شما ثبت نام کنن و یا امکان دانلود یه فایل ویدیویی یا یه PDF رو به صورت رایگان در اختیار اونا قرار می دید و تنها کاری که اونا باید در ازای اون بکنن اینه که در فرم Opt-in شما ثبت نام کنن”.

پس بر خلاف چیزی که اکثریت افراد فکر می کنن جذب حد اکثری مخاطب هزینه های زیادی واسه آدما به همراه نداره میشه اونو با هزینه های بسیار کمی انجام داد.

چیجوری میشه جذب حداکثری مخاطب رو به بهترین شکل انجام داد؟

تا اینجا فهمیدین که واسه جذب حداکثری مخاطب باید فایده هایی واسه کاربران درست کرد و خدماتی رو به صورت رایگان در اختیار اونا قرار داد. اما اگه شما بخواین روند جذب حداکثری مخاطب رو به بهترین شکل انجام بدین و کاری کنین که روند شما بیشترین تاثیر گذاری رو داشته باشه باید ۴ مورد گفته شده در زیر رو در کار خود دید کنین:

ساده بودن روند واسه کاربران: جذب حد اکثری مخاطب وقتی می تونه به درستی انجام گیرد که دو نکته درباره سادگی اون رعایت شه، اول اینکه خدماتی که شما به صورت رایگان در این روند واسه کاربران قائل میشین به درد بخور باشه. مثلا اگه شما یه PDF بسیار حجیم (۵۰۰ صفحه ای) آموزشی واسه کاربران عرضه کنین با وجود اینکه این PDF ارزش علمی بالایی داره اما اکثریت کاربران وقت و حوصله کافی واسه مطالعه اینجور PDF رو ندارن. دوم اینکه باید فرم ثبت نام شما ساده باشه و در چند قدم ساده ثبت نام انجام گیرد. اگه فرم شما طولانی و زمان بر باشه بیشتر ادما از ثبت نام در لیست ایمیل شما منصرف می شن.

ثابت بودن: فایده هایی که در ازای ثبت نام در فرم Opt-in خود واسه کاربران قائل یم شید باید ثابت باشن. مثلا اگه شما امکان به کار گیری سرویسی رو به صورت رایگان در ازای ثبت نام در فرم Opt-in خود به کاربران می دید نباید اون سرویس قبل از موعد مقرر از دسترس کاربران خارج شه و یا اگه امکان به کار گیری تخفیف خاصی رو واسه کاربران قائل میشین حتما باید اون تخفیف رو واسه اونا دید کنین.

به درد بخور بودن: چیزی که شما در ازای ثبت نام در فرم ایمیل خود به کاربران عرضه می کنین باید چیز مفیدی باشه و واقعا مهم باشه، در واقع کاربران نباید پس از دریافت اون از معامله با شما احساس زیان کنن بلکه باید احساس کنن که چیز بسیار سودمندی از شما گرفتن این باعث میشه که اونا به اجناس و خدمات شما خوش بین تر شن.

ایجاد تغییرات چشم گیر: شما می تونین واسه بهبود روند جذب حداکثری مخاطب به صورت مرتب محصول یا خدماتی رو که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دید تا در فرم Opt-in شما ثبت نام کنن رو بهتر کنین. مثلا اگه امکان استفاده رایگان از سرویسی رو به کاربران می دید می تونین مدت اونو زیاد کنین و یا اگه یه فایل آموزشی رو در اختیار کاربران قرار می دید اونو کامل تر کنین و یا آموزشای دیگری رو هم به اون اضافه کنین.

چیجوری یه فرم Opt-in مناسب تولید کنیم؟

همونجوریکه گفته شد هدف از ایجاد فرم Opt-in در سایت جذب حداکثری محاطبه، یعنی شما می خواین در ازای دادن فایده هایی به کاربران نشانی اییمل اونا رو دریافت کنین و ایمیلای تبلیغاتی خود رو واسه اونا بفرستین تا بتونین اونا رو به خرید اجناس خود تشویق کنین. پس مهم ترین هدف ایجاد یه فرم Opt-in اون هستش که بتونه اندازه تبدیل کاربران به مشتریان بالایی ربای شما ایجاد کنه. واسه یاجاد فرم Opt-in مناسبی که شما رو به اهداف تجاریتان برسونه باید نکات زیر رو در کار خود مورد توجه بذارین:

ایجاد عناوین جذاب: شما باید حواستون باشه که تیترا و عناوین شما جذاب باشن و به روشنی منافعی که کاربران یم تونن از ثبت نام در فرم Opt-in شما بدست بیارن رو توضیح بدن.

قرار دادن توضیحات به درد بخور: شما باید در فرم Opt-in خود توضیحات دقیق، روشن و تا حد ممکن کوتاهی از موضوع مورد نظر خودتون بذارین. به کار گیری لیستای بالت دار واسه این کار بسیار مناسبه چون با این کار چشم کاربران می تونه در نگاه اول نکات کلیدی رو به صورت به طور کامل دسته بندی شده بفهمه.

به کار گیری المانای دیداری جذاب: شما می تونین از تصاویر زیبایی واسه جلب نظر کاربران در فرم Opt-in خود استفاده کنین. این تصاویر باید مربوط به محصول یا خدماتی باشه که شما در ازای ثبت نام در فرم Opt-in به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دید. مثلا اگه شما امکان به کار گیری یه کتاب الکترونیکی رو در ازای ثبت نام به کاربران می دید می تونین تصویری از جلد کتاب در فرم Opt-in خود بذارین تا کاربران بیشتر به ثبت نام در فرم شما تشویق شن.

رعایت اصل سادگی در فرم: فرم Opt-in شما باید تا حد امکان ساده باشه و کاربر واسه ثبت نام مجبور به پر کردن کادرهای زیادی نباشه. اصلا در فرم Opt-in خود تلاش در گرفتن اطلاعات بی فایده و اضافی از کاربران نکنین و تلاش کنین که در فرم به کمترین اطلاعات دریافتی ممکن مثل نام، نام خانوادگی و ایمیل کفایت کنین. اگه شما یه فرم Opt-in طولانی بسازین که در اون تلاش در گرفتن اطلاعات بسیار خیلی از کاربران داشته باشین این موضوع موجب دفع کاربران و صرف نظر کردن اونا از ثبت نام در فرم شما می شه.

ایجاد دکمه ثبت نام جذاب: باید از رنگ مخالف با رنگ زمینه و بقیه رنگای استفاده شده در صفحه سایت واسه دکمه ثبت نام خود استفاده کنین تا این دکمه به طور کامل درون صفحه مشخص باشه و کاربر واسه پیدا کردن اون احتیاجی به صرف زمان نداشته باشه بلکه در همون نگاه اول بتونه اونو درون صفحه پیدا کنه. هم اینکه باید از عبارت جذاب و متمایزی روی کلید ثبت نام خود استفاده کنین، مثلا به جای نوشتن عبارت “عضویت” و یا “ثبت نام” می تونین از عبارات خاص تر مثل “عضو تیم ما شو” و یا عبارات مشابه دیگری که کاربران رو راضی به کلیک کردن می کنن، استفاده کنین.

وقتی که فرم Opt-in خود رو ایجاد کردین، شما باید اونو روی سایت خود بذارین. انتخاب محل مناسب واسه قرار دادن فرم Opt-in یکی دیگه از رقابت هاییه که افراد موقع ایجاد فرم Opt-in در سایت خود با اونا مواجه می گردن. در زیر ما چند نمونه از محلایی که قرار دادن فرم Opt-in در اونا می تونه بسیار به درد بخور باشه رو واسه شما گفتیم:

  1. قرار دادن فرم Opt-in درون یه اسپلش پیج (اسپلش پیج به صفحاتی می گن که هنگام بارگذاری یه صفحه از سایت به صورت یهویی روی تصویر ظاهر می شن)
  2. قرار دادن تو یه پاپ آپ که وقتی که کاربران میخوان از صفحه شما خارج شن واسه اونا نشون داده می شه.
  3. قرار دادن در ساید بار یا نوار بغل دستی صفحات سایت.
  4. قرار دادن تو یه نوار شناور یا Floating Bar
  5. قرار دادن در قسمت بالایی یا هدر سایت.
  6. قرار دادن در قسمت پایینی یا فوتر سایت.
  7. قرار دادن در صفحه خوشامد گویی یا Welcome gate
  8. قرار دادن در مجموعه مطالب
  9. قرار دادن در بخش میانی یا پایانی مقالات سایت.
  10. قرار دادن یه زبانه درباره ما در سایت و جایگذاری فرم در اون.
  11. قرار دادن یه زبانه عضویت در سایت و جایگذاری فرم در اون.

همه محلایی که در لیست ۱۱ تایی بالا نام برده شده واسه قرار دادن فرم Opt-in مناسبه اما به گزارش کاربران و هم اینکه براساس تحقیقات آماری انجام شده توسط بعضی کارشناسان سئو، قرار دادن فرم Opt-in در پاپ آپی که هنگام خروج کاربران از سایت شما به صورت خودکار روی صفحه واسه اونا نشون داده می شه، بهترین محل واسه قرار دادن فرم Opt-inه و بیشترین اندازه تبدیل بازدید کننده به مشتری رو می تونه به دنبال داشته باشه. به کار گیری فرم Opt-in تو یه پاپ آپ که موقع خروج کابران از صفحه براشون نشون داده می شه می تونه اندازه تبدیل بازدید کننده به مشتری رو واسه فرم Opt-in شما ۱۰- ۱۵ درصد نسبت به بقیه محلای نصب فرم Opt-in زیاد کنه.

دلیل این اون هستش که وقتی که شما فرم Opt-in خود رو تو یه پاپ آپ قرار می دید که تنها موقع خروج کاربران از سایت نشون داده می شه، در بین به کار گیری مطالب سایت مزاحمتی واسه کاربران ایجاد نمی کنین و این علاوه بر اینکه موجب می شه کاربران از سایت شما و اندازه یوزر فرندلی بودن اون رضایت بیشتری به دست بیارن، موجب می شه که موقع خروج از سایت شما و وقتی که ذهن اونا درگیر موضوع خاصی نیس و چیزی که به دنبال اون بودن رو پیدا کردن، فرصت کافی داشته باشن که واسه ثبت نام در فرم Opt-in شما کمی درنگ کنن.

قدم سوم

دسته بندی ایمیلا و شخصی سازی روند ایمیل مارکتینگ

اگه شما درباره روند ایمیل مارکتینگ خود با افراد متخصص در این مورد مشورت کنین بیشتر اونا به شما خواهند گفت که باید با به کار گیری یم فرم Opt-in یه لیست از ایمیل آدمایی که رضایت دارن ایمیلای تبلیغاتی شما واسه اونا ارسال شه جمع آوری کنین، اما حتی در میان افراد متخصص در مورد اییمل مارکتینگ هم کمتر کسی به شما میگه که جمع آوری یه لیست ایمیل بدون گروه بندی افراد درون لیست واسه شخصی سازی ایمیلا، نمی تونه یافته های خیلی رضایت بخشی رو واسه شما به همراه داشته باشه.

گروه بندی لیست ایمیلا

گروه بندی لیست ایمیلا به روند ای می گن که شما طی اون پایگاه داده ایمیلی خود رو براساس یه سری پارامترهای خاص و ویژگیای فردی صاحبان ایمیلا، به گروه های کوچکتر تقسیم بندی میکنین تا بتونین در روند ایمیل مارکتینگ خود ایمیلای متفاوتی رو واسه هر دسته از این افراد بفرستین که متناسب با شخصیت و ویژگیاشون باشه.

به جای اینکه شما بخواین همه ایمیلایی که واسه روند اییمل مارکتینگ خود طراحی میکنین واسه همه اعضای لیست اییملی خود بفرستین، می تونین با به کار گیری گروه بندی لیست ایمیلا هر کدوم از ایمیلا رو واسه گروه یبفرستید که تصور می کنین اون اییمل واسه اون گروه جذابیت بیشتری داره و می تونه یافته های بهتری رو واسه شما جفت و جور کنه. این باعث میشه که شما در هر دوره از فرستان ایمیلای خود مجبور به ارسال تعداد کمتری ایمیل باشین و هم اینکه کاربران شما تنها ایمیلای مرتبطی که با خصوصیات اونا سازگاری داره از طرف شرکت شما دریافت کنن و در نتیجه اندازه تبدیل کاربان به مشتریان روند ایمیل مارکتینگ شما زیاد شه.

به چه دلیل باید لیست ایمیلا رو گروه بندی کنیم؟

آمارگیریای انجام شده در مورد ایمیل مارکتینگ نشون میده که گروه هایی که در روند ایمیل مارکتینگ خود از گروه بندی لیست ایمیلا استفاده کردن تنوانسته ان اندازه بازدید ایمیلای خود توسط کاربران رو زیاد کنن. این بدون معنیه که احتمال باز شدن و مطالعه شدن ایمیلای تبلیغاتی کسائی که در روند ای ایمیل مارکتینگ خود از گروه بندی لسیت ایمیلا استفاده می کنن، بسیار بیشتره، علاوه بر این اندازه لغو اشتراک هم در این روش ایمیل مارکتینگ خیلی کم میشه. از این رو بیشتر تجارت پیشگانی که در مورد ایمیل مارکتینگ مهارت دارن و از هوش بالایی بهره مند هستن در روند ایمیل مارکتینگ خود از گروه بندی ایمیلا استفاده می کنن.

وقتی که شما اعضای لیست ایمیلی خود رو به گروه های مختلفی تقسیم بندی کردین می تونین از اتوریسپاندر (اتوریسپاندر یا پاسخگوی خودکار به یه برنامه کامپیوتری می گن که یه سلسله از ایمیلای از پیش تعیین شده رو به صورت خودکار واسه کاربران می فرسته . در واقع تعداد پاسخای از پیش تعریف شده واسه سوالات پیش بینی شده کاربران در نظر گرفته می شه و اتوریسپاندر وقتی که کاربران اون سوالات رو به صورت ایمیلی ارسال می کنن اتوریسپاندر جواب از پیش تعیین شده رو به اونا می فرسته ) مورد نظر خود واسه ارسال یه سلسله از ایمیلا براساس شرایط تعیین شده استفاده کنین. با انجام این کار روند اصلی ایمیل مارکتینگ که موجب جلب نظر کاربران و فروش جنسا می شه، شروع می شه. درباره اتوریسپاندرها در قدم پنجم توضیحات مفصل تری آورده شده.

روند گروه بندی ایمیلا کار شما واسه بازاریابی راحت تر می کنه، چون با انجام این کار تشخیص اینکه چه عناوینی رو در ایمیل ارسالی خود واسه مشتریان به کارببرید و چه مطالبی رو در ایمیلای خود بذارین تا بتونین نظر کاربران رو جلب کنین و کاری کنین که اونا ایمیلاتون رو باز کنن و مطالب اونو بخونن، واسه شما ساده تر می شه.

واسه اینکه روند گروه بندی خود رو شروع کنین می تونه اول مشخص کنین که کاربران از چه نقطه ای وارد لیست اییمل شما شدن. در واقع اگه شما نقطه شروع اونا رو پیدا کنین می فهمید که اونا به چه مطالبی در سایت شما علاقه مند هستن.

کاربران پس از مشاهده صفحه مربوط به یه محصول خاص به لیست شما پیوسته ان؟

پس از خرید یه محصول در لیست شما عضو شدن؟

پس از دانلود یه فایل آموزشی در لیست شما ثبت نام کردن و یا پس از خوندن یه محتوا به لیست شما پیوسته ان؟

روشای مختلفی واسه گروه بندی لیست ایمیلای هست که در زیر به بعضی از اونا اشاره شده:

کاربران جدید: ایجاد یه گروه با عنوان کاربران جدید در هر دوره وقتی به خاطر ارسال ایمیلای ابتدایی مثل پیام خوش اومد گویی و آشنایی با اجناس واسه اونا.

چیزای مورد علاقه: شما می تونین در فرم ثبت نام خود یه سوال ساده واسه تشخیص چیزای مورد علاقه کاربان بذارین که دارای جواب گزینه ای باشه و بعد براساس اون کاربران رو تقسیم بندی کنین. مثلا اگه شما یه فروشگاه اینترنتی دارین که هم خدماتی رو به کابران عرضه می کنن و هم فایلای آموزشی رو واسه فروش به اونا ارائه می کنن می تونین در اول از کاربر سوال کنین که به بخش خدمات سایت شما علاقه منده و یا از فایلای آموزشی استفاده می کنه. البته شما می تونین با بررسیای آماری نقطه شروع کاربران هم این رو دریابید و متناسب با علاقع اونا کاربران رو گروه نمایی کنین.

محل سکونت: شما می تونین کاربران رو براساس محل زندگی اونا به گروه های مختلفی تقسیم بندی کنین. واسه کثال دو گروه بسازین، یکی کاربران محلی و دیگری کاربرانی که در فواصل دوری از شما قرار دارن.

اندازه باز کردن ایمیلا : شما می تونین اندازه باز شدن ایمیلای تبلیغاتی خود رو توسط کاربران به عنوان یه عامل گروه بندی استفاده کنین و کاربرانی که همه ایمیلاتون رو (در صد بالایی از ایمیلاتون رو) گشوده ان و اونا رو مطالعه کردن شناسایی کنین و واسه اونا پیشنهادات خاص ای رو به عنوان هدیه در نظر بگیرین. این کار موجب تشویق کاربران واسه ایجاد تعامل بیشتر با شما می شه.

اندازه نبود فعالیت: شما یم توالنید با به کار گیری بررسی اندازه گشودن اییملا توسط کاربران که در بخش قبل به اون پرداخته شد، به کاربرانی که تعامل کمی با شما داشتن و ایمیلای تبلیغاتی شما رو نخونده باقی گذاشته ان این رو انگار گوشزد کنین و روشی واسه جلب نظرات اونا پیدا کنین. مثلا پیشنهادات خاص ای به اونا بدین تا دوباره به لیست شما برگردن.

این لیست فقط تعداد از ایده هایی که شما می تونین واسه تقسیم بندی لیست ایمیلای خود از اونا استفاده کنین رو واسه شما مرور کرد. ایده های بیشتری وجود دادر که شما می تونین با جستجو در اینترنت و مطالعه مقالات در رابطه اونا رو پیدا کنین. حواستون باشه که شما باید روند ایمیل مارکتینگ خود رو با یه ایمیل مربوط به پیشنهاد خاص ای که واسه جذب حد اکثری مخاطب به کاربران عرضه کرده بودین شروع کنین، چون نقطه مشترکی که همه کاربان لیست ایمیل شما به اون علاقه مند هستن همون پیشنهاد خاص ایه که موجب شده در لیست ایمیلی شما عضویت پیدا کنن.

قدم چهارم

افزایش اندازه گشوده شدن ایمیلا توسط کاربران

میشه به جربزه گفت که این بخش مهم ترین بخش در روند اییمل مارکتینگه چون اگه همه مراحل دیگه به طور کامل درست انجام شه اما این بخش به درستی انجام نشه، روند ایمیل مارکتینگ نمی تونه یافته های رضایت بخشی داشته باشه چون فقط در صورتی همه مراحل ایجاد فرم Opt-in، جذب هدف مند کاربران و گروه بندی لیست اییملا می تونه یافته های رضایت بخشی داشته باشه که شما بتونین کاری کنین که کاربران ایمیلای ارسالی شما رو بگشایند.

پارامترهای بسیاری در باز کردن یا نکردن اییملاتون توسط کاربران موثر هستن که در ادامه به اونا می پردازیم:

دوری کردن از فیلترهای اسپم

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در روند ارسال ایمیلای تبلیغاتی شما ممکنه ایجاد شه، انتقال خودکار ایمیلاتون به فولدر اسپم ایمیل کاربران و یا اسپم شدن شما توسط خود کاربرانیه که شما به اونا ایمیلایی رو ارسال میکنین. البته اگه شما قدم اول این فایل آموزشی رو مطالعه کرده باشه (گامی که در اون درباره ایجاد یه فرم Opt-in در سایت و دریافت اییمل کاربران به دلخواه خود اونا توضیح داده بود) و نکات گفته شده در اونو استفاده کرده باشین احتما اسپم شدن ایمیلاتون خیلی خیلی ضعیفه. چون شما واسه فرستادن ایمیل به کاربران از اونا اجازه گرفتین و این کار رو با اجازه خود اونا انجام دادین. البته باید یادتون باشه که از یه سرویس معتبر واسه ارسال ایمیلای تبلیغاتی خود استفاده کنین تا سوابق قبلی اون سرویس به کار شما آسیب ای وارد نکنه.

در زیر نکاتی آورده شده که با رعایت اونا رد کار خود می تونین از اسپم شدن ایمیل هیا خود جلوگیری کنین:

دوباره این نکته رو خاطر نشون می کنم که باید دقت کنین که کاربرانی که واسه اونا ایمیل ارسال می کنین همه در فرم Opt-in شما ثبت نام کرده باشن و خودشون داوطلب دریافت اییملاتون باشن (دلیل تاکید زیاد من بر