پایان نامه ارشد درمورد شکستگی استخوان

مد ظله عالی– در جمع روحانیون استان کهگیلویه و بویر احمد در تاریخ 17/03/73 راجع به انحرافات و بدعت ها ی جدید بدون سند می فرمایند:
«بنده خیلی متاسفم که بگویم در این سه، چهارسال اخیر، برخی کارها در ارتباط با مراسم عزادازی ماه محرم دیده شده است که دست هایی غلط، آن را در جامعه ی ما ترویج کرده اند… قمه زدن نیز همین طور است. قمه زدن هم از کارهای خلاف است… قمه زدن، سنتی جعلی است. از اموری است که مربوط به دین نیست بلا شک، خدا هم از انجام آن راضی نیست… من حقیقتا هر چه فکر کردم ، دیدم نمی توانم این مطلب –قمه زدن- را که قطعا یک خلاف ویک بدعت است، به اطلاع مردم عزیزمان نرسانم این کار را نکنند. بنده راضی نیستم… امام حسین-علیه السلام – به این معنا راضی نیست… من نمی دانم کدام سلیقه هایی و از کجا این بدعت های عجیب و خلاف را وارد جامعه اسلامی و انقلابی ما می کنند؟!… نکنداین هم این کار دشمن باشد؟! اینها را به مردم بگویید و ذهن ها را روشن کنید… من باید این حرف را بزنم. بنده مسوولیتم بیشتر از دیگران است البته آقایان هم باید این حرف را بزنند. شما آقایان هم باید این حرف را بگویید. امام بزرگوار، خط شکنی بودکه هر جا انحرافی در نکته ای مشاهده می کرد، با کمال قدرت و بدون هیچ ملاحظه ای، بیان می فرمود. اگر این بدعتها و خلاف ها در زمان آن بزرگوار می بود یا به این رواج می رسید بلا شک می گفت.» (مسائلی،1386، 68)
لازم به ذکر است در ادامه بحث قمه زنی اشاره ای به سخنان و فتواهای علمای مکتب تشیع خواهیم داشت. به نظرنگارنده دربررسی های به عمل آمده آنچه مد نظر دشمنان قسم خورده اسلام ناب محمدی می باشد کم رنگ کردن، تاثیر گذاشتن بر ضعف ایمانی جوانان مسلمان و پشیگیری ازگسترش فرهنگ اسلامی است و این کار یکی از اهداف و نیرنگهای این دشمنان است آنان سعی دارند دست به هر کاری بزنند تاضمن تقرفه در بین مسلمین چهره رئوف شیعیان را به جهانیان خشن نمایش دهند ودر ادامه با این اقدامات نسبت به بسط و گسترش مکتب شیعی در سراسر گیتی جلوگیری نمایندآنان به این کارهای خرافه و بدعت آمیز با تشویق افراد ساده لوح و جاهل در بین مردم و اجیر کردن آنان اعتقادات عامه را مد نظر قرار داده و با دستاویز کردن اعتقادات مردم سعی دارند از این راه و سست نمودن به اهداف خویش برسند.
3-4-3- تبعت منفی و عوارض بهداشتی:
قمه زنی و تیغ زنی و امثال اینها درمراسمات به ویژه درمراسمات عزاداری سالار شهیدان بهداشت فردی و اجتماعی همه را به خطر می اندازد و به عقیده افراد باسواد ممکن است این کار باعث ایجاد خونریزی شدید تا حد مرگ عفونت های موضعی و قطعی عروق حیاتی و اعصاب وروان فرد قمه زن شود وهمچنین باعث نشر بیماری های خونی و عفونی مثل هپاتیت و آنفلونزا و… می گردد.از آن جایی که پوست سر دارای گردش خون منظم و بسیار خوبی است یک برش و جراحت ریز می تواند خونریزی فراوانی درپی داشته باشد.
به نظرنگارنده برخی از کشورهای دشمن مسلمانان بویژه شیعه جهت ترویج بدعت قمه زنی در بین مردم ایران اقدام به تهیه و تقدیم انواع قمه ها به هیات های عزاداری می نمایند تا خودشان را مورد ضرب و جرح قرار دهند، وازآنها جهت بهره برداری سیاسی و عدم مشروعیت وعدم رعایت حقوق شهروندی و بیان متفاوتی از جامعه اسلامی خشن وترویج ترور و تروریستی را برای جهانیان ترسیم نماید.
« قمه زنی خطر ابتلا به بیماریهای عفونت از سر و جمجمه را در پی داشته وممکن است خطرات وبیماری های مننژیت، احتمال کزاز در بین نوجوانان عزادار و انتقال ویروس خطرناک ایدز را همراه داشته باشد. و در ادامه عفونت های پوستی ممکن است این عفونت های سخت به استخوان فرد قمه زن نیز سرایت کند و کانون های چرکی مثل آبسه را تشدید نماید. هم چنین شکستگی استخوانهای سر و جمجمه و انواع فرورفتگی و پارگی باعث اختلال در دستگاه اعصاب و مغز فرد می شود. بنابراین قمه زنی دربین کودکان و نوجوانان می تواند تعادل روحی روانی و امنیت مردم و افرادحساس جامعه را نیز برهم زند و مزاحمت هایی برای نوامیس ایجاد کرد .زدن قمه در روحیه افراد از جمله کسانی که شاهد این کار هستند مثل کودکان تاثیرات زیان باری برروحیه آنان وارد خواهد کرد .برخی از اطفال و کودکان حتی نوجوانان با دیدن این صحنه های موهن دچار ترس و اضطراب شده و موجب اختلالات گوارشی و حتی خواب می شود حال اگر کودک و یا نوجوانی در حین انجام مراسم قمه زنی توسط قمه زنها به این مسئله به عنوان یک کار فرهنگی و مذهبی بنگرد ممکن است از دین و مذهب گریزان شود وضربات جبران ناپذیری بر چهره مظلوم مکتب شیعی زند».( مسائلی،1386،73)
متاسفانه برخی افراد ساده لوح قمه زنی را با توجه به مخالفت های علما و افراد تحصیل کرده دارای رنگ مذهبی یا شبه مذهب قلمداد می کنند و به آن به عنوان یک پدیده وجریان نوبه قصد قربت به آن می نگرد همان گونه که پیشتر به آن اشاره شد قمه زنی بر روی فرد و اجتماع به عنوان بدعتی جدید در دین و مذهب نه تنها تاثیر منفی شدید می گذارد بلکه باعث سوء استفاده دشمنان دین و مذهب می شود. افراد قمه زن هم به خود آسیب می زنند هم به دین و اجتماع. به نظرنگارنده، پیشنهاد می گردد افراد قمه زن به جای انجام این فعل حرام با مراجعه به بانک انتقال خون با اهدای خون خویش نیاز نیازمندان را برآورده کرده تا ضمن انجام این عمل خداپسندانه و مستحب رضایت خداوند سبحان را رقم زنند.
3-4-4- آسانی دین:
با عنایت به دقت وتوجه ویژه دین مبین اسلام در می یابیم که اساس و پایه ی دین بر س
هولت و آسانی و جلوگیری از هرگونه آزار و اذیت برای هر فرد مکلف بناگذاشته شده است. با کمی تامل و انصاف وتحقیق در امور قرآنی از چارچوب کلی حاکم فقط بر موضوعات دینی سخن به میان آورده است. می بینیم که آیات و روایات متعددی بر سهولت و ساده گیری دین سخن گفته اند و سخت گیری در دین توسط خداوند متعال و بزرگان نفی شده است. برای نمونه برخی ازآیات و روایات را جهت پاسخگویی به یاوه گویان قمه زن که راه سخت را جهت خود سازی و فراهم نمودن رضای خدا و اولیای او در پیش گرفته اند ذکر می کنم:
1 .«وَجَاهِدُواْ فىِ اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَئکُمْ وَ مَاجَعَلَ عَلَیْکمُ‏ْ فىِ الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّائکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِن قَبْلُ وَ فىِ هَذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکمُ‏ْ وَ تَکُونُواْ شهَدَاءَ عَلىَ النَّاسِ فَأَقِیمُواْ الصَّلَوهَ وَ ءَاتُواْ الزَّکَوهَ وَ اعْتَصِمُواْ بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکمُ‏ْ فَنِعْمَ الْمَوْلىَ‏ وَ نِعْمَ النَّصِیر»=و حق جهاد در راه او را (با دشمنان دین و با نفس امّاره) به جاى آرید (و در طلب رضاى او به قدر طاقت بکوشید) او شما را برگزیده (و به دین خود سرافراز کرده) و در مقام تکلیف بر شما مشقت و رنج ننهاده (و این آیین اسلام) مانند آیین پدر شما ابراهیم (خلیل است)، او (خدا) شما امت را پیش از این (در صحف او) و در این قرآن مسلمان نامیده تا این رسول بر شما و شما بر سایر خلق گواه (خداپرستى) باشید، پس نماز به پا دارید و زکات بدهید و به خدا (و کتاب او) متوسل شوید، که او مولى (و پادشاه و نگهبان و حافظ و ناصر) شماست و نیکو مولى و نیکو ناصرى است. ( 78/ حج)
2. «شهَرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى‏ وَ الْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشهَّرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلىَ‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُواْ الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبرُّواْ اللَّهَ عَلىَ‏ مَا هَدَاکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُون»=ماه رمضان ماهى است که قرآن در آن نازل شده براى هدایت بشر و براى راهنمایى و امتیاز حق از باطل، پس هر که دریابد ماه رمضان را باید آن را روزه بدارد، و هر که ناخوش یا در سفر باشد (به شماره آنچه روزه خورده است) از ماهاى دیگر روزه دارد، که خداوند براى شما حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته، و خواسته تا اینکه عدد روزه را تکمیل کرده و خدا را به عظمت یاد کنید که شما را هدایت فرمود، باشد که (از این نعمت بزرگ) سپاسگزار شوید.( 185/ بقره)
3 . «یُرِیدُ اللَّهُ أَن یخَفِّفَ عَنکُمْ وَخُلِقَ الْانسَنُ ضَعِیفًا»= خدا مى‏خواهد کار بر شما آسان کند، که انسان ضعیف خلق شده است.( 28/ نساء).
در ادامه پیامبر گرامی اسلام می فرماید:
1 . «ای مردم !همانا دین خدا آسان است.»(محمدی ری شهری،میزان الحکمه،1382، 2/951)
2 . «در اسلام ضرر و زیان رساندن به خود و دیگری ممنوع است ،زیرا اسلام بر خیر مسلمانان می افزاید و شری به او نمی رساند.»(حر عاملی،1367، 26/14)

پس با توجه به آیات و روایات فوق به این نتیجه می رسیم که هیچ سختی در دین رواج ندارد و دین اسلام در همه حال شرایطرا برای همه افراد تحت هر شرایطی آسان و هدف مند دانسته است. پس بر اساس مبانی دینی هدف توجیه گران وسیله و ابزار نیست وتنها با استفاده از روش ها و ابزار های موجود و مشروع است که اقامه مجالس ومراسمات عزاداری عبادت شمرده می شود و این محافل را به اهداف بی نظیرکربلا و نهضت آن نزدیک می کند. اعمال قمه زنی نه تنها عبادت محسوب نمی شود بلکه از گناهان به حساب می آید. پس برابر تحقیقات و بررسی های به عمل آمده مشخص می گرددکه بکار بردن انواع شمشیر و قمه و زنجیرهای تیغ دار و… در مراسمات و عزاداری های ائمه – علیه السلام – حرام قطعی بوده است که اکثر علمای شیعه بر حرام بودن آن در هر مقطع زمانی فتوا داده اند.
3-5- پاسخ به شبهات قمه زنی:

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

3-5-1- تعیین موضوعات مطابق با شأن فقیه و مجتهد نیست:
«یکی دیگر از شبهاتی که مدعیان قمه زنی مطرح می کنند این است که فقط بیان حکم در شان مجتهد وفقیه نمی باشد و باید اصل حکم راصادر نمایید و مکلف خود موضوع را تشخیص می دهد اما در برداشت های مختلف اثبات کردیم که عمل قمه زنی بدعت وموجب وهن مذهب می باشد لذا در جواب این کوته فکران باید گفت موضوعات فقهی دو دسته اند که یک دسته احتیاج به نظر مجتهد ندارد و با مشخصات ظاهری پی به خوب یا بد بودن آن می بریم، مثل تشخیص آب از شراب اما دسته دیگری وجود داردکه مکلف به تنهایی قادر به استنباط و دریافت موضوعات آن نمی شود و می بایست به مجتهد یا فقیه مراجعه نمود در غیر این صورت بسیاری از اعمال موجب وهن مذهب می شود و تشخیص آن کار هر کسی نیست. لذا تشخیص موضوعات عامه چه آنهایی که به ممالک اسلامی سود برساند وچه آنهایی که ضرر بزنند برپیکره دین ومذهب بر عهده فقیه وحاکم اسلامی است و این تصمیمات موجب جلوگیری از وهن واقدامات خود سرانه مثل قمه زنی میشود.»(مسائلی،1386،100)

3-5-2- جایز بودن اعمال قمه زنی در گذشته:
درهر شرایطی که از مدعیان بدعت قمه زنی می گویند قمه زنی فعلی حرام می باشد وموجب وهن مذهب می شود و باید از آن دوری کرد آنها در جواب می گویند این کار در گذشته وجود داشته و کسی مخالف آن نبوده است که در این جا ضرورت دارد به سخنان مفسر قرآن کریم در این باره اشاره کنم که می فرماید:
« … مراجع در قدیم گفتند که قمه زدن جایز است …مراجع قدیم اجازه دادند ، ولی شما می دانید تلویزیون اروپا دوازده بار قمه زدن ایرانی ها را نشان داده و بعد یک دکتر روانشناس آن جا نشسته گفته شیعه ها یک مرضی دارند نظیر خودکشی، خود آزاری، خود آزار، خودشان را آزار می دهند، خودزنی، خودشان را می زنند، شیعه ها یک مرضی روانی دارندبه نام خود آزاری، ببینید، هی قمه زدن شما را نشان داده و این روانشناس هم نشسته تحلیل چپکی کرده و اروپا به ریش شیعه خندیده. شما این جور سوال کن ای مراجع تقلید اجازه می دهید جوری عزاداری کنم که اروپا به شیعه بخندد؟ هیچ مرجعی اجازه نمی دهد. سوال شماچپکی است. سوال کردی آی مرجع تقلید اجازه می دهی چند قطره خون؟ می گوید جایز است. شما بگو اجازه می دهی جوری عزاداری کنم که اروپا به شیعه بخندد؟هیچ مرجعی اجازه نمیدهد.»(مسائلی،1386،105)
از این رو فتنه انگیزی و اقدامات متحجرانه و جاهلان خشک اندیش بابهره گیری از احساسات مذهبی و اعتقادی عامه مردم همراه با اظهار نظر های مخالف با فضای جهل آمیز یک جامعه دینی و مسلمان نوعی خودکشی و بد نامی به حساب می آید لذا تسلیم این خواسته های جهل آمیز جامعه ی عوام و نداشتن برنامه ی خاص وموضوع هدف مند در چنین جوَ حاکم باعث کم رنگ شدن اصول و مبانی اعتقادی و ارزشها و باورهای دینی، تحریف و تغییر مفاهیم و سر انجام رواج و شیوع خرافات و انحرافات و بدعت های نوین و همچنین فاصله گرفتن از دین و معارف ناب آن می شود البته کسانی که در دین پیرو انحرافات، خرافات و بدعت می باشند افراد کم اعتقاد و سبک مغز هستند که به فرجام کار نمی اندیشند وبه مسایل دینی پایبند نیستند ومطابق هوی وهوس خویش دست به این کارهای سخیف و ناپسند می زنند.جالب تر این که در مسائل دینی خود را صاحب نظر می دانند وچنان روبه توجیهات غلط و تعصبی می آورندکه گویی دردریای لا منتهای علم وعرفان خدایی غرق شده اند.
3-5-3- مسخره کردن دیگران موجب حرمت اعمال نمی شود:
یکی دیگر از ایراداتی که می توان بر قمه زنان وارد کرد این است که قمه زنان ادعا دارند کسانی که جرأت استفاده از قمه را ندارند واین عمل را مورد سخره قرار دهند نظر آنان برای حرام بودن شرط نیست به این معنا که انجام مسائل دینی ولو بدعت آمیز اگر مورد سخره ی دشمنان دینی و غیر مسلمین نیز واقع شود باعث تحریم حکم و موضوع نمی شود.زیرا آنان حجاب زنان ودختران مسلمان را نوعی محدودیت و باعث مسخره گی میدانند.لازم است در پاسخ به این شبهه به نکات زیز توجه کنیم:
الف. «چنانچه قبلادر بحث های گذشته تذکر دادیم قمه زنی ذاتا با مفاهیم دینی مغایرت دارد به عبارت دیگر قمه زنی از نظر شرعی حرام قطعی است.
ب. بین مسخره کردن اصل اسلام یعنی واجبات و محرمات با تمسخر امور مباح و فردی تفاوت زیادی است. در انجام واجبات و ترک محرمات چون از برنامه های اصلی و اعتقادی دین است می بایست محکم در موضع خود اعلام نظر کنیم و بر عقیده خویش تاکید ورزیم ودر صورت نیاز آنها را امر و نهی کنیم و در غیر این صورت با تمسخر کنندگان با شدت برخورد نماییم چنانچه در امور مباح این جور نیست.
پ. موضوع وهن بودن قمه زنی تنها به مسخرکنندگی اهل کتاب و کفار ختم نمی شود بلکه تاثیرات سوئی که قمه زنی بر اعتقادات و افکار افراد اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان، می گذارد را شامل می شود مثلا آسیب رسانیدن به بدن را هیچ مکتبی توصیه نمی کند.
ت. در پایان هر شخص مسلمان اعم از زن و مرد می بایست از ارزشهای دین اسلام حمایت کند در غیر این صورت دشمنان دین با ایجاد انحرافات و بد عت های نوین دردین باعث اختلاف و شکاف در دین شده و در نهایتا منجر به سست شدن اعتقادات مردم می شود.» (مسائلی،1386،107)
3-5-4- قمه زنی نوعی حجامت است:
برخی از دلائل منحرفین و قائل به قمه زنی را بیان کردیم لیکن با توجه به اینکه دردین حجامت امری مستحب می باشد اعلام داشته اند که قمه زنی نوعی حجامت است و چون حجامت حرام نمی باشد قمه زنی حرام نیست وبا این شبهه قصد پاسخگویی به سوالات خویش و جامعه را دارنددر پاسخ باید گفت بین حجامت و قمه زنی تفاوت بسیاری وجود دارد در حجامت معمولا فرد فاعل دارای تخصص و تجربه می باشد و با استفاده از ابزارهای پزشکی اقدام به این کار می کنند وبا تجربه خود با مکش خون در زیر قسمتی از پوست با تیغ خراشی کوچک ایجاد کرده و سپس خون خارج شده و بعد از چند ساعت بعد ازحجامت زخم شروع به خوب شدن می کند ولی زخم هایی که بر اثر قمه زنی بوجود می آید معولا با بخیه و مداوا

مطلب مشابه :  تحقیق رایگان با موضوعزنجیره تامین، شبیه سازی، برنامه ریزی خطی، شبکه زنجیره

دیدگاهتان را بنویسید