منابع پایان نامه ارشد با موضوع دانشگاه تهران

منیر
42ـ جوادی آملی،عبدالله،1380ه.ش،حیات عارفانه ی امام علی (ع)،قم،نشر اسراء
43ـ دانشنامه ی امام علی (ع)،زیرنظرعلی اکبرارشاد،1382ه.ش،تهران،سازمان ـ
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
44ـ دیوان امیرالمؤمنین امام علی (ع)،ترجمه:مصطفی زمانی،1362ه.ش،قم،انتشارات ـ
پیام اسلام
45ـ رفاهی،عبدالخلیل،1347ه.ش،مفردات و جمل در عربی،اصفهان،مؤسسه مشعل
46ـ زمانی جعفری،کریم،1371ه.ش،درآمدی بر صنایع ادبی در کلام امام علی(ع)،
تهران،انتشارات اطلاعات
47ـ سبحانی،آیت الله جعفر،1378ه.ش،فروغ ابدیت تجزیه وتحلیل کاملی از زندگانی ـ
پیامبراکرم(ص)،قم،مرکزانتشارات دفترتبلیغات اسلامی
48ـ طبری،محمد بن جریر،1375ه.ش،تاریخ الرسل والملوک،ترجمه:ابوالقاسم پاینده،
بی جا،انتشارات اساطیر
49ـ طوبی:مجموعه مقالات درباره امام علی(ع)،به اهتمام زین العابدین درگاهی،
1381ه.ش،تهران،نشررسانش
50ـ فنجگردی نیشابوری،ابوالحسن علی بن احمد،1384ه.ش،سلوه الشیعه،کهن ترین ـ
تدوین موجودازسروده های منسوب به علی بن ابیطالب،پژوهش:جویاجهانبخش،تهران
کتابخانه،موزه ومرکزاسنادمجلس شورای اسلامی
51ـ قائدان،اصغر،1375ه.ش،تحلیلی برمواضع سیاسی علی بن ابیطالب پس ازرحلت ـ
پیامبرتاقتل عثمان بن عفان،تهران،انتشارات امیرکبیر
52ـ قیّم،عبدالنبی،فرهنگ معاصرعربی ـ فارسی،1384ه.ش،تهران،فرهنگ معاصر
53ـ کلینی،ثقه الاسلام،بی تا،اصول کافی،ترجمه وشرح:محمدجوادمصطفوی،تهران
انتشارات مسجدچهارده معصوم(ع)
54ـ محدثی،جواد،1386ه.ش،فرهنگ غدیر،قم،نشرمعروف
55ـ مرتضی عاملی،جعفر،1373ه.ش،الصحیح من سیره النبی الاعظم،ترجمه:حسین ـ
تاج آبادی،قم،دفترتبلیغات اسلامی
56ـ مطهری،مرتضی،1365ه.ش،امامت ورهبری،تهران،انتشارات صدرا
57ـ مکارم شیرازی،ناصر،1362ه.ش،تفسیرنمونه،قم،چاپخانه مؤسسه امام امیرالمؤمنین
58ـ موسوی هندی،سیدرضا،1370ه.ش،چکامه کوثریه،یادواره غدیرخم،تهران ـ
انتشارات طور
59ـیوسفی،حسین،1385ه.ش،فرهنگ عربی ـ فارسی،بابلسر،انتشارات دانشگاه مازندران
60ـ پایان نامه جلیلی،زهرا،بررسی حذف مدائح علوی و اهل بیت در تصحیح برخی ـ
دیوان های عربی،مقطع دکتری،دانشگاه تهران،1384ه.ش
آیا ت صفحه
یاأیّها الرسول بلِّغ ما…..(مائده،67) 8ـ135
الیوم أکملت لکم دینکم…..(مائده/3) 11
فطرت الله الّتی فطر…..(روم/30) 14
فالله هو الولی (شوری/9) 14
والشعراء یَتّبعهم الغاوون…..(شعراء/224ـ227) 15
واللهُ ولیُّ الّذین آمنوا(بقره/257) 53
النّبیُ أولی بالمؤمنینَ…..(احزاب/6) 53ـ61
وأنفسنا وأنفسکم (آل عمران/61) 58
لا ینالُ عهدیَ الظا لمین (بقره/124) 58
حتّی إذا أخرج یده لم…..(نور/40) 76
وحورٌعینٌ،کأمثالِ اللؤلو…..(واقعه،22ـ24) 100
والملَکُ علی أرجا ئها و…..(الحاقّه/17) 100
لَقَد جائکُم رسولٌ مِن…..(توبه/128) 101
یا أهلَ الکتاب قد…..(مائده/19) 101
وإنّا أوإیّاکم لعلی…..(سباء/24) 102
أفَمَن شرح َاللهُ صَدرهُ…..(زمر/23) 115
أفَمن کان مؤمِناً کَمَن…..(سجده/18) 117
إنّما وَلیُّکم اللهُ ورَسولِه…..(مائده/55) 117
ومِن النّاسِ مَن یشری…..(بقره/207) 118
حدیث،روایت،خطبه صفحه
یاأیُّها النّاس مَن أولی….. 10
إنَّ اللهَ مولای وأنا….. 11
فمَن کنتُ مولاه فهذا….. 11ـ33ـ61ـ145
اللهُ اکبر علی إکمال الدین….. 12
بَخٍّ بَخٍّ لک یابن أبی طالب….. 12
لاتزال یا حسانُ مُؤیِّداً….. 13ـ 103ـ 106ـ 160
لا تدعُ العربُ الشعرَ حتّی….. 17
هاجَهَهُم و معک روحُ القدُس 18
إنَّ هذا أخی و وصّی….. 45
واعجبا أتَکونُ الخلافهُ….. 50
ما للهِ نبأُأعظمُ منّی 52
ما للهِ آیهٌ أکبرُمنّی 52
إنَّ أفضلَ الأوصیاء….. 54
إنَّما مَثَل أهل بیتی….. 56
إنّی تارکٌ فیکمُ الثَّقَلین….. 56
علیٌّ منّی بمَنزِله هارون….. 56
سلِّموا علیهِ بإمرهِ المؤمنین….. 57
أنتَ الخلیفهُ من بعدی….. 57
مَن یُریدأن یَحیی….. 62
أثافیُّ الإسلامِ ثلاثه….. 62
مَن سَرَّه أن یحیی….. 63
إنقرضَ ولد حسان حتّی….. 66
إنَّ أعرقَ قومٌ کانوا فی….. 67
لَهذا أشَدُّ علیهم مِن وَقع ….. 70
مایَمنَعُ القوم الَّذین….. 84
إنَّه إمتحنَ اللهُ قلبَه….. 115
أعلمُ أمّتی مِن بعدی….. 116
یا محمّدإنَّ اللهَ عزَّوجلَّ….. 146
یا جبرئیلُ إنّی أخشی….. 146
یا محمّد إنَّ اللهَ عزَّوجلَّ….. 146
اللّهُمّ مَن والاه….. 148
لأعطیَّنَّ الرّایهَ غداً….. 156
خلاصه
حسان بن ثابت ملقّب بالشاعر النبیّ من شعراء الشهیر المخضرم الذّی قام من قبیله خزرج فی یثرب . وقف شعره بالدّین النوین بعدقبول الإسلام کان احد من شعراء النبی الکبارالذیّ کان النبیّ یدافع منه دائماً.
بناء علی ذلک الّذی وفّر لحسان مجالاً حضر فی الحوادث الّتی مضی علی النبّی و الإسلام و ینشد حولا إن نتصفّح دیوان الحسان نستطیع أن ننظر اشعاراً کثیرهً فی حول حوادث صدر الإسلام مثل الغزوات.
إحدی تلک الحوادث کانت حادثه غدیرخم التّی فیه یتعین النبّی نائباً بعده فی جمع حجاج بیت الحرام بعد إتمام الخطبه قرأحسان شعراً بإذن النبی فی حول هذه الحادثه .
علی هذا النحو وردالغدیر فی الشعرالعربی بواسطه حسان و تداوم بواسطه شعراء الاخری.
شعرهذا الشعراء من أجل معان عالیهٍ و جمیلهٍ مثمناً جداً من وجهه النظر التاریخیه و الأدبیه و فضلاً علی شعرالحسان تکون اول الشعرالغدیریه، تکون من الدلائل و الأسناد صحه واقعه الغدیر و إثبات الحقیقه الإمام علی (ع). نحن نتبع فی هذه الرساله أن نبحث غدیریه الحسان عن وجهه النظر اللغوی، الصرفی و النحوی، البلاغی، التاریخی و الادبی.
کلمات الرئیسیه: شاعرالنبی، الشعر، الغدیر، الولایه.
Abstract
Hessan Ibn Sabet was the eminent poet from khazram and born in Khazrage race in Medina. He was named as Shaer Alnaby (poet of Prophet). After accepting the Islam, he devoted his poem to new religion. He was the greatest Prophet’s poet (Shaer Alnaby) to the extent that ever received support from Him. Therefore, he was presented in events which occurred for Prophet and Islam and composed poem about them. Through turning Hessan’ poetical works, lots of poems can be observed attributed to the events in the beginning of Islam appearance such as battles. Qadir-e Khom is one of those events, which Prophet Mohammad appointed His successor among the Beit Al haram pilgrims. Hessan by kind permission of Prophet read a poem about this event, when His oration ended. So, Qadir event was entered in Arab poem by Hessan and followed by other poets. Poem of these poets because of their long and beautiful concepts are very valuable literary and historically. Hessan poet is the first Qadir poem and furthermore is a document for the correctness of Qadir event and also proved the legitimacy of Imam Ali. In this thesis, we are going to investigate of Hessan Ghadir poem from the viewpoint of lexical, grammatical and syntactic, eloquence, historical and literary.
Key words: Shaer Alnaby (poet of Prophet), poem, Qadir, Guardianship.
1-اصل حدیث اینگونه است:”إنّی تارکٌ فیکم الثَّقلینِ:کتابَ الله و عترتی اهلَ بَیتی ما إن تمسَّکتُم بِهِما لن تضلّوا ابداً و إنّهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحَوضَ”(ابن حنبل:1398ه ق،3/117)
1-صندید:بزرگ و شجاع،مهتر و دلیر
1-الإفک:دروغ
1-مَربَع:اقامتگاه بهاری،طامسه:محو،پاک شده،بلقع:مکان بی آب و علف
1-منقع:سم خیس خورده و پرورش یافته
2-عزم:فرمان،واجبی که خداوند بر بنده لازم داشته است.
1-إستنّت:آشکار شدن،الکثیب العفر:تپه خاکی،یغتال:از بین بردن(گمراه کردن)
2-ردّه:صدای انعکاس شده،ماء محاسن:آبرو،حیثیت
3-بوّه:سر گردان
1- کمیت:شاعر علویین،صاحب هاشمیات که بیش از 5000 بیت دارد از شاعران و زبان آوران مصر است و در زمان خلافت مروان بن محمد در کوفه در سال 126 به شهادت رسید.(امینی:1977م،2/211)
2- نکس:ضعیف شدن،ناتوان شدن
1- ضیاءالدین هادی غدیریه سرای قرن نهم یکی از شخصیت های یمن و از معاریف فنون علم و ادب است.رسالات و مسائل

مطلب مشابه :  منابع مقاله دربارهتحلیل مسیر، دینامیکی

دیدگاهتان را بنویسید