راﻫﺒﺮد زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ -مدیریت زنجیره تامین سبز – تصمیم گیری های چند معیاره فازی

 

ﭘﺲ از ﺑﺤﺚ در مورد ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ و زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ در اداﻣﻪ آن را در ﺳﻄﺢ راﻫﺒﺮدی ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺮده و در ﻣﻮرد راﻫﺒﺮدﻫﺎی زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﺒﺎﺣﺜﯽ را ﻣﻄﺮح  ﻧﻤﺎﯾﯿﻢ. ﻣﺎﯾﮑﻞ ﭘﻮرﺗﺮ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ اﻫﻤﯿﺖ  راﻫﺒﺮد در اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﯾﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ  ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺘﻔﺎوت از رﻗﺒﺎ اﻧﺠﺎم دﻫﯿﻢ ﯾﺎ اﯾﻨﮑﻪ ﻓﻌﺎلیتﻫﺎی ﻣﺸﺎﺑﻬﯽ را ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺘﻔﺎوت اﺟﺮا ﮐﻨﯿﻢ (هافمن[۱]، ۲۰۱۰). در دهه های اخیر ﮐﺸﻒ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺴﯿﺮ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ از زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﮔﺬرد. در واﻗﻊ ﻧﺤﻮه ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺒﮑﻪ زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت درون آن ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻣﺘﻔﺎوت، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺸﺎء اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﺷﺪ. و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ ﻫﺎی ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر اﻣﺮوز، ﺷﯿﻮه ﻃﺮاﺣﯽ اﯾﻦ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت درون آن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺿﺎﻣﻦ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﯾﺎ ﺷﮑﺴﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﺷﺪ (کریستوفر و ترویل[۲]، ۲۰۰۲). ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ در زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺗﻮﺳﻂ روث و ﺟﮑﺴﻮن ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﺪه اﺳﺖ: ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﯾﮏ ﺗﺨﺼﺺ ﺗﻮﻟﯿﺪی وﯾﮋه اﺳﺖ، ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﭘﺮﺳﻨﻞ، ﯾﮑﭙﺎرﭼﮕﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ، ﯾﺎ ﻓﻦ آوری ﻫﺎی ﺧﺎص ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻧﻘﻄﻪ از زﻧﺠﯿﺮه ارزش ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺷﺪه و ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن اﯾﺠﺎد ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺟﻮد ﻣﯽ آﯾﺪ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﯽ ﺷﻮد (روزنویگ و رز[۳]، ۲۰۰۷).

 

ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻋﻤﻠﯽ اﻫﻤﯿﺖ راﻫﺒﺮدﻫﺎی زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ را در ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ و ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎن آﺷﮑﺎر ﻣﯽ ﺳﺎزد اﻣﺎ آﻧﭽﻪ واﻗﻌﯿﺖ دارد اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮم آن ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ (اسچنلر و همکاران[۴]، ۲۰۰۷). ﺑﻪ اﯾﻦ دﻟﯿﻞ دﻣﯿﺘﺮ و همکاران[۵] (۲۰۰۶) ﺑﯿﺎن ﻣﯽ دارﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت در  زﻣﯿﻨﻪ اﯾﺠﺎد ﺗﻮازن ﻣﯿﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ و راﻫﺒﺮد ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺤﺪود و ﻧﺎﮐﺎﻓﯽ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ در ادﺑﯿﺎت ﻣﻮﺿﻮع، اﻫﻤﯿﺖ ﺗﻮازن ﻣﯿﺎن راﻫﺒﺮدﻫﺎی زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ و ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺴﯿﺎر ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.